Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

  • 29 January 2024
  • 175 reacties
  • 5955 Bekeken

Reputatie 4

Een bonte verzameling van frustraties over de NS “dienstverlening” van een zeer frequente reiziger (het woord klant neem ik in de context van de NS niet in mijn mond)…

Vandaag, maandag 29 januari, mijn wekelijkse reis van Den Haag HS, naar Antwerpen Centraal. Lange tijd geleden nam de NS het besluit om de internationale trein die via Breda naar Brussel rijdt, niet meer vanuit Den Haag maar vanuit Amsterdam te laten vertrekken. Blijkbaar rijden de politici/ambtenaren die tussen onze regeringszetel in Den Haag en Brussel pendelen onvoldoende vaak met de trein en is het voor de NS lucratiever om toeristen op de route naar Brussel te vervoeren.

Resultante, mensen die vanuit Den Haag naar Antwerpen reizen, moeten in Rotterdam overstappen en dat kost minimaal 15 minuten extra reistijd, want door de constante stroom van vertragingen, durft niemand een overstap tijd van minder dan 5 minuten te plannen. 

Eenmaal in Rotterdam aangekomen, is de geplande vertrektijd van de directe intercity naar Antwerpen 7:11 uur, echter… sinds weken is dit minimaal +5 minuten vertraging, wat telkens tot 20 minuten vertraging in Antwerpen leidt (voor de reiziger is het met een lange ij…).

Ja, zal de NS zeggen, die in januari schaamteloos de prijzen van de internationale treinen flink heeft verhoogd, er is ook de Eurostar, echter de prijs/kwaliteit verhouding van de vergane glorie Thalys treinen en de vele vertragingen van de Thalys vooral op de terugweg van Antwerpen naar Rotterdam, is voor vele reizigers inclusief mijzelf een stekende doorn in het oog.

Compensatie voor al deze ellende is er pas vanaf 60 minuten, een regeling die door de brainless politiek die jaarlijks ruim 7 miljard aan benzine accijnzen in de staatskas laat landen, geen reden om de NS eens flink aan te pakken op haar dubieuze prestaties, neen, de overheid heeft baat bij mensen die het OV uit frustratie links laten liggen en weer in files aansluiten.

Het is bedroevend hoe slecht het OV is geworden, zeker sinds de Corona periode, is het aantal debacles met de NS flink gestegen.Dit krijg je wanneer je politici een organisatie laat leiden… 

Na ruim 30 jaar met de trein reizen, ben ik helemaal klaar met de NS… meer frustraties volgen!


175 reacties

.

Ik spreek niemand persoonlijk aan m.u.v. 1 persoon, Wouter Koolmees, president directeur van de NS en als er iemand iets aan deze wantoestanden zou moeten doen, dan is hij het wel… 

Wouter Koolmees is een politicus en heeft nul ervaring in het leiden van een bedrijf waardoor hij bij NS rondloopt als een kat in een vreemd pakhuis. Waarom hij op deze positie is benoemd blijft een raadsel.

Hetzelfde probleem speelt bij John Voppen die de technische bagage en ervaring mist om een bedrijf als ProRail te leiden. Veel ambitie en weinig competentie.

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap je frustraties, maar je manier van schrijven komt bijzonder onprettig over en werkt daarom averechts......…

Ben nog even aan het nadenken wat Wouter, de Machinist en/of de conducteur er persoonlijk aan kan doen om het defect aan beide ICNG stellen te voorkomen.....

Jouw zalvende manier van schrijven komt nog veel onprettiger over. Vooral omdat je niet lijkt te beseffen dat dit enorm frustrerend is. Vroeg opgestaan en dan rijdt de trein toch niet. De trein is ook niet defect, want dan stond er wel ‘defecte trein'. Wat is er hier gebeurd dat de trein niet rijdt?

 

Wat betreft het eerste gedeelte van je post ben ik het helemaal met je eens. Maar ik krijg, zelfs zonder de inside informatie die Re.tep (of moeten we “hé daar is ‘ie weer eens met weer een andere naam” Peter zeggen) heeft, toch echt de indruk dat de trein wel degelijk defect was, de 2 stellen die deze trein hadden moeten rijden zijn tot nu toe de rest van de dag niet meer ingezet. Als ze niet defect zouden zijn, hadden ze intussen al andere ritten gereden, het laatste GPS signaal is vanmorgen 6:54 vanaf de Binckhorst. 

Reputatie 7

Vlak voor vertrek een trein laten uitvallen wegens logistieke beperkingen???

