Vanaf september minder treinen, in 2023 nog minder treinen



Toon eerste bericht

184 reacties

Reputatie 7
Badge

Het lijkt erop dat de treinseries 14600 (Zwolle-Amsterdam Centraal) en 4600 (Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal) die al aansluitend met hetzelfde materieel werden gereden zijn samengevoegd onder serie 4600. Dat lijkt niets met de aanpassingen wegens personeelsgenrek te maken te hebben. Is dit moment aangegrepen om meer, wellicht al langer gewenste aanpassingen door te voeren?

Weet iemand daarnaast wat de achterliggende gedachte achter deze wijziging is? Voor zo ver ik weet was de gedachte de laatste jaren dat reizigers van een sprinter vanaf Zwolle met eindbestemming Den Haag Centraal verwachten dat deze via Amsterdam Zuid rijdt en dat het daarom duidelijker is eerst Amsterdam Centraal als 'eindbestemming' te vermelden, ondanks dat dat er weer toe leidt dat reisadviezen een overstap op Amsterdam Centraal tonen, terwijl je daar feitelijk dus kunt blijven zitten.

Is nu toch (weer) gevonden dat dit nadeel groter is dan het voordeel? Of wordt de proef met het tonen van 'via' stations uitgebreid en wordt dit straks eindelijk gewoon getoond als sprinter via Amsterdam Centraal naar Den Haag Centraal, zoals het eigenlijk is?

Reputatie 1

Ik las die dienstroosters en ik kreeg het gevoel of ik niet meer thuis zal kunnen komen met de trein! Ik werk in de vroege avond in Elst. De laatste rechtstreekse trein richting huis ging om 20:05. Die rijdt nu dus niet meer. Jammer! Gelukkig rijdt er (nog) een bus richting huis. Voor mijn collega's, die langer moeten werken, veel succes!

Dus dat worden waarschijnlijk met name op zaterdag overvolle Sprinters tussen Breda en Tilburg/Den Bosch (of een flink deel van de reizigers laat de trein dan gewoon links liggen, kan ook nog). En als er eentje uitvalt gelijk een uur vertraging...... 

Ik neem toch aan dat zaterdags twee stellen de standaard wordt en wellicht ook op zondag. Toen het stuk Den Bosch-Nijmegen op zondag overdag nog om het uur ging waren er op zondagochtend al vaak overvolle treinen als er met één stel werd gereden. 

Verder zullen er tussen de grotere stations straks meer mensen met de (nu vaak matig bezette) intercity gaan, simpelweg omdat die wel twee keer per uur gaat. 

Reputatie 7

Dus dat worden waarschijnlijk met name op zaterdag overvolle Sprinters tussen Breda en Tilburg/Den Bosch (of een flink deel van de reizigers laat de trein dan gewoon links liggen, kan ook nog). En als er eentje uitvalt gelijk een uur vertraging...... 

Die 6600 in de avonden en het weekend is wel heel beperkt met 1x per uur.

Dat betekent dat er tussen Dordrecht en Breda dan nog slechts 1 verbinding per uur is en dan ook nog eens een sprintertje.

En tussen Breda, Gilze-Rijen en de kleine stations van Tilburg ook. Heel beperkt voor dit dicht bevolkte gebied. Deze Sprinter is in het weekend veel beter bezet dan bijv. die stille Sprinter tussen Roosendaal en Dordrecht. Zeker als een los stelletje wordt gebruikt, wat regelmatig het geval is. Op zaterdag zie ik tegenwoordig vaak mensen staan omdat alle stoelen bezet zijn. Alleen tussen Breda en Dordrecht is het rustiger.

Dit is inderdaad een van de meest pijnlijke voorstellen, niet alleen voor het stuk Dordrecht-Tilburg maar ook voor het stuk Den Bosch-Nijmegen. Een groot aantal stations in Brabant valt daarmee terug naar een uurdienst. Maar ja, pijnlijke maatregelen doen pijn. 

Reputatie 7

Die 6600 in de avonden en het weekend is wel heel beperkt met 1x per uur.

Dat betekent dat er tussen Dordrecht en Breda dan nog slechts 1 verbinding per uur is en dan ook nog eens een sprintertje.

