Vanaf september minder treinen, in 2023 nog minder treinen



Toon eerste bericht

184 reacties

Reputatie 7

@Tamzin 

Hoe kom jij tot dat kleine miljard ?

Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

Sinds vorige week is het een stuk drukker in de trein met studenten en dan is een VIRM-4 tijdens de spits in de Randstad echt te kort.

Zoals al eerder uitgelegd is voor een extra treinstel ook een extra conducteur nodig die er dus niet is. En overal een VIRM6 inzetten kan ook niet omdat er daar maar een beperkt aantal van zijn. Er zijn meer VIRM4 stellen dus een deel van de treinen zal moeten rijden met een losse VIRM4.

 

Absurde lijst van de inkrimping. En dan nu nog gaan staken ook. Ik zou me als staker kapotschamen om je bedrijf nog verder de afgrond in storten.

De adviesaanvraag gelezen...

Men kan natuurlijk ook de norm van aantal conducteurs per treinlengte aanpassen.

Dit is een besluit van het management vanwege het tekort aan personeel, zonder betere CAO gaat het personeelstekort alleen maar meer oplopen met als gevolg nog minder treinen.

En je kunt de norm van de Hc's wel aanpassen maar zonder voldoende machinisten rijdt er ook geen trein en daar wringt de schoen al jaren bij de NS. Oveirgens kan een machinist bij tekorten dienst doen als Hc op de trein maar andersom niet.

Reputatie 6
Badge

uurdiensten. NS doet het weer eens slechter als haar concollega's. 

Arriva snijdt in dienstregeling op zaterdag: helft treinen valt uit - RTV Noord

@Tonny.s 

Uurdiensten ook bij Arriva.

Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

 

 

Je blíjft steeds herhalen dat er tijdens de spits mínder reizigers zijn, maar ik wilde juist benadrukken dat het sinds vorige week weer drukker is geworden. Dat zie je als je zelf met de trein reist, niet als je thuis cijfertjes bekijkt op internet.

Het is uiteraard nu het onderwijs weer begonnen is een stuk drukker dan in de zomervakantie. Maar het aantal reizigers in de spits is momenteel nog steeds 25% lager dan in dezelfde week in 2019. Zie de cijfers van Translink.

Dat het misschien drukker lijkt komt omdat een aantal spitstreinen momenteel met minder materieel rijdt dan gezien de drukte gewenst is omdat de tweede conducteur die de CAO daarvoor eist ontbreekt.

Overall kan gesteld worden dat de NS in een deplorabele staat verkeerd. Stakingen, uitval van treinen, veel te volle treinen, korte treinen en nu diep snijden in de dienstregeling. Je kan zeggen dat NS gewoon weg geen betrouwbaar product levert. Mijns inziens moet de concessie worden opengebroken om zo een andere vervoerder een kans te geven. 

Simpelweg zeggen dat er geen personeel is kan niet zomaar de hoofdreden zijn. Men wist dat Corona een keer over zou zijn en daar dient men op te anticiperen als bedrijf. Dat geld overigens voor elk bedrijf. 

Met terugkerende reizigers, aankomende woningbouw opgaves en de stikstof problemen gaat NS ordinair bezuinigen. Overigens treft het kabinet ook hierin blaam. Jarenlang betalen voor lege treinen om vervolgens bij terugkeer en herstart van de maatschappij hand op de knip te houden.

Andere OV bedrijven doen dit ook. Het risico is dat de reiziger definitief weg blijft en het van kwaad tot erger wordt. NS heeft nu als core business minder en minder treinen rijden, uitval en stakingen. NS weet zelf ook dat vele treinen in de toekomst niet zullen terug keren. Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen op OV gebied.

