Vanaf september minder treinen, in 2023 nog minder treinen



Toon eerste bericht

184 reacties

Reputatie 7

Wel zijn defecte treinen op de HSL een groot probleem geweest maar inmiddels is dat ook flink verbeterd.

Nog altijd is station Breda (waar ik bijna iedere dag ben) het minst punctuele station van Nederland las ik deze week. Dat is voornamelijk te danken aan al die treinen over de HSL. Niet altijd meer door defecten, maar door tal van andere zaken. De IC Brussel kan er ook wat van... dat afbuigen naar Breda en kopmaken is toch een ding, zeker als de trein al te laat binnenkomt loopt vaak de vertraging alleen maar op of hij valt alsnog uit😐

Als in vanaf de nieuwe dienstregeling er nog maar 3x treinen per uur van Breda richting Rotterdam rijden wordt het misschien beter.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien wordt het opgelost doordat de ICM(m)-treinen, die trouwens mijn favoriete treinen zijn vervangen gaan worden door de nieuwe intercity's. 

VIRM's en sprinters kunnen net zo goed defect raken. Zelf heb ik enkele keren het genoegen gehad in een defecte trein te zitten, dat was 1 keer een SLT die kort na vertrek vanaf Den Haag Centraal defect bleek, het ding kwam nog niet eens tot het bochtje naar Holland Spoor (terug naar Centraalm kon die nog wel), en andere keer was een SNG die na stoppen op Voorschoten niet meer verder wilde. Verder nog een paar keer een sprinter (zowel SLT als SNG) die na keren op Den Haag Centraal niet meer terug naar Leiden wilde (maar ik wel). 

Ik kan heel goed leven met treinen die op drukke punten tijdens drukke tijden vertragingen oplopen. Dat heb je overal, vooral zelfs in en rond Zürich waar belangrijke trajecten gedeeltelijk enkelspoor zijn en blijven vanwege ruimtegebrek en/of natuurbescherming.

De spoorinfra, corona en de arbeidsmarkt kun je zo goed mogelijk proberen mee om te gaan, maar je zult het er grotendeels mee moeten doen. Voor mij blijven defecte treinen een punt waar in NL gewoon grote winst te behalen is. Ik verblijf nu in Frankfurt waar ik de trein indien mogelijk mijd door de gigantische uitval en vertragingen, maar defecte treinen heb ik niet meegemaakt de laatste maand. Het is altijd personeelstekort, vertraging van een voorgaande trein of een kapot spoor o.i.d.

Misschien en mogelijk wordt het opgelost doordat de ICM(m)-treinen, die trouwens mijn favoriete treinen zijn, vervangen gaan worden door de nieuwe intercity's. Misschien is mijn reisgedrag ook niet representatief omdat ik een groot deel van mijn reizen op de HSL maak, maar heel storend is het wel

Eeen groot deel van de storingen wordt ook gewoon veroorzaakt door defecte treinen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ns-richting-recordjaar-qua-storingen-vooral-rond-schiphol-veel-problemen~be65da4d/

Dat is voor mij het grootste verschil met Zwitserland. Ik heb daar in een half decennium NUL defecte treinen meegemaakt. Bij NS wekelijks of vaker

Er wordt vaak verwezen naar spoorinfra, drukte op het net, corona, personeelstekort. Maar een ruime meerderheid van mijn vertragingen en dus ook claims wordt gewoon veroorzaakt doordat de trein er weer eens mee ophoudt. Zoals bij mijn laatste vijf IC-direct reizen en dan wordt een half uur lang omgeroepen dat de machinist PROBEERT om de trein weer aan de praat te krijgen (en surprise surprise dat lukt de beste man of vrouw zelden)

Defecte treinen moet je wel even goed gaan uitsorteren want de meeste gemelde defecte treinen staan slechts enkele minuten stil en rijden dan weer verder op het HRN.  Wel zijn defecte treinen op de HSL een groot probleem geweest maar inmiddels is dat ook flink verbeterd.

 

En Schiphol is een bekende bottleneck, daar rijden eigenlijk al meer treinen dan zou kunnen want de marges tussen treinen zijn daar al aangepast om al die treinen mogelijk te maken. 

Daar hadden gewoon 2 extra sporen moeten zijn maar dat kost teveel.

