De HRN-concessie

  • 4 October 2022
  • 97 reacties
  • 3577 Bekeken

Reputatie 7

Inmiddels is openbaar gemaakt dat de Eurocommissaris heeft gedreigd met serieuze juridische en financiële consequenties indien Nederland voortgaat met de onderhandse gunning van de HRN-concessie.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.


97 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Uiteindelijk heeft het alles met het onderwerp van doen. We staan op een kruispunt voor de toekomst van het reizigersvervoer in Nederland. Duidelijk moet zijn dat het op de huidige weg niet verder kan. Als NS als een overheidsbedrijf bestuurd zou worden, was duidelijk wie verantwoordelijk is voor de huidige chaos. Door de zogenaamde verzelfstandiging bemoeit Den Haag zich nauwelijks met de directe aansturing van NS en klaagt alleen wanneer er dingen zijn foutgegaan.
Het is een eindeloze discussie die nergens toe leidt.

Bij een echte aanbesteding moeten de gegadigden met de billen bloot en wordt volgens transparante criteria een vervoerder gezocht. Ik kan niet overzien welke gevolgen dat zou hebben voor ons als reizigers. Maar zo langzamerhand lijkt me het punt bereikt om uit te zien naar een andere partij dan NS. 

Het alternatief zou zijn om NS als echt overheidsbedrijf te gaan runnen. Maar dat wordt lastig of misschien wel onmogelijk met de huidige EU-regelgeving.

Reputatie 7

Als NS als een overheidsbedrijf bestuurd zou worden

NS is een onvervalst overheidsbedrijf en de besturing ligt in handen van de NS-directie. 

 


Het alternatief zou zijn om NS als echt overheidsbedrijf te gaan runnen. 

Vermoed dat je hier bedoelt dat NS als een uitvoeringsorganisatie van de overheid gerund zou moeten worden en dus niet meer als overheidsbedrijf zou dienen te bestaan.

 

Reputatie 6

ik geloof echt wel in netwerkvoordelen van een grote vervoerder die veel lijnen runt. Maar het is een balans-act met de nadelen van zo'n monopolie, en die worden alsmaar groter nu NS en een deel (!) van haar personeel er geen zin meer in hebben. ik ben zelf omdat ik aan de rand van het land woon, al lang de netwerkvoordelen niet meer. voor mij is er een hoop dat als er in de randstad ook overgecheckt moet gaan worden, dat dan eindelijk de druk eens hoog genoeg wordt om vervoerders te verplichten om dat eenscschadevrij aan te gaan bieden.

 

ik zie veel risico's in het opbreken en het opsplitsen van het HRN. ik zie ook veel risico's in NS dingen de laten houden. als ik een stem zou hebben zou ik toch de gok wagen van het openbreken, in de hoop dat alle stof dat dat zeker gaat doen opwaaien, de rijksoverheid eindelijk eens gaat bewegen om regie te pakken.

enigzins terzijde vraag ik me af waarom de rijksoverheid dat niet al lang aan het doen is. Wellicht iets met perverse prikkels en baantjeskansen over en weer? dat is natuurlijk de cynische houding, ik sta open voor minder cynische verklaringen voor de onwil van de concessiehouder om in het maatschappelijk belang te acteren. 

Reputatie 7

 

enigzins terzijde vraag ik me af waarom de rijksoverheid dat niet al lang aan het doen is. Wellicht iets met perverse prikkels en baantjeskansen over en weer? dat is natuurlijk de cynische houding, ik sta open voor minder cynische verklaringen voor de onwil van de concessiehouder om in het maatschappelijk belang te acteren. 

Zou je denken dat het probleem zich enkel mbt I&W en de HRN-concessie voordoet ?

Reputatie 7

Door de zogenaamde verzelfstandiging bemoeit Den Haag zich nauwelijks met de directe aansturing van NS en klaagt alleen wanneer er dingen zijn foutgegaan.

