beantwoord

Harderwijk Intercity


  • Anonymous
  • 0 reacties
Geachte meneer/mevrouw,

Zou Harderwijk alstublieft een Intercity station mogen worden?
Ik heb hieronder 9 argumenten verzameld waarom Harderwijk een Intercity status verdient.

1) In Harderwijk ligt het Dolfinarium.
2) Harderwijk is de verbinding naar Walibi World te Biddinghuizen te Flevoland.
3) Harderwijk heeft een Technasium.
Als u naar https://www.technasium.nl/ gaat, dan ziet u op die pagina een kaart. Als u op die kaart klikt, dan ziet u dat er slechts weinig plaatsen zijn die een Technasium hebben. Op de Centraal Spoorweg zijn dat Utrecht, Amersfoort, Harderwijk en Zwolle.
Dit toont aan dat Harderwijk best uniek is.

4) Van Zwolle naar Amersfoort zonder een tussenstop te maken is overdreven lang, het zou logisch zijn als de IC in Harderwijk een tussenstop maakt.

5) Harderwijk is "de hoofdstad" van Noord-West Veluwe. Vergeleken met Putten, Ermelo en Nunspeet is Harderwijk de grootste.

6) Harderwijk heeft onlangs een nieuw station gekregen.

7) Binnenkort gaat in Harderwijk een nieuwe McDonalds open inclusief McCafƩ.

😎 Harderwijk is de plaats waar de Centraal Spoorweg een hoek van bijna / ongeveer 90 graden maakt.

9) Harderwijk heeft drie afslagen op de snelweg A28, namelijk Harderwijk, Harderwijk-West en Harderwijk-Zuid.
Dit toont aan dat Harderwijk best wel een grote stad is.

De NS heeft in het verleden beargumenteerd dat 10000 reizigers uit Noord-Nederland benadeeld worden door Harderwijk een IC status te geven versus 4000 reizigers uit Harderwijk reistijd ingekort. Echter is het ook belangrijk om naar de tijdsduur te kijken. De reizigers uit Noord-Nederland worden hooguit 2 tot 3 minuten benadeeld, terwijl reizigers uit Harderwijk 15 minuten voordeel hebben.

Is het wellicht zo dat Harderwijk geen IC status heeft, omdat station Harderwijk slechts 2 perrons / sporen / rails heeft?
icon

Beste antwoord door Nick8 18 December 2016, 22:54

Bekijk origineel

107 reacties

Dat de McDonalds aangehaald moet worden om Harderwijk een intercitystation te maken, geeft wel aan dat daar weinig reden toe is.Ā 

De argumenten vlak hierboven zijn ook echt kolder. Dus omdat Harderwijk zoveel biedt, moet de toegang naar voorzieningen elders worden verbeterd? Een IC-station dient allereerst om bezoekers vanuit de hele regio naar de stad te vervoeren, niet om inwoners naar andere steden te laten reizen voor werk en school.

Harderwijk is niet meer dan een provinciestadje. Ik heb zowel een eindje ten noordoosten als ten zuiden gewoond en daarvandaan richtte niemand zich op Harderwijk. Zelfs in Putten, waar ik nu woon, gaat men in het verder weg gelegen Barneveld winkelen, niet in Harderwijk.

Reputatie 7
Badge +4

Een intercity moet niet onnodig stoppen, dan haal je de snelheid weg. Men deed alles om de reistijd van het Westen naar het Noorden v.v. Ā te verkorten en dan een stop inlassen in Harderwijk?Ā Het was niet nodig, het is niet nodig en het zal ook nergens voor nodig zijn. MacDonald ligt overigens niet in Harderwijk maar aan de weg naar de polder. Vanuit het dorp lastig bereikbaar. Zonde van de tijd en onnodige ergernis. Een intercity is bedoeld voor een snelle verbinding op langere afstand tussen belangrijke plaatsen.Ā 

Haal het smerige bochtje bij Harderwijk maar uit de rails, ;-)

Reputatie 3
ik vind dat alle intercities die nu in nijmegen eindigen naar cuijk moeten gaan rijden want daar is een mc donalds en een subway. bovendien heeft station cuijk 3 sporen.

