Instroom en inzet NS Intercity Nieuwe Generatie



Toon eerste bericht

185 reacties

Dan hoop ik dat de mensen om jou heen dat ook bij jou doen met fouten die je in het verleden hebt gemaakt zodat je ze niet vergeet.

Zoo hé, waar komt dat (diep) vandaan @Jeroen!? Of had je het niet over/tegen een persoon?

Dan is het verder prima. Ik schrik hier wel van. 😫

Maar ik lees het waarschijnlijk verkeerd. Een foutje dat je in het verleden hebt gemaakt mag je niet levenslang achtervolgen natuurlijk. Dat vergeet je dan niet, maar bestaat verder niet meer als het om een vriendschap of werk relatie gaat.

 

Nee je leest het goed, als iMark zo graag andere op fouten uit het verleden wijst en ze ermee wilt achtervolgen dan hoop ik dat hij met gelijke munt wordt terugbetaald door zijn omgeving.

Reputatie 7
Badge

En fout die wel 11 miljard euro heeft gekost. Dat is nogal wat geld. 😖

Reputatie 7
Badge +3

Ik geef alleen maar aan waarom ik zeer gemengde gevoelens heb bij alle juichverhalen over de ICNG. De exploitatie van de HSL door NS is uitgelopen op een drama. Overigens niet alleen veroorzaakt door NS. Ook de Nederlandse overheid heeft een eindeloze reeks aan blunders begaan.

Het is te hopen dat er eindelijk een bladzij kan worden omgeslagen en er een betrouwbare en comfortabele treindienst uitgevoerd gaat worden. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen.

En fout die wel 11 miljard euro heeft gekost. Dat is nogal wat geld. 😖

11 miljard?

Waar slaat deze onzin op?

Reputatie 7
Badge

In een ander topic heb ik al het boek "De ontsporing, het fiasco Fyra” van Marcel van Silfhout en Andries van den Berg aangeraden. 

Reputatie 5

Bij Diemen Zuid zou spoor 112 gebruikt kunnen worden om te keren. Dat heeft een lengte van 339m. En anders is het mogelijk om naar Watergraafsmeer te rijden via spoor 111 en spoor WF. 

 

Watergraafsmeer ligt meer voor de hand. 339 meter zal net kunnen met 2 gekoppelde ICNG België. Totaal 330 meter. Dat is passen en meten. 

Ik geef alleen maar aan waarom ik zeer gemengde gevoelens heb bij alle juichverhalen over de ICNG. De exploitatie van de HSL door NS is uitgelopen op een drama. Overigens niet alleen veroorzaakt door NS. Ook de Nederlandse overheid heeft een eindeloze reeks aan blunders begaan.

Daar ben ik het wel mee eens. Ik snap zeker gezien alle andere grote problemen bij NS ook niet dat er zo'n ophef (inclusief bavianengedrag van kijk eens hoe goed wij zijn) wordt gemaakt over het vervangen van de ICR door de ICNG. Er wordt wel vaker oud materieel door nieuw vervangen, recent nog Mat64 door SNG.

Wouter Koolmees die sinds zijn aantreden naar de klanten toe volledig onzichtbaar is en dan wel voor dag en dauw de eerste rit komt uitzwaaien. Dan denk ik, beste man ga je eerst eens bezig houden met problemen als de punctualiteit (ook op de HSL), de massaal weggelopen reizigers en de kaalslag in de dienstregeling. 

Reputatie 7
Badge +3

Zeker als er weer catering verzorgd gaat worden op de trein ligt het zeer voor de hand om te keren op Watergraafsmeer.

Op de eindelijk versnelde IC van Amsterdam naar Brussel ligt het voor de hand om deze internationale IC een premium-uitstraling te geven door weer catering te gaan verzorgen. Dat is prima te doen wanneer de trein maar twee keer stopt tussen Schiphol en Brussel.

Reputatie 7
Badge

En fout die wel 11 miljard euro heeft gekost. Dat is nogal wat geld. 😖

11 miljard?

Waar slaat deze onzin op?

Wat nou onzin. Dat heb ik gisteren gelezen op meerdere website's hoor. Wil je een link? 

En fout die wel 11 miljard euro heeft gekost. Dat is nogal wat geld. 😖

11 miljard?

Waar slaat deze onzin op?

Wat nou onzin. Dat heb ik gisteren gelezen op meerdere website's hoor. Wil je een link? 

Ja graag.

Reputatie 7
Badge

En de plannen zijn er al? Er komt catering? Bistrorijtuig?

