Skip to main content

Vanmiddag kwam in het nieuws dat vanaf september 2022 minder treinen gaan rijden en de dienstregeling voor 2023 verder versoberd wordt. Totaal zal er 15% minder gaan rijden ten opzichte van 2019. Redenen: te weinig personeel, te hoog ziekteverzuim, 18% minder reizigers.

Wat ik wel niet snap is die hardnekkige inzet van losse ICM-stellen Dat is gewoon gepruts van de planning afdeling.

Mee eens. De 500- en 600-serie rijden nu al een aantal dagen na 19 uur met een los stel. Dat is gewoon echt veel te kort, er is vaak ook sprake van achterblijvers in bijvoorbeeld Amersfoort (die dan de Sprinter nemen die vaak ook al vol is). Kan hier niet wat aan gedaan worden, behalve de druktemelder in de app invullen?


Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

Dat er op papier minder reizigers zijn is leuk, maar dat maakt de treinen nog niet minder vol. De afgelopen weken heb ik niet anders dan stampvolle treinen gehad, waarbij er vooral in de spits echt reizigers achter moesten blijven. 

Op die manier blijft er natuurlijk helemaal niemand over in het OV. 

De volle treinen blijven melden.


Misschien personeelstekort op de logistieke afdeling die het materieel regelt.

 

Als er geen medewerkers genoeg zijn op de afdeling dan stapelt het werk alleen maar op.

Correct. Dit is exact wat er nu aan de hand is. Genoeg ideeën: van het verlengen op de bestaande trajecten tot extra treinen via een omleiding, maar nergens is nu de capaciteit om het op de gewenste manier te verwerken. Zelfde issue met alle te korte treinen en de bijbehorende meldingen.


Dat is dus het probleem dat de materieelplanning niet op orde is. Ik zie ook spitstreinen waar op maandag 10 bakken worden ingezet en op dinsdag 4 bakken, dat slaat natuurlijk nergens op.

Opvallend is wel dat deze rare verschillen vooral lijken voor te komen bij de treinseries waar DDZ en ICM gemixt rijden. Andere treinseries die bijna altijd met hetzelfde materieel rijden lijken veel consistenter qua inzet.

Ook bij SLT en Flirt zie je dat, ook daar is geen touw aan vast te knopen.

Vroeger toen het materieel nog vooral met de hand werd gepland had iedere treinserie een vaste basissamenstelling waarbij treinen op drukke tijden naar behoefte werden verlengd (wel voor ma-vr altijd dezelfde verlenging).

Dat kon omdat je toen nog kleine eenheden had, bij een viertje als basis kon je in de spits een tweetje bij plaatsen. Door de aankoop van treinstellen met veel meer bakken is dat niet meer mogelijk waardoor de planning ook veel ingewikkelder is geworden.


Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

Sinds vorige week is het een stuk drukker in de trein met studenten en dan is een VIRM-4 tijdens de spits in de Randstad echt te kort.


Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

Sinds vorige week is het een stuk drukker in de trein met studenten en dan is een VIRM-4 tijdens de spits in de Randstad echt te kort.

Zoals al eerder uitgelegd is voor een extra treinstel ook een extra conducteur nodig die er dus niet is. En overal een VIRM6 inzetten kan ook niet omdat er daar maar een beperkt aantal van zijn. Er zijn meer VIRM4 stellen dus een deel van de treinen zal moeten rijden met een losse VIRM4.

 


Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

 

 

Je blíjft steeds herhalen dat er tijdens de spits mínder reizigers zijn, maar ik wilde juist benadrukken dat het sinds vorige week weer drukker is geworden. Dat zie je als je zelf met de trein reist, niet als je thuis cijfertjes bekijkt op internet.

Het is uiteraard nu het onderwijs weer begonnen is een stuk drukker dan in de zomervakantie. Maar het aantal reizigers in de spits is momenteel nog steeds 25% lager dan in dezelfde week in 2019. Zie de cijfers van Translink.

Dat het misschien drukker lijkt komt omdat een aantal spitstreinen momenteel met minder materieel rijdt dan gezien de drukte gewenst is omdat de tweede conducteur die de CAO daarvoor eist ontbreekt.


Ik heb het niet over IC treinen maar stoptreinen die regelmatig te kort zijn in de spits traject Almere-Schiphol. Inderdaad willekeurig te kort, en als er een trein uitvalt of doorrijdt bij een perron (al 2x meegemaakt deze week), dan is het alweer te druk in de volgende trein. De reiziger moet daar mee dealen…maar ik denk dat de NS oplossingen moet bedenken om de reiziger comfort te bieden en incidenten voor te zijn. Wij betalen fors voor een kaartje. Gewoon 2 treinstellen extra is toch geen probleem in plaats van regelmatig 1 treinstel. En zeg niet minder reizigers, want het perron staat s,morgens alweer vol en de trein dus ook. 


Ik heb het niet over IC treinen maar stoptreinen die regelmatig te kort zijn in de spits traject Almere-Schiphol. Inderdaad willekeurig te kort, en als er een trein uitvalt of doorrijdt bij een perron (al 2x meegemaakt deze week), dan is het alweer te druk in de volgende trein. De reiziger moet daar mee dealen…maar ik denk dat de NS oplossingen moet bedenken om de reiziger comfort te bieden en incidenten voor te zijn. Wij betalen fors voor een kaartje. Gewoon 2 treinstellen extra is toch geen probleem in plaats van regelmatig 1 treinstel. En zeg niet minder reizigers, want het perron staat s,morgens alweer vol en de trein dus ook. 

2 treinstellen extra is wel een probleem als daar een extra conducteur voor nodig is. Die extra conducteur is er namelijk niet.


Reageer