En tussen Breda, Gilze-Rijen en de kleine stations van Tilburg ook. Heel beperkt voor dit dicht bevolkte gebied. Deze Sprinter is in het weekend veel beter bezet dan bijv. die stille Sprinter tussen Roosendaal en Dordrecht. Zeker als een los stelletje wordt gebruikt, wat regelmatig het geval is. Op zaterdag zie ik tegenwoordig vaak mensen staan omdat alle stoelen bezet zijn. Alleen tussen Breda en Dordrecht is het rustiger.

Waarom blijft die 10 minutentrein rijden? Lijkt me onwenselijk. Of zit Schiphol of ASML hier soms achter

Politiek, als NS die zou afschaffen leggen ze een bom onder het verdere PHS programma. 

Waarom nog verder Investeren in PHS (bijv. in Vught) als NS zelf aangeeft dat het niet meer nodig is? 

Niet ASML of Schiphol zit hier achter maar ProRail. 

Reputatie 4

Waarom blijft die 10 minutentrein rijden? Lijkt me onwenselijk. Of zit Schiphol of ASML hier soms achter

Reputatie 7
Badge +3

NS kondigde in mei 2021 een Zesrittenkaart aan, zes ritten op een vast traject met twintig procent korting, maar dan wel alleen in de daluren. 

Het gaat voor forensen juist om een productformule voor de spits als alternatief voor trajectenkaarten 

Ja, en dat gaf ik in de rest van mijn post, wat je nu niet meenemt in je quote, ook aan. 

Dat kan ook gewoon met afgekocht reisrecht hoor. Diverse regio's bieden voor de bus bv. bundels met 10 reizen per maand of 100 per jaar aan.

Dan heb je het voordeel van een afgekocht abonnement, maar dan geschikt voor minder dagen in de week reizen. Maar zoiets kent NS al jaren niet meer, het lijkt eigenlijk best op een chipkaartversie van de 5-retourkaart van vroeger.

NS kondigde in mei 2021 een Zesrittenkaart aan, zes ritten op een vast traject met twintig procent korting, maar dan wel alleen in de daluren. 

Het gaat voor forensen juist om een productformule voor de spits als alternatief voor trajectenkaarten 

Reputatie 7
Badge +3

NS wilde daar niet aan omdat men er op gokte dat iedereen toch weer dagelijks zou gaan forensen en dat zou meer opleveren. 

Gokken is niet verstandig. Casino wint toch altijd. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan ook gewoon met afgekocht reisrecht hoor. Diverse regio's bieden voor de bus bv. bundels met 10 reizen per maand of 100 per jaar aan.

Dan heb je het voordeel van een afgekocht abonnement, maar dan geschikt voor minder dagen in de week reizen. Maar zoiets kent NS al jaren niet meer, het lijkt eigenlijk best op een chipkaartversie van de 5-retourkaart van vroeger.

NS kondigde in mei 2021 een Zesrittenkaart aan, zes ritten op een vast traject met twintig procent korting, maar dan wel alleen in de daluren. Dat vind ik geen goed alternatief iemand die eerst 5 dagen per week met Traject Vrij reisde en nu misschien nog maar 2 of 3 keer. Traject Vrij reizigers reizen vooral tijdens de spits. Die Zesrittenkaart is verder tot op heden niet geintroduceerd, waarschijnlijk zag NS zelf ook in dat dit geen succes zou worden. 

 

De meeste van de verdwenen forensen werken nu deels thuis (50% van alle werknemers) of hebben een auto aangeschaft. Ik zie niet in hoe je die mensen weer 1-2-3 meer in de trein krijgt.

En juist met dat deels thuis werken is reizen met de trein in verhouding duurder geworden omdat je geen of veel minder voordeel hebt van een abonnement en je mogelijk daardoor  ook minder reiskostenvergoeding ontvangt.

Bij gedeeltelijk thuiswerken wordt er qua tarieven flexibiliteit gevraagd. Dat kun je bieden met kortingabonnementen maar niet met starre abonnementen met afgekocht reisrecht. Maar "Utrecht" weigert al twee jaar daarin mee te bewegen.

