Skip to main content

Dit is echt waardeloos. Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur. Wie heeft dat verzonnen? En wie heeft dat goedgekeurd?! Graag zsm herstellen 

En dit is niet de enige verslechtering. :(

En dit terwijl ze NS doet alsof de nieuwe 2024 dienstregeling een grote verbetering is!

Kan bijv ‘s avonds ook niet meer rechtstreeks van Muiderpoort naar Almere Poort.


Nog een andere vraag. Waarom staat er niets over in het overzicht?

https://www.ns.nl/reisinformatie/dienstregeling

 

De wijziging was overigens wel aangekondigd in de officiële brieven, die de meeste reizigers niet zien. Toch heft de NS ook dit jaar weer gewoon treinen op zonder enige communicatie en in strijd met de concessievoorwaarden.


Spijtig dat de nieuwe dienstregeling voor jou ongewenst uitpakt, RWo. Ik zal je signaal doorzetten, maar dit zal helaas niet gaan veranderen.


Dit is echt waardeloos. Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur. Wie heeft dat verzonnen? En wie heeft dat goedgekeurd?! Graag zsm herstellen 

NS kan dat helemaal zelf besluiten, de enige eis in de concessie is dat ieder station overdag (per richting) minimaal twee keer per uur bediend moet worden en in de avond en het weekend minimaal eens per uur.

Buiten de Randstad zijn er een hoop stations waar sinds vorig jaar inderdaad een flink deel van de week nog slechts eens per uur een trein stopt dus uw klacht is vooral een luxe probleem.

NS geeft overigens de voorkeur aan meer intercity's en minder sprinters. Het opheffen van sprinters is volgens NS een "slimme verandering".


Nog een andere vraag. Waarom staat er niets over in het overzicht?

https://www.ns.nl/reisinformatie/dienstregeling

Het overzicht is vooral een goed nieuws bericht maar het staat er wel in:

Slimme veranderingen: Op rustige momenten passen we het aantal Sprinters aan

 

De wijziging was overigens wel aangekondigd in de officiële brieven, die de meeste reizigers niet zien. Toch heft de NS ook dit jaar weer gewoon treinen op zonder enige communicatie en in strijd met de concessievoorwaarden.

Er zijn geen inkrimpingen in strijd met de concessievoorwaarden, wel matige communicatie.


Nog een andere vraag. Waarom staat er niets over in het overzicht?

https://www.ns.nl/reisinformatie/dienstregeling

Het overzicht is vooral een goed nieuws bericht maar het staat er wel in:

Slimme veranderingen: Op rustige momenten passen we het aantal Sprinters aan

 

De wijziging was overigens wel aangekondigd in de officiële brieven, die de meeste reizigers niet zien. Toch heft de NS ook dit jaar weer gewoon treinen op zonder enige communicatie en in strijd met de concessievoorwaarden.

Er zijn geen inkrimpingen in strijd met de concessievoorwaarden, wel matige communicatie.

Jawel, zie https://locov.nl/nationaal+spoor/dienstregeling/2604962.aspx?t=Advies-ontheffingen-Dienstregeling-2024


@Jan Haverkamp

Deze brief kende ik nog niet. Wel.is het zo dat in de concessie de mogelijkheid is opgenomen voor kleine afwijkingen van de normen bij de aanvang van de dienst mits daarvoor ontheffing is gevraagd en verleend. Omdat in dit geval de reizigersorganisaties niet akkoord gaan is dit inderdaad strijdig met de concessie. 

Wat betreft frequenties voldoet NS op zich wel aan de eisen. Wel getuigt de eufemistische communicatie "slimme veranderingen" bij frequentieverlagingen natuurlijk van een schandalige minachting jegens de klant.  

Het fundamentele probleem blijft natuurlijk dat NS ronduit onwillig is als het om het sprintervervoer gaat.


@Jan Haverkamp

Deze brief kende ik nog niet. Wel.is het zo dat in de concessie de mogelijkheid is opgenomen voor kleine afwijkingen van de normen bij de aanvang van de dienst mits daarvoor ontheffing is gevraagd en verleend. Omdat in dit geval de reizigersorganisaties niet akkoord gaan is dit inderdaad strijdig met de concessie. 

Wat betreft frequenties voldoet NS op zich wel aan de eisen. Wel getuigt de eufemistische communicatie "slimme veranderingen" bij frequentieverlagingen natuurlijk van een schandalige minachting jegens de klant.  

Het fundamentele probleem blijft natuurlijk dat NS ronduit onwillig is als het om het sprintervervoer gaat.

Precies. En onderaan de brief staan nog een paar opheffingen zonder aanvraag (!). 

De NS richt zich inderdaad met name op prestigeprojecten, zonder zich te realiseren dat het meeste vervoer plaatsvindt per sprinter. Juist de Intercity's zitten vol met mensen die recreatief reizen en weinig betalen.


