beantwoord

Verslechtering nieuwe dienstregeling

  • 5 December 2023
  • 87 reacties
  • 3632 Bekeken

Reputatie 3
  • Intercity
  • 27 reacties

Dit is echt waardeloos. Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur. Wie heeft dat verzonnen? En wie heeft dat goedgekeurd?! Graag zsm herstellen 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 5 December 2023, 21:46

Bekijk origineel

87 reacties

Reputatie 7
Badge

.

Bij het sprintervervoer blijft het per saldo even goed (of even slecht) omdat er op sommige lijnen ook meer treinen gaan rijden. 

Niemand gebruikt alleen "het sprintervervoer". Iedereen heeft belang bij 'zijn' traject.

Nou als je van/naar stations moet waar alleen sprinters stoppen gebruik je toch echt alleen het sprintervervoer. Leg me anders maar eens uit wat het nut van intercity's is voor iemand die van Wijchen naar Gilze-Rijen moet.

Dat bedoelde ik niet. Ik las jouw reactie dat er voor het sprintervervoer in het algemeen per saldo niets verandert als argument voor het feit dat deze wijzigingen niet zijn vermeld. Niemand is echter geïnteresseerd in het sprintervervoer in het algemeen, mensen zijn geïnteresseerd in het vervoer op een bepaald traject, dus dat er in het algemeen per saldo niets verandert, betekent niet dat deze wijzigingen niet belangrijk zijn.

Reputatie 5

Weesp - Groningen gaat in de nieuwe dienstregeling 's avonds na kwart voor negen 11 minuten langer duren: 20 minuten blauwbekken in wereldstad Almere, waar overdag een goede aansluiting is. Juist nu zich daar familie gevestigd heeft. Laat ik maar proberen de keuzes van NS te begrijpen. Groningen is toch al ver, dus er kan nog wel wat tijd bij, en ach, wie maakt die reis nou?

Weesp - Groningen gaat in de nieuwe dienstregeling 's avonds na kwart voor negen 11 minuten langer duren: 20 minuten blauwbekken in wereldstad Almere, waar overdag een goede aansluiting is. 

Wen er verder maar aan dat NS tegen sprintervervoer is en dat zoveel mogelijk wil afbouwen. Dat heet in NS-jargon "slimme verandering".

Reputatie 5

Gaat die sprinter Nijmegen-Dordrecht in de weekenden en 's avonds eindelijk dan weer om het half uur rijden ipv om het uur? 

Reputatie 7

Wen er verder maar aan dat NS tegen sprintervervoer is en dat zoveel mogelijk wil afbouwen. Dat heet in NS-jargon "slimme verandering".

Wat is er toch tegen sprinters? Daar zit de meeste groei toch en kunnen ze het geld verdienen. De meeste mensen reizen nu eenmaal het meest regionaal. Aan 6x per uur een halflege intercity tussen Eindhoven en Utrecht heeft toch niemand iets, om maar eens iets te noemen. En waarom zoveel intercity's tussen Arnhem en Nijmegen?

Gaat die sprinter Nijmegen-Dordrecht in de weekenden en 's avonds eindelijk dan weer om het half uur rijden ipv om het uur? 

Ja, die gaat vanaf zondag weer dagelijks tot 22.00 om het halfuur rijden. En doordeweeks gaat hij overdag ook weer doorrijden naar Arnhem zodat het probleem met de te korte keertijden in Nijmegen ook wordt opgelost.

Dat was ook de meeste onhoudbare situatie bij de sprinters. Het is trouwens een van de weinige verbeteringen bij de sprinterdiensten.

"

Wat is er toch tegen sprinters? Daar zit de meeste groei toch en kunnen ze het geld verdienen. De meeste mensen reizen nu eenmaal het meest regionaal. Aan 6x per uur een halflege intercity tussen Eindhoven en Utrecht heeft toch niemand iets, om maar eens iets te noemen. En waarom zoveel intercity's tussen Arnhem en Nijmegen?

