beantwoord

Hanzelijn tot 15 september verstoord, geen businzet?

  • 3 September 2022
  • 58 reacties
  • 1327 Bekeken


Toon eerste bericht

58 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als je komende week moet reizen op dit traject zou ik de reisplanner en de berichtregeving goed in de gaten houden. Zie ook https://www.prorail.nl/nieuws/langdurig-geen-treinverkeer-flevoland

Nu al is duidelijk dat de schade in de miljoenen zal lopen en het herstel een enorme operatie wordt. Zodra de exacte schade in kaart is gebracht, kunnen we aangeven hoelang het herstel duurt. 

De reisplanner is voor vandaag en morgen bijgewerkt (al zie ik in ieder geval 1 reisadvies wat niet kan). Eerst was de melding dat er tot ten minste maandagochtend 5:00 geen treinen zouden rijden, daarop is de reisplanner aangepast. De melding dat het tot ten minste de 15e gaat duren is van vanmorgen en dat is nog niet verwerkt in de reisplanner. Ik neem aan dat men daar achter de schermen nu wel hard mee bezig is. Voor doorgaande reizigers naar Zwolle zie ik nu omgeleide 700 en 1800 treinen, die gaan via Amersfoort, geen idee of dat vanaf maandag ook kan. 

Verwacht niet dat de IC’s omgeleid worden aangezien de sprinters het aantal reizigers op de Flevolijn niet aankunnen en je komt denk ik ook niet weg met de capaciteit op het spoor en de tijden van de dienstregeling door om te rijden.

Reputatie 7
Badge +3

Bij Rijdendetreinen staat aangegeven dat de 700 en 1800 omgeleid worden. Dat zie ik in de reisplanner en andere bronnen alleen voor vandaag, voor morgen staan ze als rijdend tot aan / vanaf Lelystad en niet omgeleid. 

Op Twitter was dit te lezen:

 

Reputatie 7
Badge +1

Het is nog maar de vraag of het de 15e al gereed is aangezien de schade enorm is over een traject van enkele kilometers moet zeer waarschijnlijk alle elektra, bekabeling, relaiskasten e.d. vervangen gaan worden.

Daarnaast zag ik ook een stuk spoor wat erg warm is geweest en vervangen zal worden en het is natuurlijk de vraag of dat op meerpunten zo is.

Feitelijk moet er qua elektra, beveiligingen en kabels gewoon een stuk spoor van enkele kilometers opnieuw worden aangelegd, vraag is of daar voldoende materialen voor beschikbaar zijn in deze tijd met lange levertijden op allerlei componenten.

Ik heb wat foto's gezien, maar het zag er inderdaad niet best uit. Dit gaat nog een behoorlijke klus worden… 

Een aantal foto's van de schade in dit nieuwsbericht van de NOS.

Reputatie 7
Badge +1

Zie ook dit topic op nu.nl. Ik ben het eens met @Momo dat dit niet op 3 oktober gereed is.

https://www.nu.nl/binnenland/6222488/herstel-spoor-tussen-lelystad-en-dronten-gaat-nog-tijd-duren-schade-ongekend.html

Ik lees in de commentaren dat vooral het verkrijgen van de elektrische componenten een probleem gaat worden. Eén van de reageerders stelt dat het misschien wel december wordt voordat het opgelost is. 

 

Vraag is nu vooral wat de leverbaarheid en voorraad van de onderdelen is, je kunt immers ook niet alles gebruiken op de Hanzelijn omdat je dan geen reserve meer hebt voor de rest van Nederland bij een defect onderdeel dus daar zal goed naar gekeken moeten worden.

Technische materialen zijn na corona nog steeds slechts leverbaar, het zit niet meer op het dieptepunt maar levertijden zijn verdubbeld voor veel artikelen en met het just in time bestelproces bij veel bedrijven zit er gewoon een gat van ca. 4 maanden in voorraden die langzaam weggewerkt wordt door grotere bestellingen.  Alleen daardoor loopt de levertijd weer op en dus zitten we in een cirkeltje.