 

Ik vermoed zomaar dat de trein op dit tijdstip nog van het rangeerterrein af komt rijden (1e rit van de dag voor het betreffende materieel). Afhankelijk van de beschikbare tijd en ruimte op het station worden treinen enkele minuten voorafgaand aan de rit voorgebracht. Op het rangeerterrein zal tijdens het gereedmaken dan echter een defect zijn geconstateerd van danige aard waarna is besloten de trein op te heffen. Voor de reiziger kan het lijken als iets onzinnigs, want waarom wordt zoiets niet eerder besloten?

Een trein (veel) eerder gereedmaken en voorbrengen is vaak niet mogelijk omdat stations beperkte capaciteit hebben. Er passen nu eenmaal geen meerdere treinen uit dezelfde serie tegelijkertijd op het station, zonder dat dit ten koste gaat van andere treinseries die ook opstarten. Jouw trein met treinnummer 1121 is de derde trein van de dag die vanaf Den haag centraal richting Eindhoven rijdt. Enkel de allereerste treinen die op de vroege ochtend gaan vertrekken worden doorgaans al langer vantevoren klaargezet. Pas nadat deze treinen vertrokken zijn kan de volgende rits worden klaargezet en dat kan natuurlijk ook niet tegelijkertijd want er is een beperkt aantal sporen van en naar het rangeerterrein. Zo kan het dus, hoewel zeker frustrerend, dat een trein pas kort vantevoren komt te vervallen.

Reputatie 4

Het is weer zover met de HSL, een “simpele” sein- en wisselstoring legt het treinverkeer naar Breda volledig plat. 
Alle aandacht in de media ten spijt, de ellende voor reizigers blijft voortduren…

 

Reputatie 1

Ik dacht altijd dat de HSL het paradepaardje van de NS was, maar volgensmij zijn er elke dag wel problemen. Altijd wel een melding in de NS app. Net zoals traject Maastricht - Aachen, altijd personeelstekort.

Reputatie 7
Badge +1

Ik dacht altijd dat de HSL het paradepaardje van de NS was, maar volgensmij zijn er elke dag wel problemen. Altijd wel een melding in de NS app. Net zoals traject Maastricht - Aachen, altijd personeelstekort.

Maastricht-Aachen wordt niet door NS gereden. Beetje appels met peren vergelijking want de HSL is natuurlijk ook geen personeelsprobleem, meer een materiaalprobleem en een spooraanlegprobleem.

 

De HSL is geen paradepaardje meer een hoofdpijndossier.

Reputatie 6

Het is weer zover met de HSL, een “simpele” sein- en wisselstoring legt het treinverkeer naar Breda volledig plat. 
Alle aandacht in de media ten spijt, de ellende voor reizigers blijft voortduren…

 

Afgelopen weekend waren er werkzaamheden op dit traject, dus dat zegt genoeg. Ook weer uitloop van werkzaamheden tussen Venlo en Roermond vanochtend. Prorail is weer lekker bezig.

Reputatie 1

Ik dacht altijd dat de HSL het paradepaardje van de NS was, maar volgensmij zijn er elke dag wel problemen. Altijd wel een melding in de NS app. Net zoals traject Maastricht - Aachen, altijd personeelstekort.

Maastricht-Aachen wordt niet door NS gereden. Beetje appels met peren vergelijking want de HSL is natuurlijk ook geen personeelsprobleem, meer een materiaalprobleem en een spooraanlegprobleem.

 

De HSL is geen paradepaardje meer een hoofdpijndossier.

Ik weet dat het niet door NS word gereden haha. Ik bedoelde meer dat er vaak wel een melding of een storing van dat traject in staat. Ben het wel met je eens, meer een hoofdpijndossier dus.

Reputatie 7

Het zijn heel vaak dezelfde trajecten waar iets mee is, wie het dan ook rijdt. De HSL is de “topper”, maar ook de Zeeuwse lijn, Rotterdam - Den Haag, Breda-Tilburg, Den Bosch - Nijmegen, Eindhoven - Weert, Hengelo - Bielefeld, en alle lijnen in Zuid-Limburg zijn heel vaak rood te zien in de app. Relatief veel Zuid-Nederland eigenlijk.

Reputatie 4

7:54 uur en wederom staan we vlak na vertrek uit Breda richting Antwerpen stil.
Geplande aankomst in Antwerpen van 8:16 uur wordt ZELDEN gehaald, een farce, terwijl de hoofdprijs voor internationale tickets wordt gevraagd.