Reputatie 6
Badge

Als er opeens een Arrivavlag in Utrecht gaat wapperen: wat is er dan concreet veranderd? Personeel moet worden overgenomen (zie WP2000). Materieel ook. Je hebt dezelfde planners, dezelfde machinisten, dezelfde bijsturing. Alleen de kleur van het uniform wordt anders. Natuurlijk kun je denken aan treinen zonder conducteur, maar gaan de bonden dat goedvinden als de overheid het oplegt? En maakt het uit als al het andere personeel gewoon overgaat? Arriva heeft geen duizende machinsiten en een giga-vloot om opeens het hele Hoofdrailnet over te nemen. Feitelijk zal er dus weinig veranderen.

Misschien even het excuus van de NS lezen welke vandaag in de media is verschenen daar staat gewoon in dat het bedrijf de verkeerde focus heeft gehad waardoor ze nu zwaar in de problemen zitten qua personeel.

En een ander OV bedrijf gaat niets voorlopig geen verandering brengen, ook die moeten eerst personeel werven en met als dat met de CAO van Arriva of QBuzz zou zijn dan zal het personeelsgebrek alleen maar erger worden.

De overheid heeft hier zeker de hand in gehad door geen 100% afdekking te geven van de kosten die gemaakt moesten worden op gezag van de overheid. De overheid stond aan het bewind qua dienstregeling tijdens Corona want overal moest toestemming voor zijn vanuit de overheid qua afschalen juist vanwege de afspraken/concessie.

Maar ook het afstoten van succes formules op de stations heeft de NS inkomsten gekost.

En helaas heeft de aanstichter van dit alles het zinkende schip verlaten en is het nu nog steeds wachten op een kordate nieuwe CEO die de NS weer naar het niveau kan tillen wat we mogen verwachten in een land als Nederland. Alhoewel we inmiddels wel steeds verder wegzakken dankzij Den Haag.

En last but not least, veel uitval van treinen wordt nog steeds veroorzaakt door ontbrekende treindienstleiders en defecten aan de spoorinfra, hier kan de NS totaal niets aan doen want even omrijden zoals met de auto gaat met de trein iets lastiger.

Reputatie 2

Ik heb het niet over IC treinen maar stoptreinen die regelmatig te kort zijn in de spits traject Almere-Schiphol. Inderdaad willekeurig te kort, en als er een trein uitvalt of doorrijdt bij een perron (al 2x meegemaakt deze week), dan is het alweer te druk in de volgende trein. De reiziger moet daar mee dealen…maar ik denk dat de NS oplossingen moet bedenken om de reiziger comfort te bieden en incidenten voor te zijn. Wij betalen fors voor een kaartje. Gewoon 2 treinstellen extra is toch geen probleem in plaats van regelmatig 1 treinstel. En zeg niet minder reizigers, want het perron staat s,morgens alweer vol en de trein dus ook. 

En een ander OV bedrijf gaat niets voorlopig geen verandering brengen, 

Een ander OV-bedrijf gaat wel degelijk verandering brengen, maar dan in negatieve zien. Een vervoerder als Arriva is compleet niet klaar voor het hoofdrailnet en alles wat er bij komt kijken. Misschien wel wat treinen rijden betreft (of niet), maar zeker niet voor alles eromheen 

Ik raad mensen aan bijvoorbeeld een Arriva Flow-abonnement te proberen, een hoop te reizen en een aantal keer van abonnement te wisselen en dan contact op te nemen met de klantenservice over alles wat er mis gaat. Het is echt een totaal amateuristische bende. Er gaat zoveel fout dat NS er niets bij is en dan hebben ze alleen wat uithoeken van Nederland en provinciale lijntjes

uurdiensten. NS doet het weer eens slechter als haar concollega's. 

Arriva snijdt in dienstregeling op zaterdag: helft treinen valt uit - RTV Noord

@Tonny.s

Uurdiensten ook bij Arriva.

Er reden daar op zaterdag gezien de bezettingsgraad ook te veel treinen. Tot nu toe reden er op zaterdag in het noorden twee keer zoveel treinen als op zondag, terwijl het verschil in aantal reizigers tussen beide dagen ongeveer 20% was. Al vaker was de vraag gesteld of je de dienstregeling voor zaterdag en zondag niet gelijk moest trekken. 

