beantwoord

Verslechtering nieuwe dienstregeling

  • 5 December 2023
  • 87 reacties
  • 3637 Bekeken

Reputatie 3
  • Intercity
  • 27 reacties

Dit is echt waardeloos. Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur. Wie heeft dat verzonnen? En wie heeft dat goedgekeurd?! Graag zsm herstellen 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 5 December 2023, 21:46

Bekijk origineel

87 reacties

Reputatie 5

Als de NS consequent met zesdelige dubbeldekkers zou rijden in het weekend zouden halfuurdiensten in veel gevallen nog wel volstaan. De NS reed vorig jaar echter ook doodleuk met vierdelige dubbeldekkers in een halfuurdienst en die zaten logischerwijs vol. De halfuurdiensten waren echter wel funest voor sommige aansluitingen.

Beter een vierdelige dubbeldekker dan een driedelige ICM...

Als de NS consequent met zesdelige dubbeldekkers zou rijden in het weekend zouden halfuurdiensten in veel gevallen nog wel volstaan. De NS reed vorig jaar echter ook doodleuk met vierdelige dubbeldekkers in een halfuurdienst en die zaten logischerwijs vol. De halfuurdiensten waren echter wel funest voor sommige aansluitingen.

@Real aire

 

Kun je daar voorbeelden van noemen? De IC Utrecht - Arnhem 2x/uur laten rijden in het weekend was geen succes. 

Bijv. Den Haag/Rotterdam-Utrecht-Amersfoort, Eindhoven-Sittard, etc. 

Eindhoven-Sittard ken ik niet voldoende, maar 2x/uur met een IC gaan rijden tussen Utrecht en Amersfoort in het weekend is vragen om problemen. De IC vanuit Zwolle richting Utrecht staat niet voor niets als ‘druk’ aangegeven in de reisplanner. Er is echt een reden dat de kwartierdienst richting Den Haag en Rotterdam weer is ingevoerd vanuit Utrecht. 

Reputatie 7

@Real aire

 

 

Dat is helemaal niet het probleem, er zijn juist zelfs iets te weinig diensten in de weekenden. De afgelopen jaren heb ik als vervanger gewerkt (dat betekent dat ik niet volgens een jaarschema werkte) en werkte ik gemiddeld slechts 1 weekend per maand. 

Het is echter wel het argument dat NS nota bene zelf gebruikt waarom de sprinterdiensten rond Eindhoven in het weekend nog steeds niet opgeschaald kunnen worden.

 

Dat ligt dan niet bij het eisenpakket van het personeel, maar bij personeelstekort en/of beleid vanuit de werkgever 😉 Alle collega-vervangers hoor ik al jaren klagen over dat ze weinig weekenden draaien. Zelf zit ik inmiddels weer in een vast rooster en draai ik de weekenden 50/50.

@Real aire

 

 

Dat is helemaal niet het probleem, er zijn juist zelfs iets te weinig diensten in de weekenden. De afgelopen jaren heb ik als vervanger gewerkt (dat betekent dat ik niet volgens een jaarschema werkte) en werkte ik gemiddeld slechts 1 weekend per maand. 

Het is echter wel het argument dat NS nota bene zelf gebruikt waarom de sprinterdiensten rond Eindhoven in het weekend niet opgeschaald kunnen worden in ruil voor het afschaffen van de 10 min dienst Eindhoven-Utrecht doordeweeks.

@Real aire

 

Kun je daar voorbeelden van noemen? De IC Utrecht - Arnhem 2x/uur laten rijden in het weekend was geen succes. 

Bijv. Den Haag/Rotterdam-Utrecht-Amersfoort, Eindhoven-Sittard, etc. 

Reputatie 7

@Real aire

Het probleem is dat het personeel heeft bedongen dat het een bepaald percentage van de weekenden vrij is.

 

Dat is helemaal niet het probleem, er zijn juist zelfs iets te weinig diensten in de weekenden. De afgelopen jaren heb ik als vervanger gewerkt (dat betekent dat ik niet volgens een jaarschema werkte) en werkte ik gemiddeld slechts 1 weekend per maand. Gebruikelijk is om in een vast rooster de weekenden 50/50 te werken. Dit is ook altijd al zo geweest en is niet opeens in de laatste jaren anders geworden.

@Real aire

Die 10-min diensten rijden alleen op werkdagen. Als je die afschaft kun je de vrijkomende personeelsdiensten niet zo maar gebruiken om elders de frequenties in het weekend te verhogen. Het probleem is dat het personeel heeft bedongen dat het een bepaald percentage van de weekenden vrij is.

