Verbinding Alkmaar Den Haag | NS Community
beantwoord

Verbinding Alkmaar Den Haag

  • 3 December 2018
  • 36 reacties
  • 1478 Bekeken

Voortdurend tracht de NS de verbindingen te optimaliseren. Helaas is het nog steeds niet mogelijk om rechtstreeks van Alkmaar naar Den Haag te reizen. Veel mensen uit Noord Holland werken in Den Haag of moeten daar geregeld zijn. Wordt het niet eens tijd hiervoor een rechtstreekse lijn te starten ? Dat zou heelveel files sparen en veel woon en werk plezier voor deze groep opleveren.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 3 December 2018, 20:59

Bekijk origineel

36 reacties

Hallo Reiziger 49 en welkom bij de NS Community,

Ik zal je suggestie doorzetten, maar durf bijna wel te zeggen dat dit niet op korte termijn zal gebeuren. Dit brengt erg veel kosten met zich mee en met een overstap van enkele minuten in Haarlem lijkt mij niet dat deze verbinding rechtstreeks zal worden.
Reputatie 7
Badge +3
Er heeft vele jaren een Intercity gereden van Hoorn via Alkmaar, Beverwijk, Haarlem en Leiden naar Den Haag Centraal. Precies gezegd tussen 1989 en 2012. Dat was een handige verbinding.

Bij de grote dienstregelingswijziging van 2012 is de doorgaande verbinding gesneuveld.
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Treinserie_3400_(2011)
Het is niet alleen de overstaptijd in Sloterdijk of Haarlem maar het is met name de reistijd. Een intercity tussen Alkmaar, Haarlem, Leiden, Den Haag en Rotterdam is toch niet zo'n rare suggestie. Deze lijn is er klaarblijkelijk jaren geweest en daar is nog steeds een grote behoefte aan. Waarom wel in een keer van Alkmaar naar Maastricht en niet in een keer van Alkmaar naar de Hofstad en Rotterdam. Er zijn meer reizigers die van de lijn naar Den Haag/Rotterdam gebruik zullen maken dan van de lijn naar Maastricht. De behoefte voor een dergelijke verbinding naar de randstad is groot.
Reputatie 7
Ja, iedereen wil het liefst rechtstreeks. Wat natuurlijk niet kan. In Midden- en West-Brabant ontbreekt een rechtstreekse verbinding naar Utrecht. Altijd met overstap....
Er gaan weinig mensen van Alkmaar naar Maastricht, maar op alle lange intercitylijnen reist slechts een fractie van de reizigers het hele traject. Wel ben ik benieuwd waarom deze inderdaad erg fijne directe verbinding destijds gesneuveld is ten gunste van andere verbindingen. Waarschijnlijk omdat ondanks de grote vraag van Alkmaar richting Den Haag, de vraag om vervoer naar Amsterdam (en Utrecht, als knooppunt) toch veel groter is/wordt en men daar volop op heeft ingezet.
Het is niet alleen de overstaptijd in Sloterdijk of Haarlem maar het is met name de reistijd. Een intercity tussen Alkmaar, Haarlem, Leiden, Den Haag en Rotterdam is toch niet zo'n rare suggestie. Deze lijn is er klaarblijkelijk jaren geweest en daar is nog steeds een grote behoefte aan.
Die verbinding is er jaren geweest en juist opgeheven vanwege de zeer matige bezetting van de treinen tussen Haarlem en Alkmaar en vanwege het gebrek aan doorgaande reizigers. In de praktijk liepen de treinen in Haarlem in beide richtingen steeds vrijwel volledig leeg weet ik uit ervaring.

Er zullen in de spitsuren ongetwijfeld wel wat forensen vanuit Noord-Holland naar Den Haag reizen maar alleen op spitsreizigers kan zo'n verbinding natuurlijk niet draaien. Het gaat er ook om hoeveel reizigers er op dinsdagmiddag, donderdagavond of zondagmorgen zijn.

De verbinding herstellen is sowieso geen optie meer omdat er buiten de spits tussen Haarlem en Alkmaar te weinig reizigers zijn om naast twee sprinters per uur ook nog intercity's te laten rijden.

Beste mede-reizigers,

zoals jullie hebben gemerkt is de verbinding Alkmaar - Den Haag, met de trein die om 06.34 vertrekt vanuit Alkmaar niet optimaal. Hij was voor de nieuwe dienstregeling prima. Echter ondanks de extra minuut overstap tijd die we in Den Haag zouden moeten hebben, komen we telkens op een ander spoor (spoor 8 ipv 5) en een paar minuten te laat aan. Hierdoor halen we de overstap niet en wordt de reistijd vermeerderd met minstens 15 minuten. Probeer je zoveel mogelijk bij NS te melden. Op deze manier kunnen ze er wat aan doen. Als niemand van zich laat horen, worden ze ook niet bekend met de problemen. 
Hopelijk gaat NS hier ook serieus naar kijken. 
Met vriendelijke groet, Karlijn

 

 

Reputatie 6
Badge

Ik denk dat je Haarlem bedoelt qua overstappen. Hoort de trein uit Alkmaar op 5 aan te komen? Of is dit in de nieuwe dienstregeling altijd spoor 8? Of zegt de reisplanner spoor 5, maar blijkt dit op het laatste moment spoor 8 te worden? De overstaptijd van spoor 8 naar 6 is minstens 4 minuten, dus dan red je het inderdaad niet. Mooi station hoor, Haarlem, maar niet zo praktisch om snel over te stappen met die monumentale trappen….