Reputatie 7

Overigens zijn die inkrimpingen er natuurlijk vooral ook omdat er veel minder reizigers zijn. 

Dan zit je dus in een negatieve spiraal want krimp levert een onaantrekkelijker product op en dus weer meer ov-afhakers.

Men dient veel meer te proberen de afhakers nu terug te krijgen. De ov-sector zou de handen ineen moeten slaan om de oorzaken van het wegblijven aan te pakken i.p.v. achterover te leunen.

Eeen groot deel van de storingen wordt ook gewoon veroorzaakt door defecte treinen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ns-richting-recordjaar-qua-storingen-vooral-rond-schiphol-veel-problemen~be65da4d/

Dat is voor mij het grootste verschil met Zwitserland. Ik heb daar in een half decennium intensief treinreizen NUL defecte treinen meegemaakt. Bij NS wekelijks of vaker

Er wordt vaak verwezen naar spoorinfra, drukte op het net, corona, personeelstekort. Maar een ruime meerderheid van mijn vertragingen en dus ook claims wordt gewoon veroorzaakt doordat de trein er weer eens mee ophoudt. Zoals bij mijn laatste vijf IC-direct reizen en dan wordt een half uur lang omgeroepen dat de machinist PROBEERT om de trein weer aan de praat te krijgen (en surprise surprise dat lukt de beste man of vrouw zelden)

Reputatie 6

uurdiensten. NS doet het weer eens slechter als haar concollega's. 

Arriva snijdt in dienstregeling op zaterdag: helft treinen valt uit - RTV Noord

@Tonny.s

Uurdiensten ook bij Arriva.

tijdelijk, men hoopt tot en met september. dat is iets heel anders t/m december 2023.

 

@Rene74 eens inderdaad, het is allemaal wel heel simplistisch en zonder visie. visie in de OV zector gaat niet verder dan bedelen om geld bij de overheid. 

Eeen groot deel van de storingen wordt ook gewoon veroorzaakt door defecte treinen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ns-richting-recordjaar-qua-storingen-vooral-rond-schiphol-veel-problemen~be65da4d/

Dat is voor mij het grootste verschil met Zwitserland. Ik heb daar in een half decennium NUL defecte treinen meegemaakt. Bij NS wekelijks of vaker

Er wordt vaak verwezen naar spoorinfra, drukte op het net, corona, personeelstekort. Maar een ruime meerderheid van mijn vertragingen en dus ook claims wordt gewoon veroorzaakt doordat de trein er weer eens mee ophoudt. Zoals bij mijn laatste vijf IC-direct reizen en dan wordt een half uur lang omgeroepen dat de machinist PROBEERT om de trein weer aan de praat te krijgen (en surprise surprise dat lukt de beste man of vrouw zelden)

Defecte treinen moet je wel even goed gaan uitsorteren want de meeste gemelde defecte treinen staan slechts enkele minuten stil en rijden dan weer verder op het HRN.  Wel zijn defecte treinen op de HSL een groot probleem geweest maar inmiddels is dat ook flink verbeterd.

 

En Schiphol is een bekende bottleneck, daar rijden eigenlijk al meer treinen dan zou kunnen want de marges tussen treinen zijn daar al aangepast om al die treinen mogelijk te maken. 

Daar hadden gewoon 2 extra sporen moeten zijn maar dat kost teveel.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het niet over IC treinen maar stoptreinen die regelmatig te kort zijn in de spits traject Almere-Schiphol. Inderdaad willekeurig te kort, en als er een trein uitvalt of doorrijdt bij een perron (al 2x meegemaakt deze week), dan is het alweer te druk in de volgende trein. De reiziger moet daar mee dealen…maar ik denk dat de NS oplossingen moet bedenken om de reiziger comfort te bieden en incidenten voor te zijn. Wij betalen fors voor een kaartje. Gewoon 2 treinstellen extra is toch geen probleem in plaats van regelmatig 1 treinstel. En zeg niet minder reizigers, want het perron staat s,morgens alweer vol en de trein dus ook. 

