Zou Harderwijk alstublieft een Intercity station mogen worden?
Ik heb hieronder 9 argumenten verzameld waarom Harderwijk een Intercity status verdient.
1) In Harderwijk ligt het Dolfinarium.
2) Harderwijk is de verbinding naar Walibi World te Biddinghuizen te Flevoland.
3) Harderwijk heeft een Technasium.
Als u naar https://www.technasium.nl/ gaat, dan ziet u op die pagina een kaart. Als u op die kaart klikt, dan ziet u dat er slechts weinig plaatsen zijn die een Technasium hebben. Op de Centraal Spoorweg zijn dat Utrecht, Amersfoort, Harderwijk en Zwolle.
Dit toont aan dat Harderwijk best uniek is.
4) Van Zwolle naar Amersfoort zonder een tussenstop te maken is overdreven lang, het zou logisch zijn als de IC in Harderwijk een tussenstop maakt.
5) Harderwijk is "de hoofdstad" van Noord-West Veluwe. Vergeleken met Putten, Ermelo en Nunspeet is Harderwijk de grootste.
6) Harderwijk heeft onlangs een nieuw station gekregen.
7) Binnenkort gaat in Harderwijk een nieuwe McDonalds open inclusief McCafé.
😎 Harderwijk is de plaats waar de Centraal Spoorweg een hoek van bijna / ongeveer 90 graden maakt.
9) Harderwijk heeft drie afslagen op de snelweg A28, namelijk Harderwijk, Harderwijk-West en Harderwijk-Zuid.
Dit toont aan dat Harderwijk best wel een grote stad is.
De NS heeft in het verleden beargumenteerd dat 10000 reizigers uit Noord-Nederland benadeeld worden door Harderwijk een IC status te geven versus 4000 reizigers uit Harderwijk reistijd ingekort. Echter is het ook belangrijk om naar de tijdsduur te kijken. De reizigers uit Noord-Nederland worden hooguit 2 tot 3 minuten benadeeld, terwijl reizigers uit Harderwijk 15 minuten voordeel hebben.
Is het wellicht zo dat Harderwijk geen IC status heeft, omdat station Harderwijk slechts 2 perrons / sporen / rails heeft?
Dat de McDonalds aangehaald moet worden om Harderwijk een intercitystation te maken, geeft wel aan dat daar weinig reden toe is.
De argumenten vlak hierboven zijn ook echt kolder. Dus omdat Harderwijk zoveel biedt, moet de toegang naar voorzieningen elders worden verbeterd? Een IC-station dient allereerst om bezoekers vanuit de hele regio naar de stad te vervoeren, niet om inwoners naar andere steden te laten reizen voor werk en school.
Harderwijk is niet meer dan een provinciestadje. Ik heb zowel een eindje ten noordoosten als ten zuiden gewoond en daarvandaan richtte niemand zich op Harderwijk. Zelfs in Putten, waar ik nu woon, gaat men in het verder weg gelegen Barneveld winkelen, niet in Harderwijk.
Een intercity moet niet onnodig stoppen, dan haal je de snelheid weg. Men deed alles om de reistijd van het Westen naar het Noorden v.v. te verkorten en dan een stop inlassen in Harderwijk? Het was niet nodig, het is niet nodig en het zal ook nergens voor nodig zijn. MacDonald ligt overigens niet in Harderwijk maar aan de weg naar de polder. Vanuit het dorp lastig bereikbaar. Zonde van de tijd en onnodige ergernis. Een intercity is bedoeld voor een snelle verbinding op langere afstand tussen belangrijke plaatsen.
Haal het smerige bochtje bij Harderwijk maar uit de rails, ;-)
Maken, daar waar toch al korte treinen ingezet worden, Sprinterdiensten niet meer personeel vrij bij een frequentieverlaging? Immers, het personeel is in zo'n sprinter veel langer onderweg..
Je kunt met jouw redenering nog meer personeel vrij maken door helemaal geen sprinters meer te laten rijden. Moeten de reizigers maar gaan fietsen.
Je gaat volledig voorbij aan het feit dat uurdiensten voor gemeenten van 50.000-100.000 volkomen belachelijk is. En dat dat een veel belangrijker probleem is dan dat reizigers uit Harderwijk tien minuten langer onderweg zijn met een sprinter dan met een Intercity.
Bij de verbindingen in het Noorden moet je niet randstedelijk denken. Steenwijk en Heerenveen zijn belangrijke hubs, met veel aansluitende busverbindingen. De plaatsen zelf zijn niet zo groot als je randstedelijk denkt, maar voor de aansluiting op de treinen zijn ze voor grote delen van de bevolking van dit gebied zelfs op flinke afstand nog cruciaal. Het gebied heeft een totaal andere demografische structuur dan de Randstad en in die termen moet je de verklaring zoeken. De grootste plaats zonder station is overigens het Friese Drachten met een inwonertal rond de 45000. Voor deze regio zou de lijn Groningen-Lelystad-Amsterdam een zegen zijn.