In de dienstregeling staat spoor 5 aankomen in Haarlem. Dit wordt inderdaad gewijzigd in spoor 8 tijdens de reis. Kijk maar eens op de online reisplanner van vandaag. Alles staat in rood aangegeven. Terwijl bij de planner van morgen staat hoe het eigenlijk ingepland staat.

Reputatie 6
Badge

Zo dat gebeurt inderdaad bijna ieder half uur. Was dat gisteren en eergisteren ook? Een spoorwijziging zou normaalgesproken alleen gemaakt moeten worden als er iets aan de hand is op het oorspronkelijke spoor. Dat kan bijvoorbeeld zijn, omdat er een defecte trein staat of omdat er een vertraagde trein van Haarlem naar Leiden of Zandvoort tussendoor moet. Je kan vanuit Beverwijk altijd zonder hinder van andere treinen naar spoor 8. Ik denk dat ze daarom snel naar dat spoor uitwijken. Maar fraai is dat niet, want met 3 minuten overstaptijd mis je dan inderdaad je overstap. Of je moet echt bij de deur klaarstaan en precies bij de trap uitkomen. 

Het is niet alleen de overstaptijd in Sloterdijk of Haarlem maar het is met name de reistijd. Een intercity tussen Alkmaar, Haarlem, Leiden, Den Haag en Rotterdam is toch niet zo'n rare suggestie. Deze lijn is er klaarblijkelijk jaren geweest en daar is nog steeds een grote behoefte aan. .

Er is helaas geen grote behoefte aan. Die treinen hebben jarenlang gereden en waren meestal slecht bezet. Dat is ook de reden dat ze verdwenen zijn.

Reputatie 4

Het kan ook nog met de lengte van de trein te maken hebben. Maandag was het namelijk een DDZ6. Spoor 4 en 5 staan bekend om hun betrekkelijk korte lengte.

Reputatie 6

Het is wel vreemd want spoor 5 wordt voornamelijk gebruikt voor de trein Alkmaar- Haarlem..dus wat daar dan in de weg staat?

Bedankt in ieder geval voor het signaal. Ik zal deze doorzetten. Ik durf niet te zeggen hoe het met deze lijn in het verleden ging.

Reputatie 7
Badge

Het kan ook nog met de lengte van de trein te maken hebben. Maandag was het namelijk een DDZ6. Spoor 4 en 5 staan bekend om hun betrekkelijk korte lengte.

Juist @ravitsec @Erryt NS @KarlijnC 

Spoor 5 te Haarlem is zo'n 24 meter te kort voor een Virm-6. Dus vanzelfsprekend wordt er dan door de treindienstleider ingegrepen en gespoorwijzigd.

Reputatie 7
Badge +1

ER heeft nog voor die genoemde IC op de MA morgen, heel vroeg, zelfs een trein (vanaf R´dam denk ik) naar den Helder gereden die Haarlem voorbijreed over een direkte spoorverbinding westelijk, dus ook geen kopmaken nodig. Voor marinepesoneel.

Helaas pindakaas, het is toch zo dat ze bij NS vanwege die verd..de chipkaart met al dat IN+Uitgesjek gedoe na een tijdje toch heel aardig kunnen zien hoe de grootste reizigersstromen lopen. En binnen N-H is dat toch echt in grote hoofdmoot naar Amsterdam en dan Schiphol airport.

Ze zouden trouwens ook met dat systeem best kunnen zien dat vaste klantjes bvb wel 3x p. wk 15 min later aankomen en dan dat optellen per maand en daarop compensatie in de vorm van % korting op de volgende koop geven. Dat dochtertje van NS in de UK is dat trouwens zelf verplicht, dus de kennis is in huis.

Er heeft vele jaren een Intercity gereden van Hoorn via Alkmaar, Beverwijk, Haarlem en Leiden naar Den Haag Centraal. Precies gezegd tussen 1989 en 2012. Dat was een handige verbinding.

Dat was een sneltrein, dat reed met 4 bakken DD-AR, en het was inderdaad een verdomd handige verbinding. Die zou best wel eens terug mogen komen.

 

Er heeft vele jaren een Intercity gereden van Hoorn via Alkmaar, Beverwijk, Haarlem en Leiden naar Den Haag Centraal. Precies gezegd tussen 1989 en 2012. Dat was een handige verbinding.

Dat was een sneltrein, dat reed met 4 bakken DD-AR, en het was inderdaad een verdomd handige verbinding. Die zou best wel eens terug mogen komen.

