Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

  • 29 January 2024
  • 303 reacties
  • 9464 Bekeken


Toon eerste bericht

303 reacties

Reputatie 7
Badge

Hoelang hebben we die HSL al? En de problemen zijn er nog steeds.

Reputatie 7

Ik word zo langzamerhand gek van die HSL, als bewoner van West-Brabant. Echt iedere dag wel wat, geen dag zonder storingen of problemen. Hadden ze het maar nooit zo aangelegd - dan was ons veel bespaard gebleven (zowel in ergernis en wachttijd, als in geld). Ik heb nooit bezwaar gehad tegen de vroegere verbinding met Rotterdam/Den Haag met de IC via Dordrecht. 100x betrouwbaarder! En dat het in theorie iets trager is, ja nou en. Hetzelfde geldt voor de IC Brussel via Roosendaal. Was ook wat trager dan nu en met overstap, maar is niet erg, betrouwbaarheid gaat boven alles! Wat heb je aan een op papier snellere reistijd als er zo vaak treinen uitvallen of vertraging oplopen.

Hier in Brabant wordt weleens gegrinnikt dat ze de HSL bij de Action besteld hebben.

Die aftakking van/naar Breda is ook vragen om problemen. Gemeente Breda was supertrots (en nog steeds wel, maar ergert zich ook almaar meer aan de eeuwige vertraging en uitval) maar de lijn had gewoon alleen rechtdoorgaand langs Breda moeten lopen, en alleen gebruikt moeten worden door Thalys/Eurostar.

 

Reputatie 5

De ellende op het traject Rotterdam - Antwerpen is zeer hardnekkig, wederom veroorzaakt door problemen met/op de HSL. Ditmaal een kapotte trein (wederom, diepe zucht) op de HSL waardoor heel veel treinverkeer in de soep loopt, afgelopen maandag was het een seinstoring op de HSL. Het is inmiddels 8:10 uur en we zijn nog niet eens in Breda aangekomen, terwijl de geplande aankomsttijd in Antwerpen 8:16 uur is, die ZELDEN wordt gehaald. 
Wanprestaties van NS & ProRail worden niet ter verantwoording geroepen. We zijn nu met 46 minuten vertraging in Breda aangekomen, maandag was het een uur, sarcastisch gezien een verbetering van 15 minuten. 

Maar... Je hoeft niet persé de HSL te pakken om in Antwerpen te komen, toch? Via Roosendaal kom je ook in Antwerpen...

Serieus? Enige idee hoeveel stops de boemel maakt, los van de shit aansluiting in Roosendaal. Come on, ik betaal serieus geld voor een service, die gewoon geleverd moet worden! Met deze houding verandert er nooit wat

Jij wilt op tijd aan komen op je eindpunt, en als er dan andere reismogelijkheden zijn pak je die niet omdat die trein "te vaak stopt". Terwijl je zelf uren in Breda hebt lopen wachten? De stoptrein Roosendaal - Puurs is stukken betrouwbaarder dan Breda - Brussel op dit moment. En ja je bent langer onderweg maar dan moet je de overweging maken, zekerheid of snelheid. Dan is de keuze bij mij snel gemaakt.

 

De service waarvan jij verwacht dat ie geleverd wordt, word al maanden barslecht geleverd. Dan moet je inmiddels zo onderhand wel weten dat je eigenlijk helemaal niet zo veel mag verwachten van de HSL.

 

We willen en een snelle verbinding en een betrouwbare verbinding, maar die is er niet en zal er voorlopig ook niet komen.

Dus dan ligt de keuze bij jou, een stukje langer reizen OF lekker een tijdje wachten in Breda.

 

Een shit aansluiting is het ook niet in Roosendaal want je hebt ruim de tijd om die trein te halen, is er tenminste nog 1 aansluiting haalbaar in Roosendaal, je mag ook een 3 minuten overstap krijgen als je daar gelukkiger van wordt.

 

En waar ik al helemaal spuugziek van wordt is dat zinnetje "Ik betaal voor een service, dan moet ie geleverd worden" Ik krijg er nare vibes van.

