Vanaf september minder treinen, in 2023 nog minder treinen



Toon eerste bericht

184 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan ook gewoon met afgekocht reisrecht hoor. Diverse regio's bieden voor de bus bv. bundels met 10 reizen per maand of 100 per jaar aan.

Dan heb je het voordeel van een afgekocht abonnement, maar dan geschikt voor minder dagen in de week reizen. Maar zoiets kent NS al jaren niet meer, het lijkt eigenlijk best op een chipkaartversie van de 5-retourkaart van vroeger.

NS kondigde in mei 2021 een Zesrittenkaart aan, zes ritten op een vast traject met twintig procent korting, maar dan wel alleen in de daluren. Dat vind ik geen goed alternatief iemand die eerst 5 dagen per week met Traject Vrij reisde en nu misschien nog maar 2 of 3 keer. Traject Vrij reizigers reizen vooral tijdens de spits. Die Zesrittenkaart is verder tot op heden niet geintroduceerd, waarschijnlijk zag NS zelf ook in dat dit geen succes zou worden. 

 

Dat kan ook gewoon met afgekocht reisrecht hoor. Diverse regio's bieden voor de bus bv. bundels met 10 reizen per maand of 100 per jaar aan.

Dan heb je het voordeel van een afgekocht abonnement, maar dan geschikt voor minder dagen in de week reizen. Maar zoiets kent NS al jaren niet meer, het lijkt eigenlijk best op een chipkaartversie van de 5-retourkaart van vroeger.

NS kondigde in mei 2021 een Zesrittenkaart aan, zes ritten op een vast traject met twintig procent korting, maar dan wel alleen in de daluren. 

Het gaat voor forensen juist om een productformule voor de spits als alternatief voor trajectenkaarten 

Reputatie 7
Badge +3

NS kondigde in mei 2021 een Zesrittenkaart aan, zes ritten op een vast traject met twintig procent korting, maar dan wel alleen in de daluren. 

Het gaat voor forensen juist om een productformule voor de spits als alternatief voor trajectenkaarten 

Ja, en dat gaf ik in de rest van mijn post, wat je nu niet meenemt in je quote, ook aan. 

Reputatie 4

Waarom blijft die 10 minutentrein rijden? Lijkt me onwenselijk. Of zit Schiphol of ASML hier soms achter

Waarom blijft die 10 minutentrein rijden? Lijkt me onwenselijk. Of zit Schiphol of ASML hier soms achter

Politiek, als NS die zou afschaffen leggen ze een bom onder het verdere PHS programma. 

Waarom nog verder Investeren in PHS (bijv. in Vught) als NS zelf aangeeft dat het niet meer nodig is? 

Niet ASML of Schiphol zit hier achter maar ProRail. 

Reputatie 7

Dus dat worden waarschijnlijk met name op zaterdag overvolle Sprinters tussen Breda en Tilburg/Den Bosch (of een flink deel van de reizigers laat de trein dan gewoon links liggen, kan ook nog). En als er eentje uitvalt gelijk een uur vertraging...... 

Dus dat worden waarschijnlijk met name op zaterdag overvolle Sprinters tussen Breda en Tilburg/Den Bosch (of een flink deel van de reizigers laat de trein dan gewoon links liggen, kan ook nog). En als er eentje uitvalt gelijk een uur vertraging...... 

Ik neem toch aan dat zaterdags twee stellen de standaard wordt en wellicht ook op zondag. Toen het stuk Den Bosch-Nijmegen op zondag overdag nog om het uur ging waren er op zondagochtend al vaak overvolle treinen als er met één stel werd gereden. 

Verder zullen er tussen de grotere stations straks meer mensen met de (nu vaak matig bezette) intercity gaan, simpelweg omdat die wel twee keer per uur gaat. 

Reputatie 4

Ik neem aan dat de tarieven dan ook worden verlaagd. Jaar in jaar uit was ook dat de tarieven sterker stegen dan de inflatie en dat een hoger tarief kon omdat het aanbod werd verhoogd, de zitplaatscapaciteit ophoog ging en allemaal andere drogreden.

Dus niets staat ze in de weg om nu de prijzen niet te verhogen.

Zo niet dan regel ik mijn eigen “korting” wel op de grijze manier.