Maken, daar waar toch al korte treinen ingezet worden, Sprinterdiensten niet meer personeel vrij bij een frequentieverlaging? Immers, het personeel is in zo'n sprinter veel langer onderweg..

Je kunt met jouw redenering nog meer personeel vrij maken door helemaal geen sprinters meer te laten rijden. Moeten de reizigers maar gaan fietsen.Ā 

Je gaat volledig voorbij aan het feit dat uurdiensten voor gemeenten van 50.000-100.000 volkomen belachelijk is. En dat dat een veel belangrijker probleem is dan dat reizigers uit Harderwijk tien minuten langer onderweg zijn met een sprinter dan met een Intercity.

Reputatie 7
Badge +4

Bij de verbindingen in het Noorden moet je niet randstedelijk denken. Steenwijk en Heerenveen zijn belangrijke hubs, met veel aansluitende busverbindingen. De plaatsen zelf zijn niet zo groot als je randstedelijk denkt, maar voor de aansluiting op de treinen zijn ze voor grote delen van de bevolking van dit gebied zelfs op flinke afstand nog cruciaal. Het gebied heeft een totaal andere demografische structuur dan de Randstad en in die termen moet je de verklaring zoeken. De grootste plaats zonder station is overigens het Friese Drachten met een inwonertal rond de 45000. Voor deze regio zou de lijn Groningen-Lelystad-Amsterdam een zegen zijn.

Maar ik ben bangĀ dat Bommel dat niet Ā meer meemaakt.

Reputatie 7
Badge +3

Als Provincie Brabant zou ik volledig gaan inzetten op het aanbesteden van het Sprintervervoer.Ā 

Die uitgeklede uurdiensten zijn een volkomen aanfluiting. Waarbij NS ook nog eens volledig voorbijgaat aan de chaos die wordt gecreƫerd bij het overstappen op het aansluitende openbaar vervoer.

Reputatie 5
Over Dieren heb je gelijk ja.
Maar waarom zou het niet passen, vertrek 1 min eerder uit Amersfoort en klaar... De stop in Harderwijk maakt de totale reistijd max 2 min langer.

Maar opnieuw, Harderwijk is niet interessant voor een IC station
Reputatie 6
Badge
En Pernis is 12x zo klein maar toch stoppen er 6 Metros per uur. Maakt dat iets uit? De reizigers zijn er immers.
Reputatie 7
Badge +3
Ik schreef niet voor niets 'in principe' :)
btw Ik heb even wat zitten rekenen, de 'gemiddelde' snelheid op het traject Zwolle/Amersfoor is nu 120km/h, als ze de 'gemiddelde' snelheid zouden verhogen naar 140km/s dan win je daar 5 minuten mee!
Dat is 14% van de huidige reistijd,maw ruim voldoende voor een extra stop met buffer.


De rekensom klopt in theorie maar eenvoudig is het beslist niet te realiseren. De huidige dienstregeling is gebaseerd op de baanvaksnelheid van 140 km/u. Dat is de maximumsnelheid waarbij in ogenschouw genomen moet worden dat er bij Harderwijk moet worden afgeremd naar 80 km/u en dat er na vertrek en voor aankomst natuurlijk geen 140 km/u gereden kan worden. Dat betekent dat de baanvaksnelheid verhoogd zal moeten worden naar minimaal 160 km/u. Dat betekent dat de infrastructuur van het baanvak moet worden aangepast. Alle overwegen moeten verdwijnen, de beveiliging moet worden gewijzigd etc. Daar komt voorlopig helemaal niets van.

Daarnaast hebben de inkrimpingen in Brabant niets van doen met personeelstekorten maar zijn bedoeld als permanente bezuinigingen.

Heeft NS dat ergens gezegd? Of wat is je bron daarvoor?

