beantwoord

Verslechtering nieuwe dienstregeling

  • 5 December 2023
  • 87 reacties
  • 3637 Bekeken

Reputatie 3
  • Intercity
  • 27 reacties

Dit is echt waardeloos. Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur. Wie heeft dat verzonnen? En wie heeft dat goedgekeurd?! Graag zsm herstellen 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 5 December 2023, 21:46

Bekijk origineel

87 reacties

Reputatie 7
Badge +2

NS jammert vooral dat de reizigers nog te weinig terugkeren, maar doet er tegelijkertijd alles aan om ze weg te jagen. Op vrijdag forensen was bijvoorbeeld altijd al onaantrekkelijk omdat de treinen meer ingekort werden dan er reizigers minder waren. Daar krijg je nu ook nog lagere frequenties bij. 

En dus ook inconsequente aansluitingen op ander OV.

En waar blijven de producten voor reizigers die niet elle dag meer reizen (die ontbreken ook elders in het OV trouwens)

Wat vaak vergeten wordt: je kunt met beperkt aanbod lang wachten tot vraag ontstaat. Maar meer aanbod creëert juist ook vraag.

Reputatie 3

Spijtig dat de nieuwe dienstregeling voor jou ongewenst uitpakt, RWo. Ik zal je signaal doorzetten, maar dit zal helaas niet gaan veranderen.

Het gaat niet alleen om inwoners van Weesp, maar ook van Diemen, Amsterdam Science Park, Muiderpoort, Almere Poort, Almere Muziekwijk, Almere Centraal etc die ook allemaal voor hun woon-werkverkeer afhankelijk zijn van de sprinter Almere-Amsterdam via Muiderpoort. Daar is al jaren een kwartierverbinding, wat mensen ook zwaar hebben laten meewegen met hun keuze om naar buiten Amsterdam te verhuizingen, zoals naar het nieuwe Weespersluis; het is dus geen luxeprobleem dat dit nu een halfuurverbinding wordt, het is het niet waarmaken van legitieme verwachtingen dat de spoorfrequentie goed zou blijven - en eerder zou verbeteren dan verslechteren. Treinen zijn al overvol! En als er straks bussen van IJburg naar Weesp gaan rijden die zouden moeten aansluiten op deze sprinters gaat het helemaal niet meer passen!

Reputatie 3

En dit is niet de enige verslechtering. :(

En dit terwijl ze NS doet alsof de nieuwe 2024 dienstregeling een grote verbetering is!

Kan bijv ‘s avonds ook niet meer rechtstreeks van Muiderpoort naar Almere Poort.

Reputatie 7
Badge +2

Met die lengte en bezetting viel het ook wel weer mee. NS blinkt immers uit in het inzetten van piepkleine treintjes. En de lange loopafstanden vanuit de Sprinter uit Leeuwarden in Zwolle (die komt op 1b aan) zullen vast ook niet de hoofdreden zijn.

Dat is overduidelijk de materieelbesparing namelijk, want dat is niet één trein zoals je stelt @Tamzin. Even gauw rekenend heb je 11 treinen nodig om zowel Zwolle - Leeuwarden als Zwolle - Lelystad te rijden. Maar als je de beide treinen aan elkaar knoopt (dat past precies) heb je er nog maar 7 treinen nodig. Dat komt vooral omdat de keertijden van die treinen bij elkaar opgeteld net zo lang zijn als de rijtijd naar Lelystad.

Reputatie 7
Badge

En als niemand meer met de trein reist zijn ze binnen 1 week failliet. Krijgen we eindelijk eens een andere vervoerder.

Als er niemand meer met de trein reist, wil die nieuwe vervoerder de concessie niet eens hebben want er is dan geen droog brood mee te verdienen.

Werkzaamheden bij Schiphol waardoor er minder sporen beschikbaar zijn tot begin februari.

Er zijn in 2023 ook 370.000 auto's bijgekomen op de weg las ik vanmorgen. Ondanks dat "vele thuiswerken" dus.

Dat heeft vrees ik vooral te maken met de steeds lagere frequenties in het OV in combinatie met de torenhoge tarieven. Buiten de kantooruren rijden veel treinen nog maar om het uur, bussen rijden dan steeds vaker vrijwel helemaal niet meer.

