Vanaf september minder treinen, in 2023 nog minder treinen



Toon eerste bericht

184 reacties

Reputatie 7
Badge +3

NS zou dit kunnen oplossen door net als bijvoorbeeld in Duitsland lijnnummers te gaan gebruiken. 

Badge +3

Het lijkt erop dat de treinseries 14600 (Zwolle-Amsterdam Centraal) en 4600 (Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal) die al aansluitend met hetzelfde materieel werden gereden zijn samengevoegd onder serie 4600. Dat lijkt niets met de aanpassingen wegens personeelsgenrek te maken te hebben. Is dit moment aangegrepen om meer, wellicht al langer gewenste aanpassingen door te voeren?

Ik zie dit zo gauw niet terug, maar zou ook nog kunnen komen omdat Dronten - Lelystad eruit ligt, en de 14600 alleen Zwolle - Dronten rijdt?

Als je een op een 4600 vanuit Den Haag Zwolle als bestemming zou zetten dan zou je misschien verwachten dat die via Utrecht gaat, maar als er Lelystad op staat is het al een stuk duidelijker.

Maar de 1800 (Den Haag - Zwolle) rijdt dezelfde route, staat daar dan wel duidelijk via Amsterdam Centraal op de borden?

Reputatie 7
Badge +3

Dat 4600 voor de hele route heeft niets te maken met het probleem tussen Lelystad en Dronten, er was al eerder aangegeven dat dit weer één serie zou worden. Ik zeg weer omdat bij het begin dat de 4600 van/naar Den Haag dit ook één serie was, dit duurde echter maar enkele maanden.

De reisplanner is nu al wel voor maandag aangepast wat betreft het probleem Lelystad- Dronten en dan is het tussen Zwolle en Dronten 304600.

En ik denk dat je wat in de war bent met de 1900, dat was Dordrecht - Eindhoven. Den Haag - Zwolle (en verder naar het noorden) is 700 en 1800 en die gaan niet via Amsterdam Centraal, maar via Amsterdam Zuid.

Reputatie 6
Badge

De Intercity Dordrecht - Lelystad moet keren in Almere, omdat het niet past in Lelystad (serie 2400). Serie 4600 (sprinter Zwolle - Amsterdam Centraal - Den Haag) rijdt wel vanaf Lelystad, net als de intercity's naar Den Haag (serie 700/1800).

Badge +3

Waar ik 1900 zei bedoelde ik natuurlijk 1800 en ik keek op spoorkaart.mwnn.nl en zag dat die (net als de 4600) via Centraal gaat, zie https://treinposities.nl/ritinfo/20220904/1860 dus vandaar de verwarring.

Waarom de 2600 wel via Zuid en de 1800 niet? Misschien zijdelings effect van https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/11754-3-september-2022-werkzaamheden-hoofddorp-schiphol-hilversum

NS zou dit kunnen oplossen door net als bijvoorbeeld in Duitsland lijnnummers te gaan gebruiken. 

feitelijk gebruikt de NS die ook alleen communiceren ze daar niet mee.  Maar je ziet ze ook in de reisplanner gewoon staan met daarin dan ook het volgnummer van de trein verwerkt.  Op zich is het allemaal wel logisch opgebouwd alleen is er de keuze gemaakt om met de plaatsnamen te werken, net als op de snelwegen het geval is.  Op snelwegen had men ook de keuze kunnen maken met A1 West en A1 Oost maar weet niet of dat duidelijkheid geeft voor veel mensen.

Wel zijn defecte treinen op de HSL een groot probleem geweest maar inmiddels is dat ook flink verbeterd.

Nog altijd is station Breda (waar ik bijna iedere dag ben) het minst punctuele station van Nederland las ik deze week. Dat is voornamelijk te danken aan al die treinen over de HSL. Niet altijd meer door defecten, maar door tal van andere zaken. De IC Brussel kan er ook wat van... dat afbuigen naar Breda en kopmaken is toch een ding, zeker als de trein al te laat binnenkomt loopt vaak de vertraging alleen maar op of hij valt alsnog uit😐

Als in vanaf de nieuwe dienstregeling er nog maar 3x treinen per uur van Breda richting Rotterdam rijden wordt het misschien beter.