Die 6x per uur is puur politiek. De overheid geeft daar jaarlijks honderden miljoenen aan infrageld (PHS) aan uit en ProRail/NS kunnen dan niet ineens gaan roepen dat al dat geld nutteloos is besteed omdat die 6x per uur niet nodig is (wat dus wel het geval is).

Overigens waren die intercity's tussen Utrecht en Eindhoven overdag maar halfvol, het is veel erger. Buiten de spits zijn veel van die treinen sinds corona voor driekwart leeg.

Op het traject Arnhem-Nijmegen zit een hoop subsidie van de Provincie Gelderland.

Wat dan weer raar is, is dat de NS dit jaar maar 2x per uur rijdt tussen Arnhem en Utrecht in het weekend. Dat past absoluut niet. Gelukkig wordt dat 4x per uur. Ondertussen rijden er in de daluren 6x per uur grotendeels lege intercity's tussen Eindhoven en Utrecht. Prestige boven reizigers. 

Wat dan weer raar is, is dat de NS dit jaar maar 2x per uur rijdt tussen Arnhem en Utrecht in het weekend. Dat past absoluut niet. Gelukkig wordt dat 4x per uur. Ondertussen rijden er in de daluren 6x per uur grotendeels lege intercity's tussen Eindhoven en Utrecht. Prestige boven reizigers. 

Om PHS politiek te rechtvaardigen is het voldoende als er op bepaalde uren 6x per uur gereden wordt. Dat hoeft niet 7 dagen per week. 

Reputatie 2

Ligt het aan mij of wordt de dienstregeling op de Hanzelijn steeds slechter? Nu straks ook geen rechtstreekse sprinter A'dam - Zwolle meer wat vaak als alternatief gebruikt kon worden wanneer de intercity's weer een uitvielen. Op stappende in Almere moet je straks op Lelystad 21 minuten wachten! 

 

Ligt het aan mij of wordt de dienstregeling op de Hanzelijn steeds slechter? Nu straks ook geen rechtstreekse sprinter A'dam - Zwolle meer wat vaak als alternatief gebruikt kon worden wanneer de intercity's weer een uitvielen. Op stappende in Almere moet je straks op Lelystad 21 minuten wachten! 

Die sprinters waren tussen Lelystad en Zwolle veel te lang (bijna altijd twee treinstellen) en daardoor zeer slecht bezet. Dus is het logisch om ze in Lelystad te knippen en richting Zwolle voortaan met een los drie- of vierwagenstel te rijden.

Door ze vanaf Lelystad in Zwolle te koppelen aan de sprinter naar Leeuwarden spaar je bovendien een trein (met personeel) uit.

Het klopt dat dit een efficiencymaatregel is maar gezien het sinds corona sterk gedaalde vervoer op de Flevo/Hanzelijn is dit ook wel begrijpelijk.

Vanaf Almere Centrum is de overstap in Lelystad overigens slechts 8 minuten. De meeste overstappers zullen sowieso mensen zijn die met de intercity uit de regio Amsterdam komen.

Reputatie 7
Badge +2

Met die lengte en bezetting viel het ook wel weer mee. NS blinkt immers uit in het inzetten van piepkleine treintjes. En de lange loopafstanden vanuit de Sprinter uit Leeuwarden in Zwolle (die komt op 1b aan) zullen vast ook niet de hoofdreden zijn.

Dat is overduidelijk de materieelbesparing namelijk, want dat is niet één trein zoals je stelt @Tamzin. Even gauw rekenend heb je 11 treinen nodig om zowel Zwolle - Leeuwarden als Zwolle - Lelystad te rijden. Maar als je de beide treinen aan elkaar knoopt (dat past precies) heb je er nog maar 7 treinen nodig. Dat komt vooral omdat de keertijden van die treinen bij elkaar opgeteld net zo lang zijn als de rijtijd naar Lelystad.