Een maand is ook veel te kort tenzij ze heel veel personeel kunnen vrijmaken en de materialen er ook zijn, wat ik niet verwacht.

 

 

Maar waarom zet je dan niet tijdsduur onbekend. Nu schep je toch weer verwachtingen.

Reputatie 6
Badge +1

Zie ook dit topic op nu.nl. Ik ben het eens met @Momo dat dit niet op 3 oktober gereed is.

https://www.nu.nl/binnenland/6222488/herstel-spoor-tussen-lelystad-en-dronten-gaat-nog-tijd-duren-schade-ongekend.html

Ik lees in de commentaren dat vooral het verkrijgen van de elektrische componenten een probleem gaat worden. Eén van de reageerders stelt dat het misschien wel december wordt voordat het opgelost is. 

 

Vraag is nu vooral wat de leverbaarheid en voorraad van de onderdelen is, je kunt immers ook niet alles gebruiken op de Hanzelijn omdat je dan geen reserve meer hebt voor de rest van Nederland bij een defect onderdeel dus daar zal goed naar gekeken moeten worden.

Technische materialen zijn na corona nog steeds slechts leverbaar, het zit niet meer op het dieptepunt maar levertijden zijn verdubbeld voor veel artikelen en met het just in time bestelproces bij veel bedrijven zit er gewoon een gat van ca. 4 maanden in voorraden die langzaam weggewerkt wordt door grotere bestellingen.  Alleen daardoor loopt de levertijd weer op en dus zitten we in een cirkeltje.

Een maand is ook veel te kort tenzij ze heel veel personeel kunnen vrijmaken en de materialen er ook zijn, wat ik niet verwacht.

 

 

Maar waarom zet je dan niet tijdsduur onbekend. Nu schep je toch weer verwachtingen.

Je zou toch verwachten dat met de tekst “Komende week wordt een nieuwe prognose verwacht” wel duidelijk is dat er nog een hoop kan veranderen. 

Reputatie 7
Badge +1

Zie ook dit topic op nu.nl. Ik ben het eens met @Momo dat dit niet op 3 oktober gereed is.

https://www.nu.nl/binnenland/6222488/herstel-spoor-tussen-lelystad-en-dronten-gaat-nog-tijd-duren-schade-ongekend.html

Ik lees in de commentaren dat vooral het verkrijgen van de elektrische componenten een probleem gaat worden. Eén van de reageerders stelt dat het misschien wel december wordt voordat het opgelost is. 

 

Vraag is nu vooral wat de leverbaarheid en voorraad van de onderdelen is, je kunt immers ook niet alles gebruiken op de Hanzelijn omdat je dan geen reserve meer hebt voor de rest van Nederland bij een defect onderdeel dus daar zal goed naar gekeken moeten worden.

Technische materialen zijn na corona nog steeds slechts leverbaar, het zit niet meer op het dieptepunt maar levertijden zijn verdubbeld voor veel artikelen en met het just in time bestelproces bij veel bedrijven zit er gewoon een gat van ca. 4 maanden in voorraden die langzaam weggewerkt wordt door grotere bestellingen.  Alleen daardoor loopt de levertijd weer op en dus zitten we in een cirkeltje.

Een maand is ook veel te kort tenzij ze heel veel personeel kunnen vrijmaken en de materialen er ook zijn, wat ik niet verwacht.

 

 

Maar waarom zet je dan niet tijdsduur onbekend. Nu schep je toch weer verwachtingen.

Je zou toch verwachten dat met de tekst “Komende week wordt een nieuwe prognose verwacht” wel duidelijk is dat er nog een hoop kan veranderen. 

Nee ben ik niet met je eens, Mensen scannen tegenwoordig veelal alleen de koppen en zien dus 3 oktober staan. Die datum lijkt mij inmiddels volstrekt niet meer reëel dus moet je die ook weghalen en prognose onbekend neer zetten.

Maar waarom zet je dan niet tijdsduur onbekend. Nu schep je toch weer verwachtingen.

Die vraag moet gesteld worden aan Prorail, ze kunnen beter een andere aanduiding geven in mijn ogen.

Reageer