Mijn perceptie is anders. Het is bijvoorbeeld zonneklaar dat na interventie van Den Haag, NS overstag is gegaan en een veel rianter cao-bod op tafel heeft gelegd. Daar gaat Den Haag als aandeelhouder en concessieverlener niet eens over. Het moge daarbij duidelijk zijn dat dit niet vrijblijvend kan zijn gepasseerd en dat het, tot het tegendeel wordt aangetoond, kan worden aangemerkt als selectieve staatssteun.

 

Reputatie 6

 

enigzins terzijde vraag ik me af waarom de rijksoverheid dat niet al lang aan het doen is. Wellicht iets met perverse prikkels en baantjeskansen over en weer? dat is natuurlijk de cynische houding, ik sta open voor minder cynische verklaringen voor de onwil van de concessiehouder om in het maatschappelijk belang te acteren. 

Zou je denken dat het probleem zich enkel mbt I&W en de HRN-concessie voordoet ?

vast en zeker niet. 

Badge +3

Normaal gesproken hebben aandeelhouders (in dit geval de overheid) geen invloed op de bedrijfsvoering, afgezien van het benoemen van bestuurders e.d.

Maar het kan blijkbaar ook anders, zie https://www.vdt-advocaten.nl/bedrijfsstructuur/aandeelhoudersovereenkomst-statutair-bestuurder-managementovereenkomst-arbeidsovereenkomst/

En ook (via https://axento.nl/beleggen-uitleg-en-tips/wat-is-een-aandeelhouder/)

Een meerderheidsaandeelhouder is vaak de oprichter van het bedrijf of in sommige gevallen erfgenamen van de oprichter als het gaat om gevestigde bedrijven. Door meer dan de helft van de aandelen te beheersen, is de meerderheidsaandeelhouder een belangrijke stakeholder in de bedrijfsvoering en de strategische koers van de onderneming. Een meerderheidsaandeelhouder heeft de macht om de raad van bestuur te vervangen. 

Reputatie 7

Normaal gesproken hebben aandeelhouders (in dit geval de overheid) geen invloed op de bedrijfsvoering, afgezien van het benoemen van bestuurders e.d.

Maar het kan blijkbaar ook anders, zie https://www.vdt-advocaten.nl/bedrijfsstructuur/aandeelhoudersovereenkomst-statutair-bestuurder-managementovereenkomst-arbeidsovereenkomst/

En ook (via https://axento.nl/beleggen-uitleg-en-tips/wat-is-een-aandeelhouder/

 

 

Het gaat hier om NS

 

Badge +3

Het gaat hier om NS

Ja, het (voormalig) staatsbedrijf dat het nooit geweest is dus 😴

Reputatie 7

@BrunoEst  Jij bent al tijden zeer kritisch en vooral actief om een andere vervoerder op het HRN te krijgen met een aantal anderen, dat kun je gewoonweg niet ontkennen.

En mag ik je dan ook even herinneren aan hoe veel mensen hier op het forum waaronder jijzelf alle NS medewerkers wegzetten als mensen die amper werken voor hun geld en ook graag alle Hc's zo wegzetten terwijl er gewoon Hc's zijn die wel hun werk doen zoals het hoort.

 

Kun je inmiddels iets van het bovenstaande aantonen of mis je de moed om een en ander terug te nemen ?

@BrunoEst  Jij bent al tijden zeer kritisch en vooral actief om een andere vervoerder op het HRN te krijgen met een aantal anderen, dat kun je gewoonweg niet ontkennen.

En mag ik je dan ook even herinneren aan hoe veel mensen hier op het forum waaronder jijzelf alle NS medewerkers wegzetten als mensen die amper werken voor hun geld en ook graag alle Hc's zo wegzetten terwijl er gewoon Hc's zijn die wel hun werk doen zoals het hoort.

 

Kun je inmiddels iets van het bovenstaande aantonen of mis je de moed om een en ander terug te nemen ?

Je denkt toch niet dat ik enige tijd ga steken in het opzoeken van dit soort berichten van jouw hand, ik heb wel wat beters te doen met mijn vrije tijd.

Reputatie 7

@BrunoEst  Jij bent al tijden zeer kritisch en vooral actief om een andere vervoerder op het HRN te krijgen met een aantal anderen, dat kun je gewoonweg niet ontkennen.

