beantwoord

Harderwijk Intercity



Toon eerste bericht

107 reacties

Dat is toch alleen op zondag en 's avonds na 21:00? Er zijn meer trajecten waar op die tijden maar eens per uur een trein rijdt.
@Rene74
De stop in Dieren heeft ook te maken met de infrequente sprinterverbinding die een deel van de tijd maar om het uur rijdt. In Harderwijk speelt dat probleem niet.
Reputatie 7
Badge
Erg jammer want daarom blijven velen forensen met de auto! Naar Amsterdam is 22 min wachten in Amersfoort omdat er hiervandaan geen intercity gaat! Te zot voor woorden!

Richting Amsterdam cs in de overstap 8 minuten. Amsterdam Zuid is dan wel een kwartier langer.
Reputatie 7
Badge +3
Om het niet ingewikkelder te maken dan het al is, was ik uitgegaan van de bestaande infrastructuur om te beredeneren waarom een IC-stop in Harderwijk er niet inzit.
Veel beslissingen over de infrastructuur zijn ook gemaakt op basis van dienstregelingenmodellen: tot waar de viersporigheid doorloopt, welke stations er extra zijsporen hebben zodat intercity's kunnen inhalen, waar wel en waar geen fly-over nodig is. Pas je de dienstregeling opeens aan, dan kan het zijn dat die keuzes van destijds opeens niet meer de juiste waren: je hebt ergens anders een inhaalspoor nodig of de fly-over ligt verkeerd.

Wanneer een volledige corridor viersporig is uitgevoerd, met driedubbele vorkaansluitingen op elk knooppunt zodat je van elk spoor naar elk ander spoor kan zonder andere treinen in de weg te zitten dan is het eenvoudiger om een extra station op te nemen. Maar dergelijke infrastructuur hebben we niet, dus dergelijke maatregelen hebben gevolgen voor elders, soms zijn die slechts beperkt en is het station haalbaar, soms zijn de gevolgen te fors en zijn dure maatregelen in de infrastructuur nodig, zoals het verhogen van de snelheid (om de verloren tijd van het station goed te maken) of extra sporen of fly-overs.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is op zich waar. Maar Duitsland heeft grote gebieden die veel minder dichtbevolkt zijn dan Nederland. Harderwijk ligt een beetje ongelukkig tussen Amersfoort en Zwolle. Een IC rijdt in 35 minuten van Amersfoort naar Zwolle. Dat past precies met de aansluitingen aan beide einden. Een stop in Harderwijk past gewoon niet zonder dat de rest van de dienstregeling als een kaartenhuis in elkaar stort.
Reputatie 5
Badge
De inwoners van de kleinere dorpjes/steden zouden blij moeten zijn dat hier zo'n frequente dienstregeling is. Ook dat de IC's zowat overal stoppen..... Kijk naar Duitsland, daar is het normaal als de trein elk uur a elke twee uur gaat.
Reputatie 7
Ja, echter dat beantwoordt de vraag niet helemaal. Nu zijn er geen sneltreinen meer. Elst heeft momenteel alleen nog de Sprinter. Wat het nut is van de nog bestaande IC-stop in Dieren ontgaat me. Omdat het kan doordat het in de dienstregeling past vind ik eigenlijk geen legitieme reden. Hoe dan ook, ik hoop voor Harderwijk dat in een volgende dienstregeling de Zwolse knoop wat losser komt te zitten en de IC mag gaan stoppen. Of dat er in Amersfoort een prima, snelle aansluiting ontstaat, want 22 minuten is erg triest.
Reputatie 7
Geachte meneer/mevrouw,

Zou Harderwijk alstublieft een Intercity station mogen worden?
Ik heb hieronder 9 argumenten verzameld waarom Harderwijk een intercitystatus verdient.

7) Binnenkort gaat in Harderwijk een nieuwe McDonalds open inclusief McCafé.


Er liggen in Nederland meerdere uit hun krachten gegroeide dorpen en kleine stadjes die wel een McDonalds hebben maar geen spoorwegstation. Moeten naar die dorpen en stadjes dan spoorwegen aangelegd worden en die plaatsen een Intercitystation krijgen?
Reputatie 6
Badge +1
Omdat een stop in Dieren prima in de dienstregeling past en een stop in Harderwijk niet.
Vergeet verder niet dat in de tijd dat een deel van de intercity's nog sneltrein heette deze trein Zwolle-Roosendaal een sneltrein was en geen IC. Er werd ook in Elst gestopt.
Reputatie 6
Badge
Eigenlijk verwachtte ik na Zoetermeer genoemd te hebben dat deze discussie terecht zou stoppen.

