Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

  • 29 January 2024
  • 325 reacties
  • 10015 Bekeken

Reputatie 5

Een bonte verzameling van frustraties over de NS “dienstverlening” van een zeer frequente reiziger (het woord klant neem ik in de context van de NS niet in mijn mond)…

Vandaag, maandag 29 januari, mijn wekelijkse reis van Den Haag HS, naar Antwerpen Centraal. Lange tijd geleden nam de NS het besluit om de internationale trein die via Breda naar Brussel rijdt, niet meer vanuit Den Haag maar vanuit Amsterdam te laten vertrekken. Blijkbaar rijden de politici/ambtenaren die tussen onze regeringszetel in Den Haag en Brussel pendelen onvoldoende vaak met de trein en is het voor de NS lucratiever om toeristen op de route naar Brussel te vervoeren.

Resultante, mensen die vanuit Den Haag naar Antwerpen reizen, moeten in Rotterdam overstappen en dat kost minimaal 15 minuten extra reistijd, want door de constante stroom van vertragingen, durft niemand een overstap tijd van minder dan 5 minuten te plannen. 

Eenmaal in Rotterdam aangekomen, is de geplande vertrektijd van de directe intercity naar Antwerpen 7:11 uur, echter… sinds weken is dit minimaal +5 minuten vertraging, wat telkens tot 20 minuten vertraging in Antwerpen leidt (voor de reiziger is het met een lange ij…).

Ja, zal de NS zeggen, die in januari schaamteloos de prijzen van de internationale treinen flink heeft verhoogd, er is ook de Eurostar, echter de prijs/kwaliteit verhouding van de vergane glorie Thalys treinen en de vele vertragingen van de Thalys vooral op de terugweg van Antwerpen naar Rotterdam, is voor vele reizigers inclusief mijzelf een stekende doorn in het oog.

Compensatie voor al deze ellende is er pas vanaf 60 minuten, een regeling die door de brainless politiek die jaarlijks ruim 7 miljard aan benzine accijnzen in de staatskas laat landen, geen reden om de NS eens flink aan te pakken op haar dubieuze prestaties, neen, de overheid heeft baat bij mensen die het OV uit frustratie links laten liggen en weer in files aansluiten.

Het is bedroevend hoe slecht het OV is geworden, zeker sinds de Corona periode, is het aantal debacles met de NS flink gestegen.Dit krijg je wanneer je politici een organisatie laat leiden… 

Na ruim 30 jaar met de trein reizen, ben ik helemaal klaar met de NS… meer frustraties volgen!


325 reacties

Reputatie 7

Zij gaf aan dat het treinpersoneel ook met het gevoel “als de trein maar niet kapot gaat” op reis gaat met deze nieuwe treinen, waar NS aangeeft dat het kinderziektes zijn. Het is de 3e deze week dat ik door deze nieuwe treinen flinke vertraging heb opgelopen en heel eerlijk voelt het meer als structurele problemen dan kinderziektes

Herkenbaar. Ik hoop altijd dat mijn trein nog de "oude" zal zijn met die getrokken rijtuigen. Veel betrouwbaarder. De ICNG is een met tromgeroffel gepresenteerd paradepaardje met zwakke beentjes. Daarnaast vind ik het een claustrofobische trein met al die wandjes, deurtjes, bankjes, kleurtjes.... maar dat is persoonlijk natuurlijk. Geef mij maar degelijke ouderwetse kwaliteit, verpakt in mooie grote ruimtelijke rijtuigen.

Reputatie 5

de ICNG is op een paar punten een duidelijke verbetering, en op alle andere punten ofwel onbetrouwbaar, ofwel een flinke achteruitgang. Bij NS had het belletje inmiddels wel mogen gaan rinkelen dat de rijtuigen nog enkele decennia mee moeten kunnen, met eventueel groot onderhoud, en dat zoiets sneller en goedkoper kan gebeuren dan totale vervanging.

