beantwoord

Hanzelijn tot 15 september verstoord, geen businzet?

  • 3 September 2022
  • 58 reacties
  • 1327 Bekeken


Toon eerste bericht

58 reacties

Maar waarom zet je dan niet tijdsduur onbekend. Nu schep je toch weer verwachtingen.

Die vraag moet gesteld worden aan Prorail, ze kunnen beter een andere aanduiding geven in mijn ogen.

Het is een NS ontwerpkeuze om een einddatum te vereisen. Er was vooraf best te voorzien dat er incidenteel behoefte zou zijn aan verstoringen waar een melding kan staan dat de einddatum nog onbekend is, eventueel inclusief “houd minimaal rekening met dd-MM-yyyy”. Maar helaas.

Reputatie 7
Badge

Dat is toch eiegenlijk wat er nu staat @Henk_NL ? Ik lees "Dit duurt ten minste tot".

Reputatie 7
Badge +3

De ten minste datum komt bij ProRail vandaan, NS neemt die alleen maar over. Dan moet ProRail een latere datum communiceren, wat ongetwijfeld gaat gebeuren volgende week.

Sorry maar nee, NS kan echt zelfstandige beslissingen nemen over dit soort zaken. Zoals de keuze om de mogelijkheid te maken om (in deze fase) geen datum te communiceren. Dat ProRail in Spoorweb andere dingen doet is haar aangelegenheid. 

Badge +3

Ik ben het met @iMark eens dat je in dit soort zaken veel beter aan de veilige kant kan gaan zitten. Nu wek je dus waarschijnlijk weer valse hoop. Als het daadwerkelijk pas in december is opgelost duurt de klus dus ruim 2 keer zo lang als nu gecommuniceerd. Dat is gewoon lastig te verkopen.  

De term ‘vertraging’ was al taboe, want nee ‘de trein komt over ongeveer 10 minuten’ (oplopend tot ‘rijdt vandaag niet’, en opgeheven ook al staat die uiteindelijk voor je neus met +30 ‘Niet instappen!’)😥

Dus hoe verkoop je een verstoring die misschien wel tot ergens in 2023 zal duren?

Lastig… of juist niet? ‘Tot nader order niet’ en klaar. Maar wie krijgt dan de schuld? 🤣 Tegen die tijd weten de beste reizigers wel waarom (al ontbreekt het begrip ‘waarom’ soms) 😴

Reputatie 7
Badge +3

Is er trouwens al bekend wanneer de reisplanner voor een langere periode vooruit is bijgewerkt? Nu is het iedere keer 1 dag van tevoren. Op zich begrijpelijk, want dit is natuurlijk allemaal extra werk wat even op het al overvolle bordje van de planners wordt gelegd. Maar het is wel heel verwarrend voor de reizigers, die als ze verder dan 1 dag vooruit plannen wel een reisadvies met trein in de planner zien. 

Tot nu toe is het nog 1 dag. Ik heb nog niet vernomen dat we dit verder van te voren kunnen verkondigen.

Reputatie 7
Badge +3

Dank je Erryt, nog even afwachten dus.

Intussen is de prognose net een half uur geleden naar ten minste 3 oktober gegaan.

 

 

Reputatie 6

Vandaag voor het eerst gereisd van kampen zuid naar Almere parkwijk. Dit reis ik wekelijks. De bussen rijden frequent en je hebt idd een langere reistijd van w0 minuten. Jammer, maar ik ben al blij met de businzet. Ik reisde in de daluren en toen was het niet druk.

Reputatie 7
Badge

Gaat nu zeker tot 3 oktober duren.

Reputatie 7
Badge +1

Zie ook dit topic op nu.nl. Ik ben het eens met @Momo dat dit niet op 3 oktober gereed is.

https://www.nu.nl/binnenland/6222488/herstel-spoor-tussen-lelystad-en-dronten-gaat-nog-tijd-duren-schade-ongekend.html

Ik lees in de commentaren dat vooral het verkrijgen van de elektrische componenten een probleem gaat worden. Eén van de reageerders stelt dat het misschien wel december wordt voordat het opgelost is. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag voor het eerst gereisd van kampen zuid naar Almere parkwijk. Dit reis ik wekelijks. De bussen rijden frequent en je hebt idd een langere reistijd van w0 minuten. Jammer, maar ik ben al blij met de businzet. Ik reisde in de daluren en toen was het niet druk.

Vanaf dinnsdag (gister) worden er meer bussen ingezet tijdens de spits. Op maandagochtend bleken er te weinig bussen te zijn, wat ook bleek uit een aantal klachten op Twitter.

https://www.dedrontenaar.nl/nieuws/algemeen/263983/ns-weet-na-werkdag-zonder-treinen-dat-er-meer-bussen-nodig-zijn

Badge +3

Ter illustratie, ik vond deze nog… https://www.dumpert.nl/item/100040210_5fe48be4 (zal je maar gebeuren in je ‘achtertuin’) en even rekenen.

50 kA (zekering)×150 kV = 7,5 TW en dat is (dikke duim) alle zonnepanelen plus windmolen energie in heel Nederland in één keer op die bovenleiding en rails smijten (met wat weerstand van de rokende kabels, daar klopt iets niet!?.

Tennet zal wel sorry zeggen 😅 en de schade vergoeden.

Dus als die kortsluiting een minuut geduurd heeft (op vol vermogen dus echt alles ‘frituren’ wat mogelijk was) heeft dat incident ongeveer 125 MWh gekost, grofweg het jaarverbruik van pak ‘m beet toch wel 50 huishoudens.

Reputatie 7
Badge +3

Hier een foto van het spoor waar de gestrande trein tot stilstand is gekomen. Dit soort vuurwerk wil je als machinist niet vlak voor je zien. 

