Vanaf september minder treinen, in 2023 nog minder treinen



Toon eerste bericht

184 reacties

Reputatie 7

uurdiensten. NS doet het weer eens slechter als haar concollega's. 

Arriva snijdt in dienstregeling op zaterdag: helft treinen valt uit - RTV Noord

@Tonny.s

Uurdiensten ook bij Arriva.

tijdelijk, men hoopt tot en met september. dat is iets heel anders t/m december 2023.

 

@Rene74 eens inderdaad, het is allemaal wel heel simplistisch en zonder visie. visie in de OV zector gaat niet verder dan bedelen om geld bij de overheid. 

Reputatie 7

Overigens zijn die inkrimpingen er natuurlijk vooral ook omdat er veel minder reizigers zijn. 

Dan zit je dus in een negatieve spiraal want krimp levert een onaantrekkelijker product op en dus weer meer ov-afhakers.

Men dient veel meer te proberen de afhakers nu terug te krijgen. De ov-sector zou de handen ineen moeten slaan om de oorzaken van het wegblijven aan te pakken i.p.v. achterover te leunen.

uurdiensten. NS doet het weer eens slechter als haar concollega's. 

Arriva snijdt in dienstregeling op zaterdag: helft treinen valt uit - RTV Noord

@Tonny.s

Uurdiensten ook bij Arriva.

Er reden daar op zaterdag gezien de bezettingsgraad ook te veel treinen. Tot nu toe reden er op zaterdag in het noorden twee keer zoveel treinen als op zondag, terwijl het verschil in aantal reizigers tussen beide dagen ongeveer 20% was. Al vaker was de vraag gesteld of je de dienstregeling voor zaterdag en zondag niet gelijk moest trekken. 

Absurde lijst van de inkrimping. En dan nu nog gaan staken ook. Ik zou me als staker kapotschamen om je bedrijf nog verder de afgrond in storten.

De adviesaanvraag gelezen...

Men kan natuurlijk ook de norm van aantal conducteurs per treinlengte aanpassen.

En je kunt de norm van de Hc's wel aanpassen maar zonder voldoende machinisten rijdt er ook geen trein en daar wringt de schoen al jaren bij de NS. Oveirgens kan een machinist bij tekorten dienst doen als Hc op de trein maar andersom niet.

Ik las gisteren wel dat de tekorten vooral zitten bij de conducteurs en in veel mindere mate bij machinisten. Tijdelijk maximaal 1 conducteur per trein zoals in België of Duitsland zou in sommige gevallen dus kunnen helpen.

Overigens zijn die inkrimpingen er natuurlijk vooral ook omdat er veel minder reizigers zijn. Dus ook met een overvloed aan personeel zijn krimpingen noodzakelijk.

 

@Tamzin

Hoe kom jij tot dat kleine miljard ?

Een CAO verhoging van 10% kost zo'n 500 miljoen. De rest van het verlies wordt veroorzaakt door het wegblijven de reizigers.

Het aantal reizigers is 20% minder dan voor corona maar omdat voornamelijk de langeafstandsreizigers wegblijven is het verlies in reizigerskilometers zo'n 30%. Financieel is het nog erger omdat juist de best betalende reizigers zijn verdwenen. Van alleen de opbrengsten van studenten en dagjesmensen wordt de penningmeester niet vrolijk.

Verder is er nog een kip en ei probleem. Als je de diensten in 2023 met 10% inkrimpt leert de ervaring dat dat weer leidt tot 5% minder reizigers (de helft geldt als vuistregel).

BIj ook nog een grote tariefsverhoging in 2023 van bijv. 10% heb je hetzelfde probleem want ook daar geldt dezelfde vuistregel

En uiteraard stopt ook de coronasubsidie eind dit jaar. 