Maar ik ben bang dat Bommel dat niet meer meemaakt.
Als Provincie Brabant zou ik volledig gaan inzetten op het aanbesteden van het Sprintervervoer.
Die uitgeklede uurdiensten zijn een volkomen aanfluiting. Waarbij NS ook nog eens volledig voorbijgaat aan de chaos die wordt gecreëerd bij het overstappen op het aansluitende openbaar vervoer.
Maar waarom zou het niet passen, vertrek 1 min eerder uit Amersfoort en klaar... De stop in Harderwijk maakt de totale reistijd max 2 min langer.
Maar opnieuw, Harderwijk is niet interessant voor een IC station
btw Ik heb even wat zitten rekenen, de 'gemiddelde' snelheid op het traject Zwolle/Amersfoor is nu 120km/h, als ze de 'gemiddelde' snelheid zouden verhogen naar 140km/s dan win je daar 5 minuten mee!
Dat is 14% van de huidige reistijd,maw ruim voldoende voor een extra stop met buffer.
De rekensom klopt in theorie maar eenvoudig is het beslist niet te realiseren. De huidige dienstregeling is gebaseerd op de baanvaksnelheid van 140 km/u. Dat is de maximumsnelheid waarbij in ogenschouw genomen moet worden dat er bij Harderwijk moet worden afgeremd naar 80 km/u en dat er na vertrek en voor aankomst natuurlijk geen 140 km/u gereden kan worden. Dat betekent dat de baanvaksnelheid verhoogd zal moeten worden naar minimaal 160 km/u. Dat betekent dat de infrastructuur van het baanvak moet worden aangepast. Alle overwegen moeten verdwijnen, de beveiliging moet worden gewijzigd etc. Daar komt voorlopig helemaal niets van.
Daarnaast hebben de inkrimpingen in Brabant niets van doen met personeelstekorten maar zijn bedoeld als permanente bezuinigingen.
Heeft NS dat ergens gezegd? Of wat is je bron daarvoor?
NS wilde desgevraagd (aan de regionale pers) niet bevestigen dat de frequenties in de toekomst weer verhoogd worden. Dat moeten we t.z.t. nog eens gaan bekijken was de reactie, ofwel de mist handhaven tot de concessieverlenging binnen iis.
NS speelt met het personeelstekort mijns inziens een vuil spelletje. Er worden gewoon inkrimpingen doorgevoerd onder het mom van overmacht vanwege personeelstekort. Hier wreekt zich dat de overheid in de concessievoorwaarden nauwelijks eisen aan het voorzieningenniveau heeft gesteld.
Als je mijn voorbeeld toepast op Utrecht, wordt het nog meer duidelijk waarom Harderwijk CS prioriteit heeft over Nijkerk. Harderwijk heeft ook 200 jongeren meer, die tussen de 15 en 25 zijn. Vergeet ook niet dat een IC stop in Harderwijk, dorpelingen uit Hierden kunnen aantrekken.
Wow, Hierden waar ligt dat dan?
Eerst maar al die ongelukkige dolfijnen weg uit Harderwijk (Dolfinarium einde verhaal in de huidige opzet)!
Daarna gaan we kijken wat er in Nijkerk te ruimen valt…
… waarom Harderwijk CS prioriteit heeft over Nijkerk
Tja zonder Harderwijk met alle attracties en busverbindingen en zo blijft over?
omdat NS andere doelen heeft dan het maatschappelijk of reizigers-belang lijkt me?
Voor deze regio zou de lijn Groningen-Lelystad-Amsterdam een zegen zijn.
Maar ik ben bang dat Bommel dat niet meer meemaakt.
Dat hangt er vanaf of Bommel in zijn eerste of in zijn tweede jeugd zit.
De gemeente Hoogeveen schijnt ook vaak aan NS gevraagd te hebben of de IC er kan stoppen.
Dat schreeuwen ze al 20 jaar van de daken. Als laatste poging om Arriva-sneltreinen buiten de deur te houden (die zouden wel gaan stoppen in Hoogeveen) gaan er vanaf december op zondag meer sprinters rijden. De uurdiensten in de daluren waren altijd een van de argumenten van de gemeente waarom er intercity's moesten gaan stoppen.
Die uitgeklede uurdiensten zijn een volkomen aanfluiting. Waarbij NS ook nog eens volledig voorbijgaat aan de chaos die wordt gecreëerd bij het overstappen op het aansluitende openbaar vervoer.
Dat laatste kan echt problematisch worden. In weekenden en avonden rijden veel bussen óók 1x per uur. Met flinke kans op lange overstaptijden trein-bus v.v. Dan rijden ze nog leger rond.