NS jammert vooral dat de reizigers nog te weinig terugkeren, maar doet er tegelijkertijd alles aan om ze weg te jagen. Op vrijdag forensen was bijvoorbeeld altijd al onaantrekkelijk omdat de treinen meer ingekort werden dan er reizigers minder waren. Daar krijg je nu ook nog lagere frequenties bij. 

En dus ook inconsequente aansluitingen op ander OV.

En waar blijven de producten voor reizigers die niet elle dag meer reizen (die ontbreken ook elders in het OV trouwens)

Wat vaak vergeten wordt: je kunt met beperkt aanbod lang wachten tot vraag ontstaat. Maar meer aanbod creëert juist ook vraag.


Spijtig dat de nieuwe dienstregeling voor jou ongewenst uitpakt, RWo. Ik zal je signaal doorzetten, maar dit zal helaas niet gaan veranderen.

Het gaat niet alleen om inwoners van Weesp, maar ook van Diemen, Amsterdam Science Park, Muiderpoort, Almere Poort, Almere Muziekwijk, Almere Centraal etc die ook allemaal voor hun woon-werkverkeer afhankelijk zijn van de sprinter Almere-Amsterdam via Muiderpoort. Daar is al jaren een kwartierverbinding, wat mensen ook zwaar hebben laten meewegen met hun keuze om naar buiten Amsterdam te verhuizingen, zoals naar het nieuwe Weespersluis; het is dus geen luxeprobleem dat dit nu een halfuurverbinding wordt, het is het niet waarmaken van legitieme verwachtingen dat de spoorfrequentie goed zou blijven - en eerder zou verbeteren dan verslechteren. Treinen zijn al overvol! En als er straks bussen van IJburg naar Weesp gaan rijden die zouden moeten aansluiten op deze sprinters gaat het helemaal niet meer passen!


Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur.

De reisplanner geeft tussendoor wel nog een advies via Duivendrecht dat dit íets minder vervelend zou moeten maken.


Kan bijv ‘s avonds ook niet meer rechtstreeks van Muiderpoort naar Almere Poort.

Voor de zekerheid: dit is met een cross-platform overstap op Weesp nog wel mogelijk. Natuurlijk is het minder comfortabel maar even naar de overkant van het perron lopen, zou voor de meesten van ons geen ramp moeten zijn.


Interessant, is er een reactie van NS op dit advies bekend?


Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur.

De reisplanner geeft tussendoor wel nog een advies via Duivendrecht dat dit íets minder vervelend zou moeten maken.

Haha, bijna een half uur ipv 11 minuten onderweg… lekker alternatief, kan je net zo (niet) goed op de volgende spinster wachten


Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur.

De reisplanner geeft tussendoor wel nog een advies via Duivendrecht dat dit íets minder vervelend zou moeten maken.

Haha, bijna een half uur ipv 11 minuten onderweg… lekker alternatief, kan je net zo (niet) goed op de volgende spinster wachten

Die keuze is natuurlijk aan u, maar bijvoorbeeld op maandagochtend na de spits kunt u hierdoor nog wel 7 minuten later weg als u ergens met de trein van een half uur later net te laat zou zijn. Bovendien is dit bij uitval natuurlijk een handige back-up. Maar ik zei al, het maakt het er slechts íets minder vervelend op.


Interessant, is er een reactie van NS op dit advies bekend?

Nog niet. Zodra het er is, verschijnt het op deze pagina.


Spijtig dat de nieuwe dienstregeling voor jou ongewenst uitpakt, RWo. Ik zal je signaal doorzetten, maar dit zal helaas niet gaan veranderen.

Het gaat niet alleen om inwoners van Weesp, maar ook van Diemen, Amsterdam Science Park, Muiderpoort, Almere Poort, Almere Muziekwijk, Almere Centraal etc die ook allemaal voor hun woon-werkverkeer afhankelijk zijn van de sprinter Almere-Amsterdam via Muiderpoort. Daar is al jaren een kwartierverbinding, wat mensen ook zwaar hebben laten meewegen met hun keuze om naar buiten Amsterdam te verhuizingen, zoals naar het nieuwe Weespersluis; het is dus geen luxeprobleem dat dit nu een halfuurverbinding wordt, het is het niet waarmaken van legitieme verwachtingen dat de spoorfrequentie goed zou blijven - en eerder zou verbeteren dan verslechteren. Treinen zijn al overvol! En als er straks bussen van IJburg naar Weesp gaan rijden die zouden moeten aansluiten op deze sprinters gaat het helemaal niet meer passen!

Buiten de spits ieder kwartier een sprinter is in de huidige situatie een luxe voorziening geworden. Elders praat je bij sprinters inmiddels over uurdiensten op veel tijden en zijn halfuurdiensten al een luxe.

Dat mensen verwachten dat de frequenties hoog blijven is onrealistisch als het aantal forensen sterk gedaald is. Het moet ook betaalbaar blijven in het licht van het vele thuiswerken en de extreme loonsverhogingen bij NS.