 

 

Badge +3

Mijn kristallen bol (en elektro achtergrond) zegt 2023… 😴

Het ‘vonkentrekkers’ studentendispuut heette volgens mij Odin (ik zei Wodan) want Thor was de algemene naam. 

Maar goed (heeft niets met ns te maken) zo doe je dat. https://www.hoogspanningsnet.com/techniek/klimvoorziening (leesvoer)

De infra van ProRail is helaas stuk (geen idee of het een bewuste actie was natuurlijk).

Badge +3

Electro …. dat had ik vroeger ook, leuk speelgoed. 😁

Dat ‘spel’ was té simpel eigenlijk 😴 

Geen idee of een kleuter van nu het door zou hebben… 

Reputatie 7
Badge +3

 

Reputatie 4

Dus hoe verkoop je een verstoring die misschien wel tot ergens in 2023 zal duren?

Het schijnt dat er zondag weer treinen kunnen gaan rijden, aldus ns.nl. Maar klopt dat ook? En voor hoe lang, want er is toch ook nog een keer een ERTMS-experiment aldaar?

Reputatie 6

Dit weekend rijden er inderdaad bussen, maar als ik voor volgende week en volgens weekend kijk niet. Vandaar mijn vraag. 

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat NS in samenspraak met ProRail niet met realistischer berichten kan komen. Zeg desnoods dat het misschien wel maanden kan gaan duren voordat er weer treinen rijden tussen Lelystad en Dronten.

Ik kan me wel voorstellen dat er nu geen exacte datum gegeven kan worden maar wees daar eerlijk in naar de reizigers. En behalve dat er nu wat meer reistijd is zijn de bussen een goed alternatief op dit stuk.

Zodra de werkzaamheden vorderen kun je een voorzichtige datum afgeven en als het eerder klaar is dan is dat ook nog eens fijn voor de reizigers die de extra reistijd eerder kwijt zijn.

Reputatie 4

NS heeft er nog niets over bekend gemaakt, bovenstaande melding van @Momo uitgezonderd, ook de reisplanner is nog niet bijgewerkt...

Die informatie is nog niet zo heel lang geleden door Prorail gedeeld, NS zal nu moeten kijken of ze het busvervoer rond gaan krijgen maar ga er maar vanuit dat er een en ander geregeld moet worden qua bussen en veel mensen zullen moeten gaan omrijden via Amersfoort of Utrecht afhankelijk van de eindbestemming. De reisplanner is natuurlijk niet meteen bijgewerkt, daar moeten de bussen eerst ingeladen worden.

Maar hoezo snelbussen, een gewone bus is toch ook genoeg aangezien er tussen Dronten en Lelystad geen ander station zit?  Vraag wordt wel welke route de bussen gaan rijden aangezien de N307 nog steeds is afgesloten vanwege de hoogspanningskabels die daar nu weggehaald worden.

 

Het is nog maar de vraag of het de 15e al gereed is aangezien de schade enorm is over een traject van enkele kilometers moet zeer waarschijnlijk alle elektra, bekabeling, relaiskasten e.d. vervangen gaan worden.

Daarnaast zag ik ook een stuk spoor wat erg warm is geweest en vervangen zal worden en het is natuurlijk de vraag of dat op meerpunten zo is.

Feitelijk moet er qua elektra, beveiligingen en kabels gewoon een stuk spoor van enkele kilometers opnieuw worden aangelegd, vraag is of daar voldoende materialen voor beschikbaar zijn in deze tijd met lange levertijden op allerlei componenten.

Reputatie 7
Badge +3

De reisplanner is voor vandaag en morgen bijgewerkt (al zie ik in ieder geval 1 reisadvies wat niet kan). Eerst was de melding dat er tot ten minste maandagochtend 5:00 uur geen treinen zouden rijden, daarop is de reisplanner aangepast. De melding dat het tot ten minste de 15e gaat duren is van vanmorgen en dat is nog niet verwerkt in de reisplanner. Ik neem aan dat men daar achter de schermen nu wel hard mee bezig is. Voor doorgaande reizigers naar Zwolle zie ik nu omgeleide 700 en 1800 treinen, die gaan via Amersfoort, geen idee of dat vanaf maandag ook kan. 

Zie ook dit topic op nu.nl. Ik ben het eens met @Momo dat dit niet op 3 oktober gereed is.

https://www.nu.nl/binnenland/6222488/herstel-spoor-tussen-lelystad-en-dronten-gaat-nog-tijd-duren-schade-ongekend.html

Ik lees in de commentaren dat vooral het verkrijgen van de elektrische componenten een probleem gaat worden. Eén van de reageerders stelt dat het misschien wel december wordt voordat het opgelost is. 

 

Vraag is nu vooral wat de leverbaarheid en voorraad van de onderdelen is, je kunt immers ook niet alles gebruiken op de Hanzelijn omdat je dan geen reserve meer hebt voor de rest van Nederland bij een defect onderdeel dus daar zal goed naar gekeken moeten worden.

Technische materialen zijn na corona nog steeds slechts leverbaar, het zit niet meer op het dieptepunt maar levertijden zijn verdubbeld voor veel artikelen en met het just in time bestelproces bij veel bedrijven zit er gewoon een gat van ca. 4 maanden in voorraden die langzaam weggewerkt wordt door grotere bestellingen.  Alleen daardoor loopt de levertijd weer op en dus zitten we in een cirkeltje.

Een maand is ook veel te kort tenzij ze heel veel personeel kunnen vrijmaken en de materialen er ook zijn, wat ik niet verwacht.

 

 

Reputatie 6

Ik snap dat het een enorme uitdaging is, dank voor de uitleg in ieder geval. 

Reageer