Hier in Brabant wordt weleens gegrinnikt dat ze de HSL bij de Action besteld hebben.

Met de kwaliteit die de Action levert is meestal weinig mis, van de kwaliteit van het ontwerp en het onderhoud van de HSL kun je dat niet zeggen.

 

Die aftakking van/naar Breda is ook vragen om problemen. Gemeente Breda was supertrots (en nog steeds wel, maar ergert zich ook almaar meer aan de eeuwige vertraging en uitval) maar de lijn had gewoon alleen rechtdoorgaand langs Breda moeten lopen, en alleen gebruikt moeten worden door Thalys/Eurostar.

Je had gewoon een station Breda HSL moeten bouwen op de kruising van de HSL en de lijn Breda-Roisendaal.

Badge +3

Met de kwaliteit die de Action levert is meestal weinig mis…

{off-topic} maar ‘je weet wat je krijgt’ bij de Action.

Imitatie tandenborstel-dingetjes voor € 1,95 doen soms helemaal niets of gaan misschien een paar weken mee… Een zelfde setje van Oral B kost bij Kruidvat een whopping € 27,99 (toevallig halve prijs vorige week, en ongeveer die verkopen ze ook bij de Action) daarentergen… Nou ja reken zelf maar uit.
En als je een el-cheapo 20.000 mAh powerbank koopt bij de Action hoef je eigenlijk ook niet veel meer dan de helft te verwachten.
{/off-topic}

 

Reputatie 7

Je had gewoon een station Breda HSL moeten bouwen op de kruising van de HSL en de lijn Breda-Roisendaal.

Dat hebben veel mensen jaren geopperd. Maar Breda wilde per sé de aftakking naar het “mooie” (kuch) destijds nieuw opgeleverde station. Dat geeft toch wel cachet hè.

Je had gewoon een station Breda HSL moeten bouwen op de kruising van de HSL en de lijn Breda-Roisendaal.

Dat hebben veel mensen jaren geopperd. Maar Breda wilde per sé de aftakking naar het “mooie” (kuch) destijds nieuw opgeleverde station. Dat geeft toch wel cachet hè.

Je had dat "mooie" station dan helemaal niet hoeven bouwen.

Reputatie 7
Badge +1

Deze morgen was het ook een gezellige boel rondom Den Haag, Leiden en Schiphol.

 

@JurgenH

De problemen met de infra zijn ProRail inmiddels volledig boven het hoofd aan het groeien. Het regent nu dagelijks storingen en John Voppen c.s. lijken machteloos langs de kant te staan. Het wordt langzamerhand echt tijd voor crisismanagement bij ProRail.

Gelukkig dat ERTMS in ieder geval op een laag pitje is gezet. ProRail kan dat er op dit moment niet ook nog bij hebben, noch technisch noch qua projectmanagement.

Reputatie 7
Badge +1

En als we toch bezig zijn, een storing op de HSL kon d'r ook nog wel bij:

Edit: blijkbaar valt het mee op de HSL. De storing is als sneeuw voor de zon weer verdwenen. 

En inmiddels ligt de boel ook weer plat door seinstoringen op Tilburg-Den Bosch/Eindhoven en op Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Reputatie 7
Badge +1

Vooral de bovenleiding bij Schiphol vind ik wel bijzonder. Er is daar het afgelopen half jaar zeer frequent gewerkt. Dus het zou toch wel eens prettig zijn als er iets meer details gedeeld worden.

 

Reputatie 5

Vooral de bovenleiding bij Schiphol vind ik wel bijzonder. Er is daar het afgelopen half jaar zeer frequent gewerkt. Dus het zou toch wel eens prettig zijn als er iets meer details gedeeld worden.

 

Dat er een half jaar zeer frequent gewerkt is betekend nog niet dat de bovenleidingen magisch onbreekbaar worden...

Reputatie 7
Badge +1

@Gorott Dat klopt op zich, maar voorheen was een probleem met de bovenleiding iets zeer incidenteels. Tegenwoordig komt het zo'n beetje dagelijks voor. Daarbij zou je er mogen vanuit gaan dat als er ergens langdurig gewerkt is en zeer veel vervangen dat zo'n bovenleiding het een stuk langer uithoudt. 

