beantwoord

Verbinding Alkmaar Den Haag

  • 3 December 2018
  • 36 reacties
  • 1489 Bekeken


Toon eerste bericht

36 reacties

Reputatie 4

Het kan ook nog met de lengte van de trein te maken hebben. Maandag was het namelijk een DDZ6. Spoor 4 en 5 staan bekend om hun betrekkelijk korte lengte.

Het is niet alleen de overstaptijd in Sloterdijk of Haarlem maar het is met name de reistijd. Een intercity tussen Alkmaar, Haarlem, Leiden, Den Haag en Rotterdam is toch niet zo'n rare suggestie. Deze lijn is er klaarblijkelijk jaren geweest en daar is nog steeds een grote behoefte aan. .

Er is helaas geen grote behoefte aan. Die treinen hebben jarenlang gereden en waren meestal slecht bezet. Dat is ook de reden dat ze verdwenen zijn.

Reputatie 6
Badge

Zo dat gebeurt inderdaad bijna ieder half uur. Was dat gisteren en eergisteren ook? Een spoorwijziging zou normaalgesproken alleen gemaakt moeten worden als er iets aan de hand is op het oorspronkelijke spoor. Dat kan bijvoorbeeld zijn, omdat er een defecte trein staat of omdat er een vertraagde trein van Haarlem naar Leiden of Zandvoort tussendoor moet. Je kan vanuit Beverwijk altijd zonder hinder van andere treinen naar spoor 8. Ik denk dat ze daarom snel naar dat spoor uitwijken. Maar fraai is dat niet, want met 3 minuten overstaptijd mis je dan inderdaad je overstap. Of je moet echt bij de deur klaarstaan en precies bij de trap uitkomen. 

In de dienstregeling staat spoor 5 aankomen in Haarlem. Dit wordt inderdaad gewijzigd in spoor 8 tijdens de reis. Kijk maar eens op de online reisplanner van vandaag. Alles staat in rood aangegeven. Terwijl bij de planner van morgen staat hoe het eigenlijk ingepland staat.

Reputatie 6
Badge

Ik denk dat je Haarlem bedoelt qua overstappen. Hoort de trein uit Alkmaar op 5 aan te komen? Of is dit in de nieuwe dienstregeling altijd spoor 8? Of zegt de reisplanner spoor 5, maar blijkt dit op het laatste moment spoor 8 te worden? De overstaptijd van spoor 8 naar 6 is minstens 4 minuten, dus dan red je het inderdaad niet. Mooi station hoor, Haarlem, maar niet zo praktisch om snel over te stappen met die monumentale trappen….

Beste mede-reizigers,

zoals jullie hebben gemerkt is de verbinding Alkmaar - Den Haag, met de trein die om 06.34 vertrekt vanuit Alkmaar niet optimaal. Hij was voor de nieuwe dienstregeling prima. Echter ondanks de extra minuut overstap tijd die we in Den Haag zouden moeten hebben, komen we telkens op een ander spoor (spoor 8 ipv 5) en een paar minuten te laat aan. Hierdoor halen we de overstap niet en wordt de reistijd vermeerderd met minstens 15 minuten. Probeer je zoveel mogelijk bij NS te melden. Op deze manier kunnen ze er wat aan doen. Als niemand van zich laat horen, worden ze ook niet bekend met de problemen. 
Hopelijk gaat NS hier ook serieus naar kijken. 
Met vriendelijke groet, Karlijn

 

 

Het is niet alleen de overstaptijd in Sloterdijk of Haarlem maar het is met name de reistijd. Een intercity tussen Alkmaar, Haarlem, Leiden, Den Haag en Rotterdam is toch niet zo'n rare suggestie. Deze lijn is er klaarblijkelijk jaren geweest en daar is nog steeds een grote behoefte aan.
Die verbinding is er jaren geweest en juist opgeheven vanwege de zeer matige bezetting van de treinen tussen Haarlem en Alkmaar en vanwege het gebrek aan doorgaande reizigers. In de praktijk liepen de treinen in Haarlem in beide richtingen steeds vrijwel volledig leeg weet ik uit ervaring.

Er zullen in de spitsuren ongetwijfeld wel wat forensen vanuit Noord-Holland naar Den Haag reizen maar alleen op spitsreizigers kan zo'n verbinding natuurlijk niet draaien. Het gaat er ook om hoeveel reizigers er op dinsdagmiddag, donderdagavond of zondagmorgen zijn.

De verbinding herstellen is sowieso geen optie meer omdat er buiten de spits tussen Haarlem en Alkmaar te weinig reizigers zijn om naast twee sprinters per uur ook nog intercity's te laten rijden.
Reputatie 7
Ja, iedereen wil het liefst rechtstreeks. Wat natuurlijk niet kan. In Midden- en West-Brabant ontbreekt een rechtstreekse verbinding naar Utrecht. Altijd met overstap....
Er gaan weinig mensen van Alkmaar naar Maastricht, maar op alle lange intercitylijnen reist slechts een fractie van de reizigers het hele traject. Wel ben ik benieuwd waarom deze inderdaad erg fijne directe verbinding destijds gesneuveld is ten gunste van andere verbindingen. Waarschijnlijk omdat ondanks de grote vraag van Alkmaar richting Den Haag, de vraag om vervoer naar Amsterdam (en Utrecht, als knooppunt) toch veel groter is/wordt en men daar volop op heeft ingezet.
Het is niet alleen de overstaptijd in Sloterdijk of Haarlem maar het is met name de reistijd. Een intercity tussen Alkmaar, Haarlem, Leiden, Den Haag en Rotterdam is toch niet zo'n rare suggestie. Deze lijn is er klaarblijkelijk jaren geweest en daar is nog steeds een grote behoefte aan. Waarom wel in een keer van Alkmaar naar Maastricht en niet in een keer van Alkmaar naar de Hofstad en Rotterdam. Er zijn meer reizigers die van de lijn naar Den Haag/Rotterdam gebruik zullen maken dan van de lijn naar Maastricht. De behoefte voor een dergelijke verbinding naar de randstad is groot.
Reputatie 7
Badge +3
Er heeft vele jaren een Intercity gereden van Hoorn via Alkmaar, Beverwijk, Haarlem en Leiden naar Den Haag Centraal. Precies gezegd tussen 1989 en 2012. Dat was een handige verbinding.

Bij de grote dienstregelingswijziging van 2012 is de doorgaande verbinding gesneuveld.
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Treinserie_3400_(2011)
Hallo Reiziger 49 en welkom bij de NS Community,

Ik zal je suggestie doorzetten, maar durf bijna wel te zeggen dat dit niet op korte termijn zal gebeuren. Dit brengt erg veel kosten met zich mee en met een overstap van enkele minuten in Haarlem lijkt mij niet dat deze verbinding rechtstreeks zal worden.

Reageer