2 treinstellen extra is wel een probleem als daar een extra conducteur voor nodig is. Die extra conducteur is er namelijk niet.

Overigens zijn die inkrimpingen er natuurlijk vooral ook omdat er veel minder reizigers zijn. 

Dan zit je dus in een negatieve spiraal want krimp levert een onaantrekkelijker product op en dus weer meer ov-afhakers.

Klopt, 10% krimp is 5% minder reizigers maar op een gegeven moment heb je financieel geen keuze als andere efficiency maatregelen intern onbespreekbaar zijn.

 

Men dient veel meer te proberen de afhakers nu terug te krijgen. De ov-sector zou de handen ineen moeten slaan om de oorzaken van het wegblijven aan te pakken i.p.v. achterover te leunen.

Ja, maar hoe? De spitstarieven klakkeloos verlagen helpt natuurlijk niet want dat snijdt weer in de inkomsten. Hooguit zou je AltijdVoordeel wat goedkoper kunnen maken, dat is nu te duur in verhouding tot de spitskorting.

De meeste van de (parttime) verdwenen forensen werken nu deels thuis (50% van alle werknemers) of hebben een auto aangeschaft. Ik zie niet in hoe je die mensen weer 1-2-3 meer in de trein krijgt.

Ik kan heel goed leven met treinen die op drukke punten tijdens drukke tijden vertragingen oplopen. Dat heb je overal, vooral zelfs in en rond Zürich waar belangrijke trajecten gedeeltelijk enkelspoor zijn en blijven vanwege ruimtegebrek en/of natuurbescherming.

De spoorinfra, corona en de arbeidsmarkt kun je zo goed mogelijk proberen mee om te gaan, maar je zult het er grotendeels mee moeten doen. Voor mij blijven defecte treinen een punt waar in NL gewoon grote winst te behalen is. Ik verblijf nu in Frankfurt waar ik de trein indien mogelijk mijd door de gigantische uitval en vertragingen, maar defecte treinen heb ik niet meegemaakt de laatste maand. Het is altijd personeelstekort, vertraging van een voorgaande trein of een kapot spoor o.i.d.

Misschien en mogelijk wordt het opgelost doordat de ICM(m)-treinen, die trouwens mijn favoriete treinen zijn, vervangen gaan worden door de nieuwe intercity's. Misschien is mijn reisgedrag ook niet representatief omdat ik een groot deel van mijn reizen op de HSL maak, maar heel storend is het wel

uurdiensten. NS doet het weer eens slechter als haar concollega's. 

Arriva snijdt in dienstregeling op zaterdag: helft treinen valt uit - RTV Noord

@Tonny.s

Uurdiensten ook bij Arriva.

tijdelijk, men hoopt tot en met september. dat is iets heel anders t/m december 2023.

Arriva bedient zich van dezelfde salami tactiek naar de opdrachtgever toe als NS doet. Denk maar niet dat Arriva vanaf 1 oktober weer op volle sterkte rijdt, ook die zitten met de financiële consequenties van minder reizigers 

Reputatie 7
Badge +3

Misschien wordt het opgelost doordat de ICM(m)-treinen, die trouwens mijn favoriete treinen zijn vervangen gaan worden door de nieuwe intercity's. 

VIRM's en sprinters kunnen net zo goed defect raken. Zelf heb ik enkele keren het genoegen gehad in een defecte trein te zitten, dat was 1 keer een SLT die kort na vertrek vanaf Den Haag Centraal defect bleek, het ding kwam nog niet eens tot het bochtje naar Holland Spoor (terug naar Centraalm kon die nog wel), en andere keer was een SNG die na stoppen op Voorschoten niet meer verder wilde. Verder nog een paar keer een sprinter (zowel SLT als SNG) die na keren op Den Haag Centraal niet meer terug naar Leiden wilde (maar ik wel). 

