beantwoord

Harderwijk Intercity



Toon eerste bericht

107 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik heb wat moeite met onderstaande 'argumenten'"

6) Harderwijk heeft onlangs een nieuw station gekregen.

7) Binnenkort gaat in Harderwijk een nieuwe McDonalds open inclusief McCafé.

😎 Harderwijk is de plaats waar de Centraal Spoorweg een hoek van bijna / ongeveer 90 graden maakt.

9) Harderwijk heeft drie afslagen op de snelweg A28, namelijk Harderwijk, Harderwijk-West en Harderwijk-Zuid.
Dit toont aan dat Harderwijk best wel een grote stad is.



Even omdraaien: In Gouda is een van de MacDonalds in de buurt van het station gesloten. Gouda houdt daarmee echt niet op Intercitystation te zijn ;-)

Een Intercitystation heeft als kenmerk dat de treinen er altijd stoppen. Een stop in één richting is wel erg merkwaardig en lijkt wat te zijn ingegeven door persoonlijk belang.

Ik geef eerlijk toe dat mijn persoonlijk belang is dat de trein tussen Zwolle en Amersfoort snel doorrijdt, als ik het vaart minderen bij het scherpste bochtje van Nederland dan maar even niet meereken. Alleen de noodzakelijke stops is in het belang van veel reizigers met de Intercity, ook op dit traject.
Bring Up My Post (BUMP)

Nog een argument waarom Harderwijk een IC Status verdient:
In Harderwijk is een New York Pizza geopend.
http://www.destentor.nl/regio/harderwijk/new-york-pizza-komt-naar-harderwijk-1.6736454

Via Google Maps is te zien dat alleen Zwolle, Harderwijk en Amersfoort en Utrecht qua Centraal Spoorweg een New York Pizza hebben. Dit toont dus aan dat Harderwijk echt wel bij de grote steden hoort :P

Verder is het wel degelijk mogelijk om Harderwijk in ieder geval een IC naar Utrecht te geven, dus dat de IC naar Rotterdam in Harderwijk stopt zonder dat bepaalde overstappen niet gehaald worden. Ik zal dit even toelichten:

Als de mensen van Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel (hierna: Noord-Nederland) naar Amsterdam Centraal en/of Schiphol willen, dan hoeven ze niet via Amersfoort en/of Utrecht, want er is de Hanzelijn via Flevoland / Lelystad. Voor de richting Ede-Wageningen en Barneveld kunnen ze via Deventer reizen. Ook hier hoeven ze dus niet via Amersfoort en/of Utrecht.

Indien de mensen uit Noord-Nederland toch via Utrecht naar Amsterdam gaan, dan hebben ze 11 min overstaptijd. Die 2 tot 3 minuten stop in Harderwijk hindert deze overstap echt niet. En als ze via Amersfoort naar Ede-Wageningen en/of Barneveld willen, dan hebben ze 14 minuten overstaptijd. Een IC stop in Harderwijk hindert dit niet.

Indien de mensen uit Noord-Nederland naar Eindhoven willen, dan gaan ze weliswaar via Utrecht Centraal, maar ze hebben 12 minuten overstaptijd. Die 2 tot 3 minuten IC stop in Harderwijk hindert deze overstap niet.

Ik kan onmogelijk voor alle dagen in de toekomst kijken en heb dus zeker niet voor alle dagen gekeken / bestudeerd, maar ik neem aan dat als het voor één dag geldt, dan dat het voor alle dagen geldt.

Mijn conclusie is: de reden dat bepaalde overstappen niet gehaald worden is mogelijk niet correct.
Voor Zwolle heb ik niet echt gekeken, maar Zwolle met de stoptrein is slechts 30 minuten terwijl Utrecht 50 minuten is. Ook heb ik niet gekeken naar busaansluitingen, ik zou niet weten waar ik moet beginnen.

Ik weet alleen dat omdat er de Hanzelijn is, mensen uit Noord-Nederland niet via Amersfoort en/of Utrecht hoeven voor de richting Amsterdam Centraal, Schiphol, Den Haag, Leiden. En voor richting Eindhoven via Utrecht Centraal is er dus genoeg overstaptijd.