Eeen groot deel van de storingen wordt ook gewoon veroorzaakt door defecte treinen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ns-richting-recordjaar-qua-storingen-vooral-rond-schiphol-veel-problemen~be65da4d/

Dat is voor mij het grootste verschil met Zwitserland. Ik heb daar in een half decennium intensief treinreizen NUL defecte treinen meegemaakt. Bij NS wekelijks of vaker

Er wordt vaak verwezen naar spoorinfra, drukte op het net, corona, personeelstekort. Maar een ruime meerderheid van mijn vertragingen en dus ook claims wordt gewoon veroorzaakt doordat de trein er weer eens mee ophoudt. Zoals bij mijn laatste vijf IC-direct reizen en dan wordt een half uur lang omgeroepen dat de machinist PROBEERT om de trein weer aan de praat te krijgen (en surprise surprise dat lukt de beste man of vrouw zelden)

Reputatie 7

En last but not least, veel uitval van treinen wordt nog steeds veroorzaakt door ontbrekende treindienstleiders en defecten aan de spoorinfra, hier kan de NS totaal niets aan doen want even omrijden zoals met de auto gaat met de trein iets lastiger.

Daar kan NS niets aan doen maar feit is dat de meeste reizigers wél eerst naar NS kijken en daarop mopperen. Weten zij veel dat ze voor veel van de storingen eigenlijk naar Prorail dienen te wijzen. Maar het maakt ze denk ik ook niet uit want ze stappen dan toch weer in de auto als het enigzins mogelijk is. Misschien is de auto onder de streep duurder maar het is wel veel tijdsbesparender /flexibeler en dat blijkt veel waard. Treintarieven zijn ook niet mals immers en wat gaat dat nog worden als de financiële eisen van de bonden in het geheel zouden worden ingewilligd. Las vandaag in het nieuws dat de filedruk nu alweer flink toeneemt en men een zware herfst verwacht. En al die spoorperikelen helpen daar voor een deel aan mee. 

En een ander OV bedrijf gaat niets voorlopig geen verandering brengen, 

Een ander OV-bedrijf gaat wel degelijk verandering brengen, maar dan in negatieve zien. Een vervoerder als Arriva is compleet niet klaar voor het hoofdrailnet en alles wat er bij komt kijken. Misschien wel wat treinen rijden betreft (of niet), maar zeker niet voor alles eromheen 

Ik raad mensen aan bijvoorbeeld een Arriva Flow-abonnement te proberen, een hoop te reizen en een aantal keer van abonnement te wisselen en dan contact op te nemen met de klantenservice over alles wat er mis gaat. Het is echt een totaal amateuristische bende. Er gaat zoveel fout dat NS er niets bij is en dan hebben ze alleen wat uithoeken van Nederland en provinciale lijntjes

Misschien even het excuus van de NS lezen welke vandaag in de media is verschenen daar staat gewoon in dat het bedrijf de verkeerde focus heeft gehad waardoor ze nu zwaar in de problemen zitten qua personeel.

En een ander OV bedrijf gaat niets voorlopig geen verandering brengen, ook die moeten eerst personeel werven en met als dat met de CAO van Arriva of QBuzz zou zijn dan zal het personeelsgebrek alleen maar erger worden.

De overheid heeft hier zeker de hand in gehad door geen 100% afdekking te geven van de kosten die gemaakt moesten worden op gezag van de overheid. De overheid stond aan het bewind qua dienstregeling tijdens Corona want overal moest toestemming voor zijn vanuit de overheid qua afschalen juist vanwege de afspraken/concessie.

Maar ook het afstoten van succes formules op de stations heeft de NS inkomsten gekost.

En helaas heeft de aanstichter van dit alles het zinkende schip verlaten en is het nu nog steeds wachten op een kordate nieuwe CEO die de NS weer naar het niveau kan tillen wat we mogen verwachten in een land als Nederland. Alhoewel we inmiddels wel steeds verder wegzakken dankzij Den Haag.

En last but not least, veel uitval van treinen wordt nog steeds veroorzaakt door ontbrekende treindienstleiders en defecten aan de spoorinfra, hier kan de NS totaal niets aan doen want even omrijden zoals met de auto gaat met de trein iets lastiger.

Reputatie 6
Badge

Als er opeens een Arrivavlag in Utrecht gaat wapperen: wat is er dan concreet veranderd? Personeel moet worden overgenomen (zie WP2000). Materieel ook. Je hebt dezelfde planners, dezelfde machinisten, dezelfde bijsturing. Alleen de kleur van het uniform wordt anders. Natuurlijk kun je denken aan treinen zonder conducteur, maar gaan de bonden dat goedvinden als de overheid het oplegt? En maakt het uit als al het andere personeel gewoon overgaat? Arriva heeft geen duizende machinsiten en een giga-vloot om opeens het hele Hoofdrailnet over te nemen. Feitelijk zal er dus weinig veranderen.