Reden voor vertraging: de vertraagde Eurostar uit Rotterdam, waarvan de prijzen nergens meer op slaan, maar blijkbaar genoeg mensen de beurs voor blijven trekken.

Ik blijf het bizar vinden hoe slecht de verbindingen tussen Nederland en België zijn, hemelsbreed stelt het niets voor, maar ik ben van Den Haag HS naar Antwerpen Centraal 1:37 uur onderweg volgens een onrealistische reisadvies in de NS (International) app, wat in de praktijk vaker 1:50 uur betekent.

Af en toe rijd ik met een collega mee (met de auto welteverstaan) en dan ben ik deur tot deur 1:30 uur onderweg, ondanks de files die er altijd staan op de ring van Antwerpen en de kosten zijn ondanks de hoge benzineprijzen VEEL LAGER dan een retour Den Haag - Antwerpen. Effectief heb ik 60 minuten op die dag gewonnen.

Hoe is dit anno 2024 mogelijk, in een tijd waarin het openbaar vervoer een belangrijke bijdrage zou moeten leveren aan klimaatvriendelijke manieren van reizen en een economische bijdrage zou moeten leveren aan flexibel woon-werk verkeer.

Na decennia met het OV gereisd te hebben, kom ik slechts tot één conclusie, de politiek en de vervoersbedrijven hebben verzuimd om te innoveren.
Innovatie vraagt om sterk leiderschap en dat brengt mij weer bij Wouter Koolmees, onzichtbaar en onbekwaam… 

Reputatie 7
Badge +3

Beste @ThomasReichel 

Met zoveel frustratie zit er maar 1 ding op: stop met treinreizen.

 

 

Reputatie 4

........ Effectief heb ik 60 minuten op die dag gewonnen.........

Effectief nog meer tijd winnen is om een baan te zoeken in je directe woonomgeving. De meeste mensen vinden 30 tot 50 minuten reizen voor werk al het maximale. Bijzonder veel nuttige (vrije) tijd gaat verloren om telkens naar Eindhoven en Antwerpen te moeten.

Het scheelt bijzonder veel geld en ergenis, of je nu per auto of OV reist. Al gaat het op de seconde op tijd, zou er niet aan moeten denken....

Reputatie 4

........ Effectief heb ik 60 minuten op die dag gewonnen.........

Effectief nog meer tijd winnen is om een baan te zoeken in je directe woonomgeving. De meeste mensen vinden 30 tot 50 minuten reizen voor werk al het maximale. Bijzonder veel nuttige (vrije) tijd gaat verloren om telkens naar Eindhoven en Antwerpen te moeten.

Het scheelt bijzonder veel geld en ergenis, of je nu per auto of OV reist. Al gaat het op de seconde op tijd, zou er niet aan moeten denken....

Nog effectiever is de Lotto winnen en stoppen met werken 😄 Nee, dat zit niet in mijn aard. Het reizen met het OV biedt juist de gelegenheid om de reistijd nuttig te besteden, maar het moet natuurlijk in verhouding staan tot de afstand die wordt afgelegd en daar spelen vertragingen en slechte aansluitingen een grote rol. Veel mensen zijn minstens een uur onderweg met reizen. Vandaar mijn pleidooi voor strategische keuzes die het verplaatsen in ons kleine land verbeteren. 

Reputatie 4

Beste @ThomasReichel 

Met zoveel frustratie zit er maar 1 ding op: stop met treinreizen.

 

 

Of deze frustraties te uiten in de hoop dat veel mensen dit doen en maatregelen worden getroffen 😉

Reputatie 7

Beste @ThomasReichel 

Met zoveel frustratie zit er maar 1 ding op: stop met treinreizen.

 

 

Of deze frustraties te uiten in de hoop dat veel mensen dit doen en maatregelen worden getroffen 😉

 

Enige echte oplossing om vertragingen zoals je die vaak beschrijft te voorkomen is minder treinen. Je hebt het vaak over X minuten ergens wachten om een andere trein voor te laten. Die problemen zijn (meestal) inherent aan de enorme hoeveelheid treinen die we in Nederland hebben. Zit er 1 trein met vertraging tussen dan moeten er prioriteiten gesteld worden en dat kost soms aan meerdere andere treinen hun punctualiteit en overstapmogelijkheden. 