En mag ik je dan ook even herinneren aan hoe veel mensen hier op het forum waaronder jijzelf alle NS medewerkers wegzetten als mensen die amper werken voor hun geld en ook graag alle Hc's zo wegzetten terwijl er gewoon Hc's zijn die wel hun werk doen zoals het hoort.

 

Kun je inmiddels iets van het bovenstaande aantonen of mis je de moed om een en ander terug te nemen ?

Je denkt toch niet dat ik enige tijd ga steken in het opzoeken van dit soort berichten van jouw hand, ik heb wel wat beters te doen met mijn vrije tijd.

 

Dan zou je je vrije tijd niet moeten besteden aan het plaatsen van ongefundeerde verdachtmakingen.

Zoals ook eerder in dit topic aangegeven behoor ik niet tot degenen die NS van het spoor af willen hebben, ben echter, sinds jaar en dag, een groot voorstander van een meer evenwichtige ordening.

Feit is dat er al meer dan 20 jaar weinig tot niet wordt gecontroleerd in de trein. Ongetwijfeld zal ik dat in het verleden ook weleens hebben opgemerkt. Maar de insinuatie dat ik alle NS medewerkers wegzet als mensen die amper werken etc. acht ik ronduit kwalijk.

Nou dan weet je nu hoe het voor de mensen die nog bij de NS werken voelt zoals hier op het forum over ze gesproken wordt en er allerlei dingen verkondigd worden die niet hard gemaakt kunnen worden.

Het is niet voor niets dat de medewerkers van de NS hier amper nog hun gezicht laten zien de laatste maanden, die zijn er klaar mee om als pispaaltje gebruikt te worden terwijl zij nagenoeg niets aan de situaties kunnen doen maar het wel op hun brood krijgen.

 

Want leg nu eens uit waarom je een topic met een bericht hier plaatst over de HRN concessie, met welk doel wilde je daar over discussiëren ?

Volgens mij was het doel van de communitie dat reizigers andere reizigers helpen en niet dat er hier deels politieke discussies gevoerd gaan worden over het hoe en wat van het HRN.  Doe dat lekker op SOMDA.

Reputatie 7

Feit is dat er al meer dan 20 jaar weinig tot niet wordt gecontroleerd in de trein. Ongetwijfeld zal ik dat in het verleden ook weleens hebben opgemerkt. Maar de insinuatie dat ik alle NS medewerkers wegzet als mensen die amper werken etc. acht ik ronduit kwalijk.

 

Of dit iets is wat al 20 jaar speelt heb ik te weinig kijk op maar ik vermoed dat het iets is van de laatste 4 a 5 jaar. Ik lees hier en op overige socials veel klachten over de conducteurs en de soms gebrekkige controles in de trein en ik denk dat er achter het probleem diverse oorzaken te vinden zijn.

First and foremost denk ik dat we een maatschappelijk probleem hebben. Aso- en huftergedrag voeren vaak de boventoon, zeker de laatste jaren sinds corona en diens beperkingen is er een merkbare stijging in tokkiegedrag. De lontjes zijn korter, veel korter. Het schoppen tegen regels en autoriteiten zie ik in mijn werk dagelijks voorbij komen. Ik zie elke dag tientallen sigarettenwalmpjes over de perrons vliegen. Dit zal soms onwetendheid zijn van het rookverbod, maar ik denk dat men er veelal gewoon lak aan heeft. De roker weet heus wel dat het niet de bedoeling is. Het is in sommige gevallen een uitdaging of gewoon een regelrechte middelvinger naar mij en mijn collega's als personeel. Hetzelfde geldt voor in bijvoorbeeld de stiltecoupé en eerder met de mondkapjes-plicht. Als ik als passagier met een trein meega hoor en zie ik vrijwel iedere keer wel bepaalde lieden lachend om zich heen kijken en in een eerste klas stoel neerploffen. Vaak gaat dit gepaard met de nodige opschepperij over dat men zwart aan het reizen is of geen eersteklas kaartje heeft. Soms wordt er daarbij ook nog muziek gedraaid of op andere manieren overlast veroorzaakt. Als machinist heb ik zelf geen scanner om een OV-pas te controleren en uberhaupt om controle vragen aan een select gezelschap geeft vaak nog meer problemen dan wat het potentieel oplevert. Naast dit alles, doen de jarenlange bezuinigingen op zorg het land en diens inwoners geen goed. Het gezegde 'er lopen meer gekken buiten dan dat er binnen zitten’ hoor ik dan ook veel in kantines voorbijkomen.