Overall kan gesteld worden dat de NS in een deplorabele staat verkeerd. Stakingen, uitval van treinen, veel te volle treinen, korte treinen en nu diep snijden in de dienstregeling. Je kan zeggen dat NS gewoon weg geen betrouwbaar product levert. Mijns inziens moet de concessie worden opengebroken om zo een andere vervoerder een kans te geven. 

Simpelweg zeggen dat er geen personeel is kan niet zomaar de hoofdreden zijn. Men wist dat Corona een keer over zou zijn en daar dient men op te anticiperen als bedrijf. Dat geld overigens voor elk bedrijf. 

Met terugkerende reizigers, aankomende woningbouw opgaves en de stikstof problemen gaat NS ordinair bezuinigen. Overigens treft het kabinet ook hierin blaam. Jarenlang betalen voor lege treinen om vervolgens bij terugkeer en herstart van de maatschappij hand op de knip te houden.

Andere OV bedrijven doen dit ook. Het risico is dat de reiziger definitief weg blijft en het van kwaad tot erger wordt. NS heeft nu als core business minder en minder treinen rijden, uitval en stakingen. NS weet zelf ook dat vele treinen in de toekomst niet zullen terug keren. Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen op OV gebied.

Reputatie 7
Badge +2

Bussen met een vast lijnnummer rijden ook wel eens een omleiding, waarom zou dat bij treinen dan opeens een probleem zijn?

Qua communicatie juist makkelijker: "IC18 rijdt om via Amsterdam Centraal". Zie bv. de communicatie in Zwitserland waar ze ook met lijnnummers werken die bij de ICs ook redelijk uit het treinnummer volgen (bij de IRs daar zag ik de link niet zo).

Moet NS alleen niet van die complexe dingen gaan doen als afgelopen zondag, met IC15 die Den Haag - Amersfoort reed, maar andersom Amersfoort - Amsterdam. En de IC7/IC18 die dan juist Lelystad - Den Haag en Amsterdam - Lelystad reden.

Je zit dan wel met treinen die opeens een andere route rijden, daar is dan geen lijnnummer voor.  Neem dit weekend de 1800 die via Amsterdam Centraal reed ipv Amsterdam Zuid.

In principe kan dat allemaal wel, het echt consistent overal uitrollen zal wat voeten in de aarde hebben, maar NS kan het prima invoeren. Dan, als het echt gangbaar wordt, nemen andere partijen het rap genoeg over in de eigen applicaties/planners/et cetera.

Reputatie 7
Badge +3

Helemaal leuk en herkenbaar wordt het wanneer zoals in Duitsland de lijnnummers ook nog een extra naam krijgen. Liefst iets met Express erin. Zoals RE19, de Rhein-IJssel Express.

 

Ik ben persoonlijk nog altijd groot voorstander van lijnnummers, maar misschien komt dat ook vanuit m’n achtergrond. Wat ik wilde aangeven is dat er, naast lijnnummers waar veel ingrijpendere wijzigingen voor nodig zijn, er ook laaghangend fruit is waar NS telkens tussen schommelt. Anders haalt NS direct de “Heel Erg Complex” joker tevoorschijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Lijnnummers zijn heel handig omdat je meer flexibiliteit krijgt in de planning en de reisinformatie.

In Utrecht heb je bijvoorbeeld buslijn 6 die bij station Overvecht wisselt van lijnnummer en daar lijn 30 wordt. Maar een gedeelte van het jaar rijdt lijn 30 minder frequent en wordt er niet van lijnnummer gewisseld omdat lijn 6 en lijn 30 dan onafhankelijk van elkaar worden gereden.

 

NS zou dit kunnen oplossen door net als bijvoorbeeld in Duitsland lijnnummers te gaan gebruiken. 

Er zijn legio mogelijkheden om uit te kiezen, lijnnummers, maar er zijn ook allerlei opties al in de reisinformatie-software ingebouwd om met dit probleem overweg te kunnen. Probleem is veelal dat er dan toch weer gaten vallen, zo kan bijvoorbeeld de boordsoftware van de SLT sprinter niet overweg met verkorte eindbestemmingen. Dan staat er dus op het bord netjes “Amsterdam CS”, terwijl op de trein “Den Haag CS” staat. Daar komt NS dan ineens weer achter na een aantal maanden draaien, en dan een jaar of wat later wisselt men weer van idee.

Ik heb nog wel wat ideeën over de manier waarop men dit relatief netjes kan fixen, maar durf geen voorbarige uitspraken meer te doen over dit verhaal.

Reputatie 7
Badge +3

Waar ik 1900 zei bedoelde ik natuurlijk 1800 en ik keek op spoorkaart.mwnn.nl en zag dat die (net als de 4600) via Centraal gaat, zie https://treinposities.nl/ritinfo/20220904/1860 dus vandaar de verwarring.