Reputatie 2

Ligt het aan mij of wordt de dienstregeling op de Hanzelijn steeds slechter? Nu straks ook geen rechtstreekse sprinter A'dam - Zwolle meer wat vaak als alternatief gebruikt kon worden wanneer de intercity's weer een uitvielen. Op stappende in Almere moet je straks op Lelystad 21 minuten wachten! 

Die sprinters waren tussen Lelystad en Zwolle veel te lang (bijna altijd twee treinstellen) en daardoor zeer slecht bezet. Dus is het logisch om ze in Lelystad te knippen en richting Zwolle voortaan met een los drie- of vierwagenstel te rijden.

Door ze vanaf Lelystad in Zwolle te koppelen aan de sprinter naar Leeuwarden spaar je bovendien een trein (met personeel) uit.

Het klopt dat dit een efficiencymaatregel is maar gezien het sinds corona sterk gedaalde vervoer op de Flevo/Hanzelijn is dit ook wel begrijpelijk.

Vanaf Almere Centrum is de overstap in Lelystad overigens slechts 8 minuten. De meeste overstappers zullen sowieso mensen zijn die met de intercity uit de regio Amsterdam komen.

Als ik in de planner kijk staat er toch echt een transfertijd van 21 minuten op Lelystad richting Zwolle. 

 

Reputatie 6
Badge

Van Almere naar Zwolle rijden rechtstreekse intercity's. Wat zijn de instellingen van de reisplanner geweest (dag, extra overstaptijd, ‘alleen sprinters’) om dit advies te krijgen?

 

Vanaf Almere Centrum is de overstap in Lelystad overigens slechts 8 minuten. De meeste overstappers zullen sowieso mensen zijn die met de intercity uit de regio Amsterdam komen.

Als ik in de planner kijk staat er toch echt een transfertijd van 21 minuten op Lelystad richting Zwolle. 

 

Vermoedelijk heb je iets verkeerd ingesteld in je reisplanner (alleen sprinters?).

 

Dit vind ik als ik om 10.13 van Almere Centrum naar Dronten plan:

 

Treinreis van Almere Centrum naar Dronten, verwachte aankomsttijd: 11:06

1. 10:32 spoor 4 - Intercity van Almere Centrum naar Lelystad Centrum (aankomst om 10:46)

2. 10:54 spoor 3 - Sprinter van Lelystad Centrum naar Dronten (aankomst om 11:06)

Bekijk dit reisadvies online:
https://www.rijdendetreinen.nl/reisplanner/advies/alm//dron?type=depart&date=2023-12-10&time=10%3A32

 

Vanaf Almere Centrum is de overstap in Lelystad overigens slechts 8 minuten. De meeste overstappers zullen sowieso mensen zijn die met de intercity uit de regio Amsterdam komen.

Als ik in de planner kijk staat er toch echt een transfertijd van 21 minuten op Lelystad richting Zwolle. 

 

 

Dit vind ik als ik om 10.13 van Almere Centrum naar Dronten plan:

 

Treinreis van Almere Centrum naar Dronten, verwachte aankomsttijd: 11:06

1. 10:32 spoor 4 - Intercity van Almere Centrum naar Lelystad Centrum (aankomst om 10:46)

2. 10:54 spoor 3 - Sprinter van Lelystad Centrum naar Dronten (aankomst om 11:06)

Bekijk dit reisadvies online:
https://www.rijdendetreinen.nl/reisplanner/advies/alm//dron?type=depart&date=2023-12-10&time=10%3A32

Dit is vrijwel identiek aan de oude dienstregeling.

Spijtig dat de nieuwe dienstregeling voor jou ongewenst uitpakt, RWo. Ik zal je signaal doorzetten, maar dit zal helaas niet gaan veranderen.