Overigens zijn de treinen in de driehoek Weesp-Almere-Hilversum buiten de spits bepaald niet overvol. Eerder was daar buiten de spits al jarenlang sprake van overbewinkeling.


NS jammert vooral dat de reizigers nog te weinig terugkeren, maar doet er tegelijkertijd alles aan om ze weg te jagen. Op vrijdag forensen was bijvoorbeeld altijd al onaantrekkelijk omdat de treinen meer ingekort werden dan er reizigers minder waren. Daar krijg je nu ook nog lagere frequenties bij. 

Vrijdag is een dood paard aan het worden. Bij de Nederlandse arbeidsmoraal waar werken via belastingen en toeslagen zoveel mogelijk ontmoedigd wordt is niet of nauwelijks werken de norm aan het worden.

 

En waar blijven de producten voor reizigers die niet elle dag meer reizen (die ontbreken ook elders in het OV trouwens)

Die komen er niet om de simpele reden dat dat alleen extra reizigers aantrekt op de drukste momenten (dinsdag en donderdag in de spits). Voor reizen buiten de spits zijn er doordeweeks al voldoende producten.

 

Wat vaak vergeten wordt: je kunt met beperkt aanbod lang wachten tot vraag ontstaat. Maar meer aanbod creëert juist ook vraag.

Klopt maar die mogelijkheden lijken toch vooral in het weekend te zitten. Maar dan speelt dan weer het probleem dat het personeel niet in het weekend wil werken en NS is mede daardoor vooral bij de dienstregeling in het weekend door het ijs is gezakt .


De NS kan prima producten aanbieden die juist het reizen in de rustige spitsen stimuleren, bijvoorbeeld een abonnement dat 40% korting biedt in de maandag, woensdag en vrijdagspits.

En dat veel wijzigingen gewoon niet vermeld staan onder 'alle trajecten' is een schoffering van de reiziger. Het wordt niet beter, het wordt vooral slechter.

 


De NS kan prima producten aanbieden die juist het reizen in de rustige spitsen stimuleren, bijvoorbeeld een abonnement dat 40% korting biedt in de maandag, woensdag en vrijdagspits.

Ook maandag, woensdag en vrijdag is het vervoer in de spits mede door het studentenvervoer toch nog altijd bijna twee keer zo hoog als daarbuiten dus dat is geen logisch idee. NS kan dan beter in de spits wat besparen op de inzet van extra materieel en personeel..

Als NS financieel verantwoord wil groeien zal het van de daluren en de weekenden moeten komen.


En dat veel wijzigingen gewoon niet vermeld staan onder 'alle trajecten' is een schoffering van de reiziger. Het wordt niet beter, het wordt vooral slechter.

Bij het sprintervervoer blijft het per saldo even goed (of even slecht) omdat er op sommige lijnen ook meer treinen gaan rijden. 


En dat veel wijzigingen gewoon niet vermeld staan onder 'alle trajecten' is een schoffering van de reiziger. Het wordt niet beter, het wordt vooral slechter.

Bij het sprintervervoer blijft het per saldo even goed (of even slecht) omdat er op sommige lijnen ook meer treinen gaan rijden. 

Niemand gebruikt alleen "het sprintervervoer". Iedereen heeft belang bij 'zijn' traject.


.

Bij het sprintervervoer blijft het per saldo even goed (of even slecht) omdat er op sommige lijnen ook meer treinen gaan rijden. 

Niemand gebruikt alleen "het sprintervervoer". Iedereen heeft belang bij 'zijn' traject.

Nou als je van/naar stations moet waar alleen sprinters stoppen gebruik je toch echt alleen het sprintervervoer. Leg me anders maar eens uit wat het nut van intercity's is voor iemand die van Wijchen naar Gilze-Rijen moet.


Dit is echt waardeloos. Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur. Wie heeft dat verzonnen? En wie heeft dat goedgekeurd?! Graag zsm herstellen 

NS heeft dit verzonnen om op rustig tijdstippen alleen Lelystad - Weesp - Amsterdam Zuid en Amersfoort - Amsterdam CS te rijden. Dit heeft als voordeel dat er altijd een goede overstap in Weesp is. Personeel wat zo bespaard wordt kan op andere plekken ingezet worden ( b.v. op de plekken waar nu nog een uurdienst is in de avond/weekend )


 

Personeel wat zo bespaard wordt kan op andere plekken ingezet worden ( b.v. op de plekken waar nu nog een uurdienst is in de avond/weekend )

Nee, want dat laatste behelst andere standplaatsen. Maar personeel dat je rond Amsterdam uitspaart bij de sprinterdiensten kun je natuurlijk wel inzetten om in die regio meer Intercity's te laten rijden.

Alleen maakt dat de wanverhouding tussen het aantal intercity's en het aantal sprinters steeds groter. Je krijgt dan hetzelfde als in Brabant waar op veel lijnen dan 4 intercity's per uur rijden en nog maar 1 sprinter. 


Reageer