Reputatie 5

Wederom hetzelfde liedje/klaagzang, vlak voor station Eindhoven is de ICNG intercity, doorspekt met heel veel issues (kinderziektes volgens NS woordvoerders) van 18:44 uur gestrand. Blijkbaar had men nog hoop om deze dure bagger aan de praat te krijgen, want op de borden werd een vertraging van 10 minuten aangekondigd. De omroep die niet veel later plaatsvond, waarbij het laten uitvallen van de trein werd aangekondigd, is de zoveelste bevestiging van de fundamentele problemen met deze nieuwe intercity’s. Koolmees kom van de pot en geef aan hoe dit verder moet. Niet alleen reizigers, maar je eigen personeel is het spuugzat. Niet dat ik enige verwachting heb, dat Koolmees leiderschap toont. 
zelfs de schrijnende cijfers mbt onveilig voelen op stations en treinen, bewegen Koolmees niet om te reageren op het nieuws. Bijzonder zal ik het maar noemen…

Reputatie 5

Defect Spoor tussen Bergen op Zoom - Kruiningen-Yerseke, geen intercities, dat is dus 1 trein per uur, gestrande reizigers mogen lekker in de kokende hete zon op hun treintje wachten op stations met 0,0 voorzieningen en afdakking! Top bezig!

Laat dan tenminste extra treinen rijden tussen Kruiningen-Yerseke en Vlissingen want er kunnen blijkbaar wel treinen langs het spoor anders rijden er geen sprinters naar Roosendaal.

Word er gek van hoe de Zeeuwse reizigers worden behandeld tijdens storingen. "Oh ja, er rijden nog wel treinen (1 per uur) dus vervangend vervoer kan je mooi vergeten"

Reputatie 5

@Gorott Er is de rest van de dag één spoor te gebruiken ivm sectie storing. Er is gekozen om de Sprinters te laten rijden, omdat Sprinters en IC treinen logistiek niet gaat lukken.

Omdat de Sprinter nu wel rijdt reden de NS bussen tot ongeveer 15.30 uur.

Reputatie 5

@Gorott Er is de rest van de dag één spoor te gebruiken ivm sectie storing. Er is gekozen om de Sprinters te laten rijden, omdat Sprinters en IC treinen logistiek niet gaat lukken.

Omdat de Sprinter nu wel rijdt reden de NS bussen tot ongeveer 15.30 uur.

Ja goh, 1 en 1 kan ik nog wel bij elkaar op tellen, maar als er 1 spoor gebruikt kan worden kun je toch meer treinen naar Vlissingen laten rijden zodat er tussen Kruiningen-Yerseke en Vlissingen iedereen gewoon nog vrij "normaal" kan reizen? Of is dat gek?

 

 

Sorry voor m'n botheid maar word er daadwerkelijk gek van...

Reputatie 5

Treinen 2276 en 2297 zullen worden ingelegd @Gorott maar kunnen alleen met vertraging rijden (vanaf Goes / vanaf Bergen op Zoom).

Reputatie 5

En wederom raak, weer issues met die waardeloze nieuwe intercities. Dit kan de NS naast het Fyra-debacle in de prijzenkast van miljarden kostende blunders plaatsen. 
Niemand die verantwoording hoeft af te leggen, laat staan door de overheid ter verantwoording worden geroepen. 
Wouter Koolmees zwijgend als het graf… Wat een wantoestanden, heb er werkelijk geen woorden voor. De reiziger moet het maar accepteren…

 

Reputatie 5

Defect Spoor tussen Bergen op Zoom - Kruiningen-Yerseke, geen intercities, dat is dus 1 trein per uur, gestrande reizigers mogen lekker in de kokende hete zon op hun treintje wachten op stations met 0,0 voorzieningen en afdakking! Top bezig!

Laat dan tenminste extra treinen rijden tussen Kruiningen-Yerseke en Vlissingen want er kunnen blijkbaar wel treinen langs het spoor anders rijden er geen sprinters naar Roosendaal.

Word er gek van hoe de Zeeuwse reizigers worden behandeld tijdens storingen. "Oh ja, er rijden nog wel treinen (1 per uur) dus vervangend vervoer kan je mooi vergeten"


Het is zwaar (en dan druk ik me zacht uit) frustrerend, wat Zeeuwse reizigers wordt aangedaan, maar de top van de NS heeft hier totaal geen boodschap aan en verwijzen naar ProRail of andersom. De reiziger heeft het omkijken. Sterkte voor toekomstige OV reizen!
 

