Vanaf september minder treinen, in 2023 nog minder treinen



Toon eerste bericht

184 reacties

Badge +3

Voor Arnhem - Schiphol - Rotterdam is het duidelijk: de 3200 komt (nog) niet terug.

Daar lijkt het wel op (4 mogelijkheden per uur) maar zoals het er staat lijkt het alsof die er wél zou zijn.

Tel je 2+2 op dan is het dus gewoon (2x per uur) overstappen in Utrecht voor naar Schiphol en dat levert je inderdaad 4 mogelijkheden per uur op. Prima!

Voor Rotterdam van/naar Arnhem stap je natuurlijk gewoon over in Utrecht.

Het bericht is te vinden op: https://nos.nl/artikel/2441776-vanaf-volgende-maand-minder-treinen-ns-vanwege-personeelstekortIk kan er ook niet bij dat de zogenaamde 10-minuten-trein dan wel weer gaat rijden vanaf 11 december en wel van maandag t/m donderdag. Dat is een drama voor het maken van de dienstregelingen van het aansluitende openbaar

Die afwijkende.dienstregeling op vrijdag lijkt me niet erg praktisch Dan kun je beter in de kerstvakantie en in juli en augustus de tienminutendienst schrappen. 

Dit is natuurlijk een hete aardappel. De PHS aanpassingen tussen Utrecht en Eindhoven hebben een paar miljard gekost, als je die dan (met een permanente 15 min dienst) helemaal niet meer gebruikt krijg.je geheid een politiek schandaal. Daarnaast is er dan ook geen reden meer om nog door te gaan met het project in Vught. 

Reputatie 7

Er zal vast nog meer geschrapt worden in 2023. Het is te hopen dat bepaalde treinen structureel langer worden. Deze week al een paar maal in een echt overvolle trein gezeten doordat deze gewoon veel te kort is. 

Goed dat er tussen Breda en Rotterdam 2 intercity's minder per uur gaan rijden. Veel te overdadige frequentie op dit traject. Zonde van het geld. Betreffende ICD's (Breda - Amsterdam CS) zijn vaak driekwart leeg van/ tot Rotterdam en in de avond past het aantal reizigers wel in een los treinstelletje.

Reputatie 7
Badge +2

Vind het apart dat men zo volhoudt aan vier treinen per uur Arnhem - Rotterdam via Schiphol (de 3200)

De 3200 is daar de extra serie, die vervalt juist. De 3000 en 3100 blijven daar rijden.

Gezien de melding ‘drie treinen per uur op de HSL’ vermoed ik dat de 1000 geschrapt zal worden en de 900 en 9200 (IC Brussel) blijven rijden.

Drie treinen per uur slaat op de HSL Rotterdam - Breda. Daar blijven de 1100 en 9200 rijden, de 900 rijdt dan tot Rotterdam. (of niet en vervangen door de 1000, kan natuurlijk ook nog)

Die afwijkende.dienstregeling op vrijdag lijkt me niet erg praktisch Dan kun je beter in de kerstvakantie en in juli en augustus de tienminutendienst schrappen. 

Dit is natuurlijk een hete aardappel. De PHS aanpassingen tussen Utrecht en Eindhoven hebben een paar miljard gekost, als je die dan (met een permanente 15 min dienst) helemaal niet meer gebruikt krijg.je geheid een politiek schandaal. Daarnaast is er dan ook geen reden meer om nog door te gaan met het project in Vught. 

Dit is allemaal uiteraard in overleg gegaan met het ministerie anders mogen ze zo'n stap niet nemen en het zal ook onderbouwd moeten worden qua reizigersaantallen.

De aanpassingen aan het spoor zullen gewoon doorgaan vanwege de toekomstplannen en veel onderhoud is gewoon noodzakelijk omdat het spoor en installaties erg verouderd zijn.

Reputatie 6
Badge +1

Dat wordt gewaardeerd. Echter het overzicht is zeer generiek. 

Het zou NS sieren als er op korte termijn een overzicht komt van de wijzigingen per lijn / treinserie.

Gezien de melding ‘drie treinen per uur op de HSL’ vermoed ik dat de 1000 geschrapt zal worden en de 900 en 9200 (IC Brussel) blijven rijden.

Voor Arnhem - Schiphol - Rotterdam is het duidelijk: de 3200 komt (nog) niet terug.

Wijzigingen voor het weekend zijn minder helder, die zullen lijken op wat er in de komende weekenden ook wel/niet rijdt. Dus de ‘usual suspects’ zullen wel weer opgeheven worden: 7400, 3100, 3900, 2100, 2800, 2000

Ik zie iets meer interne info, het zou voor september doordeweeks structureel o.a. gaan om de 4500, 3200, 3900, 1900, 6800 en 2400 en dan voor de avonden daarbovenop de 1000, 7600, 2000, 2800 en 2100.

De weekenden zullen zoals verwacht lijken op de afgelopen weekenden.

Voor december zijn de keuzes zoals gezegd anders, met minder HSL-treinen Bd-Rtd en andere series die wel/niet vervallen.

 

…..

Zoals het nu gaat is NS natuurlijk geen gewilde werkgever, de stakingen helpen hier ook niet aan mee.  

Leg dat laatste deel eens uit ?

Er wordt juist gestaakt om het aantrekkelijker te maken om bij de NS te blijven werken dus ook mensen die overwegen bij de NS te gaan werken. Zonder een goede nieuwe CAO zal de uitstroom alleen maar toenemen en zal er nog dieper gesneden moeten gaan worden in de dienstregeling. De stakingen laten juist zien dat de medewerkers er samen voor strijden om een goede CAO te krijgen, dat in tegenstelling tot andere sectoren waar die bereidheid vele malen lager is.

 

Ik hoop wel dat het straks mogelijk is om weer strakke kwartiersdiensten te rijden op trajecten zoals 3000, 3100 en 5000 en 5100. 

Reputatie 7

@Tamzin  

En halfjaarcijfers van de NS moet je eerst goed doorgronden, Bert en consorten zijn erg goed in het spelen met cijfertjes om daardoor een andere indruk te geven dan de werkelijkheid.  Hoeveel is er deze keer opgevoerd als afschrijvingen?

Je kunt in Nederland niet zo veel omdat er voor afschrijvingen gewoon normen zijn die je moet aanhouden om te voorkomen dat dat je aandeelhouders, belastingen, etc. op die manier een poot kunt uitdraaien.

Wat me verbaast is dat jij nog steeds in de ontkenningsfase zit met betrekking tot de rampzalige financiële situatie bij NS.

Tamzin, jij gelooft echt nog in sprookjes.  Pak de cijfers van de corona periode er nog even bij en kijk daar eens heel goed naar.

En normen voor afschrijvingen, nope, er zijn wat regeltjes voor het standaard afschrijfwerk maar daarbuiten bepaal jij toch echt zelf hoe je iets afschrijft. En ik mag aannemen dat het bij jou bekend is dat de NS al eerder de belastingdienst een poot heeft uitgedraaid net als de meeste bedrijven zodra ze de kans krijgen.

 

Wat is er met die afschrijvingen aan de hand en wat heeft de belastingdienst daarmee te maken ? 

Reageer