Reputatie 7

Ik blijf het bizar vinden hoe slecht de verbindingen tussen Nederland en België zijn, hemelsbreed stelt het niets voor, maar ik ben van Den Haag HS naar Antwerpen Centraal 1:37 uur onderweg volgens een onrealistische reisadvies in de NS (International) app, wat in de praktijk vaker 1:50 uur betekent.

Ja, je zou gewoon een uurlijkse normale intercity tussen Den Haag, Rotterdam, Roosendaal, Antwerpen willen/verwachten. En Eindhoven - Breda - Antwerpen. Betaalbaar en zo in te stappen zonder allerlei tarieven. Antwerpen is eigenlijk zo verweven met ons. Maar het mag niet zo zijn.

 

Ja, je zou gewoon een uurlijkse normale intercity tussen Den Haag, Rotterdam, Roosendaal, Antwerpen willen/verwachten. En Eindhoven - Breda - Antwerpen. Betaalbaar en zo in te stappen zonder allerlei tarieven. Antwerpen is eigenlijk zo verweven met ons. Maar het mag niet zo zijn.

Antwerpen blijft natuurlijk wel buitenland, procentueel weinig mensen werken of studeren over de grens. Zo verweven is het dus nu ook weer niet.

 

Ja, je zou gewoon een uurlijkse normale intercity tussen Den Haag, Rotterdam, Roosendaal, Antwerpen willen/verwachten. En Eindhoven - Breda - Antwerpen. Betaalbaar en zo in te stappen zonder allerlei tarieven. Antwerpen is eigenlijk zo verweven met ons. Maar het mag niet zo zijn.

Antwerpen blijft natuurlijk wel buitenland, procentueel weinig mensen werken of studeren over de grens. Zo verweven is het dus nu ook weer niet.

Daarom is een uurlijkse Intercity voldoende en hoeft die niet elk kwartier te rijden.

Reputatie 4

HSL ellende, geen verrassing meer…
Route Eindhoven-Utrecht-Den Haag enige alternatief 

 

Reputatie 4

 

Ja, je zou gewoon een uurlijkse normale intercity tussen Den Haag, Rotterdam, Roosendaal, Antwerpen willen/verwachten. En Eindhoven - Breda - Antwerpen. Betaalbaar en zo in te stappen zonder allerlei tarieven. Antwerpen is eigenlijk zo verweven met ons. Maar het mag niet zo zijn.

Antwerpen blijft natuurlijk wel buitenland, procentueel weinig mensen werken of studeren over de grens. Zo verweven is het dus nu ook weer niet.

Daarom is een uurlijkse Intercity voldoende en hoeft die niet elk kwartier te rijden.

De internationale treinen zitten op de heen en terugweg vol, Eurostar vaak uitverkocht. Route NL-België wordt veel meer gebruikt dan sommigen denken

Reputatie 4

 

Ja, je zou gewoon een uurlijkse normale intercity tussen Den Haag, Rotterdam, Roosendaal, Antwerpen willen/verwachten. En Eindhoven - Breda - Antwerpen. Betaalbaar en zo in te stappen zonder allerlei tarieven. Antwerpen is eigenlijk zo verweven met ons. Maar het mag niet zo zijn.

Antwerpen blijft natuurlijk wel buitenland, procentueel weinig mensen werken of studeren over de grens. Zo verweven is het dus nu ook weer niet.

Dan vergeet je de politici die tussen Den Haag en Brussel forensen, maar of ze trein nemen ipv de auto (met chauffeur) 😄

Reputatie 4

Wederom een rood sein bij vertrek van Breda richting Antwerpen, reden een wederom een vertraagde Eurostar trein… Keer op keer 15 minuten vertraging bij aankomst in Antwerpen.

Reputatie 4

Opzich vervelend dit, maar anderzijds moet je ook wel blij zijn met dit rode sein....... Fijne dag nog en hopelijk een goede terugreis naar Den Haag.

Reputatie 7
Badge +3

Wat is nu 15 minuten vertraging op een reis van anderhalf uur? Ik had regelmatig 15 minuten vertraging op een reis van 26 minuten. Als je al zo geirriteerd raakt door 15 minuten vertraging zou ik toch gaan denken over een alternatief. 

Reputatie 7

Ach ja. De IC Brussel. Sta net in Breda en zie de IC naar Brussel met 20 minuten vertraging binnenkomen. Zit goed vol met vakantiegangers trouwens. 

15 minuten vertraging op een reis van 1.5 uur valt mee, maar als je vaak dezelfde rit maakt en er is altijd wat op het traject.... kan ik me best indenken dat je er wat moedeloos van wordt.

Reageer