Reputatie 5

Naast problemen met de nieuwe intercity, nu weer een wisselstoring op de HSL. Zal wel met het warme weer te maken hebben…

 

 

Reputatie 5

@ThomasReichel Ga dan ook eens via Utrecht reizen, 17.34 uur weg uit Eindhoven, overstappen te Utrecht en Den Haag Centraal, precies 19.22 uur te Hollands Spoor en niet pas even voor 20.00 uur........

Reputatie 6

Defect Spoor tussen Bergen op Zoom - Kruiningen-Yerseke, geen intercities, dat is dus 1 trein per uur, gestrande reizigers mogen lekker in de kokende hete zon op hun treintje wachten op stations met 0,0 voorzieningen en afdakking! Top bezig!

Laat dan tenminste extra treinen rijden tussen Kruiningen-Yerseke en Vlissingen want er kunnen blijkbaar wel treinen langs het spoor anders rijden er geen sprinters naar Roosendaal.

Word er gek van hoe de Zeeuwse reizigers worden behandeld tijdens storingen. "Oh ja, er rijden nog wel treinen (1 per uur) dus vervangend vervoer kan je mooi vergeten"


Het is zwaar (en dan druk ik me zacht uit) frustrerend, wat Zeeuwse reizigers wordt aangedaan, maar de top van de NS heeft hier totaal geen boodschap aan en verwijzen naar ProRail of andersom. De reiziger heeft het omkijken. Sterkte voor toekomstige OV reizen!
 

Inderdaad, beschamend weer. Het lijkt alsof ze bij NS en Prorail hun schouders ophalen. Interesseert ze niks.

Reputatie 7

De HSL, de ICNG en de Zeeuwse lijn. Zo vaak hindernissen en iedere dag op de storingenpagina. Beter lijkt het vooralsnog nog altijd niet te worden. Brabant en Zeeland treffen het....

Reputatie 5

Defect Spoor tussen Bergen op Zoom - Kruiningen-Yerseke, geen intercities, dat is dus 1 trein per uur, gestrande reizigers mogen lekker in de kokende hete zon op hun treintje wachten op stations met 0,0 voorzieningen en afdakking! Top bezig!

Laat dan tenminste extra treinen rijden tussen Kruiningen-Yerseke en Vlissingen want er kunnen blijkbaar wel treinen langs het spoor anders rijden er geen sprinters naar Roosendaal.

Word er gek van hoe de Zeeuwse reizigers worden behandeld tijdens storingen. "Oh ja, er rijden nog wel treinen (1 per uur) dus vervangend vervoer kan je mooi vergeten"


Het is zwaar (en dan druk ik me zacht uit) frustrerend, wat Zeeuwse reizigers wordt aangedaan, maar de top van de NS heeft hier totaal geen boodschap aan en verwijzen naar ProRail of andersom. De reiziger heeft het omkijken. Sterkte voor toekomstige OV reizen!
 

Inderdaad, beschamend weer. Het lijkt alsof ze bij NS en Prorail hun schouders ophalen. Interesseert ze niks.

Op geen enkele druk bereden traject wordt er besloten om het herstellen van het spoor uit te stellen tot middernacht, op het Zeeuwse Spoor stelt ProRail de boel het liefst zo lang mogelijk uit en pakt NS alle kansen om zo weinig mogelijk treinen te laten rijden.

 

Laat dan een tijdje gewoon geen treinen rijden 🤷‍♂️.

 

En dan verbaasd zijn dat mensen liever de auto pakken?

Ik heb maar liefst 3 kwartier mogen wachten in Goes, terwijl er eigenlijk helemaal niks aan de hand was tussen Kruiningen-Yerseke en Vlissingen, en ja er moeten maar net genoeg treinen en personeel zijn in Vlissingen, maar ik neem aan dat je dat wel kan regelen in een storing die de gehele dag duurt.

 

 

Logistiek zullen er wel veel problemen zijn waardoor het allemaal niet mogelijk is en ik heb er alle begrip voor, maar je kan niet zeggen tegen je reizigers "Ja er rijden nog treinen, dus wacht maar lekker op de eerst volgende trein" als het maar 1 trein per uur is. Op stations zoals Goes en Middelburg is dat niet zo'n probleem, omdat je dan lekker de stad kan ontdekken of in Vlissingen lekker het strand bewandelen. Maar de rest van de stations valt er niks te beleven…

 

Op de HSL en Roosendaal/Breda - Dordrecht idem dito, elke dag is er wel iets aan de hand, hoe kan je je reizigers zo behandelen?!? Het zuid-westen wordt enorm geteisterd door deze absurd slechte service.