Hij heeft eerst jarenlang met twee stellen Plan V gereden, daarna met DD-AR. Helaas was hij tussen Haarlem en Alkmaar meestal grotendeels leeg.

Reputatie 6

Vroeger ging het reizen wat trager, maar wel zonder extra overstappen. Vanaf Sloterdijk naar Alkmaar via Haarlem was in de spits sneller dan Sloterdijk - CS - Zaandam - Alkmaar wat eigenlijk de normale route was. De trein richting Haarlem - Den Haag vanaf Alkmaar was altijd druk, ook in de omgekeerde richting was het druk. Op de routes was het vaak staan, minstens tot Uitgeest vaak zelfs nog verder. 

Bedankt in ieder geval voor het signaal. Ik zal deze doorzetten. Ik durf niet te zeggen hoe het met deze lijn in het verleden ging.

Heel graag. Bedankt. In het verleden (het afgelopen jaar spreek ik dan over) reden er in de spits korte treinen (vier treinstellen) waardoor de trein op spoor 5 kon stoppen. Nu is de ene dag vier delen en de andere dag zes. Ondanks dat vanochtend de trein uit vier delen bestond stopten we alsnog op spoor 8 (terwijl 5 gepland stond). Daarbij zijn we al drie dagen (sinds de nieuwe dienstregeling) te laat uit Alkmaar vertrokken. Dat, alsook omdat we op spoor 8 aankwamen, konden we de overstap naar Den Haag op spoor 6 niet maken.

Voorheen ging dit dus allemaal prima, had ik in een half jaar tijd twee keer vertraging. Nu is het helaas al drie dagen op rij raak.

Reputatie 6

Bedankt in ieder geval voor het signaal. Ik zal deze doorzetten. Ik durf niet te zeggen hoe het met deze lijn in het verleden ging.

Heel graag. Bedankt. In het verleden (het afgelopen jaar spreek ik dan over) reden er in de spits korte treinen (vier treinstellen) waardoor de trein op spoor 5 kon stoppen. Nu is de ene dag vier delen en de andere dag zes. Ondanks dat vanochtend de trein uit vier delen bestond stopten we alsnog op spoor 8 (terwijl 5 gepland stond). Daarbij zijn we al drie dagen (sinds de nieuwe dienstregeling) te laat uit Alkmaar vertrokken. Dat, alsook omdat we op spoor 8 aankwamen, konden we de overstap naar Den Haag op spoor 6 niet maken.

Voorheen ging dit dus allemaal prima, had ik in een half jaar tijd twee keer vertraging. Nu is het helaas al drie dagen op rij raak.

Het is ook een ander treintype. Een DDZ ipv de "oude" DDM. 

Reputatie 6

Gelukkig is mijn eindbestemming Haarlem..de mensen naar Den Haag hadden pech. Trein van 7.34 vanaf Alkmaar rijdt op tijd maar mag 6 minuten wachten voordat we Haarlem binnen rijden. De trein richting Den Haag om 8.07 reed langs ons weg. Aankomstspoor was 5.

Nieuwe vraag bij een oud onderwerp. Ik reis met de sprinter van Voorhout naar Beverwijk en het  is een grote frustratie dat ik zowel heen als terug mijn verbinding op Haarlem zie wegrijden en dan een half uur moet wachten. Ik vraag niet om ic maar kan de dienstregeling van een van die twee sprinters zo getweekt worden dat de  overstap op Haarlem wel mogelijk wordt? Ik weet dat dit niet de drukste verbinding in Nederland is maar een aanpassing van een paar minuten moet  toch mogelijk zijn. 

Helaas zijn ook kleine aanpassingen niet altijd mogelijk. Dit veroorzaakt een grote verandering in het gehele plaatje. Ik zal je suggestie doorzetten, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat wij dit met de huidige dienstregeling niet meer gaan aanpassen. Hopelijk in december met de nieuwe dienstregeling zal deze beter voor je uitpakken. Bedankt voor je signaal.

Reputatie 6
Badge

Ja, daar gaat zeker iets verbeteren. In december draaien de treinen naar Zandvoort en Hoorn een kwartier om. Dus vanuit Haarlem naar Zandvoort wordt rond het hele en halve uur; en vanuit Haarlem naar Beverwijk/Alkmaar/Hoorn wordt rond het kwartier voor/over het hele uur. Dit alles om in Hoorn de overstappen te verbeteren, maar een gunstige bijkomstigheid is dat de overstappen vanuit Hillegom/Voorhout naar Beverwijk beter worden. In spits al helemaal, omdat de intercity Haarlem - Alkmaar in beide richtingen gaat rijden (nu rijdt die in één richting leeg). Er zijn ook altijd negatieve kanten. Als je vanuit Voorhout/Hillegom naar Zandvoort/Overveen moet, ben je juist langer onderweg.

 

Wil je er meer over weten, moet je even graven in alle documenten die het Locov op hun site heeft staan.

Dit zou heel goednieuws zijn. Scheelt mij een half uur per dag reistijd. Het zit ook wel ns mee!

Reageer