Met name bij het spoor heeft men veel te makkelijk onder het mom van personeelstekort de diensten ingekrompen in plaats van efficiënter te gaan werken. Eenmansbediening en conducteursnorm waren bijv. onbespreekbaar.

 

NS gaat nooit meer de reizigersaantallen van weleer halen ben ik bang

NS dacht eerst in 2025 de reizigersaantallen weer op het peil van 2019 te hebben, nu is dat pas in 2028. Maar gezien de inkrimpingen in de dienstregeling en de volledig uit de hand lopende loonkosten is het inderdaad de vraag hoe realistisch dat is.

@Jan Haverkamp

Deze brief kende ik nog niet. Wel.is het zo dat in de concessie de mogelijkheid is opgenomen voor kleine afwijkingen van de normen bij de aanvang van de dienst mits daarvoor ontheffing is gevraagd en verleend. Omdat in dit geval de reizigersorganisaties niet akkoord gaan is dit inderdaad strijdig met de concessie. 

Wat betreft frequenties voldoet NS op zich wel aan de eisen. Wel getuigt de eufemistische communicatie "slimme veranderingen" bij frequentieverlagingen natuurlijk van een schandalige minachting jegens de klant.  

Het fundamentele probleem blijft natuurlijk dat NS ronduit onwillig is als het om het sprintervervoer gaat.

Precies. En onderaan de brief staan nog een paar opheffingen zonder aanvraag (!). 

De NS richt zich inderdaad met name op prestigeprojecten, zonder zich te realiseren dat het meeste vervoer plaatsvindt per sprinter. Juist de Intercity's zitten vol met mensen die recreatief reizen en weinig betalen.

Reputatie 3

Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur.

De reisplanner geeft tussendoor wel nog een advies via Duivendrecht dat dit íets minder vervelend zou moeten maken.

Haha, bijna een half uur ipv 11 minuten onderweg… lekker alternatief, kan je net zo (niet) goed op de volgende spinster wachten

De NS kan prima producten aanbieden die juist het reizen in de rustige spitsen stimuleren, bijvoorbeeld een abonnement dat 40% korting biedt in de maandag, woensdag en vrijdagspits.

En dat veel wijzigingen gewoon niet vermeld staan onder 'alle trajecten' is een schoffering van de reiziger. Het wordt niet beter, het wordt vooral slechter.

 

.

Bij het sprintervervoer blijft het per saldo even goed (of even slecht) omdat er op sommige lijnen ook meer treinen gaan rijden. 

Niemand gebruikt alleen "het sprintervervoer". Iedereen heeft belang bij 'zijn' traject.

Nou als je van/naar stations moet waar alleen sprinters stoppen gebruik je toch echt alleen het sprintervervoer. Leg me anders maar eens uit wat het nut van intercity's is voor iemand die van Wijchen naar Gilze-Rijen moet.

 

As er genoeg mensen klagen  (en dit topic heeft echt veel reacties!) lijkt het me toch dat er iets kan worden bijgestuurd?

Tja, er wordt heel veel geklaagd.

Mensen in de regio Eindhoven klagen al anderhalf jaar dat de sprinters daar buiten de kantooruren nog maar om het uur rijden.

Mensen in de IJmond klagen al een jaar dat de intercity's tussen Alkmaar en Haarlem zijn opgeheven 

Mensen in Groningen klagen dat er te weinig intercity's naar Zwolle rijden.

Mensen in de kop van Noord-Holland klagen dat er steeds minder intercity's tussen Alkmaar en Amsterdam rijden.

En zo kunnen we helaas nog wel even doorgaan.

Uiteindelijk is het punt dat NS in financiële nood zit en er daarom treinen (op dagen en uren dat er weinig gebruik van gemaakt wordt) verdwijnen. Klagen daarover lost het het onderliggende financiële probleem niet op en er zal dus weinig veranderen. 

Die conducteur uit Hoofddorp houdt zich van de domme want de enorme looneisen van het personeel zijn samen met het vele thuiswerken wel de oorzaak van de financiële problemen die er nu bij NS zijn. Wellicht zal zijn baas bij de feedbackronde ook vragen of hij dan eventueel bereid is af te zien van zijn looneis van 10% voor dit jaar.