 

 

Nu leef ik weer in de onzekerheid of het defecte spoor daadwerkelijk morgen hersteld is, of dat het weer enorm gaat uitlopen...

Reputatie 5

....Op geen enkele druk bereden traject wordt er besloten om het herstellen van het spoor uit te stellen tot middernacht....

Juist wel, het streven is altijd om de verstoring zo beperkt mogelijk te houden en de treindienst zo veel als mogelijk door te laten gaan. Vanzelfsprekend wordt dit ook toegepast op de Zeeuwse lijn.

Maar als @Gorott liever ziet dat het treinverkeer een dagdeel (of langer) overdag compleet wordt stilgelegd, ipv dat het herstel in de nacht plaats vind, kan hij dit altijd bij de spoorbeheerder voorstellen. Voor de aannemers is overdag ook nog eens goedkoper en makkelijker in te plannen. Maar dan niet klagen als er uren helemaal niets meer rijdt......

Reputatie 5

....Op geen enkele druk bereden traject wordt er besloten om het herstellen van het spoor uit te stellen tot middernacht....

Juist wel, het streven is altijd om de verstoring zo beperkt mogelijk te houden en de treindienst zo veel als mogelijk door te laten gaan. Vanzelfsprekend wordt dit ook toegepast op de Zeeuwse lijn.

Maar als @Gorott liever ziet dat het treinverkeer een dagdeel (of langer) overdag compleet wordt stilgelegd, ipv dat het herstel in de nacht plaats vind, kan hij dit altijd bij de spoorbeheerder voorstellen. Voor de aannemers is overdag ook nog eens goedkoper en makkelijker in te plannen. Maar dan niet klagen als er uren helemaal niets meer rijdt......

1 trein per uur is gewoon geen treinen in mijn ogen, en klagen doe ik sowieso wel 😉.

Reputatie 5

1 trein per uur is gewoon geen treinen in mijn ogen, en klagen doe ik sowieso wel 😉.

Probeerde iets uit te legen hoe en waarom iets gaat zoals het gaat bij een infrastoring, om inzicht en ietsje begrip te kweken, maar helaas…

Hier, in ons mooie Alpendal vertrekt de laatste trein van de dag om 19.49 uur. Dat was even wennen, maar de mensen hier zijn al dolblij dat er überhaupt een trein rijdt. Niemand klaagd, iedereen vrolijk en superbeleefd, daar kunnen ze in NL nog wat van leren. 

Suc6 verder @Gorott aldaar...... 

Reputatie 5

1 trein per uur is gewoon geen treinen in mijn ogen, en klagen doe ik sowieso wel 😉.

Probeerde iets uit te legen hoe en waarom iets gaat zoals het gaat bij een infrastoring, om inzicht en ietsje begrip te kweken, maar helaas…

Hier, in ons mooie Alpendal vertrekt de laatste trein van de dag om 19.49 uur. Dat was even wennen, maar de mensen hier zijn al dolblij dat er überhaupt een trein rijdt. Niemand klaagd, iedereen vrolijk en superbeleefd, daar kunnen ze in NL nog wat van leren. 

Suc6 verder @Gorott aldaar...... 

Begrip heb ik wanneer er maar een paar storingen per maand zijn op een traject, vorige maand 15 storingen tussen Vlissingen - Roosendaal (0,5 STORINGEN PER DAG!), 1046 minuten in totaal (17.4 uur)

10 storingen Roosendaal - Dordrecht

8 storingen Dordrecht - Breda

 

Alle getelden duurden langer dan 15 minuten en hadden dus wel een impact op de dienstregeling

 

Dat is dus 33 storingen voor het Zuid-westen alleen in 1 maand tijd…

Reputatie 7

Hier, in ons mooie Alpendal vertrekt de laatste trein van de dag om 19.49 uur. Dat was even wennen, maar de mensen hier zijn al dolblij dat er überhaupt een trein rijdt. Niemand klaagd, iedereen vrolijk en superbeleefd, daar kunnen ze in NL nog wat van leren. 