Reputatie 4

 

 

Dit klinkt als het soort wishful thinking waar de NS-directie al tweeënhalf jaar aan lijdt.

Zelfs dat vermogen heeft het management niet. Mijn huiskat heeft nog meer instinkt.

 

Er waren afgelopen winter al verhalen uit Engeland van ouderen die de hele dag in de bus zaten om thuis de verwarming niet aan te hoeven zetten. Iedereen van boven de 65 kan een gratis busabonnement krijgen. Dan wordt zo’n scenario aantrekkelijk.

In Den Bosch hebben ook een tijd lang een dakloze gehad die in de winter de hele dag met een dagkaartje (dat hij op het busstation vroeg aan uitstappende reizigers) in de bus bleef zitten tot de nachtopvang weer open ging. 

De bibliotheek heeft als nadeel dat je er niet mag praten (stilte a.u.b./g.v.d.), overdekte winkelcentra zijn dan handiger. 

Ik neem aan dat de tarieven dan ook worden verlaagd. Jaar in jaar uit was ook dat de tarieven sterker stegen dan de inflatie en dat een hoger tarief kon omdat het aanbod werd verhoogd, de zitplaatscapaciteit ophoog ging en allemaal andere drogreden.

Dus niets staat ze in de weg om nu de prijzen niet te verhogen.

Niets staat dat in de weg? Nou, ik weet niet of je de halfjaarcijfers deze week hebt gezien? Als het personeel zo'n 10% salarisverhoging zou krijgen (ze eisen 20%) stevent NS volgend jaar af op een verlies van 1 miljard euro en daarmee een faillissement. Ga dus maar uit van flinke inkrimpingen en flink stijgende tarieven.

Door het massaal wegblijven van de hoofdprijs betalende forensen is het businessmodel als een kaartenhuis ingestort. Vanaf de opbrengst van de Studenten OV en allerlei goedkope tarieven voor de daluren kan de tent niet overleven. 

Dat de tarieven al vele jaren sneller stijgen dan de inflatie komt omdat de loonkosten bij NS ook ieder jaar sneller stijgen dan de inflatie door de (vergeleken met het bedrijfsleven) gebrekkige arbeidsproductiviteit.

Niets staat dat in de weg? Nou, ik weet niet of je de halfjaarcijfers deze week hebt gezien? Als het personeel zo'n 10% salarisverhoging zou krijgen (ze eisen 20%) stevent NS volgend jaar af op een verlies van 1 miljard euro en daarmee een faillissement. 

Dat de tarieven al vele jaren sneller stijgen dan de inflatie komt omdat de loonkosten bij NS ook ieder jaar sneller stijgen dan de inflatie door de (vergeleken met het bedrijfsleven) gebrekkige arbeidsproductiviteit.

Kom nu eens met een onderbouwing voor de 20% loonsverhoging die dus niet gevraagd wordt en ook voor de al jaren lange hogere loonstijging bij de NS dan de inflatie en loonkosten verhoging bij het bedrijfsleven.  Reken dan ook even mee dat er in de vorige CAO ingeleverd is op het opbouwpercentage van het pensioen en de uitwerking op de lange termijn daarvan financieel gezien.

@Tamzin  Je praat alleen andere na maar komt niet met een onderbouwing, die 20% waar bestaat die nu dan uit ?

 

En halfjaarcijfers van de NS moet je eerst goed doorgronden, Bert en consorten zijn erg goed in het spelen met cijfertjes om daardoor een andere indruk te geven dan de werkelijkheid.  Hoeveel is er deze keer opgevoerd als afschrijvingen?

@Tamzin  

En halfjaarcijfers van de NS moet je eerst goed doorgronden, Bert en consorten zijn erg goed in het spelen met cijfertjes om daardoor een andere indruk te geven dan de werkelijkheid.  Hoeveel is er deze keer opgevoerd als afschrijvingen?

Je kunt in Nederland niet zo veel omdat er voor afschrijvingen gewoon boekhoudkundige normen zijn die je moet aanhouden om te voorkomen dat dat je aandeelhouders, belastingen, etc. op die manier een poot kunt uitdraaien.

En ik ben ook wat minder onder de indruk van de financiële competenties die jij Bert toedicht, ik vind dat hij er tot nu toe bij NS financieel weinig tot niets van heeft gebakken.

