beantwoord

Enorme drukte traject Groningen/Leeuwarden - Den Haag

  • 5 October 2023
  • 33 reacties
  • 910 Bekeken

De vraag is eigenlijk heel kort: wanneer worden de verschrikkelijke ICM(m) uitgefaseerd voor dubbeldekkers op dit traject? Of het nu om 10 of 14 bakken gaat, in de spits heb je hier nooit een zitplek. Tot soms wel 12 mensen per balkon aan toe. 

 

Met dubbeldekkers zoals de virm en ddz zou dit probleem gelijk verholpen zijn. Ik begrijp gewoon niet waarom deze capaciteitsarme antieke treinen nog worden ingezet op dit ongelooflijk drukke traject. 

 

De ICM is alleen fijn als je een zitplek hebt helaas. Misschien dat één van jullie weet hoe dit met de nieuwe dienstregeling zit qua treininzet?

icon

Beste antwoord door Tamzin 5 October 2023, 19:00

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 7
Badge

En waar haal je die vandaan als ze elders ook hard nodig zijn?

Dat vraag ik dus. Wie 'bepaalt' dat ze op andere veelal rustigere trajecten meer nodig zouden zijn dan dit sardientjes-in-blik traject dat ik elke dag moet afleggen?

 

Desondanks zit onder de frustratie een serieuze vraag hoor. Komt dit echt gewoon door materieeltekort of slechte planning? Als 'gewone reiziger' neig je uit onwetendheid al heel snel naar de laatste, maar het zou zomaar ze eerste kunnen zijn. 

In de praktijk is het een mix van ICM en DDZ. Ik zag op Zwolle net nog een DDZ in de IC Leeuwarden - Rotterdam binnenrijden.
 

 

Met dubbeldekkers zoals de virm en ddz zou dit probleem gelijk verholpen zijn. Ik begrijp gewoon niet waarom deze capaciteitsarme antieke treinen nog worden ingezet op dit ongelooflijk drukke traject.

 

Het is nog maar de vraag voor hoe lang het probleem verholpen blijft met VIRM/DDZ. Het is een kwestie van vraag en aanbod, dus als het aanbod beter wordt, dan stijgt de vraag ook. Dan zit ik toch liever opgepropt in een ICM (kans op de beste zitplaatsen ooit bij NS).

Zonder verdere informatie is niet duidelijk waar en wanneer het volgens u zo druk is.

Overigens, tussen Almere en Den Haag rijden deze week de helft van de intercity's niet omdat ProRail een van de twee tunnels bij Schiphol buiten dienst heeft gesteld voor onderhoud. Dan wordt het in de nog wel rijdende treinen uiteraard nogal druk.

Die “enorme drukte” lijkt me iets wat overdreven, althans in de normale situatie (dus geen eerdere trein die is uitgevallen) en bij fatsoenlijke lengte. De maximale lengte is overigens 12 bakken, dus 14 bakken zoals gesuggereerd kan niet eens hier, daarvoor zijn de perrons niet lang genoeg. Maar treinen op de maximale lengte komen amper voor, in de huidige dienstregeling kon ik er slechts 3 per week vinden op dit traject.

Voor een uitgebreider antwoord zal je aan moeten geven op welk deeltraject je reist en op welk tijdstip. Het kan zijn dat sommige treinen druk lijken omdat de reizigers ongelijkmatig verdeeld zijn over de trein. Dan is er bijvoorbeeld vooraan nog plek maar achterin staan mensen op de balkons. Een intercity kan tot 322 meter lang zijn en dan is het lastig de reizigers gelijkmatig te verdelen.

Wat betreft de toekomst, vanaf 2025 zal deze lijn veranderen. Tussen Groningen/Leeuwarden en Amsterdam Zuid komt dan het nieuwe ICNG te rijden, ook dat zijn enkeldekstreinen die tot een maximale lengte van 330 meter gekoppeld kunnen rijden. Tussen Amsterdam Zuid en Den Haag Centraal zullen VIRM dubbeldekstreinen komen te rijden.

Het klopt ook zeker dat er zo nu en dan DDZ rijden, maar ik maak ze maar zelden mee. Het spitstraject tussen Zwolle en Schiphol en weer terug via Flevoland is gewoon ongelooflijk druk. Dat gezegd hebbende heeft @Tamzin een goed punt. De VIRMs die rijden op de Lelystad - Dordrecht zijn regelmatig erg leeg ten opzichte van deze IC-lijn. 

