Lijn Leiden - Utrecht | NS Community
beantwoord

Lijn Leiden - Utrecht


  • Anonymous
  • 0 reacties
Bij deze de vraag of er plannen zijn om iets te doen aan de lachwekkend slechte Intercityverbinding tussen Leiden en Utrecht, waar op ieder station na Woerden gestopt wordt en de snelheid soms zo laag ligt dat je bijna liever op de fiets zou zitten.

Er rijdt nu eens in het half uur een stoppende Intercity en een lullig Sprintertje dat tussen Leiden en Alphen pendelt, en de Intercity keert op Utrecht om om via Woerden terug naar Den Haag of Rotterdam te rijden.

Wat moet ik als reiziger in nietszeggende dorpjes als Bodegraven of de weinig spannende uithoek van Leiden, Lammenschans? Er zijn te weinig stops voor een Sprinter en te veel voor een Intercity. Ik denk dat de regio Leiden op deze lijn beter twee stops voor de Sprinter kan gebruiken dan één voor de Intercity.
icon

Beste antwoord door AbbeyRoad 1 June 2019, 20:29

Bekijk origineel

55 reacties

Slecht nieuws. De inzet van sprinters op dit traject is blijvend. Inderdaad ligt het spoor er slecht bij wat je bovenin de dubbeldekkers goed kon merken, maar het belangrijkste is dat er volgend jaar in de spits meer treinen gaan rijden tussen Leiden en Woerden. Vanwege het enkelspoor lukt dat alleen met het snelste materieel, dus sprinters. Helaas dus geen Wifi en minder comfort. Wel een hogere frequentie in de spits.

Met vier treinen per uur heb je ook geen dubbeldekkers meer nodig, maar ICM zou natuurlijk wel kunnen en ook niet onlogisch zijn. Of je moet het geen intercity meer noemen. Voordeel is wel dat modern licht sprintermaterieel (SLT, SNG) veel beter is voor de slappe baan op dit traject.   

 

@Tamzin Vanaf volgende week gaat ook de intercity tussen Utrecht en Rotterdam met sprintermaterieel rijden. Gelukkig is het er nog. Beter dan geen trein of een te kleine trein.

240 dubbeldekkers vervang je ook niet met wat schuiven en krap plannen. Korte intercitylijntjes moeten dan maar tijdelijk (hoe lang is bij DDZ tijdelijk?) met sprintermaterieel. 

(hoe lang is bij DDZ tijdelijk?) 

DDZ zal dit jaar niet meer worden ingezet. Meer is momenteel nog niet bekend.

Badge +3

Verder denk ik dat dit het enige ‘intercity’ materieel is zonder WiFi. Zelfs moderne sprinters zijn hiervan voorzien. Ik reis dagelijks tussen Leiden en Utrecht en vind dit een gemis.

Het ‘HSL materieel’ (IC direct en Den Haag - Eindhoven) heeft ook geen WiFi.

Reputatie 7

Het ‘HSL materieel’ (IC direct en Den Haag - Eindhoven) heeft ook geen WiFi.

Treurig inderdaad. Wat het paradepaardje van NS zou moeten zijn bestaat uit afgedankte knollen met als trekkracht ezels die schade aan het spoor veroorzaken.

Maar fijn dat er tussen Leiden - Alphen - Woerden - Utrecht eindelijk meer Sprintercitys gaan rijden.

Het ‘HSL materieel’ (IC direct en Den Haag - Eindhoven) heeft ook geen WiFi.

Treurig inderdaad. Wat het paradepaardje van NS zou moeten zijn bestaat uit afgedankte knollen met als trekkracht ezels die schade aan het spoor veroorzaken.

Maar fijn dat er tussen Leiden - Alphen - Woerden - Utrecht eindelijk meer Sprintercitys gaan rijden.

Zouden ze op de sprintercity trajecten dan tenminste bij voorkeur SNG kunnen inzetten. Dit heeft tenminste meer beenruimte, toilet en WiFi. Allemaal zaken voor een intercity.

Reageer