https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-2025-grootste-wijziging-in-jaren/
Goed nieuws, er worden weer een hoop ritten toegevoegd per de dienstregeling vanaf december!
https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-2025-grootste-wijziging-in-jaren/
Goed nieuws, er worden weer een hoop ritten toegevoegd per de dienstregeling vanaf december!
Aan de veiligheid, en zeker in tunnels, wil je niet tornen, dat kan vreselijke gevolgen hebben !
Zoals wat?
Toch wel zeeer bijzonder dat Community leden hier zoals
Alleen ik heb nergens geschreven dat een tweede conducteur in een tunnel verplicht of van belang is. Ik schreef dat twee personeelsleden op een trein in een tunnel verplicht zijn. Dat mogen zelfs twee machinisten VB zijn.....…
Vanzelfsprekend kunnen twee personeelsleden veel meer uitrichten bij een calamiteit qua communicatie, reizigers begeleiding en hulp bij (eventuele) evacuatie.
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Dat te paard gaan dat hebben we de afgelopen jaren denk ik allemaal wel gezien. Ook 2024 is niet bepaald goed begonnen. Ik sluit mij dus aan bij
Maandag tot en met donderdag willen we in de spitsrichting drie snelle treinen rijden tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort.
Dan krijgt Harderwijk toch nog, een soort van, zijn IC-stop!
Ik moet het allemaal nog zien, zeker met de HSL.
Ik zie wel dat IC Brussel niet meer zal stoppen in Breda en start/eindigt in Amsterdam Zuid. Snellere reistijd dus, alleen tussendoor alleen stoppen in Schiphol/Rotterdam/Antwerpen. Aanvullend ook 16x per dag een IC Rotterdam CS - Brussel, die wel via Breda gaat en verder in België rijdt zoals nu.
De ICD Breda-Amsterdam CS gaat via Schiphol en Amsterdam Zuid naar Amersfoort lees ik.
Dus Breda heeft dan géén rechtstreekse verbinding meer met Amsterdam CS concludeer ik. Vervelend. Moet je weer met de metro.
Oost-Nederland (Twente) verliest de directe verbinding met Schiphol en de regio Amsterdam als geheel. Altijd overstappen in Amersfoort. Zullen ze niet blij mee zijn (Alleen van/naar Deventer nog rechtstreeks in de spits van/naar Amsterdam).
Voor dergelijke investeringen moet je bij de overheid zijn, niet bij de NS.
Ik vindt het ook jammer dat nergens over de sprinter (7400) serie of die nu ook weer de hele week gaat rijden i.p.v. alleen in de ochtend en de avondspits van maandag tot vrijdag.
Ik zou liever hebben dat NS gewoon betrouwbaar de treinritten uitvoert die nu al in de dienstregeling staan dan weer een uitbreiding waar waarschijnlijk weinig van terecht komt.
Een deel van de frequentieverhogingen bij de sprinters is nodig om in 2025 aan de eisen van de nieuwe concessie te voldoen. Dus de dienstregeling hetzelfde laten kan sowieso niet.
Wel vraag ik me ook af wie er in hemelsnaam toch op die 10-minutendiensten zit te wachten. Ik ben bang dat in het najaar overigens zal blijken dat daar weinig van terecht gaat komen omdat NS daar noch het materieel noch het (technisch) personeel voor heeft .
Nieuwe lijnen kun je voorkopig overigens vergeten gezien de snel verslechterende overheidsfinanciën.
Wat betreft de 7400 buiten de spits in 2025 adviseert het Locov negatief over plannen voor het laten vervallen van ritten 7417 en 7462, dus tegen een kleine extra versobering. Uitbreiding van deze treinserie lijkt er dus niet in te zitten.
Ik moet het allemaal nog zien, zeker met de HSL.
Ik zie wel dat IC Brussel niet meer zal stoppen in Breda en start/eindigt in Amsterdam Zuid. Snellere reistijd dus, alleen tussendoor alleen stoppen in Schiphol/Rotterdam/Antwerpen. Aanvullend ook 16x per dag een IC Rotterdam CS - Brussel, die wel via Breda gaat en verder in België rijdt zoals nu.
De ICD Breda-Amsterdam CS gaat via Schiphol en Amsterdam Zuid naar Amersfoort lees ik.