Reputatie 6
Badge +1

Even iets meer ontopic, ik heb hier nog geen lijst voorbij zien komen met de volledige wijzigingen vanaf dienstregeling 2023, en dat zijn er nogal wat. Zelfs ik als personeel zijnde schrik behoorlijk van de omvang van deze lijst:

 

  • 800 - (IC Alkmaar - Maastricht) in het weekend opgeheven tussen Alkmaar en Amsterdam.
  • 900 - (IC Amsterdam - Breda via de HSL) opgeheven tussen Rotterdam en Breda, in de avonduren en weekenden geheel opgeheven.
  • 1000 - (IC Amsterdam - Rotterdam via de HSL) rijdt voortaan gehele dag.
  • 1500 - (IC Amsterdam - Amersfoort) tijdens de spits verlengd naar Deventer.
  • 1900 - (IC Eindhoven - Dordrecht) opgeheven.
  • 2000 - (IC Den haag - Amersfoort - Deventer) zal rijden als spitstrein op ma-di-do tussen Den haag en Utrecht. Rest van het traject opgeheven.
  • 2100 - (IC Amsterdam - Den haag) rijdt alleen nog als spitstrein op ma-di-do.
  • 2400 - (IC Lelystad - Dordrecht) rijdt alleen nog als spitstrein.
  • 2600 - (IC Amsterdam - Almere) opgeheven op woensdagen en vrijdagen.
  • 2800 - (IC Rotterdam - Utrecht) rijdt alleen nog als spitstrein op ma-di-do
  • 3100 - (IC Nijmegen - Schiphol) opgeheven tussen Arnhem en Nijmegen buiten spitsuren, tijdens de weekenden geheel opgeheven.
  • 3200 - (IC Arnhem - Rotterdam) opgeheven.
  • 3400 - (IC Haarlem - Alkmaar) opgegeven.
  • 3300 - (SPR Hoorn Kersenboogerd - Leiden) rijdt in het weekend slechts 1x/uur tussen Hoofddorp en Hoorn Kersenboogerd).
  • 3500 - (IC Venlo - Schiphol) rijdt alleen nog als spitstrein.
  • 3700 - (IC Venlo - Dordrecht via Schiphol) zal in de daluren de rol van de IC2400 en IC3500 overnemen).
  • 3900 - (IC Enkhuizen - Heerlen) opgeheven tussen Amsterdam en Eindhoven op vrijdagen en in tijdens de weekenden.
  • 4300 - (SPR Hoofddorp - Almere Oostvaarders) opgeheven tussen Almere centrum en Almere Oostvaarders na 20:00 en tijdens het weekend.
  • 4400 - (SPR Den bosch - Deurne) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
  • 4500 - (IC Amsterdam - Enkhuizen) rijdt minder vaak.
  • 4900 - (SPR Utrecht - Almere) tijdens het weekend opgeheven.
  • 5200 - (SPR Rotterdam - Dordrecht) opgeheven.
  • 5400 - (SPR Amsterdam - Zandvoort) opgeheven tussen Amsterdam en Haarlem.
  • 5500 - (SPR Utrecht - Baarn) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
  • 5700 - (SPR Utrecht - Hoofddorp) tijdens het weekend opgeheven.
  • 5800 - (SPR Amsterdam - Schiphol) rijdt alleen nog als spitstrein.
  • 6200 - (SPR Groningen - Assen) opgeheven.
  • 6400 - (SPR Weert - Tilburg Universiteit) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
  • 6600 - (SPR Arnhem - Dordrecht) opgeheven tussen Arnhem en Nijmegen buiten de spits, rijdt in het weekend enkel nog tussen Nijmegen en Dordrecht en 1x/uur.
  • 6800 - (SPR Den haag - Gouda Goverwelle) zal rijden als spitstrein van ma-do.
  • 7400 - (SPR Veenendaal centrum - Uitgeest) opgeheven tussen Driebergen-zeist en Veenendaal centrum, wordt tussen Amsterdam en Driebergen-zeist buiten de spitsuren en in het weekend geheel opgeheven.
  • 7700 - (SPR Rotterdam - Gouda Goverwelle) opgeheven.
  • 8900 - (SPR Leiden - Houten Castellum) opgeheven tussen Utrecht en Houten Castellum, op vrijdagen geheel opgeheven.
  • 14900 - (SPR Utrecht - Almere) vervangt de SPR4900 en rijdt in het weekend 1x/uur met eindbestemming Hilversum).
  • 15600 - (SPR Amersfoort - Harderwijk) opgeheven.