Dat dus. Maar wel eerder al aankondigen dat NS zou werken aan nieuwe kaartjes/abonementen om reizigers terug te winnen en die gericht zijn op mensen die minder vaak naar kantoor gaan. 

NS wilde daar niet aan omdat men er op gokte dat iedereen toch weer dagelijks zou gaan forensen en dat zou meer opleveren. 

Dat kan ook gewoon met afgekocht reisrecht hoor. Diverse regio's bieden voor de bus bv. bundels met 10 reizen per maand of 100 per jaar aan.

Omdat je ook deels buiten je vaste traject kunt reizen wordt dat op het spoor mateloos ingewikkeld. Kortingabonnementen zijn veel simpeler.

Reputatie 7
Badge +3

De meeste van de verdwenen forensen werken nu deels thuis (50% van alle werknemers) of hebben een auto aangeschaft. Ik zie niet in hoe je die mensen weer 1-2-3 meer in de trein krijgt.

En juist met dat deels thuis werken is reizen met de trein in verhouding duurder geworden omdat je geen of veel minder voordeel hebt van een abonnement en je mogelijk daardoor  ook minder reiskostenvergoeding ontvangt.

Bij gedeeltelijk thuiswerken wordt er qua tarieven flexibiliteit gevraagd. Dat kun je bieden met kortingabonnementen maar niet met starre abonnementen met afgekocht reisrecht. Maar "Utrecht" weigert al twee jaar daarin mee te bewegen.

Dat dus. Maar wel eerder al aankondigen dat NS zou werken aan nieuwe kaartjes/abonementen om reizigers terug te winnen en die gericht zijn op mensen die minder vaak naar kantoor gaan. Dat was dus een dooie mus, behalve voor de grotere bedrijven die gebruik kunnen maken van Traject op Maat. Maar de forens die zelf zijn abonnement betaalt (en daar al dan niet reiskostenvergoeding voor ontvangt) staat in de kou. Dan vind ik het niet zo gek dat die reiziger NS de rug toekeert. 

Reputatie 7
Badge +2

Dat kan ook gewoon met afgekocht reisrecht hoor. Diverse regio's bieden voor de bus bv. bundels met 10 reizen per maand of 100 per jaar aan.

Dan heb je het voordeel van een afgekocht abonnement, maar dan geschikt voor minder dagen in de week reizen. Maar zoiets kent NS al jaren niet meer, het lijkt eigenlijk best op een chipkaartversie van de 5-retourkaart van vroeger.

 

 

 

 

De meeste van de verdwenen forensen werken nu deels thuis (50% van alle werknemers) of hebben een auto aangeschaft. Ik zie niet in hoe je die mensen weer 1-2-3 meer in de trein krijgt.

En juist met dat deels thuis werken is reizen met de trein in verhouding duurder geworden omdat je geen of veel minder voordeel hebt van een abonnement en je mogelijk daardoor  ook minder reiskostenvergoeding ontvangt.

Bij gedeeltelijk thuiswerken wordt er qua tarieven flexibiliteit gevraagd. Dat kun je bieden met kortingabonnementen maar niet met starre abonnementen met afgekocht reisrecht. Maar "Utrecht" weigert al twee jaar daarin mee te bewegen.

Reputatie 7

We kunnen natuurlijk van alles eisen, maar als het personeel er niet is, dan rijdt er niets. NS heeft uit vrije wil de frequentie verhoogd naar boven het minimumniveau van de concessie. Daar waren geen strengere eisen voor nodig.

Dat is juist het probleem: Blindstaren op onzin als een tienminutendienst. Leuk als het kan, maar noodzakelijk is het nooit geweest. Een kwartierdienst is ook al “spoorboekloos”. Van een halfuurdienst naar een kwartierdienst kost twee extra treinen, naar PHS-niveau 4 extra treinen. Van een uurdienst naar een halfuurdienst kost maar 1 extra trein. Alles per uur bekeken. Laaghangend fruit om dat te fixen ten koste van onzinnige prestigefrequenties.

NS heeft uit vrije wil de frequentie verhoogd naar boven het minimumniveau van de concessie. Daar waren geen strengere eisen voor nodig.