Dat Harderwijk in 2017 geen IC krijgt is begrijpelijk, want alles staat nu al vast en geregeld, maar wellicht is het een idee om Harderwijk een IC status te geven in de Dienstregeling 2018?? En dan in ieder geval richting Utrecht?? Als er inderdaad bepaalde overstappen (bus of trein) die NU niet gehaald worden door Harderwijk NU een IC status te geven, dan kan in de Dienstregeling 2018 hiermee rekening gehouden worden, zodat een IC stop in Harderwijk WEL mogelijk is zonder dat bepaalde overstappen (bus of trein) NIET gehaald worden.

Ik ben benieuwd jullie reacties op dit bericht 😛
Reputatie 2
Een intercitystop in Harderwijk past niet in de (huidige) dienstregeling.
De intercity zit in Zwolle (overstappen ri. Raalte, Emmen, Kampen en Groningen/Leeuwarden), Amersfoort (intercity van/naar Amsterdam Centraal) en Utrecht Centraal (intercity van/naar Den Haag Centraal) vast.

De stop in Harderwijk is momenteel onmogelijk zonder of de knoop in Zwolle of die in Amersfoort én Utrecht te verbreken.

Deze overstappen zijn allen zeer belangrijk, daar hebben vele tienduizenden mensen last van. Het is erg vervelend voor de mensen uit Harderwijk (ik vond ook dat Harderwijk in principe wel een IC verdient), maar het is een kleine groep ten opzichte tegen de rest.
Reputatie 7
Er zijn stations die maar één spoor (en één perron) hebben, en dat is geen bezwaar om daar Interciitytreinen te laten stoppen, zoals er ook dorpen zijn die een stuk kleiner zijn dan Harderwijk maar waar wel een Intercity stopt.

Station Harderwijk zou toch een extra perron en (keer)spoor krijgen om meer sprinters te laten rijden?
In het geval van een Intercity station is het noodzaak dat er diverse inhaalsporen komen en een keerpunt.
Dat is niet waar, er zijn genoeg intercitystations waar maar twee sporen liggen: Rotterdam Alexander, Delft, Amsterdam Amstel om er maar even een paar te noemen. Maar het is natuurlijk wel zo dat de rijtijd langer wordt, en dat heeft mogelijk effect op de dienstregeling van een veel groter gebied. De rijtijd tussen Gouda en Zwolle is met de dienstregeling van 2017 al twee minuten korter gemaakt, je kunt dat niet verder inkorten zonder maatregelen aan de infrastructuur vermoed ik. Dus 2 á 3 minuten extra tijd vanwege een extra stop wordt een puzzel bij Gouda waar 18 treinen per uur precies in elkaar moeten haken.
Reputatie 4
Badge
Wat ook nog een rol kan spelen dat de ICs in Zwolle op een vaste tijd moet vertrekken en aankomen (ten opzichte van de andere treinen, om daar de overstappen aan te kunnen bieden). Verder moet deze tussen Amersfoort - Utrecht - Rotterdam ook op bepaalde tijden rijden.

Als je dus in Harderwijk wilt stoppen zul je waarschijnlijk al in Rotterdam eerder moeten vertrekken en later aankomen. Dat kan ik niet zo overzien, maar dit zou weer andere overstapmogelijkheden kunnen blokkeren. Daarom zou een stop in Harderwijk wel eens een grotere impact kunnen hebben dat dat alleen de reizigers uit het noorden een langere reistijd hebben.

N.b. er zijn denk ik wel IC stations te bedenken die geen inhaalsporen hebben (B.v. Amsterdam Amstel, Etten-Leur, Heemstede-Aardenhout, Rotterdam Alexander) dus dat is niet direct een beperking.
Hallo Student_UTR, leuk om te zien dat je hier zo mee bezig bent. Niet alleen jij zie ik, velen met jou.
Eén van deze redenen is inderdaad de beperkingen op het spoor. In het geval van een Intercity station is het noodzaak dat er diverse inhaalsporen komen en een keerpunt. Op dit moment is het voor Harderwijk geen optie. Harderwijk is zeker een grote en leuke stad, maar ik acht de kans klein dat er in de toekomst een Intercity station zal zijn.

Reageer