 

Reputatie 5

@Gorott Dat klopt op zich, maar voorheen was een probleem met de bovenleiding iets zeer incidenteels. Tegenwoordig komt het zo'n beetje dagelijks voor. Daarbij zou je er mogen vanuit gaan dat als er ergens langdurig gewerkt is en zeer veel vervangen dat zo'n bovenleiding het een stuk langer uithoudt. 

 

Besparingen hé 😬😉.

@Henkpeetersen 

Bij Tilburg is enkele weken geleden nog gewerkt aan de oostkant en ook daar zijn er nu herhaaldelijk problemen.

@Gorott 

Besparingen hé 😬😉.

Welke besparingen? ProRail smijt met geld, 500 miljoen voor het verbouwen van station Groningen bijvoorbeeld.

Reputatie 7
Badge +1

Want die investeringen in Groningen hebben echt invloed op de bovenleiding rondom Schiphol...

Reputatie 5

.....500 miljoen voor het verbouwen van station Groningen bijvoorbeeld.......

Ach, als elders 10 miljoen aan een oud stukje stadsmuur wordt uitgegeven, valt 500 miljoen voor een fraai stationnetje best mee.

Want die investeringen in Groningen hebben echt invloed op de bovenleiding rondom Schiphol...

Nee, maar je kunt het geld naar eens uitgeven. Als jij een dure auto koopt houd je ook minder over voor bijv. vakantie.

Reputatie 7

Tussen Tilburg en Boxtel geen sprinters door seinstoring *de zoveelste. Tussen Eindhoven en Weert/Helmond de rest van de middag geen treinen door een aanrijding. Aan het laatste valt door Prorail ook niets te doen, maar komt helaas ook relatief vaak voor.

Frequente treinreizigers krijgen veel te verduren. Hoe dan ook.

 

Reputatie 5

@Gorott

Besparingen hé 😬😉.

Welke besparingen? ProRail smijt met geld, 500 miljoen voor het verbouwen van station Groningen bijvoorbeeld.

Het is ook een geintje........... Al zou het best eens waar kunnen zijn 🤷‍♂️.

Reputatie 7
Badge +3

Tussen Tilburg en Boxtel geen sprinters door seinstoring *de zoveelste. Tussen Eindhoven en Weert/Helmond de rest van de middag geen treinen door een aanrijding. Aan het laatste valt door Prorail ook niets te doen, maar komt helaas ook vaak voor.

En om 12.07 uur nog “geen sprinters Eindhoven - Helmond door personen op het spoor". En die werd om 13.03 uur weer afgemeld.

Wel mooi dat de intercity's blijkbaar wel op volle snelheid langs/over die personen heen mochten rijden.

Reputatie 5

Tussen Tilburg en Boxtel geen sprinters door seinstoring *de zoveelste. Tussen Eindhoven en Weert/Helmond de rest van de middag geen treinen door een aanrijding. Aan het laatste valt door Prorail ook niets te doen, maar komt helaas ook vaak voor.

En om 12.07 uur nog “geen sprinters Eindhoven - Helmond door personen op het spoor". En die werd om 13.03 uur weer afgemeld.

Wel mooi dat de intercity's blijkbaar wel op volle snelheid langs/over die personen heen mochten rijden.

Is vrij logisch lijkt mij? Alle treinen moeten langzamer rijden en uiteindelijk gaat dat dus voor problemen zorgen als je sprinters en intercities allebij nog laat rijden, al zou ik eerder verwachten dat de IC's uitvallen dan de sprinters…

 

Ik neem aan dat die persoon op het spoor niet van het spoor is af gegaan? 😬

 

"Langs/over" vind ik wel een mooie trouwens 😅

Reputatie 7
Badge +3

Mja, ik probeer er maar een beetje lollig om te doen. Maar het is natuurlijk te triest voor woorden. Zowel de personen op het spoor als de onophoudelijke stroom verstoringen. Ik ben zo blij dat ik de trein niet meer nodig heb voor woon-werkverkeer.

Reageer