Dat krijg je met incompetente politici die een concessie afsluiten zonder goede concessievoorwaarden vast te leggen.

Reputatie 6
Badge

We kunnen natuurlijk van alles eisen, maar als het personeel er niet is, dan rijdt er niets. NS heeft uit vrije wil de frequentie verhoogd naar boven het minimumniveau van de concessie. Daar waren geen strengere eisen voor nodig.

Met een verlaging van 15>30 kan ik nog wel leven, maar een verlaging van 30>60 geeft me echt te veel inflexibiliteit. Ik denk dat je met een uurdienstregeling veel reizigers wegjaagt, terwijl het in het weekend net begon op te krabbelen…

Dat laatste is inderdaad een groot risico met uurdiensten.

 

Reputatie 4

Wat mij betreft mag de overheid in de nieuwe consessie z.s.m. eisen dat NS ook ‘s avonds en in het weekend elk half uur elk station moet bedienen.

Met een verlaging van 15>30 kan ik nog wel leven, maar een verlaging van 30>60 geeft me echt te veel inflexibiliteit. Ik denk dat je met een uurdienstregeling veel reizigers wegjaagt, terwijl het in het weekend net begon op te krabbelen…

Reputatie 7
Badge +3

De meeste van de verdwenen forensen werken nu deels thuis (50% van alle werknemers) of hebben een auto aangeschaft. Ik zie niet in hoe je die mensen weer 1-2-3 meer in de trein krijgt.

En juist met dat deels thuis werken is reizen met de trein in verhouding duurder geworden omdat je geen of veel minder voordeel hebt van een abonnement en je mogelijk daardoor  ook minder reiskostenvergoeding ontvangt.

Als ik nu nog 2 of 3 dagen per week naar kantoor zou moeten, zou ik zeer zeker proberen nog een dag extra per week thuis te werken, of kijken of ik wat vaker met een collega mee kan rijden of misschien toch bij goed weer op de fiets of e-bike te gaan. Dat zou dan kosten voor de trein schelen en heeft NS minder inkomsten. Nadeel van meer thuiswerken kan komende winter wel de hogere energiekosten zijn.

Bij 5 dagen en Traject Vrij leverde het me financieel niets op om te gaan fietsen of mee te rijden met een collega. Dat meerijden met een collega die bij mij in de wijk woonde deed ik alleen bij werkzaamheden omdat het veel tijdswinst opleverde of die ene keer bij de staking in mei 2019. 

uurdiensten. NS doet het weer eens slechter als haar concollega's. 

Arriva snijdt in dienstregeling op zaterdag: helft treinen valt uit - RTV Noord

@Tonny.s

Uurdiensten ook bij Arriva.

tijdelijk, men hoopt tot en met september. dat is iets heel anders t/m december 2023.

Arriva bedient zich van dezelfde salami tactiek naar de opdrachtgever toe als NS doet. Denk maar niet dat Arriva vanaf 1 oktober weer op volle sterkte rijdt, ook die zitten met de financiële consequenties van minder reizigers 

Overigens zijn die inkrimpingen er natuurlijk vooral ook omdat er veel minder reizigers zijn. 

Dan zit je dus in een negatieve spiraal want krimp levert een onaantrekkelijker product op en dus weer meer ov-afhakers.

Klopt, 10% krimp is 5% minder reizigers maar op een gegeven moment heb je financieel geen keuze als andere efficiency maatregelen intern onbespreekbaar zijn.

 

Men dient veel meer te proberen de afhakers nu terug te krijgen. De ov-sector zou de handen ineen moeten slaan om de oorzaken van het wegblijven aan te pakken i.p.v. achterover te leunen.

Ja, maar hoe? De spitstarieven klakkeloos verlagen helpt natuurlijk niet want dat snijdt weer in de inkomsten. Hooguit zou je AltijdVoordeel wat goedkoper kunnen maken, dat is nu te duur in verhouding tot de spitskorting.

De meeste van de (parttime) verdwenen forensen werken nu deels thuis (50% van alle werknemers) of hebben een auto aangeschaft. Ik zie niet in hoe je die mensen weer 1-2-3 meer in de trein krijgt.

Reageer