Voor corona is er door de NS ingezet op het gastheerschap en minder op de controle. Servicerondes moesten de nieuwe norm worden en de focus kwam minder op kaartcontrole te liggen. Mijn vermoeden is dat het wordt gebruikt om uiteindelijk de trein zonder conducteur te kunnen laten rijden, en deze periode als een soort afzwakking op de kans voor controle te beproeven. De BOA gaat nu verdwijnen, wat conducteurs minder bevoegdheden geeft, en daarnaast heeft men de airportsprinter in het leven geroepen met eenmansbediening. Een proef die uiteraard, ondanks vele protesten, op voorhand al als geslaagd was bestempeld. Een vriendin van mij heeft in het testpanel van de airportsprinter gezeten (niet-NS personeel) en vertelde dat de testleiding er letterlijk op stuurde dat er helemaal geen conducteur aan boord meer hoeft te zijn. Ook niet als zijnde steward of in een service-functie. Dus het hint allemaal al sterk naar het geheel verdwijnen van de functie conducteur.

Maar, de samenleving is daar duidelijk niet klaar voor. Men eist controle, anders kan men zich net zo goed misdragen en zwart reizen is de heersende gedachte. Iets wat wat mij betreft gelijk gesteld mag worden aan diefstal, maar dat is weer een andere discussie. 

Ten tijde van corona zijn we allemaal een beetje angstiger geworden voor contact. De lockdowns, 1.5 meter samenleving, mondkapjes etc. hebben het individualisme verder opgestuwd. Treinen voelen daardoor sneller 'vol’, terwijl het in de tijd vóór corona net zo vol of misschien nog wel voller was. Ook mijn collega's zijn voor dit gedachtegoed niet immuun, dus ik snap evengoed wel dat er nu vaak gezegd wordt dat ze niet meer door de trein heen gaan. De combinatie van meer aso's, zwartrijders, angst voor contact plus het intrekken van bevoegdheden en het beleid vanuit het bedrijf in het algemeen zijn allemaal factoren die meewegen in waarom er een negatieve spiraal lijkt te zijn ontstaan. Meer gezeik = minder controle = weer meer gezeik. 

Laat ik voorop stellen dat ik persoonlijk voor méér controles ben en voor behoud van de conducteur. Tot op zekere hoogte heb ik er begrip voor, maar aan de andere kant ben ook ik het wel een beetje zat aan het worden dat er collega's zijn die helemaal niks doen. Maar dit zal dan wel vanuit het bedrijf zelf moeten worden opgepakt. Duidelijke richtlijnen en misschien zelfs wel het gewraakte 'meten op de man’ om erachter te komen wie er wel controles uitvoeren en wie niet zouden een oplossing kunnen bieden. Wel naar een redelijk gemiddelde controlekans uiteraard, het hoeft ook geen spelletje van keiharde targets te gaan worden. 

Overigens meen ik nog steeds dat het opknippen van het hoofdrailnet, of het 'open-access’ beleid nu totaal niet het toverwoord gaat zijn. Het personeelstekort is nijpend, zoals in veel sectoren, en nu een nieuwe vervoerder(s) gaat vrijwel zeker meer versoberingen opleveren voor mij en mij collega's als we het hebben over voorwaarden en loon. Dat gaat de problemen niet oplossen, maar verergeren, want er zullen enkel nog meer collega's gaan opstappen. Daar kan je als reiziger wat over vinden en het mij persoonlijk aanrekenen dat ik niet voor 500 euro per maand minder een rondje op een vast baanvak wil rijden, maar dat is nou eenmaal hoe het werkt. "Ja maar bij Arriva, Keolis etc. doet men het ook zo!1!!” Dat klopt, maar wie de media in de gaten houdt weet dat ook bij die bedrijven de nodige problemen zijn omtrent personele invulling en moraal. De enige oplossing die op korte termijn voor verbeteringen kan zorgen is de overheid die de knip trekt en een beleid vanuit zowel het bedrijf zelf als de overheid wat minder is gericht op bezuinigingen. Daarnaast; rust. Minder gezeik vanuit de media, betweters als Spithorst met zijn anti-NS lobby wat allemaal ook al niet helpt om meer enthousiast personeel te trekken. 

