Instroom en inzet NS Intercity Nieuwe Generatie



Toon eerste bericht

185 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zonder business case is de Lelylijn alleen maar een prestigeproject.

Reputatie 5

Zonder business case is de Lelylijn alleen maar een prestigeproject.

? Heb niet over Lelylijn. 

Je kunt de capaciteit van een losse ICNG natuurlijk niet vergelijken met ICR aangezien ICNG zeker in de spits meestal gekoppeld zal gaan rijden.

Reputatie 5

Nadeel van die grote tafels is ook dat mensen er meer afval op kunnen achterlaten, hopelijk gaan mensen zich in deze treinen voorbeeldig gedragen wat betreft het opruimen van afval en het schoon houden van de tafels.

Ha ha, wat denk je zelf?

Bij meeste treinreizigers zal het geen probleem zijn. Maar in de trein zit de doorsnee van de samenleving. Er zullen altijd een aantal tussen zitten die er een zooitje van maken. Net als overige NS treinen. 

Reputatie 7
Badge +1

Hoezo dit? Er zijn terechte zorgen over de indeling en ergonomie van de 2e klas, waar op sommige plekken erg weinig ruimte is om te staan of lopen. De IC-rijtuigen zijn ruim, stil, en simpelweg vrij comfortabel. De ICNG heeft een paar mooie verbeteringen maar er gaan ongetwijfeld problemen ontstaan bij drukte, en ook overlast door de afwezigheid van bruikbare prullenbakjes op de normale plek onder de tafeltjes.

Hopelijk neemt NS een voorbeeld aan de verschillende Scandinavische spoorbedrijven die bij zitplekken plastic zakjes ophangen, waarmee reizigers hun afval zelf mee kunnen nemen uit de trein na hun reis.

De afwezigheid van prullenbakjes bij de zitplaatsen zie ik juist als een positieve ontwikkeling, de kleine prullenbakjes in de huidige treinen zitten altijd stampvol, zijn vies en stinken vaak. In de sprinters gaat het ook goed met prullenbakken op de balkons. Maar, er zijn altijd uitzonderingen uiteraard.

Dat de huidige IC-rijtuigen stil en vrij comfortabel zijn ben ik niet met je eens. De stoelen zitten weliswaar prima, maar echt stil zijn de rijtuigen niet. Het piept en kraakt bij elke hobbel en maakt over all gewoon veel lawaai. De verlichting is ook matig. Ik vind het niet bepaald fijne treinen om mee te reizen. Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

Hoe e.a. qua capaciteit gaat lopen is natuurlijk wel een dingetje, maar dat er mensen in de spits moeten staan lijkt me nou niet bepaalt het einde van de wereld.

Reputatie 7
Badge

Uitbreiding van Amsterdam-Londen is lastig gezien de beperkingen. Verder kun je op veel dagen niet boeken omdat er weer eens aan het spoor gewerkt moet worden. Hoezo alternatief voor vliegen.

Reputatie 5

De instroom van ICNG gaat nog niet soepel. Het is duidelijk dat bediening van ICNG voorlopig nog niet soepel gaat. Er waren al software updates van Alstom komen. En mogelijk moet ook nog meer software updates van Alstom komen.

Is het bekend wat de problemen zijn?

Software problemen door Alstom. En bediening van ICNG door treinmachinisten. Het is wat onwennigheid. 

15 bakken om aan voldoende zitplaatsen te komen? Ik ben bang dat dat toch een gevalletje voor Zoete Lieve Gerritje wordt.

Als iedereen in de spits moet zitten is ICNG wel een hele inefficiënte materieelkeuze.

Overigens heeft een 7-delige ICR (als ik me dat goed kan herinneren, ik kan het nergens vinden namelijk) richting de 600 zitplaatsen. Als je dus met 13 bakken ICNG rijdt (5+8) dan zit je daar qua capaciteit al overheen (zo'n 670).

Als je alle treinen voor hetzelfde aantal reizigers straks met bijna twee keer zoveel bakken ICNG moet gaan rijden als nu met bakken ICR ga je gewoon failliet.

Je vergeet dat ICR met twee dure locomotieven voor en achter rijdt. 10 bakken ICNG heeft vrijwel dezelfde capaciteit als 7 bakken ICR maar dan zonder die dure locomotieven en met minder draaistellen. ICR is hier het inefficiënte materieel.

Reputatie 7
Badge +3

Plus daarbij de extra onderhoudskosten aan de baan vanwege de zeer ongunstige aslasten in vergelijking met een treinstel.

Reputatie 5

Eerste rit zit erop: 

 

Is al bezig met tweede rit. Begin van een nieuw tijdperk. 

 CNG heeft een paar mooie verbeteringen maar er gaan ongetwijfeld problemen ontstaan bij drukte, en ook overlast door de afwezigheid van bruikbare prullenbakjes op de normale plek onder de tafeltjes.