Waarom de 2600 wel via Zuid en de 1800 niet? Misschien zijdelings effect van https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/11754-3-september-2022-werkzaamheden-hoofddorp-schiphol-hilversum

De 1800 gaat dit weekend via Centraal, maar dat is niet de gebruikelijke route. En de 2600 rijdt normaal alleen Almere - Amsterdam Centraal, maar dit weekend rijdt die 2600 vanaf Almere via Zuid en Schiphol door naar Vlissingen. Normaal rijdt de 2200 van Amsterdam Centraal naar Vlissingen en gaat dan via Haarlem. Maar dit weekend is Haarlem een beetje vol met sprinters naar Zandvoort (er schijnt daar een feestje te zijn of zo 😄 ). Er is het één en ander aangepast rond Amsterdam en Haarlem, dus als je wilt kijken naar hoe deze series normaal rijden moet je niet dit weekend als uitgangspunt nemen. 

 

NS zou dit kunnen oplossen door net als bijvoorbeeld in Duitsland lijnnummers te gaan gebruiken. 

feitelijk gebruikt de NS die ook alleen communiceren ze daar niet mee.  Maar je ziet ze ook in de reisplanner gewoon staan met daarin dan ook het volgnummer van de trein verwerkt.  Op zich is het allemaal wel logisch opgebouwd alleen is er de keuze gemaakt om met de plaatsnamen te werken, net als op de snelwegen het geval is.  Op snelwegen had men ook de keuze kunnen maken met A1 West en A1 Oost maar weet niet of dat duidelijkheid geeft voor veel mensen.

Badge +3

Waar ik 1900 zei bedoelde ik natuurlijk 1800 en ik keek op spoorkaart.mwnn.nl en zag dat die (net als de 4600) via Centraal gaat, zie https://treinposities.nl/ritinfo/20220904/1860 dus vandaar de verwarring.

Waarom de 2600 wel via Zuid en de 1800 niet? Misschien zijdelings effect van https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/11754-3-september-2022-werkzaamheden-hoofddorp-schiphol-hilversum

Reputatie 6
Badge

De Intercity Dordrecht - Lelystad moet keren in Almere, omdat het niet past in Lelystad (serie 2400). Serie 4600 (sprinter Zwolle - Amsterdam Centraal - Den Haag) rijdt wel vanaf Lelystad, net als de intercity's naar Den Haag (serie 700/1800).

Reputatie 7
Badge +3

Dat 4600 voor de hele route heeft niets te maken met het probleem tussen Lelystad en Dronten, er was al eerder aangegeven dat dit weer één serie zou worden. Ik zeg weer omdat bij het begin dat de 4600 van/naar Den Haag dit ook één serie was, dit duurde echter maar enkele maanden.

De reisplanner is nu al wel voor maandag aangepast wat betreft het probleem Lelystad- Dronten en dan is het tussen Zwolle en Dronten 304600.

En ik denk dat je wat in de war bent met de 1900, dat was Dordrecht - Eindhoven. Den Haag - Zwolle (en verder naar het noorden) is 700 en 1800 en die gaan niet via Amsterdam Centraal, maar via Amsterdam Zuid.

Badge +3

Het lijkt erop dat de treinseries 14600 (Zwolle-Amsterdam Centraal) en 4600 (Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal) die al aansluitend met hetzelfde materieel werden gereden zijn samengevoegd onder serie 4600. Dat lijkt niets met de aanpassingen wegens personeelsgenrek te maken te hebben. Is dit moment aangegrepen om meer, wellicht al langer gewenste aanpassingen door te voeren?

Ik zie dit zo gauw niet terug, maar zou ook nog kunnen komen omdat Dronten - Lelystad eruit ligt, en de 14600 alleen Zwolle - Dronten rijdt?

Als je een op een 4600 vanuit Den Haag Zwolle als bestemming zou zetten dan zou je misschien verwachten dat die via Utrecht gaat, maar als er Lelystad op staat is het al een stuk duidelijker.

Maar de 1800 (Den Haag - Zwolle) rijdt dezelfde route, staat daar dan wel duidelijk via Amsterdam Centraal op de borden?

Reputatie 7
Badge +3

NS zou dit kunnen oplossen door net als bijvoorbeeld in Duitsland lijnnummers te gaan gebruiken. 

NS wisselt om de zoveel tijd van standpunt over doorgaande verbindingen, en nu weer in het voordeel van de software: een treinnummer, en in de reisinformatie trucs uithalen om die eindbestemmmingen op te knippen.

Reageer