Badge +3

@Jeroen +1 😅 En @West applaus van mij voor bovenstaande uitgebreide reactie!

First and foremost… 

aan de andere kant ben ook ik het wel een beetje zat aan het worden dat er collega's zijn die helemaal niks doen.

@West , mooi stukje en ik sta daar ook als ex machinist volledig achter al had je het laatste stukje ook mogen aanvullen met de community hier en zijn betweters die nooit bij het spoor hebben gewerkt maar wel schijnen te weten hoe alles werkt.

 

Volgens mij was het doel van de communitie dat reizigers andere reizigers helpen en niet dat er hier deels politieke discussies gevoerd gaan worden over het hoe en wat van het HRN.  

Jij bent een van de koplopers als het gaat om politieke discussies hier op de community, dus nogal vreemd om dat anderen te verwijten.

Als bijv. @Tochjo dat deed kon ik dat nog begrijpen, maar van jou is maar een fractie van je input gericht op het helpen van andere reizigers. Zo zijn wat mij betreft nul van je berichten in dit topic behulpzaam voor reizigers die hier komen met vragen. Dat geeft niet. Van mij mag iedereen hier bespreken waar hij/zij behoefte aan heeft, maar als je vindt dat dit onderwerp niet thuishoort op deze community discussieer dan niet (eerst pagina's lang) mee en negeer het gewoon.

Reputatie 7

Nou dan weet je nu hoe het voor de mensen die nog bij de NS werken voelt zoals hier op het forum over ze gesproken wordt en er allerlei dingen verkondigd worden die niet hard gemaakt kunnen worden.

Het is niet voor niets dat de medewerkers van de NS hier amper nog hun gezicht laten zien de laatste maanden, die zijn er klaar mee om als pispaaltje gebruikt te worden terwijl zij nagenoeg niets aan de situaties kunnen doen maar het wel op hun brood krijgen.

 

Maar @Jeroen toch !

 

Ben jij zelf, nu juist niet degene die NS en haar werknemers continu in een kwaad daglicht plaatst en is dat wel de bedoeling van dit forum ?

 

Drie dagen geleden meld je nog dat slechts enkele Hc’s actief zijn en de rest een abonnement heeft op Netflix.

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/waarom-zien-we-conducteurs-zo-weinig-in-de-trein-73693?postid=543193#post543193

Zo raad je gisteren, beargumenteerd, iedereen af om bij NS te gaan werken etc.

https://community.ns.nl/dienstregeling-59/te-weinig-personeel-76259

 

Zou het in ieder geval op prijs stellen indien je in het vervolg je meningen niet aan anderen toeschrijft.

 

Verder is het bizar dat NS tbv de promotie/werving aan de ene kant bakken geld uitgeeft terwijl aan de andere kant het eigen forum inmiddels bol staat van de negatieve opmerkingen mbt het werken bij NS. Het verbaast mij zeer dat men het forum (ongewijzigd) in de lucht houdt. Het lijkt mij op zijn minst weinig productief.

 

Reputatie 7

On topic voor de belangstellenden

Het debat over de concessie dat gepland stond voor dinsdag a.s. is voor de derde maal uitgesteld en verplaatst naar 1 november. Tevens wordt meer tijd voor het debat ingeruimd.

Ondertussen gaat de Tweede Kamer zich laten informeren door de ambtelijke top van de EU.

Het wordt er niet minder interessant op.