Dus Breda heeft dan géén rechtstreekse verbinding meer met Amsterdam CS concludeer ik. Vervelend. Moet je weer met de metro.
Oost-Nederland (Twente) verliest de directe verbinding met Schiphol en de regio Amsterdam als geheel. Altijd overstappen in Amersfoort. Zullen ze niet blij mee zijn (Alleen van/naar Deventer nog rechtstreeks in de spits van/naar Amsterdam).
Overstappen op de Airport Sprinter kan natuurlijk ook, op Schiphol, naar Amsterdam CS.
Wel vraag ik me ook af wie er in hemelsnaam toch op die 10-minutendiensten zit te wachten. Ik ben bang dat in het najaar overigens zal blijken dat daar weinig van terecht gaat komen omdat NS daar noch het materieel noch het (technisch) personeel voor heeft .
Nieuwe lijnen kun je voorkopig overigens vergeten gezien de snel verslechterende overheidsfinanciën.
Het is naar mijn idee nogal scheef; een erg hoge frequentie op bepaalde trajecten en nogal lage op andere. Arnhem/Nijmegen wordt ook wel erg ruim bedeeld met intercity’s. Zoveel vraag is er toch ook weer niet daar lijkt me? Maar kan het mis hebben. In de treinen waarin ik zit daar, is het nu ook niet bepaald overvol. Zeker niet in de daluren.
Meer spoor (en nieuwe stations voor sprinters) is nodig.
NS verwacht nogal een reizigersgroei kennelijk…….. ik betwijfel het, gezien ook de prijzen die in 2025 (flink) zullen stijgen, in tegenstelling tot dit jaar.
Nou... dat de Kamer een motie aanneemt zegt natuurlijk wel iets over de meningen daar en zou uiteindelijk ook een voorbode kunnen zijn van een initiatief(wet) of meer druk richting het kabinet (waarin de Kamer in het uiterste geval het vertrouwen op kan zeggen) voor maatregelen, ofwel via de wet, ofwel via een opdracht aan NS, waain de staat alle aandelen bezit en waarover de staat uiteindelijk dus wel degelijk iets te zeggen heeft.
Zo werkt het niet. NS heeft een concessie met een bijbehorende contract waarin de voorwaarden staan waaraan NS dient te voldoen. Het ministerie van I&M als opdrachtgever kan niet tussentijds met extra eisen komen.
Naast opdrachtgever voor de concessie is de overheid (ministerie van financiën) ook de enige aandeelhouder van NS. Maar aandeelhouders mogen zich (in tegenstelling tot in de meeste andere landen) in Nederland niet met de bedrijfsvoering bemoeien. Ook langs die weg kan de overheid dus niet met extra eisen komen.
De overheid kan uiteraard wel met nieuwe eisen komen bij een nieuwe concessie waarvoor de voorwaarden opnieuw worden afgesproken en vastgelegd in een nieuw concessie contract.
Wil de overheid tussentijds iets extra's dan zal daarover onderhandeld moeten worden met NS waarbij het voor de hand ligt dat NS voor eventuele extra diensten bovenop wat in het concessie contract verplicht is een vergoeding zal eisen. Waarbij NS overigens ook gewoon kan weigeren om die extra diensten te leveren.
NS en Prorail staan inmiddels natuurlijk wel onder verscherpt toezicht en dienen voor het zomerreces met een verbeterplan te komen.
Gaat er ook nog iets verbeteren aan de aansluiting van de IC Zwolle-Roosendaal op de IC naar/van Vlissingen? Wat heb je aan een extra IC door Zeeland als de belangrijkste aansluiting niet gehaald wordt?
Gaat er ook nog iets verbeteren aan de aansluiting van de IC Zwolle-Roosendaal op de IC naar/van Vlissingen? Wat heb je aan een extra IC door Zeeland als de belangrijkste aansluiting niet gehaald wordt?
Nee, want er zijn geen mogelijkheden om te schuiven. Enige echte optie is om de treinen uit Breda door te trekken naar Vlissingen en die uit Rotterdam in Roosendaal te laten eindigen
En die extra IC is trouwens tijdelijk tot de pot van de marinierskazerne leeg is.
Mij is niet helemaal duidelijk wat er nou over blijft van de Intercity die altijd via Amersfoort Centraal - Hilversum - Amsterdam Centraal rijdt (Serie 1500?)