NS wilde desgevraagd (aan de regionale pers) niet bevestigen dat de frequenties in de toekomst weer verhoogd worden. Dat moeten we t.z.t. nog eens gaan bekijken was de reactie, ofwel de mist handhaven tot de concessieverlenging binnen iis.Ā 

NS speelt met het personeelstekort mijns inziens een vuil spelletje. Er worden gewoon inkrimpingen doorgevoerd onder het mom van overmacht vanwege personeelstekort. Hier wreekt zich dat de overheid in de concessievoorwaarden nauwelijks eisen aan het voorzieningenniveau heeft gesteld.

Badge +3

Als je mijn voorbeeld toepast op Utrecht, wordt het nog meer duidelijk waarom Harderwijk CS prioriteit heeft over Nijkerk. Harderwijk heeft ook 200 jongeren meer, die Ā tussen de 15 en 25Ā  zijn. Vergeet ook niet dat een IC stop in Harderwijk, dorpelingen uit Hierden kunnen aantrekken.Ā 

Wow, Hierden waar ligt dat dan?Ā šŸ¤£

Eerst maar al die ongelukkige dolfijnen weg uit Harderwijk (Dolfinarium einde verhaal in de huidige opzet)!

Daarna gaan we kijken wat er in Nijkerk te ruimen valtā€¦

ā€¦ waarom Harderwijk CS prioriteit heeft over Nijkerk

Tja zonder Harderwijk met alle attracties en busverbindingen en zo blijft over?

Reputatie 6

omdat NS andere doelen heeft dan het maatschappelijk of reizigers-belang lijkt me?Ā 

Voor deze regio zou de lijn Groningen-Lelystad-Amsterdam een zegen zijn.

Maar ik ben bangĀ dat Bommel dat niet Ā meer meemaakt.

Dat hangt er vanaf of Bommel in zijn eerste of in zijn tweede jeugd zit.

De gemeente Hoogeveen schijnt ook vaak aan NS gevraagd te hebben of de IC er kan stoppen.Ā 

Dat schreeuwen ze al 20 jaar van de daken. Als laatste poging om Arriva-sneltreinen buiten de deur te houden (die zouden wel gaan stoppen in Hoogeveen) gaan er vanaf december op zondag meer sprinters rijden. De uurdiensten in de daluren waren altijd een van de argumenten van de gemeente waarom er intercity's moesten gaan stoppen.

Reputatie 7

Die uitgeklede uurdiensten zijn een volkomen aanfluiting. Waarbij NS ook nog eens volledig voorbijgaat aan de chaos die wordt gecreƫerd bij het overstappen op het aansluitende openbaar vervoer.

Dat laatste kan echt problematisch worden. In weekenden en avonden rijden veel bussen Ć³Ć³k 1x per uur. Met flinke kans op lange overstaptijden trein-bus v.v. Dan rijden ze nog leger rond.Ā 

Reputatie 6
Badge
Argumenten boeit de NS niet. Zoetermeer heeft 3x zoveel inwoners, een 10x zo groot centrum en veel meer hoge scholen. Daar stopt de IC al 10 jaar niet meer.
Reputatie 3
Over twee jaar gaan de IC's overigens weer in Zoetermeer stoppen. Overigens is dit niet vanwege de reizigersaantallen, maar vanwege het feit dat station Bleiswijk-Zoetermeer opent, en de dienstregeling hierdoor te krap is. De IC stopt dan maar een extra keer, en dat wordt dus Zoetermeer. Nog even wachten dus 😉
Late reactie misschien, maar een link naar deze topic stond vandaag toevallig op facebook.