Hopelijk neemt NS een voorbeeld aan de verschillende Scandinavische spoorbedrijven die bij zitplekken plastic zakjes ophangen, waarmee reizigers hun afval zelf mee kunnen nemen uit de trein na hun reis.

De afwezigheid van prullenbakjes bij de zitplaatsen zie ik juist als een positieve ontwikkeling, de kleine prullenbakjes in de huidige treinen zitten altijd stampvol, zijn vies en stinken vaak. In de sprinters gaat het ook goed met prullenbakken op de balkons. Maar, er zijn altijd uitzonderingen uiteraard.

Grote prullenbakken op de balkons werken beter dan die minibakjes.

Badge +3

ICNG 3224 defect zo te lezen https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-08-22/1171

Staan al 10 minuten stil vlak voor Eindhoven C. Geen omroep, niets…

Aankomstspoor zou wel gewijzigd zijn naar 5 (de rit ervoor had +27 wegens persoon op spoor).

Edit: uiteindelijk aangekomen op spoor 5 en met slechts +6 weer richting Den Haag 

 

Reputatie 5

Het is rond!: 

https://nieuws.ns.nl/ns-en-nmbs-sneller-en-vaker-per-trein-naar-belgie/

Goed nieuws. Volgens NMBS zal de ICNG België tussen Brussel Zuid - Amsterdam Zuid stoppen op Brussel Centraal, Brussel Noord, Antwerpen Centraal, Rotterdam Centraal en Schiphol. Amsterdam Zuid zal wel geen beginpunt/eindpunt zijn. Lelystad Centrum is meer geschikt voor. Hebben ze een keerspoor bij Diemen? 

De ICNG België heeft grotendeels het rijpad van de Thalys. Het zal een aantal minuten langzamer zijn dan de Thalys. 45 minuten is de tijdswinst t.o.v. de huidige Beneluxtrein. Het verschil tussen Eurostar Parijs en ICNG zal ongeveer 15 minuten maximaal zijn. 

De aandeel van de Eurostar Amsterdam - Parijs/Londen zal tussen Amsterdam - Brussel waarschijnlijk minder worden. Tenzij het aantal treinreizigers naar Parijs en Londen fors toeneemt vanuit Nederland. 

Reputatie 7
Badge

Is alweer gaan rijden. 

 

Sterker nog, is alweer op weg naar Den Haag. 

Reputatie 5

 CNG heeft een paar mooie verbeteringen maar er gaan ongetwijfeld problemen ontstaan bij drukte, en ook overlast door de afwezigheid van bruikbare prullenbakjes op de normale plek onder de tafeltjes.

Hopelijk neemt NS een voorbeeld aan de verschillende Scandinavische spoorbedrijven die bij zitplekken plastic zakjes ophangen, waarmee reizigers hun afval zelf mee kunnen nemen uit de trein na hun reis.

De afwezigheid van prullenbakjes bij de zitplaatsen zie ik juist als een positieve ontwikkeling, de kleine prullenbakjes in de huidige treinen zitten altijd stampvol, zijn vies en stinken vaak. In de sprinters gaat het ook goed met prullenbakken op de balkons. Maar, er zijn altijd uitzonderingen uiteraard.

Grote prullenbakken op de balkons werken beter dan die minibakjes.

Die minibakjes kunnen snel vol raken. De grote prullenbakken is bedoeld voor meerdere reizigers. Wordt bij elke eindpunt/beginpunt de prullenbakken geleegd? 

de legacy vervoerders op het spoor willen helemaal geen alternatief voor het vliegtuig zijn of worden. Dat zie je aan alles wat er gebeurt, of eigenlijk niet gebeurt. Woorden en daden spreken elkaar hierover tegen. 

Je moet toch ook afvragen hoe realistisch dat idee is. Het zou gigantische investeringen in infrastructuur kosten voor vaak betrekkelijk kleine vervoersstromen. 

Reputatie 5

Laatst zag ik er nog 1 op spoor 1 van Den Haag HS staan en maakte deze foto:

https://pbs.twimg.com/media/Fqd4tyrXsAcg_vX?format=jpg

Reputatie 5

In ICNG gezeten. Met recht kan het een nieuwe generatie treinen genoemd worden. Sneller, comfortabeler, stiller en schoner.

De stoelen zijn prima. Niet te hard. USB, stopcontacten, leeslampjes extra in eerste klasse. Transparant, modern en sfeervol. Kan niet wachten totdat alle saaie ICR vervangen zijn door ICNG. 

Jammer dat 200 km p/u alleen tussen Groene Hart tunnel - Rotterdam Noord gereden kan worden. Hoop dat Infraspeed het deel tussen Aquaduct - Groene Hart tunnel snel geschikt kan maken voor 200 km p/u. 

