Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

  • 29 January 2024
  • 171 reacties
  • 5781 Bekeken

Reputatie 4

Een bonte verzameling van frustraties over de NS “dienstverlening” van een zeer frequente reiziger (het woord klant neem ik in de context van de NS niet in mijn mond)…

Vandaag, maandag 29 januari, mijn wekelijkse reis van Den Haag HS, naar Antwerpen Centraal. Lange tijd geleden nam de NS het besluit om de internationale trein die via Breda naar Brussel rijdt, niet meer vanuit Den Haag maar vanuit Amsterdam te laten vertrekken. Blijkbaar rijden de politici/ambtenaren die tussen onze regeringszetel in Den Haag en Brussel pendelen onvoldoende vaak met de trein en is het voor de NS lucratiever om toeristen op de route naar Brussel te vervoeren.

Resultante, mensen die vanuit Den Haag naar Antwerpen reizen, moeten in Rotterdam overstappen en dat kost minimaal 15 minuten extra reistijd, want door de constante stroom van vertragingen, durft niemand een overstap tijd van minder dan 5 minuten te plannen. 

Eenmaal in Rotterdam aangekomen, is de geplande vertrektijd van de directe intercity naar Antwerpen 7:11 uur, echter… sinds weken is dit minimaal +5 minuten vertraging, wat telkens tot 20 minuten vertraging in Antwerpen leidt (voor de reiziger is het met een lange ij…).

Ja, zal de NS zeggen, die in januari schaamteloos de prijzen van de internationale treinen flink heeft verhoogd, er is ook de Eurostar, echter de prijs/kwaliteit verhouding van de vergane glorie Thalys treinen en de vele vertragingen van de Thalys vooral op de terugweg van Antwerpen naar Rotterdam, is voor vele reizigers inclusief mijzelf een stekende doorn in het oog.

Compensatie voor al deze ellende is er pas vanaf 60 minuten, een regeling die door de brainless politiek die jaarlijks ruim 7 miljard aan benzine accijnzen in de staatskas laat landen, geen reden om de NS eens flink aan te pakken op haar dubieuze prestaties, neen, de overheid heeft baat bij mensen die het OV uit frustratie links laten liggen en weer in files aansluiten.

Het is bedroevend hoe slecht het OV is geworden, zeker sinds de Corona periode, is het aantal debacles met de NS flink gestegen.Dit krijg je wanneer je politici een organisatie laat leiden… 

Na ruim 30 jaar met de trein reizen, ben ik helemaal klaar met de NS… meer frustraties volgen!


171 reacties

Reputatie 4

@ThomasReichel niet om het een of ander, maar jouw vertraging in België heeft niets met NS te maken.

Correct, maar ik boek via NS International en ook al kan de NS niets aan de vertragingen in buitenland doen, de klantbeleving is exact hetzelfde: het openbaar vervoer is onbetrouwbaar geworden en als klant betaal je tevens de hoofdprijs…

Reputatie 4

En nu zit ik in de internationale trein uit Antwerpen, bijna in Breda en WEDEROM stoppen we. De overstap in Breda richting Den Haag mis ik zeer regelmatig. Frustrerend ten top en het levert me een vertraging van minimaal 15 minuten op! NS of ProRail, het kan me als klant niet schelen en dan druk ik mij zeer correct uit. Het is waardeloos!!!

Reputatie 4

en dan wordt de reiziger ook nog eens dubbel gepakt, omdat bij internationale treinen pas na 1 uur vertraging wordt gecompenseerd  

Dat is niet correct. De standaard EU-regeling gaat uit van compensatie bij een vertraging van minimaal een uur, Nederland heeft echter voor het binnenland weer een afwijkende regeling van een halfuur.

Ik blijf bij mij standpunt, de KLANT wordt dubbel gepakt. De EU-regelingen zijn niet meer van deze tijd, een klant pas na een uur compenseren is totale waanzin. Voorbeeld: de Eurostar van Rotterdam richting Antwerpen is een reis die normaal gesproken 32 minuten duurt. Na 2x een vertraging in Rotterdam van 30 minuten te hebben meegemaakt en GEEN compensatie te hebben ontvangen voor een vertraging van nagenoeg 100% van de normale reistijd, ben ik de intercity direct gaan nemen. De wanprestaties komen neer op een schaamteloze behandeling van klanten.

Nogmaals, deze blogs gaan over KLANTbelevingen, niet over het naleven van regels en wetgeving. Een ijdele hoop dat de NS gaat veranderen en de klant op de 1e plek zet, immers het voortbestaan van alle ondernemingen.