Zullen we ook niet vergeten dat Harderwijk een van de drukste haltes is op het traject zwolle-utrecht? Als ik zie wat daar dagelijks aan forensen doorheen gaan is dat, in vergelijking met andere stations in het traject, echt veel. Meerderheid daarvan moet er in Amersfoort of Utrecht uit. Het zou zeker de verbinding met Amsterdam ook goed doen, aangezien je met een intercity veel eerder in Amersfoort bent.
Plus, zomers is er een overvloed aan toeristen voor het Dolfinarium en Walibi. Hoe vaak ik dan wel niet de klachten hoor van toeristen in kwestie dat de treinverbinding slecht is geregeld.

Ook qua bussen is Harderwijk een hub voor de omliggende streken, zeker de stadjes in de rand van Flevoland. (Zeewolde, Dronten, etc). Nunspeet, Hierden, Oldebroek, Elspeet en alle gehuchten die kant op zijn ook allemaal via Harderwijk per bus te bereiken. Dus we hebben het hier niet alleen over de bereikbaarheid van Harderwijk; maar ook de omliggende plaatsen.
Reputatie 7
Vraag: Waarom heeft Dieren wel een intercitystop? Hier rijdt immers ook de Sprinter Zutphen - Nijmegen, het station ligt niet bijna op het eind van de lijn, de reizigersaantallen rechtvaardigen sec gezien geen IC en Dieren is veel kleiner qua inwonertal dan Harderwijk.
Reputatie 6
Badge +1
Omdat een stop in Dieren prima in de dienstregeling past en een stop in Harderwijk niet.
Vergeet verder niet dat in de tijd dat een deel van de intercity's nog sneltrein heette deze trein Zwolle-Roosendaal een sneltrein was en geen IC. Er werd ook in Elst gestopt.
Allereerst wil ik zeggen dat het helemaal GEEN probleem is dat Dieren een IC Status heeft. Het doel van dit topic is om de kans te vergroten dat Harderwijk een IC Status krijgt en zeker NIET om bepaalde stations een IC Status te ontnemen. Ik weet haast wel zeker dat Rene74 NIET dat voorbeeld met Dieren erbij haalde om Dieren haar IC Status te ontnemen, maar dat hij of zij gewoon nieuwsgierig is naar waarom Dieren wel een IC Status heeft en een station zoals Harderwijk niet.

Verder over de opmerking over McDonald's: ik snap ook wel dat het hebben van een McDonald's GEEN reden is voor een IC Status. Daarom had ik die argument ook niet als eerste genoemd, maar als zevende. Het doel van deze argument is om aan te tonen dat Harderwijk steeds meer voorzieningen krijgt en dus belangrijker wordt.

Deze topic heeft nu wel de nodige aandacht gekregen. Ik stel voor dat de discussie nu beĆ«indigd wordt en vlak voordat de Dienstregeling 2018 ingaat, dan zal ik dit onderwerp "Harderwijk Intercity" wel weer onder de aandacht brengen 😃
Ik wil toch deze discussie wel weer aangaan. Ik lees hier dat mensen vanaf Noord-Nederland naar Ede-Wageningen/Barneveld in Zwolle ook op de trein naar Deventer kan. Daarnaast vergeet je de aansluitingen op de sprinters in Amersfoort en Utrecht, welke ook niet onbelangrijk zijn. Dat Harderwijk een centrale plaats is klopt helemaal en dat het een IC-status zou rechtvaardigen ben ik ook met je eens. Het is echter helaas zo dat het niet in te passen is. In Dieren stopt de IC al heel erg lang. Dat is geen reden om die te behouden, maar het punt is daar dat als je de IC daar laat doorrijden dat je dan met 2 minuten komt te zitten die je nergens kan indelen. In Zutphen 2 minuten verplaatsen kan niet omdat ze dan met elkaar zouden botsen bij het binnenrijden/vertrekken van het station. Vanaf Dieren naar Arnhem kan je wel 2 minuten eerder aankomen in Arnhem, maar dat levert geen tijdwinst op, omdat de trein niet eerder verder kan, omdat de IC Schiphol-Nijmegen anders nog niet weg is. Het levert dus geen tijdwinst op om de IC stop in Dieren te schrappen. De vooruitgang is dus 0, terwijl de reizigers op Dieren zelf er toch op achteruit gaan. Harderwijk is niet in te passen zonder ingrijpende maatregelen. 6000 reizigers zouden er ongeveer 7 minuten op vooruitgaan.Er zijn ook veel reizigers tussen Noord-Nederland en ten zuiden/westen van Amersfoort gaan er bij een stop in Harderwijk 30 minuten op achteruit gaan, wanneer er geen ingrijpende infrastructurele maatregelen rond Zwolle wordt genomen. Het kost dus veel geld om die stop in te passen, terwijl de stop in Dieren geen geld kost en om tijd te vullen die anders overblijft.
Deze discussie hebben we vrees ik wel gehad. Nee, er gaan geen intercity's in Harderwijk stoppen.