De uurdiensten bij de sprinters in het weekend blijven een probleem dat veel reizigers wegjaagt maar dat los je wellicht makkelijker op door te kijken of er in het weekend elders wat minder intercity's kunnen rijden en daar personeelsdiensten vrij te maken. Er zijn nogal wat intercity's die in het weekend (tamelijk onnodig) om het kwartier rijden.

Kun je daar voorbeelden van noemen? De IC Utrecht - Arnhem 2x/uur laten rijden in het weekend was geen succes. 

@Real aire

Die 10-min diensten rijden alleen op werkdagen. Als je die afschaft kun je de vrijkomende personeelsdiensten niet zo maar gebruiken om elders de frequenties in het weekend te verhogen. Het probleem is dat het personeel heeft bedongen dat het een bepaald percentage van de weekenden vrij is.

De uurdiensten bij de sprinters in het weekend blijven een probleem dat veel reizigers wegjaagt maar dat los je wellicht makkelijker op door te kijken of er in het weekend elders wat minder intercity's kunnen rijden en daar personeelsdiensten vrij te maken. Er zijn nogal wat intercity's die in het weekend (tamelijk onnodig) om het kwartier rijden.

Reputatie 5

En als niemand meer met de trein reist zijn ze binnen 1 week failliet. Krijgen we eindelijk eens een andere vervoerder.

Zolang een trein nog steeds de hele dag minimaal om het halfuur rijdt blijkt er in de praktijk niet zo heel veel verlies van reizigers te zijn. Pas bij uurdiensten haken grotere groepen af omdat dan de wachttijden in geen verhouding meer staan tot de reistijd.

Andersom geldt hetzelfde. De invoering van de 10 minuten intercity heeft bijv. op de betrokken trajecten niet geleid tot veel extra reizigers: 50% meer intercity's leverde daar zo'n 6% meer reizigers op.

Bij stadsbussen zie je een soortgelijk verschijnsel, maar daar blijkt de kritieke grens bij een kwartierdienst te liggen.

Het wordt eens tijd om de Sprinter van Hoorn Kersenboogerd naar Hoofddorp in het weekend wat vaker te laten rijden, in plaats van een 10-minuten trein.

En als niemand meer met de trein reist zijn ze binnen 1 week failliet. Krijgen we eindelijk eens een andere vervoerder.

Zolang een trein nog steeds de hele dag minimaal om het halfuur rijdt blijkt er in de praktijk niet zo heel veel verlies van reizigers te zijn. Pas bij uurdiensten haken grotere groepen af omdat dan de wachttijden in geen verhouding meer staan tot de reistijd.

Andersom geldt hetzelfde. De invoering van de 10 minuten intercity heeft bijv. op de betrokken trajecten niet geleid tot veel extra reizigers: 50% meer intercity's leverde daar zo'n 6% meer reizigers op.

Bij stadsbussen zie je een soortgelijk verschijnsel, maar daar blijkt de kritieke grens bij een kwartierdienst te liggen.

Reputatie 7
Badge

En als niemand meer met de trein reist zijn ze binnen 1 week failliet. Krijgen we eindelijk eens een andere vervoerder.

Als er niemand meer met de trein reist, wil die nieuwe vervoerder de concessie niet eens hebben want er is dan geen droog brood mee te verdienen.

Reputatie 5

En als niemand meer met de trein reist zijn ze binnen 1 week failliet. Krijgen we eindelijk eens een andere vervoerder.

Wie weet kunnen ze in elk geval dit bij de NS onder de aandacht brengen.

Als NS zijn oren moet laten hangen naar allerlei gemeenten die van alles willen maar niks willen betalen zijn ze binnen een jaar failliet.

Nee niet natuurlijk, maar de gemeente wil OV promoten binnen de stad. Weesp hoort nu bij amsterdam, en de treinverbinding Weesp - Amsterdam is heel efficient. Denk bijvoorbeeld ook aan middelbare scholieren die buiten de spits reizen. Wie weet kunnen ze in elk geval dit bij de NS onder de aandacht brengen.

Misschien iets voor de gemeente Amsterdam om aan te doen.

Sinds wanneer gaat een gemeente over de NS-dienstregeling.

Ik snap wel dat het "slimmer" is, maar ook wel verrassend nu Weesp bij Amsterdam hoort dat er maar 2 per uur rijden. Misschien iets voor de gemeente Amsterdam om aan te doen.