Geluidsniveau van deze trein is aanzienlijk lager dan bij de rijtuigen. Zelfs bij 200 km p/u is de trein niet lawaaiig. 

Het werd dan ook tijd dat NS eindelijk met geschikt materieel gaat rijden. De topsnelheid van dit nieuwe materieel blijft problematisch gezien de baanvaksnelheid van 300 km/u.
 

https://nos.nl/artikel/2472003-ruim-tien-jaar-na-fyra-debacle-rijdt-de-allernieuwste-intercity-op-het-spoor

 En hoeveel kilometer zou de trein op de korte stukken in NL dan 300 km/uur kunnen halen ? Volgens mij zou dat maar heel beperkt zijn als de baan het daadwerkelijk toelaat.

Reputatie 7
Badge +3

Bij Diemen Zuid zou spoor 112 gebruikt kunnen worden om te keren. Dat heeft een lengte van 339m. En anders is het mogelijk om naar Watergraafsmeer te rijden via spoor 111 en spoor WF. 

 

Amsterdam Zuid zal wel geen beginpunt/eindpunt zijn. Lelystad Centrum is meer geschikt voor. Hebben ze een keerspoor bij Diemen? 

Als het niet op Zuid of in Diemen kan is Watergraafsmeer een alternatief. Doorrijden tot Lelystad lijkt me vrij nutteloos. 

 

Tenzij het aantal treinreizigers naar Parijs en Londen fors toeneemt vanuit Nederland. 

Dat zal aan de tarieven van beide treinen liggen. Het kan zijn dat Eurostar de reizigers tot Brussel liever kwijt is (gezien de dure HSL-fee in Nederland) en het aantal treinen vanaf Amsterdam vermindert.

Reputatie 7
Badge

 En hoeveel kilometer zou de trein op de korte stukken in NL dan 300 km/uur kunnen halen ? Volgens mij zou dat maar heel beperkt zijn als de baan het daadwerkelijk toelaat.

 

Tussen Amsterdam en Rotterdam is er genoeg tijd om 300 te rijden. Gewoon sneller optrekken en dan haal je het prima. De Thalys kan het ook.

Dus! Waarom zou NS op zn minst het niet kunnen halen om met de ICNG 200 km te rijden het hele stuk tussen Amsterdam en Rotterdam? 

Sterker nog ..ik zie het nog gebeuren dat NS op het laatste moment er toch voor zal kiezen om minder hard te rijden dan 200 km tussen Amsterdam en Rotterdam. Het lijkt me echt weer zo iets typisch. En dat zou jammer zijn wel, want daar zijn die treinen niet voor bedoelt.

Oh...en op de overige lijnen zou het fijn zijn als er 160 gereden zou worden inplaats van 140. Maar zelfs 140 wordt tegenwoordig al niet eens meer gehaald om🤷‍♂️ wat voor reden dan ook. Het wordt er allemaal niet punctueler op.  

Bij Diemen Zuid zou spoor 112 gebruikt kunnen worden om te keren. Dat heeft een lengte van 339m. En anders is het mogelijk om naar Watergraafsmeer te rijden via spoor 111 en spoor WF. 

Is dat het spoor dat gebruikt werd toen in het weekend nog Intercity's uit de richting Schiphol eindigden in Duivendrecht?

Reputatie 7
Badge +3

Door treinen met grote snelheidsverschillen over hetzelfde baanvak te laten rijden verlies je veel baanvakcapaciteit. Dat kan in de toekomst tot grote capaciteitsproblemen gaan leiden. 

Vergelijken met de huidige krakkemikkige treindienst is dan ook zinloos. Dat is een lapmiddel geweest na het Fyra-fiasco. Je moet het vergelijken met de situatie zoals die had kunnen en moeten zijn na het inzetten van materieel dat 250 km/u per uur kan rijden.

Reputatie 7

de legacy vervoerders op het spoor willen helemaal geen alternatief voor het vliegtuig zijn of worden. Dat zie je aan alles wat er gebeurt, of eigenlijk niet gebeurt. Woorden en daden spreken elkaar hierover tegen. 

Je moet toch ook afvragen hoe realistisch dat idee is. Het zou gigantische investeringen in infrastructuur kosten voor vaak betrekkelijk kleine vervoersstromen. 

Eens wat de enorme investeringen betreft. de vervoersstromen lijken me overigens niet bepaald klein. tientallen miljoenen mensen vliegen vanaf alleen Schiphol al, een aanzienlijk deel daarvan zal binnen Europa zijn. Maargoed, als leek lijkt vliegen op waterstof me de meest logische oplossing. Ik besef me dat veel experts dat niet met me eens zijn :) 

Reageer