Suc6 verder @Gorott 

Hoe kun je een rustig Alpendal nu vergelijken met het drukke Nederland en de Nederlandse maatstaven....

Reputatie 5

Lezen blijft moeilijk, mooi is wat anders dan rustig. Ook hier gewoon te veel auto's op de weg. De plaatsen alhier tellen meer bewoners dan die kleine dorpjes langs het Zeeuwse Spoor, welke geheel onrealistisch wel 3 treinen per uur willen hebben, tot half in de nacht aan toe.

De Nederlandse maatstaven en mentaliteit zijn gelukkig niet te vergelijken met hoe men hier leeft, met elkaar omgaat en elkaar respecteert, daar heb je gelijk in @Rene74 .

Hier geen graffiti, vandalisme, agressie en ongepast gedrag. De conducteur wordt vriendelijk begroet en iedereen heeft een kaartje ......

Reputatie 5

Geweldig, weer de trein die van Eindhoven naar Den Haag uitvalt, alweer een seinstoring. Masochisme noem ik het om dagelijks de trein te moeten nemen. Firma “alles gaat stuk” NS&ProRail Co  gaan stoïcijns verder met hun pappen en nathouden mentaliteit. Let wel, ik doel hier niet op de hardwerkende medewerkers, maar op die totaal zinloze management lagen… 

 

Reputatie 5

@ThomasReichel Ga dan ook eens via Utrecht reizen, 17.34 uur weg uit Eindhoven, overstappen te Utrecht en Den Haag Centraal, precies 19.22 uur te Hollands Spoor en niet pas even voor 20.00 uur........

Lekker advies van je, dus ipv 1:22 uur met een rechtstreekse trein reizen, moet ik maar voor andere opties gaan die minimaal 1:40 uur aan reistijd kosten en 2x overstappen? Ik pas 😉

Reputatie 5

Lekker advies van je, dus ipv 1:22 uur met een rechtstreekse trein reizen, moet ik maar voor andere opties gaan die minimaal 1:40 uur aan reistijd kosten en 2x overstappen? Ik pas 😉

Tsja, dan maar wachten @ThomasReichel 

De IC van 16.44 rijdt niet, maar de IC van 17.14 uur uit Eindhoven ook niet. Via Utrecht was je al aardig onderweg geweest. Maar goed, genoeg advies gegeven mijnerzijds, net als even enkele minuten met de HTM tram, je pakt het toch niet op.

Reputatie 5

@ThomasReichel Ga dan ook eens via Utrecht reizen, 17.34 uur weg uit Eindhoven, overstappen te Utrecht en Den Haag Centraal, precies 19.22 uur te Hollands Spoor en niet pas even voor 20.00 uur........

Lekker advies van je, dus ipv 1:22 uur met een rechtstreekse trein reizen, moet ik maar voor andere opties gaan die minimaal 1:40 uur aan reistijd kosten en 2x overstappen? Ik pas 😉

Is 18 minuten verschil, is het gewoon luiheid? Sneller is niet beter hé? En dat laat de HSL ook mooi zien…

 

Ik zou met alle liefde 18 minuten langer reizen dan wachten op treinen die waarschijnlijk toch niet komen.

Hoe lang wacht je op een station voor de HSL wanneer er een storing is?

Reputatie 5

Lekker advies van je, dus ipv 1:22 uur met een rechtstreekse trein reizen, moet ik maar voor andere opties gaan die minimaal 1:40 uur aan reistijd kosten en 2x overstappen? Ik pas 😉

Tsja, dan maar wachten @ThomasReichel 

De IC van 16.44 rijdt niet, maar de IC van 17.14 uur uit Eindhoven ook niet. Via Utrecht was je al aardig onderweg geweest. Maar goed, genoeg advies gegeven mijnerzijds, net als even enkele minuten met de HTM tram, je pakt het toch niet op.

Heb je verkeerd begrepen, dacht dat je in het algemeen bedoelde via Utrecht te reizen, maar inderdaad ik heb de omleiding via Utrecht genomen 👍

Reageer