Reputatie 5

Er zijn in 2023 ook 370.000 auto's bijgekomen op de weg las ik vanmorgen. Ondanks dat "vele thuiswerken" dus.

Dat heeft vrees ik vooral te maken met de steeds lagere frequenties in het OV in combinatie met de torenhoge tarieven. Buiten de kantooruren rijden veel treinen nog maar om het uur, bussen rijden dan steeds vaker vrijwel helemaal niet meer.

Het is maar over welk deel van Nederland je het hebt...

Werkzaamheden bij Schiphol waardoor er minder sporen beschikbaar zijn tot begin februari.

Waarom rijdt de intercity Lelystad-Schiphol niet meer in de spits per 15 januari 2024?

Reputatie 7
Badge

Dit gaat ook niet veranderen. In principe blijft dit zo tot de volgende nieuwe dienstregeling.

Dat is niet juist, zoals eerder op dit forum besproken gaat er op vrijdag weer drie keer per spits een trein doorrijden op dit traject bij de ingang van het eerstvolgende wijzigingsblad. Er is dus zelfs al besloten tot een wijziging.

Er zijn in 2023 ook 370.000 auto's bijgekomen op de weg las ik vanmorgen. Ondanks dat "vele thuiswerken" dus.

Dat heeft vrees ik vooral te maken met de steeds lagere frequenties in het OV in combinatie met de torenhoge tarieven. Buiten de kantooruren rijden veel treinen nog maar om het uur, bussen rijden dan steeds vaker vrijwel helemaal niet meer.

Met name bij het spoor heeft men veel te makkelijk onder het mom van personeelstekort de diensten ingekrompen in plaats van efficiënter te gaan werken. Eenmansbediening en conducteursnorm waren bijv. onbespreekbaar.

 

NS gaat nooit meer de reizigersaantallen van weleer halen ben ik bang

NS dacht eerst in 2025 de reizigersaantallen weer op het peil van 2019 te hebben, nu is dat pas in 2028. Maar gezien de inkrimpingen in de dienstregeling en de volledig uit de hand lopende loonkosten is het inderdaad de vraag hoe realistisch dat is.

Reputatie 7

Er zijn in 2023 ook 370.000 auto's bijgekomen op de weg las ik vanmorgen. Ondanks dat "vele thuiswerken" dus.

Ik denk dat velen gewoon klaar zijn met de trein (en om het breder te trekken, met openbaar vervoer als geheel). Als je 18 bent ga je voor je rijbewijs en komt er in veel gevallen een autootje bij. NS gaat nooit meer de reizigersaantallen van weleer halen ben ik bang. Geklaagd zal er wel blijven worden over inperkingen van de diensten, wat ervoor zorgt dat een deel van die mensen uiteindelijk ook alternatieve manieren gaat zoeken. En zo zit je in een neergaande spiraal. Een groot probleem.

 

As er genoeg mensen klagen  (en dit topic heeft echt veel reacties!) lijkt het me toch dat er iets kan worden bijgestuurd?

Tja, er wordt heel veel geklaagd.

Mensen in de regio Eindhoven klagen al anderhalf jaar dat de sprinters daar buiten de kantooruren nog maar om het uur rijden.

Mensen in de IJmond klagen al een jaar dat de intercity's tussen Alkmaar en Haarlem zijn opgeheven 

Mensen in Groningen klagen dat er te weinig intercity's naar Zwolle rijden.

Mensen in de kop van Noord-Holland klagen dat er steeds minder intercity's tussen Alkmaar en Amsterdam rijden.

En zo kunnen we helaas nog wel even doorgaan.

Uiteindelijk is het punt dat NS in financiële nood zit en er daarom treinen (op dagen en uren dat er weinig gebruik van gemaakt wordt) verdwijnen. Klagen daarover lost het het onderliggende financiële probleem niet op en er zal dus weinig veranderen. 

Die conducteur uit Hoofddorp houdt zich van de domme want de enorme looneisen van het personeel zijn samen met het vele thuiswerken wel de oorzaak van de financiële problemen die er nu bij NS zijn. Wellicht zal zijn baas bij de feedbackronde ook vragen of hij dan eventueel bereid is af te zien van zijn looneis van 10% voor dit jaar.

Reputatie 7
Badge

Dit gaat ook niet veranderen. In principe blijft dit zo tot de volgende nieuwe dienstregeling.

Reageer