Wat me daarnaast verbaast is dat jij nog steeds in de ontkenningsfase zit met betrekking tot de rampzalige financiële situatie bij NS.

@Tamzin  

En halfjaarcijfers van de NS moet je eerst goed doorgronden, Bert en consorten zijn erg goed in het spelen met cijfertjes om daardoor een andere indruk te geven dan de werkelijkheid.  Hoeveel is er deze keer opgevoerd als afschrijvingen?

Je kunt in Nederland niet zo veel omdat er voor afschrijvingen gewoon normen zijn die je moet aanhouden om te voorkomen dat dat je aandeelhouders, belastingen, etc. op die manier een poot kunt uitdraaien.

Wat me verbaast is dat jij nog steeds in de ontkenningsfase zit met betrekking tot de rampzalige financiële situatie bij NS.

Tamzin, jij gelooft echt nog in sprookjes.  Pak de cijfers van de corona periode er nog even bij en kijk daar eens heel goed naar.

En normen voor afschrijvingen, nope, er zijn wat regeltjes voor het standaard afschrijfwerk maar daarbuiten bepaal jij toch echt zelf hoe je iets afschrijft. En ik mag aannemen dat het bij jou bekend is dat de NS al eerder de belastingdienst een poot heeft uitgedraaid net als de meeste bedrijven zodra ze de kans krijgen.

Reputatie 6

Wij krijgen per kantoordag reiskostenvergoeding (mag je bij wijze van ook met je step komen) of je kiest voor een OV kaart van het werk. Ik zie die laatste groep nog veel naar kantoor komen en de eerste groep twijfelt steeds meer vanwege benzinekosten. En op sommige plekken is geen goede OV verbinding met onze grote plaats waar kantoor staat. Ik ga ook liever naar kantoor. Sowieso vanwege sociale contacten. Maar kostentechnisch wordt het ook interessant.

 

Waar ik gewerkt heb (intussen al 3 jaar niet meer) was er voor iedereen dezelfde regeling, aantal km gerekend via Google maps x 19 cent x 214 dagen per jaar voor een fulltimer, maakt niet uit hoe je er kwam. Bij reizen met de trein was met 4 dagen een Traject Vrijabonnement nog steeds het goedkoopst maar maar kreeg je 1/5e minder aan reisksostenvergoeding en betaalde je dus nog steeds hetzelfde voor je abonnement. Bij 3 dagen in de week kon een Traject Vrij niet meer uit en was een Altijd Voordeel voor mij niet voordeliger dus zou het vol tarief worden, waarmee ik maar een fractie goedkoper uit was dan met mijn Traject Vrij maar ik zou dan wel 2/5e minder aan reiskostenvergoeding krijgen.

Met de huidige abonnementsprijs zou ik met 5 dagen reiskostenvergoeding bijna 50 euro meer krijgen dan de prijs van het treinabonnement, maar die 50 euro is niet genoeg om ook 5 dagen per week met een bus van station naar het werkadres te gaan. Met 2 of 3 dagen in de week zou er niet genoeg over zijn voor de bus en leg je er zelfs op toen. Is op te lossen door van station naar werkadres met de fiets te gaan, wat ik ook deed. Maar ook aan een fiets heb je nog wel eens kosten. Laat je die fietskosten even buiten beschouwing zou ik van 5 dagen per week €50 overhouden van de reiskostenvergoeding met 3 dagen per week gaan naar slechts enkele euro's of niets overhouden maar dan wel fors meer aan energie betalen omdat je thuis niet in de kou wilt zitten. Het voordeel van wel iedere dag naar kantoor gaan zou dan die €50 + het extra bedrag aan energie zijn. Daar zou ik best de dagelijkse reistijd voor over hebben. 

Even radicaal offtopic: Als ik met de fiets ga dan krijg ik per dag 22 km × 0,19 ct vergoed. Nu moet ik soms nette kleding aan en in de regen is de auto aantrekkelijker, maar het is een fijne vergoeding als je met de fiets gaat.

Nu weer ontopic: Ik moet in 2023 regelmatig in Den Haag zijn, maar met het vervallen van de spitsIC Alkmaar - Den Haag, wordt dat weer een langere reis...