Reputatie 4

Lange werkdag achter de rug en vervolgens worden reizigers WEDEROM “getrakteerd” op het uitvallen van de trein van Eindhoven Centraal naar Den Haag.

Oorzaak: een gestrande trein op het miljarden kostende HSL traject, het traject dat blijkbaar vele single point of failures kent. 
 

De volgende trein om 21:14 uur heeft een aangekondigde vertraging van 10 minuten. 
 

Dat reizigers de NS vervloeken, zal die overbetaalde oud-politicus Koolmees niet deren. Deze man had al lang geleden de laan uit gestuurd moeten worden. De wanprestaties stapelen zich op, maar bestuurlijke consequenties bij de NS top??? 

Gaat om een gestrande trein volgens het bericht dat u laat zien. ICNG?

Dat Koolmees weinig affiniteit met klanten heeft klopt maar bij een oud-minister van sociale zaken weet je van te voren dat zijn hart primair bij de vakbeweging zal liggen. Hij heeft nu eenmaal geen achtergrond als ondernemer.

Reputatie 7

De HSL en de treinen daarop blijven de brekebeentjes van het spoornet. Laatst reed de ICNG weer om via Dordrecht, de route die de verbinding Eindhoven - Den Haag altijd had. Toen zelden problemen, veel betrouwbaarder. En maar een paar minuten langer onderweg.

Eergisterochtend zag ik op station Breda dat de trein naar Brussel weer 40 minuten te laat kwam. Geen idee waarom, maar wel triest voor zo'n belangrijke uurlijkse internationale IC- verbinding. 

Reputatie 4

Vandaag een artikel van admiraal Rob Bauer in het AD, over de veiligheid in de wereld en de gelatenheid van politiek, bedrijfsleven en burgers. Als hoogste militaire NAVO vertegenwoordiger van ons land nam hij de trein van Polen naar Kyiv, een reis van 10 uur, maar hij kwam op tijd aan. Ondanks de ernst van zijn boodschap, kon ik een glimlach niet onderdrukken toen ik deze regel las…

Inderdaad beste Rob, daar kan de NS inderdaad wat van leren, maar de verre van precisie “leiding” van de NS negeert de ernst van de situatie, gelatenheid is velen niet vreemd…

Reputatie 7
Badge

Ja joh alles in het buitenland is beter toch?

Reputatie 2

Tja als er maar genoeg tijd over is dan is het niet moeilijk om op tijd aan te komen. Hier is alles zo strak gepland dat dat wel eens lastig is.

Reputatie 4

Tussen Tilburg en Breda begon de trein een slakkentempo aan te nemen, in Breda langer dan normaal stilgestaan en met een slakkengang richting Rotterdam vertrokken.

The same shit as ever: een defecte trein op de HSL

Waar zijn we mee bezig NS??? 

Reputatie 4

Er is slechts 1 wisselprobleem nodig om de maandagochtend van vele reizigers te frustreren.
Na vele maanden werken aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam is dit het resultaat???

Een blamage waar NS en ProRail niet van wakker liggen, de wanprestaties stapelen zich alsmaar op,

Reputatie 3

 

....Een blamage waar NS.....

Wat kan NS doen aan een wisselstoring als gebruiker van het spoor ? De treinen en het NS personeel waren toch gewoon aanwezig, neem ik aan ?

Als de A7 maanden wordt afgesloten kan je daar als automobilist toch ook niets aan doen, hoe graag je dat ook zou willen......

Reputatie 7

Het aangekondigde afsluiten van een snelweg voor langere tijd is niet te vergelijken met al die spoorstoringen. Deze laatste keren iedere dag terug en zorgen voor onvoorspelbaarheid / onbetrouwbaarheid. 

Daarnaast: als de snelweg weer opengaat, is het klaar. Op het spoor treedt er meestal al snel weer een storing op. 

Reputatie 4

 

....Een blamage waar NS.....

Wat kan NS doen aan een wisselstoring als gebruiker van het spoor ? De treinen en het NS personeel waren toch gewoon aanwezig, neem ik aan ?

Als de A7 maanden wordt afgesloten kan je daar als automobilist toch ook niets aan doen, hoe graag je dat ook zou willen......

Ik vermeld ProRail ook, maar misschien zou je al m’n blogs eens moeten lezen en misschien kom je tot de conclusie dat er een rode draad te bespeuren valt…

Reputatie 4

Er is slechts 1 wisselprobleem nodig om de maandagochtend van vele reizigers te frustreren.
Na vele maanden werken aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam is dit het resultaat???