Reputatie 7
Badge

Ja graag.

 

Nou hier meid. https://nos.nl/artikel/2035487-enquetecommissie-de-fyra-kost-ons-11-miljard-euro 

Reputatie 7
Badge +3

Nee, er zijn geen plannen. Ik kan me voorstellen dat er weer catering komt. Dat is alles wat ik gezegd heb.

Reputatie 7
Badge +1

Ik geef alleen maar aan waarom ik zeer gemengde gevoelens heb bij alle juichverhalen over de ICNG. De exploitatie van de HSL door NS is uitgelopen op een drama. Overigens niet alleen veroorzaakt door NS. Ook de Nederlandse overheid heeft een eindeloze reeks aan blunders begaan.

Daar ben ik het wel mee eens. Ik snap (zeker gezien alle andere grote problemen bij NS) ook niet dat er zo'n ophef wordt gemaakt over het vervangen van de ICR door de ICNG. Er wordt wel vaker oud materieel door nieuw vervangen, recent nog Mat64 door SNG.

Wouter Koolmees die sinds zijn aantreden naar de klanten toe volledig onzichtbaar is en dan wel voor dag en dauw de eerste rit komt uitzwaaien. Dan denk ik, beste man ga je eerst eens bezig houden met problemen als de massaal weggelopen reizigers en de kaalslag in de dienstregeling. 

 

Ik snap de introductie op deze manier dan weer wel. Het is natuurlijk de afsluiting van een behoorlijk negatief tijdperk met nu eindelijk de vervanging van de Fyra. Ik maak mij overigens wel zorgen over het beperkte aantal zitplaatsen in deze nieuwe trein. Las op twitter dat er ruim 400 zitplaatsen zijn, terwijl in het huidige materiaal ruim 600 zitplaatsen zijn. Als er veel mensen moeten staan zal dat ongetwijfeld snel voor smerige treinen gaan zorgen.  

 

 

Ik maak mij overigens wel zorgen over het beperkte aantal zitplaatsen in deze nieuwe trein. Las op twitter dat er ruim 400 zitplaatsen zijn, terwijl in het huidige materiaal ruim 600 zitplaatsen zijn. Als er veel mensen moeten staan zal dat ongetwijfeld snel voor smerige treinen gaan zorgen.  

Daar komt je wat laat achter, bij het gebrekkige aantal zitplaatsen zijn al jaren geleden grote vraagtekens gezet. De reactie was toen dat in de spits een deel van de reizigers zal moeten staan. De vraag is hoe reëel dat is als mensen in de spits de volle mep moeten betalen en daar bovenop ook nog een toeslag. De keuze voor de auto is dan snel gemaakt.

Een 8-wagenstel ICNG heeft 417 zitplaatsen, dat is ongeveer evenveel als een VIRM4 of een 4-wagenstel (halfdubbeldeks) van de RRX in Duitsland. Mijn gevoel zegt dat er dan toch iets niet klopt in het ontwerp van het interieur.

Reputatie 5

Volgende ICNG is onderweg: 

https://m.facebook.com/photo.php?fbid=2429159790593802&set=gm.1347594912686928&type=3

De instroom van ICNG zal gefaseerd sneller gaan. Eerste ritten vanaf april? Las dat de 8 grijs/groene Traxx (Bron: Somda/Railhobby) vanaf april er niet meer zijn. 

Alleen de (45) Akiem Traxx voor series 1000, 1100 en 9200 zijn er dan nog. Wordt toch redelijk krap. Tenzij afvoer van Traxx + ICR synchroon gaat met instroom van ICNG. 

Desnoods kan NS leentjebuur doen met NMBS met I - 11 rijtuigen. Mits de I - 11 is aangepast voor het rijden op HSL . Bron: Groot Belgisch Treinen Forum. 

Reputatie 7
Badge +1

 

Misschien moet je toch eens kritisch gaan lezen. Er staat o.a. dit

 

Die 11 miljard bestaat uit de aanleg van het spoor, de infrastructuur om het spoor heen zoals tunnels en bruggen, de treinen zelf en het onderhoud van reeds aangelegde spoordelen. Daar is nu al sprake van verzakkingen, zodat de kosten nog elke dag oplopen.

 

Bovenstaande is natuurlijk niet alleen maar toe te rekenen aan de Fyra. De Thalys en de Eurostar maken hier ook gebruik van. Zonder deze infrastructuur hadden deze de afgelopen 10 jaar echt niet gereden. 