 

Bovenstaande lijst gaat dus over 2023. De lijst voor de rest van 2022:

In de basis opgeheven

  • 3200 (IC Arnhem - Schiphol - Rotterdam) opgeheven
  • 3900 (IC Heerlen - Enkhuizen) opgeheven tussen Amsterdam C en Eindhoven
  • 4500 (Spits IC Amsterdam - Enkhuizen) opgeheven
  • 1900 (IC Dordrecht - Eindhoven) opgeheven

In de avonduren stoppen series eerder met rijden. Na 20u rijden deze series niet meer:

  • 1000 (HSL Amsterdam - Rotterdam)
  • 2000 (IC Utrecht - Den Haag C)
  • 2100 (IC Amsterdam C - Den Haag C)
  • 2800 (IC Utrecht - Rotterdam C)
  • 3100 (IC Nijmegen - Schiphol)
  • 3700 (IC Dordrecht - Schiphol - Venlo) rijdt niet meer tussen Dordrecht en Schiphol
  • 4300 (SPR Almere Oostvaarders - Leiden) rijdt niet meer tussen Hoofddorp en Leiden en niet meer tussen Almere C en Almere Oostvaarders
  • 5200 (SPR Rottterdam C - Dordrecht)
  • 5400 (SPR Amsterdam C - Zandvoort) rijdt niet meer tussen Amsterdam C en Haarlem
  • 6800 (SPR Gouda Goverwelle - Den Haag C)

In het weekend opheffen:

  • 800 (IC Alkmaar - Maastricht) opgeheven tussen Alkmaar en Amsterdam
  • 900 (HSL Amsterdam C - Breda) rijdt 1x/uur
  • 1000 (HSL Amsterdam C - Rotterdam C)
  • 2000 (IC Utrecht - Den Haag C)
  • 2100 (IC Amsterdam C - Den Haag C)
  • 2400 (IC Dordrecht - Lelystad)
  • 2800 (IC Utrecht - Rotterdam C)
  • 3100 (IC Nijmegen - Schiphol)
  • 3700 (IC Dordrecht - Schiphol - Venlo) rijdt niet meer tussen Dordrecht en Schiphol
  • 3900 (IC Enkhuizen - Heerlen) opgeheven tussen Amsterdam en Sittard
  • 5500 (SPR Utrecht - Baarn) rijdt tijdens het weekend 1x/uur
  • 5600 (SPR Utrecht - Zwolle) rijdt na 20u 1x/uur
  • 5700 (SPR Utrecht - Hoofddorp)
  • 6000 (SPR Utrecht - 's-Hertogenbosch) rijdt 1x/uur naar 's-Hertogenbosch en 1x/uur naar Tiel
  • 6300 (SPR Haarlem - Leiden) rijdt na 20u 1x/uur
  • 6400 (SPR Weert - Tilburg Universiteit) rijdt 1x/uur tussen Weert en Eindhoven
  • 6600 (SPR Arnhem - Dordrecht) opgeheven tussen Arnhem en Nijmegen 
  • 6900 (SPR Utrecht - Tiel) rijdt niet, zie 6000
  • 7400 (SPR Veenendaal centrum - Uitgeest)
  • 7600 (SPR Wijchen - Zutphen) opgeheven tussen Wijchen en Nijmegen, rijdt 1x/uur tussen Arnhem en Zutphen
  • 14600 (SPR Amsterdam - Zwolle) rijdt 1x/uur tussen Lelystad en Zwolle
Reputatie 7
Badge

uurdiensten. NS doet het weer eens slechter als haar concollega's. 

Arriva snijdt in dienstregeling op zaterdag: helft treinen valt uit - RTV Noord

@Tonny.s 

Uurdiensten ook bij Arriva.

