beantwoord

Lijn Leiden - Utrecht


  • Anonymous
  • 0 reacties
Bij deze de vraag of er plannen zijn om iets te doen aan de lachwekkend slechte Intercityverbinding tussen Leiden en Utrecht, waar op ieder station na Woerden gestopt wordt en de snelheid soms zo laag ligt dat je bijna liever op de fiets zou zitten.

Er rijdt nu eens in het half uur een stoppende Intercity en een lullig Sprintertje dat tussen Leiden en Alphen pendelt, en de Intercity keert op Utrecht om om via Woerden terug naar Den Haag of Rotterdam te rijden.

Wat moet ik als reiziger in nietszeggende dorpjes als Bodegraven of de weinig spannende uithoek van Leiden, Lammenschans? Er zijn te weinig stops voor een Sprinter en te veel voor een Intercity. Ik denk dat de regio Leiden op deze lijn beter twee stops voor de Sprinter kan gebruiken dan één voor de Intercity.
icon

Beste antwoord door AbbeyRoad 1 June 2019, 20:29

Bekijk origineel

55 reacties

Er is nog geen aanleiding om dat soort conclusies te trekken. Als Nederland straks een paar maanden onvrijwillig binnen heeft gezeten kan het ook gewoon zijn dat het korte tijd nog drukker is dan voorheen.

De angst om besmet te worden zal nog heel lang een (permanente) verschuiving van OV naar auto gaan geven. Daarnaast zullen ouderen de trein nog voor zeer lange tijd blijven mijden, velen zullen hun abonnement helemaal opzeggen. En dan zal de economische groei ook een jarenlange opdonder krijgen, al die miljardenleningen moeten wel worden afgelost.

Vergelijk het even met 2008, daar heeft NS tot ongeveer 2015 last van gehad in de vorm van geen reizigersgroei. Het idee dat over een paar maanden alles weer net als voor deze crisis is is redelijk naief.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb wel eens gelezen dat het SRP ongeveer een kwart is van de totale opbrengst van NS. Daar staat natuurlijk ook een bak aan kosten tegenover omdat treinen in grotere composities moeten rijden.

Wat natuurlijk onduidelijk is hoeveel opbrengsten uit andere abonnementen het verdwijnen van het SRP zou opleveren. 

Hoi MJL,

Ik kan me inderdaad voorstellen dat je graag een snellere verbinding wil die vaak rijdt als je niet in één van de kleinere plaatsen hoeft te zijn. Zoals aangegeven is het een traject waar inderdaad veel berichten over binnenkomen. Ik zal jouw wens dan ook zeker doorgeven. Het is inderdaad een lastig traject en als er dan al wordt gesproken over verandering dan zijn er veel partijen en instanties mee gemoeid waardoor hier veel tijd in kan zitten. Tot die tijd hoop ik dat je het nog even uit kunt houden.

Ik heb je post hierboven overigens aangepast omdat hierin gevloekt werd. Ik begrijp dat je gefrustreerd bent, maar zou je hierop willen letten? Hier kun je onze huisregels terugvinden.
Badge +3
Potjandorie zeg! 🤣
Reputatie 7
Badge +3

Niet alleen de basisbeurs dreigt een onbetaalbare wens te worden. Bijna alles wordt onbetaalbaar. En dat terwijl geld uitgeven door de overheid zo ongeveer het enige stimuleringsmiddel is om de bedrijvigheid weer op gang te krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Gaat er nu dan toch wat gebeuren?

Vanaf eind 2021 extra spitstreinen tussen Leiden en Utrecht

Reputatie 7
Badge
Welkom op de community. De Intercity rijdt op dit traject maximaal 120 km/h, tussen Woerden en Utrecht maximaal 140 km/h. Dat zie ik je nog niet op je fiets na doen !

Groot nadeel van deze spoorlijn is het enkel spoor en de beperkte mogelijkheid om te kunnen kruisen. Ga je wat veranderen in de dienstregeling, dan krijg je een ander patroon en kloppen de kruisingspunten niet meer.