Een blamage waar NS en ProRail niet van wakker liggen, de wanprestaties stapelen zich alsmaar op,

Toch knap om een wisselprobleem met zoveel impact niet sneller te kunnen oplossen… uit noodzaak de metro genomen van Rotterdam naar Den Haag. 

Reputatie 4

Kan iemand mij uitleggen waarom de Intercity Direct van Rotterdam richting Brussel van 7:11 uur IEDERE keer een vertraging van 5 minuten bij aankomst in Rotterdam heeft??? De vertraging wordt pas NA 7:00 uur aangekondigd. Wanneer ik op perron 3 aankom, laat de NS app GEEN vertraging zien, terwijl op een gegeven moment op de borden van het perron de IRRITANTE rode cijfers +5 worden getoond, waarna de NS app de vertraging niet veel later ook laat zien. Hoe is het mogelijk dat 10 minuten voor de GEPLANDE aankomst deze vertraging TELKENS ontstaat? De trein zou zich dan ongeveer in de omgeving van Delft moeten bevinden. Ik begrijp de LOGICA van dit terugkerende PATROON niet…

Wat zeur ik over 5 minuten zullen veel mensen denken… Wel, de consequenties van deze pietluttige 5 minuten leiden vanaf Breda tot een minimale vertraging van 15 minuten in Antwerpen en dit heeft NIETS met België te maken, dit is de regelmatige SHIT waar je als reiziger van de NS mee wordt geconfronteerd. 

De 5 minuten vertraging hebben als gevolg dat de Intercity Direct stapvoets uit Breda vertrekt, vaak stil gaat staan en minimaal 10 minuten vertraging in Nederland oploopt. Eenmaal aangekomen in de tunnelbuis in Antwerpen, hetzelfde ritueel, stapvoets rijden, regelmatig stoppen, omdat het spoor nog bezet is. 

Tweemaal per week reis ik richting Antwerpen en zeer frequent maak ik deze ellende mee (de terugreis kent ook regelmatig vertragingen). Schijtziek word ik hiervan, de hoeveelheid vertraging per jaar is ABSURD. Afgezien van de vele vertragingen als gevolg van defecte wissels/treinen/seinen/materieel inzet/personeel etc. blijft dit 5 minuten patroon een mysterie, waarvoor waarschijnlijk nooit een verklaring zal worden gegeven en de reiziger het maar gewoon moet accepteren, toch Wouter Koolmees? 

De vertraging van treinen wordt niet constant gemeten, maar bij de vele meetpunten die door het land heen liggen. Deze liggen bijvoorbeeld bij stations, maar ook bij andere punten tussen de stations in, bijvoorbeeld bij wissels of tunnels.

De IC naar Brussel rijdt over de HSL vanuit Schiphol naar Rotterdam. 10 minuten voor Rotterdam is precies het moment dat de trein het eerste meetpunt passeert na de tijdelijke snelheidsbeperking op de HSL (die helaas na het uitkomen van dat artikel nóg verder uitgebreid is). Daar wordt dus de actuele tijd van passeren vergeleken met de dienstregeling, waarna de vertraging geactualiseerd wordt. Vandaar dat op dat moment de vertraging bekend wordt. Bij eerdere meetpunten is er dan nog geen sprake van vertraging, of onvoldoende vertraging om de +5 te laten zien.

Wel heb ik nog een beetje goed nieuws: aankomende maandag gaat een kleine tussentijdse wijziging in de dienstregeling in, waardoor de IC naar Brussel eerder uit Amsterdam gaat vertrekken. Daarmee heeft de trein dus extra tijd in de dienstregeling om hopelijk, ondanks de tijdelijke snelheidsbeperking, toch weer op tijd uit Rotterdam te kunnen vertrekken.

Reputatie 3

........Wel heb ik nog een beetje goed nieuws: aankomende maandag gaat een kleine tussentijdse wijziging in de dienstregeling in....

Bedankt voor deze positieve en deskundige uitleg, Julian. Goed om te lezen dat de dienstregeling wordt aangepast ivm de actuele situatie op de HSL.

Reputatie 4

De vertraging van treinen wordt niet constant gemeten, maar bij de vele meetpunten die door het land heen liggen. Deze liggen bijvoorbeeld bij stations, maar ook bij andere punten tussen de stations in, bijvoorbeeld bij wissels of tunnels.