Absurde lijst van de inkrimping. En dan nu nog gaan staken ook. Ik zou me als staker kapotschamen om je bedrijf nog verder de afgrond in storten.

De adviesaanvraag gelezen...

Men kan natuurlijk ook de norm van aantal conducteurs per treinlengte aanpassen.

Dit is een besluit van het management vanwege het tekort aan personeel, zonder betere CAO gaat het personeelstekort alleen maar meer oplopen met als gevolg nog minder treinen.

En je kunt de norm van de Hc's wel aanpassen maar zonder voldoende machinisten rijdt er ook geen trein en daar wringt de schoen al jaren bij de NS. Oveirgens kan een machinist bij tekorten dienst doen als Hc op de trein maar andersom niet.

Reputatie 7

@Tamzin 

Hoe kom jij tot dat kleine miljard ?

Even iets meer ontopic, ik heb hier nog geen lijst voorbij zien komen met de volledige wijzigingen vanaf dienstregeling 2023, en dat zijn er nogal wat. Zelfs ik als personeel zijnde schrik behoorlijk van de omvang van deze lijst

Reken er maar op dat het hier niet bij gaat blijven. Tenzij de forensen plotseling massaal gaan terugkomen (wat mij onwaarschijnlijk lijkt) zullen veel grotere inkrimpingen nodig zijn .

Uitgaande van een CAO-verhoging van ruim 10% zal het tekort volgend jaar oplopen tot een kleine miljard euro. Dat ga je met deze inkrimpingen niet goed maken. De kosten zullen dan toch echt 20-25% omlaag moeten, qua exploitatie, qua materieel en qua personeel. Dat betekent dan niet in het weekend en tussen spitsen wat treinen schrappen maar gewoon de basisdienstregeling substantieel inkrimpen.

Reputatie 4

Absurde lijst van de inkrimping. En dan nu nog gaan staken ook. Ik zou me als staker kapotschamen om je bedrijf nog verder de afgrond in storten.

De adviesaanvraag gelezen...

Men kan natuurlijk ook de norm van aantal conducteurs per treinlengte aanpassen.

Reputatie 7
Badge

Als een zodanige lijst had ik hem ook niet gevonden, wel staan de aanpassing in de advies aanvraag op de site van lokov, maar dan moet je zelf de lijst maken en dat was me iets te veel moeite.

Oh ik zie nu pas dat ook @West het over de dienstregeling 2023 had. Die viel natuurlijk uit de adviesaanvraag te halen, ja. Ik hoopte eigenlijk nog op een lijstje met de concrete wijzigingen per september.

Reputatie 7

uurdiensten. NS doet het weer eens slechter als haar concollega's. 

Reputatie 7

Dramatisch. Veel sprinters 1x per uur; in avonden en weekenden veel geschrapt. Niet bepaald aantrekkelijk😉. Bedankt voor het hele overzicht. 

Reputatie 7
Badge +3

Als een zodanige lijst had ik hem ook niet gevonden, wel staan de aanpassing in de advies aanvraag op de site van lokov, maar dan moet je zelf de lijst maken en dat was me iets te veel moeite.

Reputatie 7
Badge

Dank voor het delen @West Het is zeker een vervelend lange lijst, maar het in ieder geval weten is toch fijn en ik had hem nog steeds niet gevonden.

Reputatie 7

Even iets meer ontopic, ik heb hier nog geen lijst voorbij zien komen met de volledige wijzigingen vanaf dienstregeling 2023, en dat zijn er nogal wat. Zelfs ik als personeel zijnde schrik behoorlijk van de omvang van deze lijst:

 