Bodegraven en Lammenschans zijn misschien in uw ogen onbelangrijke stops, maar wel drukke stations.
De enige verandering op de korte termijn zou het doortrekken van de Sprinter Alphen naar Woerden/Utrecht kunnen zijn, maar dan is alle rek er wel uit, met als eventueel gevolg meer vertragingen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik woon zelf in Leiden en ik kan de keren dat er weer een plan werd geopperd en dit in de krant stond niet meer tellen.

Leiden - Utrecht is al jaren punt van discussie. Men wil van alles, bv dubbel spoor tussen Leiden en Woerden, wat dan weer niet kan.
Dan een volgend plan voor 4 treinen per uur, maar dat is weer te duur


Het laatste bericht (april dit jaar) is dat er toch op korte termijn een extra sprinter naar Utrecht zou gaan rijden en men (nog steeds) praat over het versnellen van de intercity.
Ik ben benieuwd wat er van komt.

https://www.ovpro.nl/trein/2019/04/23/extra-spitspendel-tussen-leiden-en-utrecht/?gdpr=accept




Zomaar even wat krantenartikelen:

Uit het Leidsch Dagblad van 16 december 2002
https://leiden.courant.nu/issue/LD/2002-12-16/edition/0/page/7




Van de voorpagina van het Leidsch Dagblad van 1 november 1995
https://leiden.courant.nu/issue/LD/1995-11-14/edition/0/page/1?query=



LD van 13 april 1993
https://leiden.courant.nu/issue/LD/1993-04-13/edition/0/page/17




En 22 januari 1991
https://leiden.courant.nu/issue/LD/1991-01-22/edition/0/page/15

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het met @Tamzin eens. We kunnen nog niet overzien wat de effecten op de langere termijn zullen zijn van de huidige crisis. Maar zolang er geen vaccin is zal er veel minder gereisd worden. Maar het lijkt me overduidelijk dat allerlei zeer optimistische groeiscenario’s de bureaulades in kunnen. Het zal al een hele prestatie zijn wanneer we als land het dienstverleningsniveau van voor de coronacrisis weer kunnen bereiken. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is wat ik bedoelde met de zeer optimistische groeiscenario’s die de bureaulades in kunnen. Dat komt ook door meer thuiswerken.

Aan de andere kant kan er ook het effect zijn dat mensen het na een tijd volkomen zat worden om veel thuis te zitten en er naar gaan snakken om weer met collega’s op het werk te zijn.

(Veel) meer thuiswerken zal ook het effect hebben dat er veel minder reiskosten worden gemaakt voor het woon-werkverkeer. Dat zal de arbeidskosten drukken. Maar het gaat ten koste van de bedrijven die mobiliteit aanbieden. Minder forenzen in de spits legt een bom onder de financiering van NS. Net als eventueel het minder reizen van studenten. Het gaat nog heel ingewikkeld worden.

Reputatie 7
Badge
De bedoeling -zou- zijn dat er een IC Leiden-Alphen-Woerden-Utrecht komt elke half uur en elk half uur een stoptrein. Dus vier treinen per uur. Verder -zouden- er nog twee stations worden aangelegd, wat er nu een lijkt te worden.

Dan de bodem: Het verstevigen hiervan kost honderden miljoenen waardoor spoorverdubbeling 'een dingetje' is geworden.

Het laatste nieuws is, dat er in de brede spits elk kwartier een trein gaat rijden, ook tussen Alphen en Utrecht. Zoals uit bovenstaande krantenartikelen al blijkt, gaat men erg voortvarend te werk. Ik zou dus voorlopig nergens op rekenen.

Deze verbinding is eigenlijk geen intercity. Het is een sneltrein. Het is anders niet te verklaren waarom de andere intercity’s Woerden voorbij snellen.

Verder merk ik op, dat de laatste tijd deze intercity met sprinter materieel wordt gereden. Het schijnt dat dit voor de knieën van de treinbegeleiders is gedaan. Qua comfort voor de reizigers volgens mij een achteruitgang.  Ik ben groot en heb dan ook moeite om niet gezellig met mijn knieën tussen de benen van mijn medepassagier te zitten. U wil niet weten wat deze reizigers hierover zeggen!