Reputatie 7

Er zijn in 2023 ook 370.000 auto's bijgekomen op de weg las ik vanmorgen. Ondanks dat "vele thuiswerken" dus.

Ik denk dat velen gewoon klaar zijn met de trein (en om het breder te trekken, met openbaar vervoer als geheel). Als je 18 bent ga je voor je rijbewijs en komt er in veel gevallen een autootje bij. NS gaat nooit meer de reizigersaantallen van weleer halen ben ik bang. Geklaagd zal er wel blijven worden over inperkingen van de diensten, wat ervoor zorgt dat een deel van die mensen uiteindelijk ook alternatieve manieren gaat zoeken. En zo zit je in een neergaande spiraal. Een groot probleem.

Reputatie 5

Weesp - Groningen gaat in de nieuwe dienstregeling 's avonds na kwart voor negen 11 minuten langer duren: 20 minuten blauwbekken in wereldstad Almere, waar overdag een goede aansluiting is. Juist nu zich daar familie gevestigd heeft. Laat ik maar proberen de keuzes van NS te begrijpen. Groningen is toch al ver, dus er kan nog wel wat tijd bij, en ach, wie maakt die reis nou?

Reputatie 6
Badge

Van Almere naar Zwolle rijden rechtstreekse intercity's. Wat zijn de instellingen van de reisplanner geweest (dag, extra overstaptijd, ‘alleen sprinters’) om dit advies te krijgen?

Ik heb deze week ook al twee keer de overstap in Weesp niet gehaald. En terwijl ik naar Almere stond te wachten ging het aan de andere kant ook weer mis. De trein naar Amsterdam rijdt weg als de trein uit Almere over de brug komt. 

Ik heb de hele week al te maken met vertragingen en volle treinen. Het is er beslist niet beter op geworden 😞

Reputatie 7
Badge

En het gaat er beslist niet beter op worden vrees ik.

Van Deventer naar het westen 20 minuten langer! Je kunt wel allemaal investeringen doen in nieuwe lijnen om verbindingen sneller te maken (Groningen). Maar sinds we in Deventer wonen zijn de reistijden alleen maar toegenomen. Echt woest hierover! Van Twente naar het westen gaat nu vaak via de planner over Zwolle! Zwolle nota bene het station waar je het vaakst overstappen mist!

Reputatie 6

Nou ja klagen ik zag een dergelijke verslechtering echt niet aankomen. Nogmaals ik kan prima leven met een 1 x per uur ipv 2 x maar heen en terug 20 min extra wachten valt gewoon heel erg tegen. 

Reputatie 6
Badge

Van Deventer naar het westen 20 minuten langer! Je kunt wel allemaal investeringen doen in nieuwe lijnen om verbindingen sneller te maken (Groningen). Maar sinds we in Deventer wonen zijn de reistijden alleen maar toegenomen. Echt woest hierover! Van Twente naar het westen gaat nu vaak via de planner over Zwolle! Zwolle nota bene het station waar je het vaakst overstappen mist!

De dienstregeling rondom Deventer is niet veranderd, behalve dat de trein van/naar Berlijn een half uur verschoven is. De reistijden naar (de grote steden) in het Westen zouden gelijk moeten zijn gebleven. Verwar je de nieuwe dienstregeling niet met de werkzaamheden die worden uitgevoerd rondom Schiphol en dit weekend ook bij Weesp - Amsterdam?

Reputatie 7
Badge

Lijkt me wel. Vanuit Deventer hoef je normaal gesproken niet in Zwolle over te stappen richting Randstad.

Spijtig dat de nieuwe dienstregeling voor jou ongewenst uitpakt, RWo. Ik zal je signaal doorzetten, maar dit zal helaas niet gaan veranderen.