Bij werkzaamheden of storingen op de Hanzelijn of tussen Utrecht en Amersfoort is Amersfoort voor mij altijd een belangrijke tussenstop geweest tussen Groningen(Leeuwarden) en Amsterdam/Westelijke Randstad. Via Amersfoort kon je dan direct naar Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal. De Sprinters altijd erg druk (geen ze daar er nu meer van rijden op traject Amersfoort - Amsterdam CS en/of Amersfoort - Amsterdam Zuid) en de Intercity veel snellere reistijd en rustiger. Overstap vaak op hetzelfde perron. Via Hilversum was voor mij bij storingen altijd een belangrijke omreis-route.
Ik vind het mooie voorstellen en hoop ook dat er veel van uitkomt voor de reiziger. Door eerdere inkrimpingen is NS mij helaas kwijtgeraakt in het forens-verkeer en werk ik nu op fietsafstand, wat overigens een aanrader is! ;)
Een gratis tip voor NS, uit ervaring: Zet in op stabiele kwartier-dienstregelingen ipv hoopvolle 10-minutendienstregelingen. Het verschil tussen 10 of 15 minuten is nauwelijks waarneembaar. Dat tussen 15 of 30 minuten (voor mij) nauwelijks overbrugbaar. Een voorspelbaar, stabiel reizigersproduct doet meer wonderen dan plotselinge inperkingen.
Maar goed, fijn om te lezen dat NS voornemens is het product te verbeteren!
Eens. Ik heb door de halfuursdienst vanaf Alkmaar naar Amsterdam op bepaalde momenten, problemen met andere aansluitingen/overstappen en mijn voor- en natransport zorgt vaak voor 28 minuten duimen draaien. Elk kwartier op vrijdagochtend, zorgt weer voor wat minder duimen draaien.
Daarnaast ook weer 2x 15 minuten besparing in de spits tussen Alkmaar en Haarlem door de herinvoering van spits IC. Maar zoals
Gezien het bestand machinisten en conducteurs, in elk geval op mijn standplaats, maar ook van wat ik zo her en der hoor, weer redelijk op dikte lijkt te zijn zal het daar niet zo snel aan liggen. Ik weet niet in hoeverre het tekort aan monteurs en onderhoudspersoneel al is weggewerkt maar de goede voornemens zijn er in elk geval. Ben benieuwd en de plannen stemmen mij in elk geval positief 👍
Met het wijzigingsblad voor februari is het helaas weer niet gelukt om in de avonduren 2x per uur te gaan richting Den Helder. De uurdienst zou teruggedraaid worden maar dat lukt nog niet.
Hoe zit het eigenlijk met die airport sprinter, gaat die nog zonder conducteur rijden zoals ooit het plan was met dat concept?
Hoe zit het eigenlijk met die airport sprinter, gaat die nog zonder conducteur rijden zoals ooit het plan was met dat concept?
Ja, dat is wel de bedoeling.
De AirportSprinter gaat met eenmensbediening rijden, dat betekent echter niet automatisch dat de conducteur verdwijnt, het betekent alleen dat de conducteur niet meer verantwoordelijk is voor het sluiten van de deuren maar de machinist dat gaat doen. Veiligheidseisen van de Schipholtunnel vereist zover ik weet nog altijd de aanwezigheid van een conducteur in het tweede treinstel.
Dat lijkt me geen goede ontwikkeling voor wat betreft het deel van de conducteurs dat toch al bijna slapend rijk wordt. Die hoeven dan helemaal niet meer op te staan uit hun luie stoel in de eerste klasse of ongebruikte cabine.
Het gaat om een tweetal treinen om 22.49 en 23.49 en dat zullen zeker niet de best bezette treinen zijn geweest. Ik kan me niet voorstellen dat als gevolg daarvan er een zo ernstige terugloop van het aantal reizigers is dat acute maatregelen nodig zijn.
In ieder geval is dit natuurlijk van een totaal andere orde dan de gevallen die ik noemde waarbij het hele weekend de frequentie is verlaagd tot een uurdienst.
Ik stelde de vraag overigens alleen omdat ik nergens op internet kon vinden dat er plannen waren om de beide treinen weer toe te voegen.
Het enige wat ik er over kan vinden
Lijkt me dus dat de trein wel terugkeert, maar per wanneer geen idee...
Heb je al een account? Inloggen
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.