beantwoord

Verslechtering nieuwe dienstregeling

  • 5 December 2023
  • 87 reacties
  • 3624 Bekeken

Reputatie 3
  • Intercity
  • 27 reacties

Dit is echt waardeloos. Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur. Wie heeft dat verzonnen? En wie heeft dat goedgekeurd?! Graag zsm herstellen 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 5 December 2023, 21:46

Bekijk origineel

87 reacties

Reputatie 7
Badge

En het gaat er beslist niet beter op worden vrees ik.

Reputatie 6

De overstap in Lelystad is een drama voor mensen uit kampen zuid of Dronten. Als je de ic wilt kun je niet meer cross platform maar wisselen van stationszijde, via een trap en in en uitchecken want de poortjes staan direct bij de trappen. Als je de andere stations wil hebben zoals Oostvaarders, buiten of parkwijk kun je heen en terug 21 minuten wachten. Mijn reistijd is bijna verdubbeld. Ik heb liever een uurdienst zonder zo n lange overstap en helemaal op Lelystad wat ik als vrouw alleen in de avond helemaal een onveilig station vind.

De overstap in Lelystad is een drama voor mensen uit kampen zuid of Dronten. Als je de ic wilt kun je niet meer cross platform maar wisselen van stationszijde, via een trap en in en uitchecken want de poortjes staan direct bij de trappen. Als je de andere stations wil hebben zoals Oostvaarders, buiten of parkwijk kun je heen en terug 21 minuten wachten. Mijn reistijd is bijna verdubbeld. Ik heb liever een uurdienst zonder zo n lange overstap en helemaal op Lelystad wat ik als vrouw alleen in de avond helemaal een onveilig station vind.

U kunt blijven klagen maar dat zal niet veranderen. Het is waanzin om de hele lange sprinters uit de Randstad vanaf Lelystad grotendeels leeg te laten doorrijden tot Zwolle. NS zit zelf krap bij kas en kan niet dergelijke kosten maken omdat iemand niet wil overstappen. Als u echt maatwerk wil moet u een auto kopen.

Wellicht is het voor u handiger om in Lelystad over te stappen op de IC naar Almere C en vanaf daar de stadsbus te nemen. Ik kan dat uiteraard niet beoordelen.

Van Deventer naar het westen 20 minuten langer! Je kunt wel allemaal investeringen doen in nieuwe lijnen om verbindingen sneller te maken (Groningen). Maar sinds we in Deventer wonen zijn de reistijden alleen maar toegenomen. Echt woest hierover! Van Twente naar het westen gaat nu vaak via de planner over Zwolle! Zwolle nota bene het station waar je het vaakst overstappen mist!

Reputatie 6

Nou ja klagen ik zag een dergelijke verslechtering echt niet aankomen. Nogmaals ik kan prima leven met een 1 x per uur ipv 2 x maar heen en terug 20 min extra wachten valt gewoon heel erg tegen. 

Reputatie 6
Badge

Van Deventer naar het westen 20 minuten langer! Je kunt wel allemaal investeringen doen in nieuwe lijnen om verbindingen sneller te maken (Groningen). Maar sinds we in Deventer wonen zijn de reistijden alleen maar toegenomen. Echt woest hierover! Van Twente naar het westen gaat nu vaak via de planner over Zwolle! Zwolle nota bene het station waar je het vaakst overstappen mist!

De dienstregeling rondom Deventer is niet veranderd, behalve dat de trein van/naar Berlijn een half uur verschoven is. De reistijden naar (de grote steden) in het Westen zouden gelijk moeten zijn gebleven. Verwar je de nieuwe dienstregeling niet met de werkzaamheden die worden uitgevoerd rondom Schiphol en dit weekend ook bij Weesp - Amsterdam?

Reputatie 7
Badge

Lijkt me wel. Vanuit Deventer hoef je normaal gesproken niet in Zwolle over te stappen richting Randstad.

Nou ja klagen ik zag een dergelijke verslechtering echt niet aankomen. 

Het is al in maart door NS bekend gemaakt. Er is ook nauwelijks bezwaar van de reizigersorganisaties tegen geweest omdat er verbeteringen van de sprinterdiensten tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden tegenover stonden.

Alleen bij de uurdienst op de late avond en de vroege ochtend op za/zo waren wat bedenkingen. Lagere frequenties hebben namelijk voor het gros van de reizigers (ri Randstad en ri. Zwolle) consequenties.

Reputatie 7
Badge +4

Lijkt me wel. Vanuit Deventer hoef je normaal gesproken niet in Zwolle over te stappen richting Randstad.

Nou, Rotterdam en Den Haag is toch echt ook Randstad. Ik stap vanuit het oosten in ieder geval niet over in Deventer, zelfs naar Amsterdam (via Utrecht) niet.

Reputatie 7
Badge +2

Nou ja klagen ik zag een dergelijke verslechtering echt niet aankomen. 