Het gaat niet alleen om inwoners van Weesp, maar ook van Diemen, Amsterdam Science Park, Muiderpoort, Almere Poort, Almere Muziekwijk, Almere Centraal etc die ook allemaal voor hun woon-werkverkeer afhankelijk zijn van de sprinter Almere-Amsterdam via Muiderpoort. Daar is al jaren een kwartierverbinding, wat mensen ook zwaar hebben laten meewegen met hun keuze om naar buiten Amsterdam te verhuizingen, zoals naar het nieuwe Weespersluis; het is dus geen luxeprobleem dat dit nu een halfuurverbinding wordt, het is het niet waarmaken van legitieme verwachtingen dat de spoorfrequentie goed zou blijven - en eerder zou verbeteren dan verslechteren. Treinen zijn al overvol! En als er straks bussen van IJburg naar Weesp gaan rijden die zouden moeten aansluiten op deze sprinters gaat het helemaal niet meer passen!

Buiten de spits ieder kwartier een sprinter is in de huidige situatie een luxe voorziening geworden. Elders praat je bij sprinters inmiddels over uurdiensten op veel tijden en zijn halfuurdiensten al een luxe.

Dat mensen verwachten dat de frequenties hoog blijven is onrealistisch als het aantal forensen sterk gedaald is. Het moet ook betaalbaar blijven in het licht van het vele thuiswerken en de extreme loonsverhogingen bij NS.

Overigens zijn de treinen in de driehoek Weesp-Almere-Hilversum buiten de spits bepaald niet overvol. Eerder was daar buiten de spits al jarenlang sprake van overbewinkeling.

Ik woon in Hilversum en werk in Utrecht. Drie dagen per week pak ik de trein van Hilversum Mediapark - Utrecht Centraal en weer terug, en dat doe ik al 20 jaar. 
Nu zie ik dat er voor vrijdag nog maar 2 treinen per uur zullen gaan rijden. Onbegrijpelijk.
Als ervaringsdeskundige kan ik de NS vertellen dat het vrijdagmiddag in de spitsuren het altijd erg druk is: vaak zijn er geen zitplaatsen. Soms neem ik de volgende de trein met de illusie dat die misschien minder vol zal zijn, maar helaas, het was inderdaad een illusie 😣. ‘s Ochtends om 06:15 uur valt het gelukkig mee. Maar vanaf 07:30 uur is het een ramp. En dat is dan met 4 treinen per uur.
Op vrijdag voorzie ik grote problemen nu er nog maar 2 treinen 🚈 per uur op het traject Hilversum - Utrecht zullen gaan rijden.

Vandaag om 16:42 uur de trein van het traject van Utrecht Centraal - Hilversum Mediapark genomen. In app waren/zijn er waarschuwingen te lezen: Kortere trein, extra druk.
Dat van extra druk klopt, men stond als haringen in ton op elkaar geplakt, geen zitplaatsen voor veel reizigers. Ik hoop niet dat dit elke dag het geval zal zijn. 

Morgen moet ik weer naar de Utrecht Centraal, hopelijk is er dan wel een zitplaats.

De heenweg van Hilversum Mediapark - Utrecht Centraal om 06:14 uur was het ook een korte trein, en druk voor het tijdstip van de dag. Ik heb medelijden met reizigers die in de ochtendspits moeten reizen.

Nog een andere vraag. Waarom staat er niets over in het overzicht?

https://www.ns.nl/reisinformatie/dienstregeling

 

De wijziging was overigens wel aangekondigd in de officiële brieven, die de meeste reizigers niet zien. Toch heft de NS ook dit jaar weer gewoon treinen op zonder enige communicatie en in strijd met de concessievoorwaarden.

@Jan Haverkamp

Deze brief kende ik nog niet. Wel.is het zo dat in de concessie de mogelijkheid is opgenomen voor kleine afwijkingen van de normen bij de aanvang van de dienst mits daarvoor ontheffing is gevraagd en verleend. Omdat in dit geval de reizigersorganisaties niet akkoord gaan is dit inderdaad strijdig met de concessie. 

Wat betreft frequenties voldoet NS op zich wel aan de eisen. Wel getuigt de eufemistische communicatie "slimme veranderingen" bij frequentieverlagingen natuurlijk van een schandalige minachting jegens de klant.  

Het fundamentele probleem blijft natuurlijk dat NS ronduit onwillig is als het om het sprintervervoer gaat.

Reageer