@Tamzin Dat moet hetzelfde spoor zijn.

Ik ben benieuwd of de terminal in Amsterdam Zuid in 2025 klaar is. Ook voor Eurostar is het aantrekkelijk om naar Amsterdam Zuid te rijden in plaats van naar Amsterdam Centraal. Bovendien gaat NS zo'n beetje alle beschikbare capaciteit over de Westtak gebruiken met de “Airport Sprinter”.

Maak daar maar 2035 van. In 2025 heeft Amsterdam Zuid nog altijd slechts vier perronsporen, in 2026 worden dat er zelfs tijdelijk twee vanwege de verbouwing van een van de passages in dat jaar. Dus ga er maar vanuit dat de Beneluxtrein voorlopig door zal rijden als binnenlandse IC naar Lelystad om daar te keren, want er is geen capaciteit voor een extra trein. De Eurostar zal ook tot die tijd naar Amsterdam Centraal blijven rijden, dat past gewoon tussen de Airport Sprinters en de sprinters naar Zaandam.

Reputatie 7
Badge +1

Ik begreep van Somda dat het idee was dat de eerste testinzet met reizigers ergens de komende weken moet gaan plaatsvinden. Hopelijk lukt dat.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd. 🙂

Reputatie 7
Badge

 

Misschien moet je toch eens kritisch gaan lezen. Er staat o.a. dit 

 

Ja daaag. Het staat er letterlijk. Dan noet de NOS maar duidelijker zijn. 

Maar weetje...hoe het precies zit boeit mij eigenlijk ook helemaal niet. De overheid maakt fouten waarvan het Fyra drama de grootste fout was en dat is hoe dan ook kwalijk te noemen. Kosten 11 miljard klaar. 

Volgens een inmiddels achterhaalde planning had vanaf 17 april de 900 serie een 50/50 mix van ICNG (gekoppeld) en ICR moeten zijn. Die planning is echter dus al weer achterhaald, laatste wat ik heb gelezen is dat er nu één solo ICNG achtje gaat rijden medio april en de rest volgt op een later tijdstip.

@Trein-Dario

"Die 11 miljard bestaat uit de aanleg van het spoor, de infrastructuur om het spoor heen zoals tunnels en bruggen, de treinen zelf en het onderhoud van reeds aangelegde spoordelen. Daar is nu al sprake van verzakkingen, zodat de kosten nog elke dag oplopen."

Die 11 miljard gaan niet over de Fyra maar over de HSL als geheel, waarbij de Fyra-treinen procentueel maar klein deel van de kosten zijn. De rest gaat over de infrastructuur waarvoor niet NS maar ProRail, politiek en overheid verantwoordelijk zijn.

De kop boven het artikel is dan ook misleidend maar dat is het (gebrek aan) journalistiek niveau dat we van de NOS gewend zijn. 

Reputatie 5

Volgens een inmiddels achterhaalde planning had vanaf 17 april de 900 serie een 50/50 mix van ICNG (gekoppeld) en ICR moeten zijn. Die planning is echter dus al weer achterhaald, laatste wat ik heb gelezen is dat er nu één solo ICNG achtje gaat rijden medio april en de rest volgt op een later tijdstip.

Klopt. De vervangen Traxx + ICR als "warme reserve" zullen verhuizen naar een terrein in Arnhem. En dan de overige ICNG op Watersgraafsmeer, Rotterdam, Utrecht Cartesiusweg en Breda als ze instromen? Waar laten ze al die ICNG die instromen? Oppassen dat die graffitispuiters niet kan toeslaan! Irritante gasten. 

Reputatie 7
Badge

In een ander topic heb ik al het boek "De ontsporing, het fiasco Fyra” van Marcel van Silfhout en Andries van den Berg aangeraden. 

 

Nou geweldig. Een bestseller? 

@Tamzin Dat moet hetzelfde spoor zijn.

 

Maak daar maar 2035 van. In 2025 heeft Amsterdam Zuid nog altijd slechts vier perronsporen, in 2026 worden dat er zelfs tijdelijk twee vanwege de verbouwing van een van de passages in dat jaar. Dus ga er maar vanuit dat de Beneluxtrein voorlopig door zal rijden als binnenlandse IC naar Lelystad om daar te keren, want er is geen capaciteit voor een extra trein. .

Waarom kun je niet keren in Diemen Zuid of op de Watergraafsmeer als A'dam Zuid wordt verbouwd?

Reageer