Zullen we anders de IC laten stoppen op Delft Zuid omdat daar een universiteit staat? Nee toch?
Reputatie 7
Vraag: Waarom heeft Dieren wel een intercitystop? Hier rijdt immers ook de Sprinter Zutphen - Nijmegen, het station ligt niet bijna op het eind van de lijn, de reizigersaantallen rechtvaardigen sec gezien geen IC en Dieren is veel kleiner qua inwonertal dan Harderwijk.
Het probleem is niet zo zeer dat de intercity niet in Harderwijk stopt maar dat de aansluiting in Amersfoort zo beroerd is.
Tsja, helaas kan een dienstregeling niet voor iedereen helemaal 100% optimaal zijn. Het is openbaar vervoer, voor de een heel gunstig de ander niet. Gelukkig leven we in een vrij land en kun je zelf de manier van transport bepalen 😉
Erg jammer want daarom blijven velen forensen met de auto! Naar Amsterdam is 22 min wachten in Amersfoort omdat er hiervandaan geen intercity gaat! Te zot voor woorden!
Kort maar krachtig: Als Harderwijk nu een Intercity station zou moeten worden, moet de hele dienstregeling opnieuw aangepast worden omdat op heel de lijn de overstappen vervallen. De voordelen voor een klein aantal reizigers, wegen helaas niet op tegen de grote groep die er baat bij heeft dat hij volgens deze dienstregeling rijdt met de overstappen en kortere rijtijd.
Drukste station is natuurlijk relatief, het is op deze lijn inderdaad een van de drukste sprinterstations, maar qua aantal instappers zit het niet op het niveau van een intercitystop. Het aantal instappers komt overeen met stations als Zoetermeer en Geldermalsen: ook geen intercitystations. Natuurlijk kun je intercitystations vinden die minder instappers kennen, maar die bevinden zich voornamelijk op trajecten waar geen aparte sprinter rijdt omdat er daarvoor te weinig tussenstations zijn het station zich bijna aan het einde van de lijn bevind en de intercity's op alle tussengelegen stations stoppen.

Een trein een extra stop geven heeft nogal wat voeten in de aarde. Op de totale reistijd maakt zo'n intercitystop weinig uit, maar je vertrektijden schuiven allemaal op wat ervoor zorgt dat andere treinen ook moeten opschuiven, dat de keertijd op het eindpunt langer moet worden en dat overstappen mogelijk verloren gaan. Er is dus een hoge drempel om een station intercitystatus te geven, en het aantal reizigers van dit station is naar mijn idee niet hoog genoeg om over die drempel te kunnen stappen.
Late reactie misschien, maar een link naar deze topic stond vandaag toevallig op facebook.

Zullen we ook niet vergeten dat Harderwijk een van de drukste haltes is op het traject zwolle-utrecht? Als ik zie wat daar dagelijks aan forensen doorheen gaan is dat, in vergelijking met andere stations in het traject, echt veel. Meerderheid daarvan moet er in Amersfoort of Utrecht uit. Het zou zeker de verbinding met Amsterdam ook goed doen, aangezien je met een intercity veel eerder in Amersfoort bent.
Plus, zomers is er een overvloed aan toeristen voor het Dolfinarium en Walibi. Hoe vaak ik dan wel niet de klachten hoor van toeristen in kwestie dat de treinverbinding slecht is geregeld.

Ook qua bussen is Harderwijk een hub voor de omliggende streken, zeker de stadjes in de rand van Flevoland. (Zeewolde, Dronten, etc). Nunspeet, Hierden, Oldebroek, Elspeet en alle gehuchten die kant op zijn ook allemaal via Harderwijk per bus te bereiken. Dus we hebben het hier niet alleen over de bereikbaarheid van Harderwijk; maar ook de omliggende plaatsen.
Reputatie 3
Absoluut, meer en/of snellere treinen betekent (tot op een bepaald niveau natuurlijk) meer reizigers. Hopelijk pakken dan ook meer mensen het OV, en zijn de treinen tegen die tijd wat verlengd om de extra reizigers op te vangen...
Reputatie 6
Badge
Ik durf te wedden dat de reizigersaantallen dan wel gaan stijgenaar naar een voor NS bevredigend niveau.
Reputatie 3
Over twee jaar gaan de IC's overigens weer in Zoetermeer stoppen. Overigens is dit niet vanwege de reizigersaantallen, maar vanwege het feit dat station Bleiswijk-Zoetermeer opent, en de dienstregeling hierdoor te krap is. De IC stopt dan maar een extra keer, en dat wordt dus Zoetermeer. Nog even wachten dus 😉
Reputatie 2
Zoetermeer heeft al een fijnmazige randstandrail waardoor een IC stop richting Den Haag niet nodig is.
(...)en hetzelfde geldt voor van Zoetermeer naar Utrecht Centraal met de Sprinter.

Ik bedoelde van Zoetermeer naar Gouda en niet van Zoetermeer naar Utrecht.
Ik denk dat de IC niet in Zoetermeer stopt, omdat van Zoetermeer naar Den Haag Centraal met de Sprinter slechts 13 minuten is en hetzelfde geldt voor van Zoetermeer naar Utrecht Centraal met de Sprinter.

Van Harderwijk naar Utrecht Centraal met de Sprinter is 50 minuten en van Harderwijk naar Zwolle is 30 minuten met de Sprinter. In ieder geval, ik blijf deze Topic volgen en wie weet dat de NS in de toekomst Harderwijk een IC Status geeft xD
Reputatie 6
Badge
Argumenten boeit de NS niet. Zoetermeer heeft 3x zoveel inwoners, een 10x zo groot centrum en veel meer hoge scholen. Daar stopt de IC al 10 jaar niet meer.

Reageer