NS: veel meer treinen per dienstregeling 2025

  • 8 February 2024
  • 69 reacties
  • 2506 Bekeken


Toon eerste bericht

69 reacties

Het enige wat ik er over kan vinden @Lies87 is dit: https://archive.is/U2sum

Lijkt me dus dat de trein wel terugkeert, maar per wanneer geen idee...

Dat de Tweede Kamer een motie aanneemt betekent natuurlijk niet zoals de journalist schrijft dat de inkrimping daarmee van de baan is. Moties van kamerleden verplichten NS tot niets. NS heeft een concessie contract en zolang het zich daaraan houdt is dat voldoende.

De motie is daarnaast nogal vreemd omdat er in december tientallen van dit soort kleine inkrimpingen zijn gedaan en alleen deze zou dan moeten worden teruggedraaid omdat er toevallig een kamerlid in de kop van Noord-Holland woont.

Reputatie 6

@Tamzin Er is veel protest op gekomen en het resultaat is dat reizigers alternatieven gaan zoeken waardoor de treinen die nog wel rijden, ook terugloop krijgen qua reizigers. 

Het gaat om een tweetal treinen om 22.49 en 23.49 en dat zullen zeker niet de best bezette treinen zijn geweest. Ik kan me niet voorstellen dat als gevolg daarvan er een zo ernstige terugloop van het aantal reizigers is dat acute maatregelen nodig zijn.

In ieder geval is dit natuurlijk van een totaal andere orde dan de gevallen die ik noemde waarbij het hele weekend de frequentie is verlaagd tot een uurdienst.

Ik stelde de vraag overigens alleen omdat ik nergens op internet kon vinden dat er plannen waren om de beide treinen weer toe te voegen.

Ik snap het :) 

Reputatie 7
Badge

Het enige wat ik er over kan vinden @Lies87 is dit: https://archive.is/U2sum

Lijkt me dus dat de trein wel terugkeert, maar per wanneer geen idee...

Dat de Tweede Kamer een motie aanneemt betekent natuurlijk niet zoals de journalist schrijft dat de inkrimping daarmee van de baan is. Moties van kamerleden verplichten NS tot niets. NS heeft een concessie contract en zolang het zich daaraan houdt is dat voldoende.

De motie is daarnaast nogal vreemd omdat er in december tientallen van dit soort kleine inkrimpingen zijn gedaan en alleen deze zou dan moeten worden teruggedraaid omdat er toevallig een kamerlid in de kop van Noord-Holland woont.

Nou... dat de Kamer een motie aanneemt zegt natuurlijk wel iets over de meningen daar en zou uiteindelijk ook een voorbode kunnen zijn van een initiatief(wet) of meer druk richting het kabinet (waarin de Kamer in het uiterste geval het vertrouwen op kan zeggen) voor maatregelen, ofwel via de wet, ofwel via een opdracht aan NS, waain de staat alle aandelen bezit en waarover de staat uiteindelijk dus wel degelijk iets te zeggen heeft.

 

 

Nou... dat de Kamer een motie aanneemt zegt natuurlijk wel iets over de meningen daar en zou uiteindelijk ook een voorbode kunnen zijn van een initiatief(wet) of meer druk richting het kabinet (waarin de Kamer in het uiterste geval het vertrouwen op kan zeggen) voor maatregelen, ofwel via de wet, ofwel via een opdracht aan NS, waain de staat alle aandelen bezit en waarover de staat uiteindelijk dus wel degelijk iets te zeggen heeft.

Zo werkt het niet. NS heeft een concessie met een bijbehorende contract waarin de voorwaarden staan waaraan NS dient te voldoen. Het ministerie van I&M als opdrachtgever kan niet tussentijds met extra eisen komen. 

Naast opdrachtgever voor de concessie is de overheid (ministerie van financiën) ook de enige aandeelhouder van NS. Maar aandeelhouders mogen zich (in tegenstelling tot in de meeste andere landen) in Nederland niet met de bedrijfsvoering bemoeien. Ook langs die weg kan de overheid dus niet met extra eisen komen.

De overheid kan uiteraard wel met nieuwe eisen komen bij een nieuwe concessie waarvoor de voorwaarden opnieuw worden afgesproken en vastgelegd in een nieuw concessie contract.

Wil de overheid tussentijds iets extra's dan zal daarover onderhandeld moeten worden met NS waarbij het voor de hand ligt dat NS voor eventuele extra diensten bovenop wat in het concessie contract verplicht is een vergoeding zal eisen. Waarbij NS overigens ook gewoon kan weigeren om die extra diensten te leveren.

Reputatie 7
Badge

Weet iemand trouwens wat qua toeslag de bedoeling wordt van het doortrekken van treinen die over de HSL rijden? Komen er straks op alle stations waar die treinen stoppen (volgens dit plan al Duivendrecht, Amsterdam Zuid, Almere Centrum, Almere Buiten, Lelystad Centrum, Hilversum, Amersfoort Centraal en Amersfoort Schothorst) toeslagzuilen? Moeten mensen die eerder zijn ingestapt en doorreizen naar Rotterdam en verder op station Schiphol de trein uit om snel toeslag te betalen?

Reputatie 5

Waarschijnlijk worden op alle station waar de IC-Direct stopt toeslag paaltjes gebouwd. Overstappen op Schiphol zal veel extra reistijd en wachttijd opleveren.