Reputatie 7
Badge +3

De meeste van de verdwenen forensen werken nu deels thuis (50% van alle werknemers) of hebben een auto aangeschaft. Ik zie niet in hoe je die mensen weer 1-2-3 meer in de trein krijgt.

En juist met dat deels thuis werken is reizen met de trein in verhouding duurder geworden omdat je geen of veel minder voordeel hebt van een abonnement en je mogelijk daardoor  ook minder reiskostenvergoeding ontvangt.

Als ik nu nog 2 of 3 dagen per week naar kantoor zou moeten, zou ik zeer zeker proberen nog een dag extra per week thuis te werken, of kijken of ik wat vaker met een collega mee kan rijden of misschien toch bij goed weer op de fiets of e-bike te gaan. Dat zou dan kosten voor de trein schelen en heeft NS minder inkomsten. Nadeel van meer thuiswerken kan komende winter wel de hogere energiekosten zijn.

Bij 5 dagen en Traject Vrij leverde het me financieel niets op om te gaan fietsen of mee te rijden met een collega. Dat meerijden met een collega die bij mij in de wijk woonde deed ik alleen bij werkzaamheden omdat het veel tijdswinst opleverde of die ene keer bij de staking in mei 2019. 

Reputatie 6
Badge

We kunnen natuurlijk van alles eisen, maar als het personeel er niet is, dan rijdt er niets. NS heeft uit vrije wil de frequentie verhoogd naar boven het minimumniveau van de concessie. Daar waren geen strengere eisen voor nodig.

Reputatie 7

Wel zijn defecte treinen op de HSL een groot probleem geweest maar inmiddels is dat ook flink verbeterd.

Nog altijd is station Breda (waar ik bijna iedere dag ben) het minst punctuele station van Nederland las ik deze week. Dat is voornamelijk te danken aan al die treinen over de HSL. Niet altijd meer door defecten, maar door tal van andere zaken. De IC Brussel kan er ook wat van... dat afbuigen naar Breda en kopmaken is toch een ding, zeker als de trein al te laat binnenkomt loopt vaak de vertraging alleen maar op of hij valt alsnog uit😐

Als in vanaf de nieuwe dienstregeling er nog maar 3x treinen per uur van Breda richting Rotterdam rijden wordt het misschien beter.

Reputatie 7
Badge +3

De meeste van de verdwenen forensen werken nu deels thuis (50% van alle werknemers) of hebben een auto aangeschaft. Ik zie niet in hoe je die mensen weer 1-2-3 meer in de trein krijgt.

En juist met dat deels thuis werken is reizen met de trein in verhouding duurder geworden omdat je geen of veel minder voordeel hebt van een abonnement en je mogelijk daardoor  ook minder reiskostenvergoeding ontvangt.

Bij gedeeltelijk thuiswerken wordt er qua tarieven flexibiliteit gevraagd. Dat kun je bieden met kortingabonnementen maar niet met starre abonnementen met afgekocht reisrecht. Maar "Utrecht" weigert al twee jaar daarin mee te bewegen.

Dat dus. Maar wel eerder al aankondigen dat NS zou werken aan nieuwe kaartjes/abonementen om reizigers terug te winnen en die gericht zijn op mensen die minder vaak naar kantoor gaan. Dat was dus een dooie mus, behalve voor de grotere bedrijven die gebruik kunnen maken van Traject op Maat. Maar de forens die zelf zijn abonnement betaalt (en daar al dan niet reiskostenvergoeding voor ontvangt) staat in de kou. Dan vind ik het niet zo gek dat die reiziger NS de rug toekeert. 

Dat kan ook gewoon met afgekocht reisrecht hoor. Diverse regio's bieden voor de bus bv. bundels met 10 reizen per maand of 100 per jaar aan.

Omdat je ook deels buiten je vaste traject kunt reizen wordt dat op het spoor mateloos ingewikkeld. Kortingabonnementen zijn veel simpeler.

Reageer