  • 800 - (IC Alkmaar - Maastricht) in het weekend opgeheven tussen Alkmaar en Amsterdam.
  • 900 - (IC Amsterdam - Breda via de HSL) opgeheven tussen Rotterdam en Breda, in de avonduren en weekenden geheel opgeheven.
  • 1000 - (IC Amsterdam - Rotterdam via de HSL) rijdt voortaan gehele dag.
  • 1500 - (IC Amsterdam - Amersfoort) tijdens de spits verlengd naar Deventer.
  • 1900 - (IC Eindhoven - Dordrecht) opgeheven.
  • 2000 - (IC Den haag - Amersfoort - Deventer) zal rijden als spitstrein op ma-di-do tussen Den haag en Utrecht. Rest van het traject opgeheven.
  • 2100 - (IC Amsterdam - Den haag) rijdt alleen nog als spitstrein op ma-di-do.
  • 2400 - (IC Lelystad - Dordrecht) rijdt alleen nog als spitstrein.
  • 2600 - (IC Amsterdam - Almere) opgeheven op woensdagen en vrijdagen.
  • 2800 - (IC Rotterdam - Utrecht) rijdt alleen nog als spitstrein op ma-di-do
  • 3100 - (IC Nijmegen - Schiphol) opgeheven tussen Arnhem en Nijmegen buiten spitsuren, tijdens de weekenden geheel opgeheven.
  • 3200 - (IC Arnhem - Rotterdam) opgeheven.
  • 3400 - (IC Haarlem - Alkmaar) opgegeven.
  • 3300 - (SPR Hoorn Kersenboogerd - Leiden) rijdt in het weekend slechts 1x/uur tussen Hoofddorp en Hoorn Kersenboogerd).
  • 3500 - (IC Venlo - Schiphol) rijdt alleen nog als spitstrein.
  • 3700 - (IC Venlo - Dordrecht via Schiphol) zal in de daluren de rol van de IC2400 en IC3500 overnemen).
  • 3900 - (IC Enkhuizen - Heerlen) opgeheven tussen Amsterdam en Eindhoven op vrijdagen en in tijdens de weekenden.
  • 4300 - (SPR Hoofddorp - Almere Oostvaarders) opgeheven tussen Almere centrum en Almere Oostvaarders na 20:00 en tijdens het weekend.
  • 4400 - (SPR Den bosch - Deurne) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
  • 4500 - (IC Amsterdam - Enkhuizen) rijdt minder vaak.
  • 4900 - (SPR Utrecht - Almere) tijdens het weekend opgeheven.
  • 5200 - (SPR Rotterdam - Dordrecht) opgeheven.
  • 5400 - (SPR Amsterdam - Zandvoort) opgeheven tussen Amsterdam en Haarlem.
  • 5500 - (SPR Utrecht - Baarn) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
  • 5700 - (SPR Utrecht - Hoofddorp) tijdens het weekend opgeheven.
  • 5800 - (SPR Amsterdam - Schiphol) rijdt alleen nog als spitstrein.
  • 6200 - (SPR Groningen - Assen) opgeheven.
  • 6400 - (SPR Weert - Tilburg Universiteit) rijdt tijdens het weekend 1x/uur.
  • 6600 - (SPR Arnhem - Dordrecht) opgeheven tussen Arnhem en Nijmegen buiten de spits, rijdt in het weekend enkel nog tussen Nijmegen en Dordrecht en 1x/uur.
  • 6800 - (SPR Den haag - Gouda Goverwelle) zal rijden als spitstrein van ma-do.
  • 7400 - (SPR Veenendaal centrum - Uitgeest) opgeheven tussen Driebergen-zeist en Veenendaal centrum, wordt tussen Amsterdam en Driebergen-zeist buiten de spitsuren en in het weekend geheel opgeheven.
  • 7700 - (SPR Rotterdam - Gouda Goverwelle) opgeheven.
  • 8900 - (SPR Leiden - Houten Castellum) opgeheven tussen Utrecht en Houten Castellum, op vrijdagen geheel opgeheven.
  • 14900 - (SPR Utrecht - Almere) vervangt de SPR4900 en rijdt in het weekend 1x/uur met eindbestemming Hilversum).
  • 15600 - (SPR Amersfoort - Harderwijk) opgeheven.
Reputatie 7

Je dient een onderscheid te maken tussen de fiscale en de commerciële jaarrekening.