Dat klopt. We blijven natuurlijk altijd goed kijken waar een stop eventueel ingepast kan worden en op z'n plaat is. Altijd in overleg met ProRail en de lokale politiek.
Reputatie 1
Late reactie misschien, maar een link naar deze topic stond vandaag toevallig op facebook.

Zullen we ook niet vergeten dat Harderwijk een van de drukste haltes is op het traject zwolle-utrecht? Als ik zie wat daar dagelijks aan forensen doorheen gaan is dat, in vergelijking met andere stations in het traject, echt veel. Meerderheid daarvan moet er in Amersfoort of Utrecht uit. Het zou zeker de verbinding met Amsterdam ook goed doen, aangezien je met een intercity veel eerder in Amersfoort bent.
Plus, zomers is er een overvloed aan toeristen voor het Dolfinarium en Walibi. Hoe vaak ik dan wel niet de klachten hoor van toeristen in kwestie dat de treinverbinding slecht is geregeld.

Ook qua bussen is Harderwijk een hub voor de omliggende streken, zeker de stadjes in de rand van Flevoland. (Zeewolde, Dronten, etc). Nunspeet, Hierden, Oldebroek, Elspeet en alle gehuchten die kant op zijn ook allemaal via Harderwijk per bus te bereiken. Dus we hebben het hier niet alleen over de bereikbaarheid van Harderwijk; maar ook de omliggende plaatsen.


Ondanks veel reacties van voorstanders van een IC-stop in Harderwijk is deze een van de grootste redenen.
Met de bus kan je van Harderwijk echt alle kanten op en zijn al deze reizigers afhankelijk van station Harderwijk als ze naar Amersfoort en Zwolle willen reizen.

Tegenstanders: De trein stopt zelf lang in Zwolle, vooral als deze van/naar Leeuwarden gaat.
Richting Rotterdam kunnen de tijden evt. verwisseld worden met de intercity naar Den Haag, zodat eerst de trein naar Rotterdam (via Amersfoort) vertrekt en dan pas naar Den Haag (via Lelystad).

Diverse redenen die ik zelf bedenk en terecht zijn.

1) Veel reizigers uit de omgeving zijn afhankelijk van dit station.
2) Veel busvervoer naar overige plaatsen op de Veluwe en voor Flevoland.
3) Dolfinarium Harderwijk en Walibi zijn grote attracties en trekken veel reizigers aan.
4) Lelystad Airport moet ook goed bereikbaar zijn vanuit Harderwijk, dit kan met lijn 148 naar Lelystad.
5) Mensen willen snel van a naar b gaan, en pakken liever een auto als het OV slecht is. NS wilt toch ook dat al deze mensen de trein pakken?
6) De mensen die afhankelijk zijn van station Harderwijk verdienen beter.

Ondanks ik zelf niet afhankelijk ben van dit station, vind ik de belangen van de reizigers die hier wel gebruik van maken zeer terecht.
Reputatie 6
Badge
Als dit betekent dat mensen vanuit het Noorden naar het Westen langer onderweg zijn door een tussenstop in een relatief kleine Plaats: nee bedankt. Assen verdient nog maar net de stop, Harderwijk is er echt niet aan toe.

Reageer