Het gaat niet alleen om inwoners van Weesp, maar ook van Diemen, Amsterdam Science Park, Muiderpoort, Almere Poort, Almere Muziekwijk, Almere Centraal etc die ook allemaal voor hun woon-werkverkeer afhankelijk zijn van de sprinter Almere-Amsterdam via Muiderpoort. Daar is al jaren een kwartierverbinding, wat mensen ook zwaar hebben laten meewegen met hun keuze om naar buiten Amsterdam te verhuizingen, zoals naar het nieuwe Weespersluis; het is dus geen luxeprobleem dat dit nu een halfuurverbinding wordt, het is het niet waarmaken van legitieme verwachtingen dat de spoorfrequentie goed zou blijven - en eerder zou verbeteren dan verslechteren. Treinen zijn al overvol! En als er straks bussen van IJburg naar Weesp gaan rijden die zouden moeten aansluiten op deze sprinters gaat het helemaal niet meer passen!

Buiten de spits ieder kwartier een sprinter is in de huidige situatie een luxe voorziening geworden. Elders praat je bij sprinters inmiddels over uurdiensten op veel tijden en zijn halfuurdiensten al een luxe.

Dat mensen verwachten dat de frequenties hoog blijven is onrealistisch als het aantal forensen sterk gedaald is. Het moet ook betaalbaar blijven in het licht van het vele thuiswerken en de extreme loonsverhogingen bij NS.

Overigens zijn de treinen in de driehoek Weesp-Almere-Hilversum buiten de spits bepaald niet overvol. Eerder was daar buiten de spits al jarenlang sprake van overbewinkeling.

Ik woon in Hilversum en werk in Utrecht. Drie dagen per week pak ik de trein van Hilversum Mediapark - Utrecht Centraal en weer terug, en dat doe ik al 20 jaar. 
Nu zie ik dat er voor vrijdag nog maar 2 treinen per uur zullen gaan rijden. Onbegrijpelijk.
Als ervaringsdeskundige kan ik de NS vertellen dat het vrijdagmiddag in de spitsuren het altijd erg druk is: vaak zijn er geen zitplaatsen. Soms neem ik de volgende de trein met de illusie dat die misschien minder vol zal zijn, maar helaas, het was inderdaad een illusie 😣. ‘s Ochtends om 06:15 uur valt het gelukkig mee. Maar vanaf 07:30 uur is het een ramp. En dat is dan met 4 treinen per uur.
Op vrijdag voorzie ik grote problemen nu er nog maar 2 treinen 🚈 per uur op het traject Hilversum - Utrecht zullen gaan rijden.

Reputatie 2

 

Vanaf Almere Centrum is de overstap in Lelystad overigens slechts 8 minuten. De meeste overstappers zullen sowieso mensen zijn die met de intercity uit de regio Amsterdam komen.

Als ik in de planner kijk staat er toch echt een transfertijd van 21 minuten op Lelystad richting Zwolle. 

 

Vermoedelijk heb je iets verkeerd ingesteld in je reisplanner (alleen sprinters?).

 

Dit vind ik als ik om 10.13 van Almere Centrum naar Dronten plan:

 

Treinreis van Almere Centrum naar Dronten, verwachte aankomsttijd: 11:06

1. 10:32 spoor 4 - Intercity van Almere Centrum naar Lelystad Centrum (aankomst om 10:46)

2. 10:54 spoor 3 - Sprinter van Lelystad Centrum naar Dronten (aankomst om 11:06)

Bekijk dit reisadvies online:
https://www.rijdendetreinen.nl/reisplanner/advies/alm//dron?type=depart&date=2023-12-10&time=10%3A32

Ik heb het niet over Dronten. Ik heb het over de rechtstreeks sprinter van Almere Centrum naar Zwolle (startpunt Amsterdam) die nu niet meer rijd. Als er geen interctiy's rijden vanwege storingen etc. dan kon je tot gisteren als alternatief deze nemen maar nu niet meer en moet je dus in Lelystad 21 minuten wachten. 