Breda heeft ook vooral vertragingen door de cargo treinen op de routes.

In principe kan dat allemaal wel, het echt consistent overal uitrollen zal wat voeten in de aarde hebben, maar NS kan het prima invoeren. Dan, als het echt gangbaar wordt, nemen andere partijen het rap genoeg over in de eigen applicaties/planners/et cetera.

Je zit dan wel met treinen die opeens een andere route rijden, daar is dan geen lijnnummer voor.  Neem dit weekend de 1800 die via Amsterdam Centraal reed ipv Amsterdam Zuid.

Reputatie 7
Badge +2

Bussen met een vast lijnnummer rijden ook wel eens een omleiding, waarom zou dat bij treinen dan opeens een probleem zijn?

Qua communicatie juist makkelijker: "IC18 rijdt om via Amsterdam Centraal". Zie bv. de communicatie in Zwitserland waar ze ook met lijnnummers werken die bij de ICs ook redelijk uit het treinnummer volgen (bij de IRs daar zag ik de link niet zo).

Moet NS alleen niet van die complexe dingen gaan doen als afgelopen zondag, met IC15 die Den Haag - Amersfoort reed, maar andersom Amersfoort - Amsterdam. En de IC7/IC18 die dan juist Lelystad - Den Haag en Amsterdam - Lelystad reden.

Reputatie 2

Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.
Dat is mensen terug jagen naar hun auto. Het lijkt soms vee vervoer met die kleine treinen in de Spits. Ik reis vanuit Almere naar Lelylaan en daar reed vroeger een IC trein naar Almere, deze is er al eruit gehaald. Nu nu ook minder treinen…. AUB dan graag wel langer. De trein die nu vanuit Lelylaan naar Almere rijdt komt vanuit Schiphol en zit alweer vol met toeristen etc. Waardeloos reizen dit. En dan willen ze ook mindere treinen inzetten in 2023. A.U.B. dan wel graag LANGERE treinen. 

Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

Dat er op papier minder reizigers zijn is leuk, maar dat maakt de treinen nog niet minder vol.

Dat is interessant. Er zijn aantoonbaar minder reizigers en toch zou het even druk zijn. Zitten er dan kaboutertjes in de trein ter vervanging van de weggelopen reizigers?

 

De afgelopen weken heb ik niet anders dan stampvolle treinen gehad, waarbij er vooral in de spits echt reizigers achter moesten blijven. 

Dat betekent eerder dat de materieelplanning niet goed op orde is. Of dat er geplande treinstellen uitvallen omdat er geen tweede conducteur beschikbaar is.

Wat overeind blijft staan is dat je met fors minder reizigers niet evenveel materieel in dienst kunt houden.

Reputatie 7

@Tamzin  

En halfjaarcijfers van de NS moet je eerst goed doorgronden, Bert en consorten zijn erg goed in het spelen met cijfertjes om daardoor een andere indruk te geven dan de werkelijkheid.  Hoeveel is er deze keer opgevoerd als afschrijvingen?

Je kunt in Nederland niet zo veel omdat er voor afschrijvingen gewoon normen zijn die je moet aanhouden om te voorkomen dat dat je aandeelhouders, belastingen, etc. op die manier een poot kunt uitdraaien.

Wat me verbaast is dat jij nog steeds in de ontkenningsfase zit met betrekking tot de rampzalige financiële situatie bij NS.

Tamzin, jij gelooft echt nog in sprookjes.  Pak de cijfers van de corona periode er nog even bij en kijk daar eens heel goed naar.

En normen voor afschrijvingen, nope, er zijn wat regeltjes voor het standaard afschrijfwerk maar daarbuiten bepaal jij toch echt zelf hoe je iets afschrijft. En ik mag aannemen dat het bij jou bekend is dat de NS al eerder de belastingdienst een poot heeft uitgedraaid net als de meeste bedrijven zodra ze de kans krijgen.