De IC naar Brussel rijdt over de HSL vanuit Schiphol naar Rotterdam. 10 minuten voor Rotterdam is precies het moment dat de trein het eerste meetpunt passeert na de tijdelijke snelheidsbeperking op de HSL (die helaas na het uitkomen van dat artikel nóg verder uitgebreid is). Daar wordt dus de actuele tijd van passeren vergeleken met de dienstregeling, waarna de vertraging geactualiseerd wordt. Vandaar dat op dat moment de vertraging bekend wordt. Bij eerdere meetpunten is er dan nog geen sprake van vertraging, of onvoldoende vertraging om de +5 te laten zien.

Wel heb ik nog een beetje goed nieuws: aankomende maandag gaat een kleine tussentijdse wijziging in de dienstregeling in, waardoor de IC naar Brussel eerder uit Amsterdam gaat vertrekken. Daarmee heeft de trein dus extra tijd in de dienstregeling om hopelijk, ondanks de tijdelijke snelheidsbeperking, toch weer op tijd uit Rotterdam te kunnen vertrekken.

Dank voor deze gedetailleerde uitleg! Waardeer ik enorm.

Reputatie 4

Vlak voor vertrek een trein laten uitvallen wegens logistieke beperkingen??? Wat een teringbende bij de NS, geen andere woorden voor. Als logisch denkend mens kom ik tot de conclusie dat de machinist niet is komen opdagen, want als er geen materieel zou zijn dan was deze melding eerder verschenen en had ik thuis nog een kop koffie kunnen nemen in deze vroegte. Een andere reden zou het gebrek aan conducteurs kunnen zijn, die op het allerlaatste moment ziek zijn geworden of in een hele vroege file staan (sarcasme)… Ik begrijp het nut van conducteurs op een trein sowieso niet, ik ben niet 1x deze week gecontroleerd op het traject Den Haag HS - Eindhoven. Wat wel heel consistent blijft zijn de vertragingen. Woensdagavond ging alles goed van Eindhoven tot Breda, maar daarna begon de ellende, resulterend in een vertraging van 15 minuten bij aankomst op Den Haag HS. Pas toen werd omgeroepen dat de trein een vertraging had opgelopen, mosterd na de maaltijd, terwijl tijdens de slakkengang rit niets werd omgeroepen. Er kan nog zoveel worden verbeterd bij de NS, maar met een mislukte politicus als hoofd van de NS, maak ik mij geen illusies meer, hè Wouter Koolmees??

Reputatie 7
Badge

U heeft ook altijd pech zodra u met de trein reist. 

Reputatie 3

Ik snap je frustraties, maar je manier van schrijven komt bijzonder onprettig over en werkt daarom averechts......…

Ben nog even aan het nadenken wat Wouter, de Machinist en/of de conducteur er persoonlijk aan kan doen om het defect aan beide ICNG stellen te voorkomen.....

Reputatie 6

Dat het onprettig overkomend snap ik, maar gezien hoe lang de ellende duurt en hoe groot die ellende is, denk ik dat het redelijk is om er geen doekjes om te winden. Dat hoeft niet richting wie dan ook persoonlijk, behalve dan wellicht de persoon die aan het hoofd van de organisatie staat en niet echt pogingen lijkt te doen om dingen redelijkerwijs te veranderen.

Ik snap je frustraties, maar je manier van schrijven komt bijzonder onprettig over en werkt daarom averechts......…

Ben nog even aan het nadenken wat Wouter, de Machinist en/of de conducteur er persoonlijk aan kan doen om het defect aan beide ICNG stellen te voorkomen.....

Jouw zalvende manier van schrijven komt nog veel onprettiger over. Vooral omdat je niet lijkt te beseffen dat dit enorm frustrerend is. Vroeg opgestaan en dan rijdt de trein toch niet. De trein is ook niet defect, want dan stond er wel ‘defecte trein'. Wat is er hier gebeurd dat de trein niet rijdt?

 

Reputatie 4

Ik snap je frustraties, maar je manier van schrijven komt bijzonder onprettig over en werkt daarom averechts......…

Ben nog even aan het nadenken wat Wouter, de Machinist en/of de conducteur er persoonlijk aan kan doen om het defect aan beide ICNG stellen te voorkomen.....

Ik spreek niemand persoonlijk aan m.u.v. 1 persoon, Wouter Koolmees, president directeur van de NS en als er iemand iets aan deze wantoestanden zou moeten doen, dan is hij het wel… 

Reageer