Verder denk ik dat dit het enige ‘intercity’ materieel is zonder WiFi. Zelfs moderne sprinters zijn hiervan voorzien. Ik reis dagelijks tussen Leiden en Utrecht en vind dit een gemis.

 

Reputatie 6
Badge

Slecht nieuws. De inzet van sprinters op dit traject is blijvend. Inderdaad ligt het spoor er slecht bij wat je bovenin de dubbeldekkers goed kon merken, maar het belangrijkste is dat er volgend jaar in de spits meer treinen gaan rijden tussen Leiden en Woerden. Vanwege het enkelspoor lukt dat alleen met het snelste materieel, dus sprinters. Helaas dus geen Wifi en minder comfort. Wel een hogere frequentie in de spits.

 

@Tamzin Vanaf volgende week gaat ook de intercity tussen Utrecht en Rotterdam met sprintermaterieel rijden. Gelukkig is het er nog. Beter dan geen trein of een te kleine trein.

Wat ook nog kan gebeuren is dat wanneer er uiteindelijk weer een normale situatie is, er meer bedrijven gebruik zullen maken van thuiswerken of die het uitbreiden.

Ik denk dat dat tegenvalt. Leuk voor een paar dagen om dat rapportje af te maken waar je anders niet aan toekomt maar ik vrees ik dat het inmiddels erg onproductief is in de meeste sectoren. 

Badge +3

Basisbeurs i.p.v. SRP zal niet zo gek veel schelen voor de overheid.

Een SRP ‘doet’ meen ik een kleine 100 euro per maand, de basisbeurs (voor thuiswonende studenten) was volgens mij niet veel meer dan 150 euro.

Voor uitwonende studenten kan het verlies van het SRP in ruil voor een basisbeurs (zeg 300 euro per maand) gunstig zijn. Die nemen dan gewoon een BTM abonnementje (of de fiets) en voor de trein Weekend Vrij. Jammer dat die op vrijdag pas na 18:30 geldig is, en een weekend-SRP vanaf 12:00.

Wat de NS erop zal winnen/verliezen als het SRP verwijnt? Geen idee...

Daarnaast zal het voor veel studenten ook ronduit onbetaalbaar worden om te studeren als ze zelf ook nog eens de OV-kosten moeten betalen. In mijn geval was dat een kleine 400 euro per maand geweest, terwijl ik een euro of 89 aan stufi ontving en verder alleen 100 euro per maand aan toeslagen kreeg. Kortom, ik had niet kunnen studeren en met mij een zeer groot deel van de jongeren niet. Resultaat: 10 jaar later heb je een hele generatie aan laag opgeleide loonslaven waar je je land mee overeind moet houden.

Niet alleen een radicaal en onpraktisch voorstel maar ook ondenkbaar en bizar.

Daarnaast zal het voor veel studenten ook ronduit onbetaalbaar worden om te studeren als ze zelf ook nog eens de OV-kosten moeten betalen. In mijn geval was dat een kleine 300 euro per maand geweest, terwijl ik een euro of 89 aan stufi ontving en verder alleen 100 euro per maand aan toeslagen kreeg. Kortom, ik had niet kunnen studeren en met mij een zeer groot deel van de jongeren niet. Resultaat: 10 jaar later heb je een hele generatie aan laag opgeleide loonslaven waar je je land mee overeind moet houden.

Niet alleen een radicaal en onpraktisch voorstel maar ook ondenkbaar en bizar.

Ja, dat is dan jammer maar het zijn de studentenbonden die dit willen.

Het ‘HSL materieel’ (IC direct en Den Haag - Eindhoven) heeft ook geen WiFi.

Treurig inderdaad. Wat het paradepaardje van NS zou moeten zijn bestaat uit afgedankte knollen met als trekkracht ezels die schade aan het spoor veroorzaken.

Maar fijn dat er tussen Leiden - Alphen - Woerden - Utrecht eindelijk meer Sprintercitys gaan rijden.

Zouden ze op de sprintercity trajecten dan tenminste bij voorkeur SNG kunnen inzetten. Dit heeft tenminste meer beenruimte, toilet en WiFi. Allemaal zaken voor een intercity.