De fiscale jaarrekening dient er uitsluitend toe om de fiscale winst en de te betalen belasting te bepalen en kent eigen regels mbt afschrijvingen etc.. Deze fiscale jaarrekening is verder niet relevant.

Waar het hier om gaat is de commerciële jaarrekening, die geeft de financiële situatie van de onderneming weer. Gesteld dat de afschrijvingen uitgesteld hadden kunnen worden, hetgeen niet zo is, dan was het verlies in 2021 en verder hoger geweest. Zou niet weten wat daarmee gewonnen zou zijn geweest. Als je blijft denken dat het geven van een meer rooskleurig beeld mogelijk zou zijn geweest dan verwijs ik je naar hetgeen de voormalige top van het Ahold concern (van der Hoeven/Meurs) is overkomen.

In de externe verslaggeving is o.a. het principe van de voorzichtigheid leidend, daar valt niet aan te ontkomen. Maar iedereen is vrij om eigen opvattingen er op na te houden en daar op bijvoorbeeld de beurs, al dan niet, zijn voordeel mee te doen.

De cfo van NS verdient je verdachtmakingen echter niet.

Die afschrijving kun je dus wel degelijk sturen, niemand kan namelijk in de toekomst kijken welke afschrijving juist is in deze gevallen. Ook de NS is niet in staat om de toekomstige reizigersaantallen te voorspellen in 2020, als ze dat wel had gekund en corona had voorspeld dan waren de extra afschrijvingen nml. niet nodig geweest. De optie was er ook om minder extra af te schrijven en de afschrijvingen pas te laten plaatsvinden in de jaren waar het betrekking op had.

In alle bedrijven wordt “gespeeld” met afschrijvingen omdat dat niet ten laste gaat van je liquide middelen in het bedrijf maar wel sturing geeft aan het bedrijfsresultaat en je belastingafdracht.

 

Zover mijn enige reactie richting jou voor nu en de komende tijd op dit forum. Zoals aangegeven heb ik geen enkele behoefte en zin om op jouw posts te reageren, dus bespaar je de moeite om op die van mij te reageren.

Reputatie 7

@Tamzin  

En halfjaarcijfers van de NS moet je eerst goed doorgronden, Bert en consorten zijn erg goed in het spelen met cijfertjes om daardoor een andere indruk te geven dan de werkelijkheid.  Hoeveel is er deze keer opgevoerd als afschrijvingen?

Je kunt in Nederland niet zo veel omdat er voor afschrijvingen gewoon normen zijn die je moet aanhouden om te voorkomen dat dat je aandeelhouders, belastingen, etc. op die manier een poot kunt uitdraaien.

Wat me verbaast is dat jij nog steeds in de ontkenningsfase zit met betrekking tot de rampzalige financiële situatie bij NS.

Tamzin, jij gelooft echt nog in sprookjes.  Pak de cijfers van de corona periode er nog even bij en kijk daar eens heel goed naar.

En normen voor afschrijvingen, nope, er zijn wat regeltjes voor het standaard afschrijfwerk maar daarbuiten bepaal jij toch echt zelf hoe je iets afschrijft. En ik mag aannemen dat het bij jou bekend is dat de NS al eerder de belastingdienst een poot heeft uitgedraaid net als de meeste bedrijven zodra ze de kans krijgen.

 

Het is klinkklare onzin om hier te beweren dat de cfo van een Nederlandse vennootschap vrijblijvend met cijfertjes kan spelen om een andere indruk (?) van de werkelijkheid te geven.

Dat lukraak, naar eigen inzichten en zonder verantwoording, zou kunnen worden afgeschreven is van het hetzelfde laken een pak. De verslechterde vooruitzichten zijn  in de jaarrekening van 2020 tot uiting gebracht middels een afwaardering. Daar is men wettelijk toe verplicht. Dat heeft in de daarop volgende jaren geleid tot lagere afschrijvingen.

De verdachtmakingen t.a.v. de cfo lijken mij dus volstrekt onterecht.