@Driftmoon 

NS gaat natuurlijk geen verbindingen in stand houden enkel voor als er geen intercity's rijden wegens storingen. Uitgangspunt is de normale situatie dat ze wel rijden en dan heb je vanuit Almere Centrum een overstap van 8 minuten in Lelystad net als tot nu toe.

Reputatie 2

De ns laat vaak heel veel treinen rijden zodat je backup hebt als je overstap mist... maar het punt is: zorg dat die overstap niet gemist word.

Ik heb liever 1 of 2 treinen per uur ipv 4. Maar zorg dan dat er geen gezeur is, en al helemaal niet in de spits.

 

Tussen schiphol en lelystad. 4 intercities per uur en 2 van deze treinen 80% leeg. Dat is gewoon geld weg gooien

 

 

 

Reputatie 5

De ns laat vaak heel veel treinen rijden zodat je backup hebt als je overstap mist... maar het punt is: zorg dat die overstap niet gemist word.

Ik heb liever 1 of 2 treinen per uur ipv 4. Maar zorg dan dat er geen gezeur is, en al helemaal niet in de spits.

 

Tussen schiphol en lelystad. 4 intercities per uur en 2 van deze treinen 80% leeg. Dat is gewoon geld weg gooien

 

 

 

Dat is dan waarschijnlijk niet altijd zo, of ze willen de buitenlandse toeristen laten zien hoe goed ze zijn. Dat er altijd treinen rijden. Met ook nog eens veel plek.

De ns laat vaak heel veel treinen rijden zodat je backup hebt als je overstap mist... maar het punt is: zorg dat die overstap niet gemist word.

Ik heb liever 1 of 2 treinen per uur ipv 4. Maar zorg dan dat er geen gezeur is, en al helemaal niet in de spits.

 

Tussen schiphol en lelystad. 4 intercities per uur en 2 van deze treinen 80% leeg. Dat is gewoon geld weg gooien

 

Een groot deel van het "gezeur" komt door de hoogst onbetrouwbare infrastructuur en dat wordt niet beter als je minder treinen laat rijden. Daarnaast wordt de dienstregeling te krap gepland met vaak aansluitingen van amper 2 of 3 minuten.

Uurdiensten zullen nauwelijks reizigers trekken. De gemiddelde reiziger in Nederland reist maar 35 km en bij uurdiensten staan de wachttijden dan in geen enkele verhouding meer tot de reistijd. Er is niet voor niets zoveel kritiek op al die uurdiensten bij het sprintervervoer.

Ik denk dat je het beste kunt mikken op twee intercity's en twee sprinters per uur. En alleen extra treinen als het qua capaciteit echt niet anders kan. Iedere tien minuten een intercity is bij het huidige aantal reizigers peperdure onzin.

Vandaag om 16:42 uur de trein van het traject van Utrecht Centraal - Hilversum Mediapark genomen. In app waren/zijn er waarschuwingen te lezen: Kortere trein, extra druk.
Dat van extra druk klopt, men stond als haringen in ton op elkaar geplakt, geen zitplaatsen voor veel reizigers. Ik hoop niet dat dit elke dag het geval zal zijn. 

Morgen moet ik weer naar de Utrecht Centraal, hopelijk is er dan wel een zitplaats.

De heenweg van Hilversum Mediapark - Utrecht Centraal om 06:14 uur was het ook een korte trein, en druk voor het tijdstip van de dag. Ik heb medelijden met reizigers die in de ochtendspits moeten reizen.

Spijtig dat de nieuwe dienstregeling voor jou ongewenst uitpakt, RWo. Ik zal je signaal doorzetten, maar dit zal helaas niet gaan veranderen.