Reputatie 6
Badge

Heren, voordat het uit de hand loopt. Laten we voorop stellen dat we de situatie graag z.s.m. weer normaal zien worden. Er zijn nu weinig reizigers. De vraag is hoezeer en wanneer die terugkomen. Maar als ze terugkomen, kun je er maar beter klaar voor zijn. Het is gemakkelijker om straks de extra treinen tijdelijk te schrappen dan om iets halsoverkop in te voeren. Net zoals er nu al weken een uitgediende dienstregeling is. Die schaal je snel weer op als het moet. Maar als je geen rekening houdt met die opschaling, lukt het niet.

Een voorbeeld: nu rijdt de trein van Utrecht naar Leiden met intercitymaterieel (tijdelijk sprintermaterieel omdat een deel van de intercityvloot voor inspectie en onderzoek aan de kant stand). Maar in principe is de dienstregeling gemaakt voor intercitymaterieel. Je kan nu niet 4x per uur rijden, omdat het simpelweg niet past in die intercity-geschikte-dienstregeling. In 2020 gaan alle treinen tussen Leiden en Utrecht met sprintermaterieel rijden. Dat is net iets sneller, maar dat geeft net de ruimte om 4x per uur te rijden. Zolang Corona dat niet nodig maakt, snij je gemakkelijk twee treinen uit. Maar zodra het kan, wil je ze weer toevoegen. Dat gaat een stuk makkelijker als je dienstregeling in de basis geschikt is voor die hogere frequentie. Daarom wordt het nu wel aangevraagd. Wanneer het daadwerkelijk gaat rijden, geen idee. Ik hoop snel. Maar in ieder geval is NS er klaar voor als het moet.

Reputatie 6

@Deventer

Het is een sprookje dat de huidige dip tijdelijk is vrees ik. 

We zullen zien. Er zijn altijd mensen die graag uitgaan van het slechtste scenario.

Reputatie 3

Bij deze de vraag of er plannen zijn om iets te doen aan de lachwekkend slechte Intercityverbinding tussen Leiden en Utrecht, waar op ieder station na Woerden gestopt wordt en de snelheid soms zo laag ligt dat je bijna liever op de fiets zou zitten.

Er rijdt nu eens in het half uur een stoppende Intercity en een lullig Sprintertje dat tussen Leiden en Alphen pendelt, en de Intercity keert op Utrecht om om via Woerden terug naar Den Haag of Rotterdam te rijden.

Wat moet ik als reiziger in nietszeggende dorpjes als Bodegraven of de weinig spannende uithoek van Leiden, Lammenschans? Er zijn te weinig stops voor een Sprinter en te veel voor een Intercity. Ik denk dat de regio Leiden op deze lijn beter twee stops voor de Sprinter kan gebruiken dan één voor de Intercity.


Dit is GEEN Intercity. Het is nog altijd een stoptrein. NS zet er alleen tegenwoordig materieel op in die normaal Intercity’s rijdt. De stoptreinen die hier reden (mat 64) waren versleten en nu wordt er maar wat ingezet op het lijntje langs Bodegraven wat ze over hebben. Ook aan het spoor zelf is al 40 jaar niks gedaan behalve het broodnodige onderhoud. Het al jarenlang beloofde dubbelspoor en de echte sneltrein Utrecht - Leiden met alleen een tussenstop in Woerden en Alphen a/d Rijn) is er nooit gekomen.

@InterCityNederland 

Met de economische gevolgen van de huidige crisis (ook voor NS) zal dit geen enkele prioriteit hebben. De kans is groot dat het aantal reizigers de komende jaren fors lager zal zijn dan voor de crisis en dat er eerder treinen geschrapt worden dan dat er treinen bij komen.

Het is gezien de halvering van het aantal reizigers voorlopig zeer onwaarschijnlijk dat die treinen echt gaan rijden.

Er is nog geen aanleiding om dat soort conclusies te trekken. Als Nederland straks een paar maanden onvrijwillig binnen heeft gezeten kan het ook gewoon zijn dat het korte tijd nog drukker is dan voorheen.

Reputatie 7
Badge +3

We zullen zien. Ik kwam het toevallig tegen bij Omroep West.

Reageer