Reputatie 3

Ik begrijp eigenlijk ook niets van de strategie van NS om zo te snijden in de Sprinterdiensten. Het zijn juist de Sprinterdiensten waar nog groei te realiseren valt. Maar dan moet er wel heel frequent gereden worden. 
De regionale vervoerders concentreren zich wel op stoptreindiensten, vaak geïntegreerd met ander OV en daarom veel aantrekkelijker. De provincies besteden over het algemeen beter aan dan het Rijk.

Het contrast tussen treindiensten in Noord-Brabant en Overijssel is schrijnend.

Sprinterdiensten zijn de meest onrendabele diensten van het netwerk; Sprinters worden voornamelijk door forensen gebruikt met een (studenten)abonnement die relatief weinig geld opbrengen. Anderzijds zorgen Sprinters ook voor de aanvoer van reizigers voor de Intercity’s. Dat de NS juist deze diensten als eerste er uit gooit is dan ook niet onbegrijpelijk.
 

De enige methode om een aantrekkelijk Sprinternetwerk (inclusief de Intercity’s die op trajecten worden ingezet waar geen Sprinters rijden) in stand te houden is om deze aan te besteden; wat ook van de EU mag omdat deze onrendabel zijn. De vraag is of je alle Sprinterdiensten als een geheel moet aanbesteden of deze op te knippen in regio’s (zoals deze diensten reeds worden geëxplodeerd).
 

Volgens de regels van de EU zullen de (winstgevende) Intercity’s in open toegang moeten worden aangeboden aan de markt. Hiermee ontstaat in Nederland dezelfde situatie als in Duitsland; waarbij de regionale treinen zijn aanbesteed en de langeafstandstreinen in een open markt worden gereden. Net zoals in Duitsland veruit de meeste langeafstandstreinen (ICE/IC/EC) door de DB worden geëxploiteerd voorzie ik niet waarom dit in Nederland niet door de NS zal worden gedaan.

 

Internationale langeafstandstreinen zal mogelijk een ander verhaal worden. Richting Brussel/Londen/Parijs werkt de NS samen met de NMBS/Eurostar/Thalys; of deze samenwerking blijft bij open toegang is mij niet bekend, maar als de financiële/exploitative voordelen niet wezenlijk wijzigen zie ik daar geen redenen voor. Richting Duitsland (ICE/IC Berlijn) is het mogelijk een ander verhaal; hier lijkt de DB een eigen koers te varen door aanschaf van voldoende ICE-treinen (73 ICE 3Neo en 23 ICE-L) voor de dienst naar Nederland. De NS stelt hier alleen de lease van enkele Vectron-locomotieven tegenover voor het trekken van nachttreinen.

Reputatie 7


Volgens de regels van de EU zullen de (winstgevende) Intercity’s in open toegang moeten worden aangeboden aan de markt. Hiermee ontstaat in Nederland dezelfde situatie als in Duitsland; waarbij de regionale treinen zijn aanbesteed en de langeafstandstreinen in een open markt worden gereden. 

 

Hoe wordt in Duitsland het Fernverkehr via open toegang toegewezen en geregeld ? Volgens mij verzorgt DB het overgrote deel van dat verkeer, maar is niet de enige aanbieder op het spoor. Dit mede gezien het feit dat DB net als NS een overheidsbedrijf is maar in tegenstelling tot NS tevens verantwoordelijk is voor het grootste deel van de infrastructuur.

Reputatie 3

Bij openbare aanbesteding gaat de NS misschien het onderhoud eens serieus aanpakken:

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/10/14/gebreken-aan-het-treinonderhoud-niemand-bij-ns-wilde-het-horen-a4145240

Als klokkenluiders slecht behandeld worden weet je dat de zaak stinkt.

Die naam zegt me iets…

 

Ik ben niet direct tegen het veranderen van de HRN-aanpak, maar zo zet je je naam niet meer onder “eerlijke” informatie over de Europese marktordening. 
 

Hint: kijk onderaan de brandbrief van Allrail. 

Badge +3

Via https://twitter.com/BasFilippini/status/1584990822604640256

Gaan we nu weer dezelfde fouten maken inzake privatisering van nutsvoorzieningen?

@Robert B 

De FvD meneer kakelt als een kip zonder kop. Waarschijnlijk zelf al jaren niet meer met de trein geweest.

Reageer