 

Ik ben allang blij dat de 'langere treinen belofte' voor dit traject wel geldt en ik eigenlijk altijd wel in een 11-12 bakken trein zit, maar geloof me dat deze echt stampensvol tot ruziënde mensen aan toe zitten soms @Bemined.

 

In dat geval ben ik erg benieuwd naar de ICNG vanaf 2025. Ik snap dat de ICM lekker zit maar voor mensen die niet lang kunnen staan zoals ik is zo'n trein op zo'n traject niet handig. 

Dan ben ik toch wel benieuwd welke trein, want in de reisplanner is er voor vandaag niet één trein te zien waar ‘druk’ bij staat tussen Zwolle en Schiphol. Andersom zijn er wel enkele treinen waar ‘druk’ bij staat, maar die rijden niet met 11-12 bakken maar met 6-8.

Dan ben ik toch wel benieuwd welke trein, want in de reisplanner is er voor vandaag niet één trein te zien waar ‘druk’ bij staat tussen Zwolle en Schiphol. Andersom zijn er wel enkele treinen waar ‘druk’ bij staat, maar die rijden niet met 11-12 bakken maar met 6-8.

Zeer vermoedelijk gaat het om Almere-Amsterdam omdat daar deze week maar de helft van de intercity's rijdt. De drukte-ifo in de planner is gebaseerd op de normale treinenloop en die info is deze week dus niet relevant.

Het bericht gaat over dat je hier ‘nooit’ een zitplaats zou vinden, dat klinkt niet alsof het over slechts deze week zou gaan.

Het bericht gaat over dat je hier ‘nooit’ een zitplaats zou vinden, dat klinkt niet alsof het over slechts deze week zou gaan.

Als je steeds reist met de drukste trein in de ochtendspits kan het zijn dat je bijna altijd moet staan.

Reputatie 7

Wat betreft de toekomst, vanaf 2025 zal deze lijn veranderen. Tussen Groningen/Leeuwarden en Amsterdam Zuid komt dan het nieuwe ICNG te rijden, ook dat zijn enkeldekstreinen die tot een maximale lengte van 330 meter gekoppeld kunnen rijden. Tussen Amsterdam Zuid en Den Haag Centraal zullen VIRM dubbeldekstreinen komen te rijden.

Waarom zijn er eigenlijk niet als eerste nieuwe dubbeldekstreinen aangeschaft? Ik las dat er wel dubbeldekkers besteld zijn maar die komen op vroegst pas in 2028. Waarom nu eerst de keuze voor de enkeldeks ICNG? Als ze gekoppeld rijden valt het nog enigszins mee met het aantal zitplaatsen, maar je zult straks vast ook wel gaan zien dat ze losse stellen in gaan zetten van Groningen naar de Randstad. Net als je nu regelmatig ziet met ICM.

.

Waarom zijn er eigenlijk niet als eerste nieuwe dubbeldekstreinen aangeschaft? Ik las dat er wel dubbeldekkers besteld zijn maar die komen op vroegst pas in 2028. .

Omdat er eerst nieuwe treinen voor de HSL nodig zijn en daar schijnen geen dubbeldekkers te kunnen rijden 

Dubbeldek intercity's zullen er sowieso niet meer komen omdat die niet voldoen aan de nieuwste eisen voor een gelijkvloerse instap. Hooguit treinstellen met dubbeldeks tussenrijtuigen zoals de Duitse RRX-stellen. Een bijkomend probleem van dubbeldekkers zijn trouwens een hogere conducteursnorm wat weer resulteert in kortere treinen zodat je er weinig mee opschiet.

Daarnaast is de NS-policy om de totale capaciteit in de spits omlaag te brengen om kosten te besparen. Treinen met meer capaciteit aanschaffen is daarmee juist in tegenspraak.

Reputatie 7
Badge +1

In de praktijk is het een mix van ICM en DDZ. Ik zag op Zwolle net nog een DDZ in de IC Leeuwarden - Rotterdam binnenrijden.

Waarbij de logica van de treinlengte en inzet van dubbeldekkers mij soms totaal ontgaat. Het ene half uur zit je in een stampvolle ICM-4, terwijl je het half uur erna met 3 reizigers een DDZ-6 mag delen.