Het gaat niet alleen om inwoners van Weesp, maar ook van Diemen, Amsterdam Science Park, Muiderpoort, Almere Poort, Almere Muziekwijk, Almere Centraal etc die ook allemaal voor hun woon-werkverkeer afhankelijk zijn van de sprinter Almere-Amsterdam via Muiderpoort. Daar is al jaren een kwartierverbinding, wat mensen ook zwaar hebben laten meewegen met hun keuze om naar buiten Amsterdam te verhuizingen, zoals naar het nieuwe Weespersluis; het is dus geen luxeprobleem dat dit nu een halfuurverbinding wordt, het is het niet waarmaken van legitieme verwachtingen dat de spoorfrequentie goed zou blijven - en eerder zou verbeteren dan verslechteren. Treinen zijn al overvol! En als er straks bussen van IJburg naar Weesp gaan rijden die zouden moeten aansluiten op deze sprinters gaat het helemaal niet meer passen!

Buiten de spits ieder kwartier een sprinter is in de huidige situatie een luxe voorziening geworden. Elders praat je bij sprinters inmiddels over uurdiensten op veel tijden en zijn halfuurdiensten al een luxe.

Dat mensen verwachten dat de frequenties hoog blijven is onrealistisch als het aantal forensen sterk gedaald is. Het moet ook betaalbaar blijven in het licht van het vele thuiswerken en de extreme loonsverhogingen bij NS.

Overigens zijn de treinen in de driehoek Weesp-Almere-Hilversum buiten de spits bepaald niet overvol. Eerder was daar buiten de spits al jarenlang sprake van overbewinkeling.

Spijtig dat de nieuwe dienstregeling voor jou ongewenst uitpakt, RWo. Ik zal je signaal doorzetten, maar dit zal helaas niet gaan veranderen.

Het gaat niet alleen om inwoners van Weesp, maar ook van Diemen, Amsterdam Science Park, Muiderpoort, Almere Poort, Almere Muziekwijk, Almere Centraal etc die ook allemaal voor hun woon-werkverkeer afhankelijk zijn van de sprinter Almere-Amsterdam via Muiderpoort. Daar is al jaren een kwartierverbinding, wat mensen ook zwaar hebben laten meewegen met hun keuze om naar buiten Amsterdam te verhuizingen, zoals naar het nieuwe Weespersluis; het is dus geen luxeprobleem dat dit nu een halfuurverbinding wordt, het is het niet waarmaken van legitieme verwachtingen dat de spoorfrequentie goed zou blijven - en eerder zou verbeteren dan verslechteren. Treinen zijn al overvol! En als er straks bussen van IJburg naar Weesp gaan rijden die zouden moeten aansluiten op deze sprinters gaat het helemaal niet meer passen!

Buiten de spits ieder kwartier een sprinter is in de huidige situatie een luxe voorziening geworden. Elders praat je bij sprinters inmiddels over uurdiensten op veel tijden en zijn halfuurdiensten al een luxe.

Dat mensen verwachten dat de frequenties hoog blijven is onrealistisch als het aantal forensen sterk gedaald is. Het moet ook betaalbaar blijven in het licht van het vele thuiswerken en de extreme loonsverhogingen bij NS.

Overigens zijn de treinen in de driehoek Weesp-Almere-Hilversum buiten de spits bepaald niet overvol. Eerder was daar buiten de spits al jarenlang sprake van overbewinkeling.

Mijn ervaring is dat de trein tussen Almere-Poort en Amsterdam Centraal ook in de daluren bomvol zit. Er worden namelijk regelmatig korte treinen ingezet. Nu er geen directe sprinters meer naar Amsterdam Centraal rijden, moeten we overstappen op Weesp. Omdat de trein zo vol is en vaak te laat komt, missen we vervolgens onze overstap en moeten we een half uur wachten op Weesp voor de volgende trein. Mijn reis duurt daarom niet 15, maar 45 (!) minuten.

Ik heb deze week ook al twee keer de overstap in Weesp niet gehaald. En terwijl ik naar Almere stond te wachten ging het aan de andere kant ook weer mis. De trein naar Amsterdam rijdt weg als de trein uit Almere over de brug komt. 

Ik heb de hele week al te maken met vertragingen en volle treinen. Het is er beslist niet beter op geworden 😞

Reageer