 

Het is klinkklare onzin om hier te beweren dat de cfo van een Nederlandse vennootschap vrijblijvend met cijfertjes kan spelen om een andere indruk (?) van de werkelijkheid te geven.

Dat lukraak, naar eigen inzichten en zonder verantwoording, zou kunnen worden afgeschreven is van het hetzelfde laken een pak. De verslechterde vooruitzichten zijn  in de jaarrekening van 2020 tot uiting gebracht middels een afwaardering. Daar is men wettelijk toe verplicht. Dat heeft in de daarop volgende jaren geleid tot lagere afschrijvingen.

De verdachtmakingen t.a.v. de cfo lijken mij dus volstrekt onterecht.

Die afschrijving kun je dus wel degelijk sturen, niemand kan namelijk in de toekomst kijken welke afschrijving juist is in deze gevallen. Ook de NS is niet in staat om de toekomstige reizigersaantallen te voorspellen in 2020, als ze dat wel had gekund en corona had voorspeld dan waren de extra afschrijvingen nml. niet nodig geweest. De optie was er ook om minder extra af te schrijven en de afschrijvingen pas te laten plaatsvinden in de jaren waar het betrekking op had.

In alle bedrijven wordt “gespeeld” met afschrijvingen omdat dat niet ten laste gaat van je liquide middelen in het bedrijf maar wel sturing geeft aan het bedrijfsresultaat en je belastingafdracht.

 

Zover mijn enige reactie richting jou voor nu en de komende tijd op dit forum. Zoals aangegeven heb ik geen enkele behoefte en zin om op jouw posts te reageren, dus bespaar je de moeite om op die van mij te reageren.

Reputatie 7

Je dient een onderscheid te maken tussen de fiscale en de commerciële jaarrekening.

De fiscale jaarrekening dient er uitsluitend toe om de fiscale winst en de te betalen belasting te bepalen en kent eigen regels mbt afschrijvingen etc.. Deze fiscale jaarrekening is verder niet relevant.

Waar het hier om gaat is de commerciële jaarrekening, die geeft de financiële situatie van de onderneming weer. Gesteld dat de afschrijvingen uitgesteld hadden kunnen worden, hetgeen niet zo is, dan was het verlies in 2021 en verder hoger geweest. Zou niet weten wat daarmee gewonnen zou zijn geweest. Als je blijft denken dat het geven van een meer rooskleurig beeld mogelijk zou zijn geweest dan verwijs ik je naar hetgeen de voormalige top van het Ahold concern (van der Hoeven/Meurs) is overkomen.

In de externe verslaggeving is o.a. het principe van de voorzichtigheid leidend, daar valt niet aan te ontkomen. Maar iedereen is vrij om eigen opvattingen er op na te houden en daar op bijvoorbeeld de beurs, al dan niet, zijn voordeel mee te doen.

De cfo van NS verdient je verdachtmakingen echter niet.

Reputatie 7
Badge

Dank voor het delen @West Het is zeker een vervelend lange lijst, maar het in ieder geval weten is toch fijn en ik had hem nog steeds niet gevonden.

Reputatie 4

Wat ik wel niet snap is die hardnekkige inzet van losse ICM-stellen Dat is gewoon gepruts van de planning afdeling.

Mee eens. De 500- en 600-serie rijden nu al een aantal dagen na 19 uur met een los stel. Dat is gewoon echt veel te kort, er is vaak ook sprake van achterblijvers in bijvoorbeeld Amersfoort (die dan de Sprinter nemen die vaak ook al vol is). Kan hier niet wat aan gedaan worden, behalve de druktemelder in de app invullen?

Reputatie 7
Badge +3

Als een zodanige lijst had ik hem ook niet gevonden, wel staan de aanpassing in de advies aanvraag op de site van lokov, maar dan moet je zelf de lijst maken en dat was me iets te veel moeite.