Ik heb een paar reacties verwijderd in dit topic omdat deze geen toegevoegde waarde hebben en tegen de huisregels ingaan. Laten we het beschaafd en on-topic houden.

Reputatie 4

Ik neem aan dat de tarieven dan ook worden verlaagd. Jaar in jaar uit was ook dat de tarieven sterker stegen dan de inflatie en dat een hoger tarief kon omdat het aanbod werd verhoogd, de zitplaatscapaciteit ophoog ging en allemaal andere drogreden.

Dus niets staat ze in de weg om nu de prijzen niet te verhogen.

Zo niet dan regel ik mijn eigen “korting” wel op de grijze manier.

Beste @huibf ik vraag mij af waarom jij altijd zo negatief bent over NS als je toch niet van plan bent de prijs te betalen die je zou moeten betalen. In meerdere posten heb je het over zwart of grijs reizen. Of probeer jij jouw zwart en grijs reizen te rechtvaardigen door hier te klagen? Heb je een klacht dan zijn er andere wegen om dit kenbaar te maken bij NS en reizigersorganisaties.

 

Er is helaas niets positiefs te melden inmiddels over NS. Ik ben een groot voorstander van het OV. Het probleem is dat jet het treinvervoer in Nederland niet meer serieus kan nemen ik ik met goed fatsoen het OV niet meer kan verkopen aan bekenden, vrienden, collega's.

De top van de NS wordt geregeerd door kansloze bestuurders, vakbonden maken het bedrijf moedwillig kapot en de makke conducteurs lopen als schapen achter de vakbonden aan.

Dus waarom zou je dan als reizigers niet de randen mogen opzoeken er per ongeluk erover heen gaan. De top, vakbonden en stakers doen dat naar mening mening ook. Enfin je mag daar ook een andere mening over hebben. De waarheid ligt wellicht daartussen.

Reputatie 4

…..

Zoals het nu gaat is NS natuurlijk geen gewilde werkgever, de stakingen helpen hier ook niet aan mee.  

Leg dat laatste deel eens uit ?

Er wordt juist gestaakt om het aantrekkelijker te maken om bij de NS te blijven werken dus ook mensen die overwegen bij de NS te gaan werken. Zonder een goede nieuwe CAO zal de uitstroom alleen maar toenemen en zal er nog dieper gesneden moeten gaan worden in de dienstregeling. De stakingen laten juist zien dat de medewerkers er samen voor strijden om een goede CAO te krijgen, dat in tegenstelling tot andere sectoren waar die bereidheid vele malen lager is.

 

Een bedrijf waar ieder jaar hommeles is tussen werkgever en bonden over de CAO is niet echt een aantrekkelijke werkomgeving te noemen. 


De vraag is of dat de schuld is van de NS of van een vakbond die menen alles te kunnen maken.  Vakbonden verzieken een bedrijf meestal en richten het ten gronde… Opkomen voor de werknemer doen ze dus ook niet. Het enige die er goed mee zijn, is de top vd vakbond.

Reputatie 7
Badge

Is er eigenlijk ergens een uitgebreider overzicht wat er vanaf 5 september precies gaat gebeuren, dus wat de dienstregeling wordt en/of is de reisplanner bijgewerkt?

Op de 1e pagina van dit topic kun je iets vinden.

Ja, die ken ik, vandaar de toevoeging "uitgebreider". Zo'n lijstje globale opmerkingen is leuk, maar wat betekent dit concreet. Als de frequentie ergens omlaag gaat, welke treinen vallen er dan tussenuit? En wat gebeurt er met vertrektijden van andere treinen om bijvoorbeeld waar mogelijk aansluitingen in stand te houden? Met andere woorden, wat wordt de dienstregeling? Dat moet nu een week van tevoren wel bekend zijn, toch?

Reputatie 7
Badge +3

Is er eigenlijk ergens een uitgebreider overzicht wat er vanaf 5 september precies gaat gebeuren, dus wat de dienstregeling wordt en/of is de reisplanner bijgewerkt?

Op de 1e pagina van dit topic kun je iets vinden.

Reageer