Reputatie 7
Badge +3

Even radicaal offtopic: Als ik met de fiets ga dan krijg ik per dag 22 km × 0,19 ct vergoed. Nu moet ik soms nette kleding aan en in de regen is de auto aantrekkelijker, maar het is een fijne vergoeding als je met de fiets gaat.

Nu weer ontopic: Ik moet in 2023 regelmatig in Den Haag zijn, maar met het vervallen van de spitsIC Alkmaar - Den Haag, wordt dat weer een langere reis...

Bij ons waren er mensen (wel fietshebbers) die (bijna) iedere dag met e-bike 25/26 km heen en 25/26 km terug deden en daar ook 19 cent voor vergoed kregen en de voornaamste reden daarvoor was financieel. Anderen carpoolden iedere dag met een collega en kregen ook die 19 cent. Eén persoon, die je gerust een vrek kunt noemen kwam bij mooi weer ook regelmatig met de racefiets over een afstand enkele reis van iets van 35 km, alleen maar om de autokosten te besparen (daarnaast was het ook een fanatieke sportman). Als het om geld gaat zullen er best mensen zijn die kijken wat financieel het meest gunstige is voor hen.

En met treinreizen komt het nog wel eens voor dat je vertraging hebt, niet fijn maar kan wel betekenen dat je geld terug kunt vragen en je per saldo dus minder kwijt bent. Als je doordat er minder treinen rijden vaker moet overstappen, is de kans op missen van een overstap ook weer wat groter en met een lagere frequentie heb je dan zo 30 minuten vertraging. 

Reputatie 3

Wat is planning voor het afschalen van de frequentie van de internationale treinen in 2023. Ook daar is er een (enorm) tekort aan personeel.

Is er een overzicht van de aanpassingen per 5 september per treinserie?

Of moeten gewoon wachten tot 10 dagen voor de beoogde reisdatum om het dan zelf maar uit te zoeken in de reisplanner?

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb dit overzichtje geknipt en geplakt van de website van de NOS. Een gedetailleerder overzicht nog niet gezien.

Dat wordt gewaardeerd. Echter het overzicht is zeer generiek. 

Het zou NS sieren als er op korte termijn een overzicht komt van de wijzigingen per lijn / treinserie.

Ik mag toch verwachten dat die detailuitwerking al lang klaarligt?

Dat besluit is ook niet vanmiddag pas genomen. 

Reputatie 7
Badge +3

Hetzelfde overzicht wat bij de NOS staat, staat ook in het nieuwsbericht op de eigen NS website.

https://nieuws.ns.nl/ns-past-dienstregeling-verder-aan/

Reputatie 7
Badge +1

Het bericht is te vinden op: https://nos.nl/artikel/2441776-vanaf-volgende-maand-minder-treinen-ns-vanwege-personeelstekort

Ik kan er ook niet bij dat de zogenaamde 10-minuten-trein dan wel weer gaat rijden vanaf 11 december en wel van maandag t/m donderdag. Dat is een drama voor het maken van de dienstregelingen van het aansluitende openbaar vervoer. 

 

11 december duurt nog ruim 3 maanden. Ik beschouw wat hierboven staat per 11 december meer als wishfull thinking. Ik denk dat het 11 december scenario nog wel zal worden ingehaald door de werkelijkheid. Zoals het nu gaat is NS natuurlijk geen gewilde werkgever, de stakingen helpen hier ook niet aan mee.  

Reputatie 6
Badge +1

Dat wordt gewaardeerd. Echter het overzicht is zeer generiek. 

Het zou NS sieren als er op korte termijn een overzicht komt van de wijzigingen per lijn / treinserie.

Gezien de melding ‘drie treinen per uur op de HSL’ vermoed ik dat de 1000 geschrapt zal worden en de 900 en 9200 (IC Brussel) blijven rijden.

Voor Arnhem - Schiphol - Rotterdam is het duidelijk: de 3200 komt (nog) niet terug.

Wijzigingen voor het weekend zijn minder helder, die zullen lijken op wat er in de komende weekenden ook wel/niet rijdt. Dus de ‘usual suspects’ zullen wel weer opgeheven worden: 7400, 3100, 3900, 2100, 2800, 2000

Reageer