Tussen spits en daluren zit vaak (bijvoorbeeld sprinter Zwolle-Groningen) ook niet veel verschil. Soms wordt er zelfs in de daluren met dubbele stellen gereden en rijden er in de spits opeens enkel losse stellen.

In de praktijk is het een mix van ICM en DDZ. Ik zag op Zwolle net nog een DDZ in de IC Leeuwarden - Rotterdam binnenrijden.

Waarbij de logica van de treinlengte en inzet van dubbeldekkers mij soms totaal ontgaat. Het ene half uur zit je in een stampvolle ICM-4, terwijl je het half uur erna met 3 reizigers een DDZ-6 mag delen.

Dat zie je inderdaad op heel veel lijnen. Ik snap ook niet waarom er als basis niet gewoon in iedere treinserie een vast type materieel met vaste lengte wordt ingezet.

 

Tussen spits en daluren zit vaak (bijvoorbeeld sprinter Zwolle-Groningen) ook niet veel verschil. Soms wordt er zelfs in de daluren met dubbele stellen gereden en rijden er in de spits opeens enkel losse stellen.

Het ultieme doel is om uiteindelijk in de spits evenveel materieel in te zetten als in de daluren. De spitsheffing moet dat mogelijk maken.

Het bericht gaat over dat je hier ‘nooit’ een zitplaats zou vinden, dat klinkt niet alsof het over slechts deze week zou gaan.

Als je steeds reist met de drukste trein in de ochtendspits kan het zijn dat je bijna altijd moet staan.

Dit is helaas wat ik telkens mee maak. Of ik nou de 643, de 713 of de 743 pak op Lelystad, ze zitten allemaal bom- en bomvol. De druktemelder geeft naar mijn oprechte mening vaak een vertekend beeld en kan ook niet substitueren voor de werkelijke situatie. Zo sta ik nu in 7 bakken ICM in de spits in het gangpad in eerste klas. Op vrijdag reed de IC Lelystad-Dordrecht sowieso niet dus waarom dan deze keuze wordt gemaakt en geen DDZ is niet te begrijpen. 

 

 

Tussen spits en daluren zit vaak (bijvoorbeeld sprinter Zwolle-Groningen) ook niet veel verschil. Soms wordt er zelfs in de daluren met dubbele stellen gereden en rijden er in de spits opeens enkel losse stellen.

Het ultieme doel is om uiteindelijk in de spits evenveel materieel in te zetten als in de daluren. De spitsheffing moet dat mogelijk maken.

 

Ik hoop dat dit uiteindelijk wel heel geval is, maar als normale werkende 9-5 burger die afhankelijk van de trein is kan ik de spitsheffing nog steeds niet bevatten. Maar dat is een heel ander gesprek

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74 en @Tamzin 

Ik heb een artikel van 10 oktober 2019 gevonden waarin wordt besproken waarom NS geen dubbeldekstreinen heeft besteld in plaats van de ICNG.
Volgens de staatssecretaris heeft NS aangegeven dat de ICNG genoeg capaciteit heeft. Verder is er op dit moment geen dubbeldeks materieel beschikbaar dat volledig gelijkvloers is. Dat zou nieuw ontwikkeld moeten worden en NS wil niet meer experimenteren.

https://www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/categorie/22/spoorwegen/ns-geen-dubbeldekkers-op-hsl-misschien-halve-op-het-gewone-spoor

Er is dus geen regelgeving dat dubbeldekstreinen niet over de HSL zouden mogen rijden.

In de tussentijd is er natuurlijk wel de coronapandemie geweest die voor behoorlijke verschuivingen in het reisgedrag heeft gezorgd. 

@iMark

Interessant, de Desiro HC was dan op zich een betere keuze geweest, die kan ook in 200 kmh versie geleverd worden.

De situatie is natuurlijk wel helemaal veranderd omdat NS er inmiddels naar streeft om uit financiële overwegingen de hoeveelheid materieel en personeel flink te willen verminderen. In die situatie lijkt er op zich geen noodzaak meer om überhaupt nog dubbeldekkers aan te schaffen.

Enige overweging om dat toch te doen zou kunnen zijn dat dubbeldekkers per zitplaats goedkoper zijn en dat je dan langere enkeldekstreinen om financiële redenen beter zou kunnen vervangen door kortere dubbeldekkers met dezelfde capaciteit.