Het is al in maart door NS bekend gemaakt. Er is ook nauwelijks bezwaar van de reizigersorganisaties tegen geweest.

In de plannen die aan de reizigersorganisaties voorgelegd worden staan echter geen details als spoorgebruik. Dus zo'n onhandige overstap als in Lelystad kan vooraf geen advies op gegeven worden.

Het grootste probleem zit als ik zo even kijk in de infra die in Lelystad niet gemaakt is voor kerende treinen uit Zwolle. Vanuit Almere kan je nog in de ochtend op de IC richting Zwolle en in de middag vanuit Zwolle aansluiten (door wisselend gebruik spoor 2 en 3).

Maar vanuit Zwolle moet je al bij de aansluiting van het opstelterrein naar links om op 3/4 binnen te komen. Al zie ik zogauw niks wat in de weg zit om op 1/2 te keren (dan doe je hetzelfde andersom). Gezien de aansluitingen die je wilt bieden precies tegengesteld zijn aan die uit Almere moet dat ook wel passen.

Spijtig dat de nieuwe dienstregeling voor jou ongewenst uitpakt, RWo. Ik zal je signaal doorzetten, maar dit zal helaas niet gaan veranderen.

Het gaat niet alleen om inwoners van Weesp, maar ook van Diemen, Amsterdam Science Park, Muiderpoort, Almere Poort, Almere Muziekwijk, Almere Centraal etc die ook allemaal voor hun woon-werkverkeer afhankelijk zijn van de sprinter Almere-Amsterdam via Muiderpoort. Daar is al jaren een kwartierverbinding, wat mensen ook zwaar hebben laten meewegen met hun keuze om naar buiten Amsterdam te verhuizingen, zoals naar het nieuwe Weespersluis; het is dus geen luxeprobleem dat dit nu een halfuurverbinding wordt, het is het niet waarmaken van legitieme verwachtingen dat de spoorfrequentie goed zou blijven - en eerder zou verbeteren dan verslechteren. Treinen zijn al overvol! En als er straks bussen van IJburg naar Weesp gaan rijden die zouden moeten aansluiten op deze sprinters gaat het helemaal niet meer passen!

Erg goed verwoord!!!!

Dit is echt waardeloos. Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur. Wie heeft dat verzonnen? En wie heeft dat goedgekeurd?! Graag zsm herstellen 

 

Hallo NS en medereizigers,

 

Fijn dat dit topic er is en goed om te horen dat met mij vele anderen last hebben van deze drastische verandering in de dienstregeling.

Tot mijn stomme verbazing zag ik vorige maand na het ingaan van de nieuwe dienstregeling dat voor de intercity vanuit Groningen/Zwolle/Lelystad een overstap in Almere Centrum naar (bijvoorbeeld) Amsterdam Science Park alleen nog bestaat in de spits van maandag tot en met donderdag. Na lang zoeken zag ik hier (https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dienstregeling_2024) de volgende ‘uitleg’:

“De sprinter tussen Den Haag Centraal, Amsterdam Centraal, Almere Centrum en Zwolle rijdt voortaan tussen Den Haag Centraal en Almere Oostvaarders. Buiten de spitsuren en van vrijdag tot en met zondag de hele dag wordt niet gereden tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders.”

Die laatste zin deed me realiseren dat ik niet de enige moet zijn met dit probleem. Dit wordt inderdaad goed verwoord door gebruiker RWo: “… Daar is al jaren een kwartierverbinding, wat mensen ook zwaar hebben laten meewegen met hun keuze om naar buiten Amsterdam te verhuizen”

Ik kan trouwens ook bevestigen dat de sprinters die er nog wel rijden op dit traject altijd bom- en bomvol zitten, zowel in als buiten de spits.

Ik sprak laatst een conducteur met standplaats Hoofddorp over dit onderwerp en die zei dat hij net zo verbaasd was als ik en dat hij dit zou bespreken in een interne feedbackronde. Ik hoop dat daar iets uitkomt. Ik zal ook contact opnemen met NS klantenservice, kijken of dat misschien nog helpt…?

Laatste vraag: waarom zegt de NS-moderator van dit topic meteen “… dit zal helaas niet gaan veranderen.” Als er genoeg mensen klagen  (en dit topic heeft echt veel reacties!) lijkt het me toch dat er iets kan worden bijgestuurd?

 

 

 

Reputatie 7
Badge

Dit gaat ook niet veranderen. In principe blijft dit zo tot de volgende nieuwe dienstregeling.

 

As er genoeg mensen klagen  (en dit topic heeft echt veel reacties!) lijkt het me toch dat er iets kan worden bijgestuurd?

Tja, er wordt heel veel geklaagd.

Mensen in de regio Eindhoven klagen al anderhalf jaar dat de sprinters daar buiten de kantooruren nog maar om het uur rijden.