Zullen we ook niet vergeten dat Harderwijk een van de drukste haltes is op het traject zwolle-utrecht? Als ik zie wat daar dagelijks aan forensen doorheen gaan is dat, in vergelijking met andere stations in het traject, echt veel. Meerderheid daarvan moet er in Amersfoort of Utrecht uit. Het zou zeker de verbinding met Amsterdam ook goed doen, aangezien je met een intercity veel eerder in Amersfoort bent.
Plus, zomers is er een overvloed aan toeristen voor het Dolfinarium en Walibi. Hoe vaak ik dan wel niet de klachten hoor van toeristen in kwestie dat de treinverbinding slecht is geregeld.
Ook qua bussen is Harderwijk een hub voor de omliggende streken, zeker de stadjes in de rand van Flevoland. (Zeewolde, Dronten, etc). Nunspeet, Hierden, Oldebroek, Elspeet en alle gehuchten die kant op zijn ook allemaal via Harderwijk per bus te bereiken. Dus we hebben het hier niet alleen over de bereikbaarheid van Harderwijk; maar ook de omliggende plaatsen.
Vergeet verder niet dat in de tijd dat een deel van de intercity's nog sneltrein heette deze trein Zwolle-Roosendaal een sneltrein was en geen IC. Er werd ook in Elst gestopt.
Verder over de opmerking over McDonald's: ik snap ook wel dat het hebben van een McDonald's GEEN reden is voor een IC Status. Daarom had ik die argument ook niet als eerste genoemd, maar als zevende. Het doel van deze argument is om aan te tonen dat Harderwijk steeds meer voorzieningen krijgt en dus belangrijker wordt.
Deze topic heeft nu wel de nodige aandacht gekregen. Ik stel voor dat de discussie nu beëindigd wordt en vlak voordat de Dienstregeling 2018 ingaat, dan zal ik dit onderwerp "Harderwijk Intercity" wel weer onder de aandacht brengen 😃
Dat klopt. We blijven natuurlijk altijd goed kijken waar een stop eventueel ingepast kan worden en op z'n plaat is. Altijd in overleg met ProRail en de lokale politiek.
Zullen we ook niet vergeten dat Harderwijk een van de drukste haltes is op het traject zwolle-utrecht? Als ik zie wat daar dagelijks aan forensen doorheen gaan is dat, in vergelijking met andere stations in het traject, echt veel. Meerderheid daarvan moet er in Amersfoort of Utrecht uit. Het zou zeker de verbinding met Amsterdam ook goed doen, aangezien je met een intercity veel eerder in Amersfoort bent.
Plus, zomers is er een overvloed aan toeristen voor het Dolfinarium en Walibi. Hoe vaak ik dan wel niet de klachten hoor van toeristen in kwestie dat de treinverbinding slecht is geregeld.
Ook qua bussen is Harderwijk een hub voor de omliggende streken, zeker de stadjes in de rand van Flevoland. (Zeewolde, Dronten, etc). Nunspeet, Hierden, Oldebroek, Elspeet en alle gehuchten die kant op zijn ook allemaal via Harderwijk per bus te bereiken. Dus we hebben het hier niet alleen over de bereikbaarheid van Harderwijk; maar ook de omliggende plaatsen.
Ondanks veel reacties van voorstanders van een IC-stop in Harderwijk is deze een van de grootste redenen.
Met de bus kan je van Harderwijk echt alle kanten op en zijn al deze reizigers afhankelijk van station Harderwijk als ze naar Amersfoort en Zwolle willen reizen.
Tegenstanders: De trein stopt zelf lang in Zwolle, vooral als deze van/naar Leeuwarden gaat.
Richting Rotterdam kunnen de tijden evt. verwisseld worden met de intercity naar Den Haag, zodat eerst de trein naar Rotterdam (via Amersfoort) vertrekt en dan pas naar Den Haag (via Lelystad).
Diverse redenen die ik zelf bedenk en terecht zijn.
1) Veel reizigers uit de omgeving zijn afhankelijk van dit station.
2) Veel busvervoer naar overige plaatsen op de Veluwe en voor Flevoland.
3) Dolfinarium Harderwijk en Walibi zijn grote attracties en trekken veel reizigers aan.
4) Lelystad Airport moet ook goed bereikbaar zijn vanuit Harderwijk, dit kan met lijn 148 naar Lelystad.
5) Mensen willen snel van a naar b gaan, en pakken liever een auto als het OV slecht is. NS wilt toch ook dat al deze mensen de trein pakken?
6) De mensen die afhankelijk zijn van station Harderwijk verdienen beter.
Ondanks ik zelf niet afhankelijk ben van dit station, vind ik de belangen van de reizigers die hier wel gebruik van maken zeer terecht.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.