Reputatie 7
Badge +3

Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

Dat er op papier minder reizigers zijn is leuk, maar dat maakt de treinen nog niet minder vol. De afgelopen weken heb ik niet anders dan stampvolle treinen gehad, waarbij er vooral in de spits echt reizigers achter moesten blijven. 

Op die manier blijft er natuurlijk helemaal niemand over in het OV. 

De volle treinen blijven melden.

Reputatie 7
Badge

Als een zodanige lijst had ik hem ook niet gevonden, wel staan de aanpassing in de advies aanvraag op de site van lokov, maar dan moet je zelf de lijst maken en dat was me iets te veel moeite.

Oh ik zie nu pas dat ook @West het over de dienstregeling 2023 had. Die viel natuurlijk uit de adviesaanvraag te halen, ja. Ik hoopte eigenlijk nog op een lijstje met de concrete wijzigingen per september.

Reputatie 6
Badge

Misschien personeelstekort op de logistieke afdeling die het materieel regelt.

 

Als er geen medewerkers genoeg zijn op de afdeling dan stapelt het werk alleen maar op.

Correct. Dit is exact wat er nu aan de hand is. Genoeg ideeën: van het verlengen op de bestaande trajecten tot extra treinen via een omleiding, maar nergens is nu de capaciteit om het op de gewenste manier te verwerken. Zelfde issue met alle te korte treinen en de bijbehorende meldingen.

Even iets meer ontopic, ik heb hier nog geen lijst voorbij zien komen met de volledige wijzigingen vanaf dienstregeling 2023, en dat zijn er nogal wat. Zelfs ik als personeel zijnde schrik behoorlijk van de omvang van deze lijst

Reken er maar op dat het hier niet bij gaat blijven. Tenzij de forensen plotseling massaal gaan terugkomen (wat mij onwaarschijnlijk lijkt) zullen veel grotere inkrimpingen nodig zijn .

Uitgaande van een CAO-verhoging van ruim 10% zal het tekort volgend jaar oplopen tot een kleine miljard euro. Dat ga je met deze inkrimpingen niet goed maken. De kosten zullen dan toch echt 20-25% omlaag moeten, qua exploitatie, qua materieel en qua personeel. Dat betekent dan niet in het weekend en tussen spitsen wat treinen schrappen maar gewoon de basisdienstregeling substantieel inkrimpen.

Dat is dus het probleem dat de materieelplanning niet op orde is. Ik zie ook spitstreinen waar op maandag 10 bakken worden ingezet en op dinsdag 4 bakken, dat slaat natuurlijk nergens op.

Opvallend is wel dat deze rare verschillen vooral lijken voor te komen bij de treinseries waar DDZ en ICM gemixt rijden. Andere treinseries die bijna altijd met hetzelfde materieel rijden lijken veel consistenter qua inzet.

Ook bij SLT en Flirt zie je dat, ook daar is geen touw aan vast te knopen.

Vroeger toen het materieel nog vooral met de hand werd gepland had iedere treinserie een vaste basissamenstelling waarbij treinen op drukke tijden naar behoefte werden verlengd (wel voor ma-vr altijd dezelfde verlenging).

Dat kon omdat je toen nog kleine eenheden had, bij een viertje als basis kon je in de spits een tweetje bij plaatsen. Door de aankoop van treinstellen met veel meer bakken is dat niet meer mogelijk waardoor de planning ook veel ingewikkelder is geworden.

Reputatie 6

Worden de treinen wel langer als NS de dienstregeling gaat versoberen? Zoals het nu gaat is serieus waardeloos.

Er zijn (vooral in de spits) ook een stuk minder reizigers dan voor corona. Er zal dus logischerwijs ook evenredig minder materieel worden ingezet. Omdat er op sommige lijnen veel treinen geschrapt worden en op andere lijnen weinig/geen zal de inzet per trein opnieuw gepland worden, dat is een permanent proces. 

Sinds vorige week is het een stuk drukker in de trein met studenten en dan is een VIRM-4 tijdens de spits in de Randstad echt te kort.

Reageer