Mensen in de IJmond klagen al een jaar dat de intercity's tussen Alkmaar en Haarlem zijn opgeheven 

Mensen in Groningen klagen dat er te weinig intercity's naar Zwolle rijden.

Mensen in de kop van Noord-Holland klagen dat er steeds minder intercity's tussen Alkmaar en Amsterdam rijden.

En zo kunnen we helaas nog wel even doorgaan.

Uiteindelijk is het punt dat NS in financiële nood zit en er daarom treinen (op dagen en uren dat er weinig gebruik van gemaakt wordt) verdwijnen. Klagen daarover lost het het onderliggende financiële probleem niet op en er zal dus weinig veranderen. 

Die conducteur uit Hoofddorp houdt zich van de domme want de enorme looneisen van het personeel zijn samen met het vele thuiswerken wel de oorzaak van de financiële problemen die er nu bij NS zijn. Wellicht zal zijn baas bij de feedbackronde ook vragen of hij dan eventueel bereid is af te zien van zijn looneis van 10% voor dit jaar.

Reputatie 7

Er zijn in 2023 ook 370.000 auto's bijgekomen op de weg las ik vanmorgen. Ondanks dat "vele thuiswerken" dus.

Ik denk dat velen gewoon klaar zijn met de trein (en om het breder te trekken, met openbaar vervoer als geheel). Als je 18 bent ga je voor je rijbewijs en komt er in veel gevallen een autootje bij. NS gaat nooit meer de reizigersaantallen van weleer halen ben ik bang. Geklaagd zal er wel blijven worden over inperkingen van de diensten, wat ervoor zorgt dat een deel van die mensen uiteindelijk ook alternatieve manieren gaat zoeken. En zo zit je in een neergaande spiraal. Een groot probleem.

Er zijn in 2023 ook 370.000 auto's bijgekomen op de weg las ik vanmorgen. Ondanks dat "vele thuiswerken" dus.

Dat heeft vrees ik vooral te maken met de steeds lagere frequenties in het OV in combinatie met de torenhoge tarieven. Buiten de kantooruren rijden veel treinen nog maar om het uur, bussen rijden dan steeds vaker vrijwel helemaal niet meer.

Met name bij het spoor heeft men veel te makkelijk onder het mom van personeelstekort de diensten ingekrompen in plaats van efficiënter te gaan werken. Eenmansbediening en conducteursnorm waren bijv. onbespreekbaar.

 

NS gaat nooit meer de reizigersaantallen van weleer halen ben ik bang

NS dacht eerst in 2025 de reizigersaantallen weer op het peil van 2019 te hebben, nu is dat pas in 2028. Maar gezien de inkrimpingen in de dienstregeling en de volledig uit de hand lopende loonkosten is het inderdaad de vraag hoe realistisch dat is.

Reputatie 7
Badge

Dit gaat ook niet veranderen. In principe blijft dit zo tot de volgende nieuwe dienstregeling.

Dat is niet juist, zoals eerder op dit forum besproken gaat er op vrijdag weer drie keer per spits een trein doorrijden op dit traject bij de ingang van het eerstvolgende wijzigingsblad. Er is dus zelfs al besloten tot een wijziging.

Waarom rijdt de intercity Lelystad-Schiphol niet meer in de spits per 15 januari 2024?

Werkzaamheden bij Schiphol waardoor er minder sporen beschikbaar zijn tot begin februari.

Reputatie 5

Er zijn in 2023 ook 370.000 auto's bijgekomen op de weg las ik vanmorgen. Ondanks dat "vele thuiswerken" dus.

Dat heeft vrees ik vooral te maken met de steeds lagere frequenties in het OV in combinatie met de torenhoge tarieven. Buiten de kantooruren rijden veel treinen nog maar om het uur, bussen rijden dan steeds vaker vrijwel helemaal niet meer.

Het is maar over welk deel van Nederland je het hebt...

Ik snap wel dat het "slimmer" is, maar ook wel verrassend nu Weesp bij Amsterdam hoort dat er maar 2 per uur rijden. Misschien iets voor de gemeente Amsterdam om aan te doen.

Misschien iets voor de gemeente Amsterdam om aan te doen.

Sinds wanneer gaat een gemeente over de NS-dienstregeling.

Nee niet natuurlijk, maar de gemeente wil OV promoten binnen de stad. Weesp hoort nu bij amsterdam, en de treinverbinding Weesp - Amsterdam is heel efficient. Denk bijvoorbeeld ook aan middelbare scholieren die buiten de spits reizen. Wie weet kunnen ze in elk geval dit bij de NS onder de aandacht brengen.

Wie weet kunnen ze in elk geval dit bij de NS onder de aandacht brengen.

Als NS zijn oren moet laten hangen naar allerlei gemeenten die van alles willen maar niks willen betalen zijn ze binnen een jaar failliet.

Reputatie 5

En als niemand meer met de trein reist zijn ze binnen 1 week failliet. Krijgen we eindelijk eens een andere vervoerder.

Reageer