Reputatie 7
Badge

Overigens kan de IC direct toeslag ook online gekocht worden en geladen in de NS app.  In dat geval hoef je ook de trein niet uit.

Uiteraard, maar ik verwacht niet dat men af wil stappen van het idee dat dat ook met alleen een ov-chipkaart moet kunnen, waarvoor ooit natuurlijk ook die toeslagzuilen elders zijn neergezet.

Reputatie 7
Badge

Waarschijnlijk worden op alle station waar de IC-Direct stopt toeslag paaltjes gebouwd. Overstappen op Schiphol zal veel extra reistijd en wachttijd opleveren.

Ik hoop het maar voor de betreffende reizigers. Zal wel weer een duur grapje zijn.

Reputatie 7

Blijf het bijzonder vinden, toeslag betalen voor zo'n onbetrouwbare, slecht presterende lijn. Ik gebruik hem tegenwoordig zelden meer, net iets teveel meegemaakt. Ook de ICNG vind ik persoonlijk geen fijne trein. Ik reis vanuit Breda wel via Delft/Leiden of Den Bosch naar Schiphol/Amsterdam. 

Blijf het bijzonder vinden, toeslag betalen voor zo'n onbetrouwbare, slecht presterende lijn. Ik gebruik hem tegenwoordig zelden meer, net iets teveel meegemaakt. Ook de ICNG vind ik persoonlijk geen fijne trein. Ik reis vanuit Breda wel via Delft/Leiden of Den Bosch naar Schiphol/Amsterdam. 

Je betaalt niet voor de prestaties maar voor de belachelijk hoge inschrijving die NS destijds heeft gedaan voor de HSL-concessie.

Reputatie 5

Ik ben benieuwd of NS die inschrijving al terug heeft verdiend... En als dat wel zo is kan de toeslag sinds dat de HSL slecht presteert wel een beetje omlaag.

Reputatie 3

Zou goed zijn als dit ook echt deugdelijk en daadwerkelijk uitgevoerd kan worden. Maar ben erg sceptisch hierover, zeker gezien de afgelopen jaren. Dus eerst zien dan geloven. Ik denk dat de huidige "veevervoer” situatie helaas door zal blijven gaan.

Ik ben benieuwd of NS die inschrijving al terug heeft verdiend... En als dat wel zo is kan de toeslag sinds dat de HSL slecht presteert wel een beetje omlaag.

Dat denk ik niet. NS was destijds uitgegaan van een toeslag van €4-€7 per rit, afhankelijk van de lengte van het te reizen traject. En dat gold ook voor het stuk Breda-Rotterdam. Ik denk dat de huidige toeslag slechts een beperkt deel van de inschrijfkosten dekt.

 

 

 

 

De overheid kan uiteraard wel met nieuwe eisen komen bij een nieuwe concessie waarvoor de voorwaarden opnieuw worden afgesproken en vastgelegd in een nieuw concessie contract.

Wil de overheid tussentijds iets extra's dan zal daarover onderhandeld moeten worden met NS waarbij het voor de hand ligt dat NS voor eventuele extra diensten bovenop wat in het concessie contract verplicht is een vergoeding zal eisen. Waarbij NS overigens ook gewoon kan weigeren om die extra diensten te leveren.

NS en Prorail staan inmiddels natuurlijk wel onder verscherpt toezicht en dienen voor het zomerreces met een verbeterplan te komen. 

Klopt, maar dat betreft dus uitsluitend het naar behoren uitvoeren van de concessie volgens de daarvoor overeengekomen voorwaarden. En geen extraatjes bovenop het concessiecontract.

Het gaat er niet beter op worden. Met dit bericht wil NS vooral goodwill kweken. Maar doe je met daden en niet met woorden!

Persberichten van NS hebben vrijwel altijd vooral een politiek doel.

Reputatie 3

NS zegt elk jaar dat er meer treinen komen, en die komen er ook in principe maar dat is dan alleen weer voor de Randstad, de dienstregeling buiten de Randstad ziet best vaak geen postieve veranderingen 🙄

Reputatie 5

....de dienstregeling buiten de Randstad ziet best vaak geen postieve veranderingen 🙄

Onzin, kijk alleen maar eens naar de NS Sprinterdiensten tussen het Noorden, Meppel en Zwolle.

Reputatie 5

Veiligheidseisen van de Schipholtunnel vereist zover ik weet nog altijd de aanwezigheid van een conducteur in het tweede treinstel.

Onjuist, geldt voor elke tunnel dat er minimaal met twee personeelsleden gereden moet worden, dus ook bij één treinstel. Aan de veiligheid, en zeker in tunnels, wil je niet tornen, dat kan vreselijke gevolgen hebben !

Reputatie 3

....de dienstregeling buiten de Randstad ziet best vaak geen postieve veranderingen 🙄

Onzin, kijk alleen maar eens naar de NS Sprinterdiensten tussen het Noorden, Meppel en Zwolle.

Een van de weinige positieve wijzigingen in de diesntregeling voor de regio's buiten de Randstad 😉, Ik zeg ook "best vaak" en niet "altijd".

De Randstad verdient het meestte en het is dus logisch dat NS hun prioriteiten bij de randstad liggen maar dat houdt niet in dat andere trajecten daar onder moet lijden

Reageer