Wat je ook hier leest is dat veel mensen nog in de mode zitten dat er in de spits te weinig zitplaatsen zijn terwijl de nieuwe filosofie van NS is dat er in de spits te veel reizigers zijn. Andere insteek.

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74 en @Tamzin 

Ik heb een artikel van 10 oktober 2019 gevonden waarin wordt besproken waarom NS geen dubbeldekstreinen heeft besteld in plaats van de ICNG.
Volgens de staatssecretaris heeft NS aangegeven dat de ICNG genoeg capaciteit heeft. Verder is er op dit moment geen dubbeldeks materieel beschikbaar dat volledig gelijkvloers is. Dat zou nieuw ontwikkeld moeten worden en NS wil niet meer experimenteren.

https://www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/categorie/22/spoorwegen/ns-geen-dubbeldekkers-op-hsl-misschien-halve-op-het-gewone-spoor

Die brief van NS waar in dat artikel over wordt gesproken staat hier. Enkele gedeeltes hieruit had ik eerder al eens geplaatst hier. 

en

 

Daarom heeft NS inmiddels ook de DDNG besteld, die ook met enkeldeksrijtuigen gaat rijden.

Maar terugkomend op de drukte: wat is de status van DDZ? Zijn alle stellen inmiddels omgebouwd n.a.v. de trillingsproblemen? 



 

Reputatie 7
Badge +3

Wat je ook hier leest is dat veel mensen nog in de mode zitten dat er in de spits te weinig zitplaatsen zijn terwijl de nieuwe filosofie van NS is dat er in de spits te veel reizigers zijn. Andere insteek.

Ja leuk die insteek en filosofie, maar NS denkt er toch te makkelijk over hoeveel mensen hun reisgedrag kunnen en willen aanpassen. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor Sprinters was het veel beter geweest om materieel te kopen met meer capaciteit dan volledige enkeldekkers. Dan hoeven er ook geen perrons verlengd te worden.

Reputatie 7

Wat die ICNG betreft ik zie dagelijks een paar maal met rode tekst vermeld staan in de planner dat de trein Den Haag - Eindhoven kort is en daarom extra druk. Ik zie dat ook in Breda, een massa mensen mensen op het perron maar er komt dan één los stel ICNG voorgereden dat al helemaal vol zit. De trein vertrekt weer met vele staande mensen. En dit is dus niet alleen in de spits. Is dat vanwege defecten aan het materieel waardoor er niet voldoende materieel is om gekoppeld te rijden of heeft het ook andere redenen (kostenbesparing?)

Ook op de IJssellijn zie ik die rode mededeling regelmatig staan op allerlei tijden, en dan gaat het om ICM of VIRM. Dat levert ook erg volle treinen op met veel staande reizigers, zelfs om 14.00 op zaterdagmiddag, zoals ik kort geleden meemaakte.

Maar: ook zat ik laatst in de trein in de avondspits, deze was erg lang en we hadden de hele rit bijna het hele (op één na laatste) rijtuig voor onszelf. De afstemming van lengte en materieel op dat moment lijkt dan nogal willekeurig.

 

Wat je ook hier leest is dat veel mensen nog in de mode zitten dat er in de spits te weinig zitplaatsen zijn terwijl de nieuwe filosofie van NS is dat er in de spits te veel reizigers zijn. Andere insteek.

Ja leuk die insteek en filosofie, maar NS denkt er toch te makkelijk over hoeveel mensen hun reisgedrag kunnen en willen aanpassen. 

Ik geef slechts aan hoe NS er nu in staat, of dat realistisch is is een hele andere zaak. Maar Wouter Koolmees denkt toch echt dat vrijwel iedereen voornamelijk thuiswerkt en dus prima buiten de spits kan reizen.

Overigens kun je je terecht afvragen of de overheid nog wel moet investeren in een spoorwegsector die geen spitsuurvervoer wil doen.

Voor Sprinters was het veel beter geweest om materieel te kopen met meer capaciteit dan volledige enkeldekkers. Dan hoeven er ook geen perrons verlengd te worden.

Nee, voor sprinters zijn dubbeldekkers een ramp omdat het in- en uitstappen veel te lang duurt. DD-AR had op veel trajecten ook altijd problemen om in de spits de rijtijden aan te houden. Bij sprinters kun je beter in de spits met staanplaatsen werken.

Ook in het buitenland zie je om die reden vrijwel nergens dubbeldekkers in stopdiensten. Vaak geprobeerd, overal mislukt.

Reageer