beantwoord

Verslechtering nieuwe dienstregeling

  • 5 December 2023
  • 87 reacties
  • 3624 Bekeken

Reputatie 3
  • Intercity
  • 27 reacties

Dit is echt waardeloos. Er gaat nu elk kwartier een trein van Weesp naar Amsterdam Muiderpoort/ Centraal, maar dat wordt in de nieuwe dienstregeling buiten de splits nog maar elk half uur. Wie heeft dat verzonnen? En wie heeft dat goedgekeurd?! Graag zsm herstellen 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 5 December 2023, 21:46

Bekijk origineel

87 reacties

Reputatie 7
Badge

En als niemand meer met de trein reist zijn ze binnen 1 week failliet. Krijgen we eindelijk eens een andere vervoerder.

Als er niemand meer met de trein reist, wil die nieuwe vervoerder de concessie niet eens hebben want er is dan geen droog brood mee te verdienen.

En als niemand meer met de trein reist zijn ze binnen 1 week failliet. Krijgen we eindelijk eens een andere vervoerder.

Zolang een trein nog steeds de hele dag minimaal om het halfuur rijdt blijkt er in de praktijk niet zo heel veel verlies van reizigers te zijn. Pas bij uurdiensten haken grotere groepen af omdat dan de wachttijden in geen verhouding meer staan tot de reistijd.

Andersom geldt hetzelfde. De invoering van de 10 minuten intercity heeft bijv. op de betrokken trajecten niet geleid tot veel extra reizigers: 50% meer intercity's leverde daar zo'n 6% meer reizigers op.

Bij stadsbussen zie je een soortgelijk verschijnsel, maar daar blijkt de kritieke grens bij een kwartierdienst te liggen.

Reputatie 5

En als niemand meer met de trein reist zijn ze binnen 1 week failliet. Krijgen we eindelijk eens een andere vervoerder.

Zolang een trein nog steeds de hele dag minimaal om het halfuur rijdt blijkt er in de praktijk niet zo heel veel verlies van reizigers te zijn. Pas bij uurdiensten haken grotere groepen af omdat dan de wachttijden in geen verhouding meer staan tot de reistijd.

Andersom geldt hetzelfde. De invoering van de 10 minuten intercity heeft bijv. op de betrokken trajecten niet geleid tot veel extra reizigers: 50% meer intercity's leverde daar zo'n 6% meer reizigers op.

Bij stadsbussen zie je een soortgelijk verschijnsel, maar daar blijkt de kritieke grens bij een kwartierdienst te liggen.

Het wordt eens tijd om de Sprinter van Hoorn Kersenboogerd naar Hoofddorp in het weekend wat vaker te laten rijden, in plaats van een 10-minuten trein.

@Real aire

Die 10-min diensten rijden alleen op werkdagen. Als je die afschaft kun je de vrijkomende personeelsdiensten niet zo maar gebruiken om elders de frequenties in het weekend te verhogen. Het probleem is dat het personeel heeft bedongen dat het een bepaald percentage van de weekenden vrij is.

De uurdiensten bij de sprinters in het weekend blijven een probleem dat veel reizigers wegjaagt maar dat los je wellicht makkelijker op door te kijken of er in het weekend elders wat minder intercity's kunnen rijden en daar personeelsdiensten vrij te maken. Er zijn nogal wat intercity's die in het weekend (tamelijk onnodig) om het kwartier rijden.

@Real aire

Die 10-min diensten rijden alleen op werkdagen. Als je die afschaft kun je de vrijkomende personeelsdiensten niet zo maar gebruiken om elders de frequenties in het weekend te verhogen. Het probleem is dat het personeel heeft bedongen dat het een bepaald percentage van de weekenden vrij is.

De uurdiensten bij de sprinters in het weekend blijven een probleem dat veel reizigers wegjaagt maar dat los je wellicht makkelijker op door te kijken of er in het weekend elders wat minder intercity's kunnen rijden en daar personeelsdiensten vrij te maken. Er zijn nogal wat intercity's die in het weekend (tamelijk onnodig) om het kwartier rijden.

Kun je daar voorbeelden van noemen? De IC Utrecht - Arnhem 2x/uur laten rijden in het weekend was geen succes. 

Reputatie 7

@Real aire

Het probleem is dat het personeel heeft bedongen dat het een bepaald percentage van de weekenden vrij is.

 

Dat is helemaal niet het probleem, er zijn juist zelfs iets te weinig diensten in de weekenden. De afgelopen jaren heb ik als vervanger gewerkt (dat betekent dat ik niet volgens een jaarschema werkte) en werkte ik gemiddeld slechts 1 weekend per maand. Gebruikelijk is om in een vast rooster de weekenden 50/50 te werken. Dit is ook altijd al zo geweest en is niet opeens in de laatste jaren anders geworden.

@Real aire

 

Kun je daar voorbeelden van noemen? De IC Utrecht - Arnhem 2x/uur laten rijden in het weekend was geen succes. 

Bijv. Den Haag/Rotterdam-Utrecht-Amersfoort, Eindhoven-Sittard, etc. 

@Real aire

 

 

Dat is helemaal niet het probleem, er zijn juist zelfs iets te weinig diensten in de weekenden. De afgelopen jaren heb ik als vervanger gewerkt (dat betekent dat ik niet volgens een jaarschema werkte) en werkte ik gemiddeld slechts 1 weekend per maand. 

Het is echter wel het argument dat NS nota bene zelf gebruikt waarom de sprinterdiensten rond Eindhoven in het weekend niet opgeschaald kunnen worden in ruil voor het afschaffen van de 10 min dienst Eindhoven-Utrecht doordeweeks.

Reputatie 7

@Real aire

 

 

Dat is helemaal niet het probleem, er zijn juist zelfs iets te weinig diensten in de weekenden. De afgelopen jaren heb ik als vervanger gewerkt (dat betekent dat ik niet volgens een jaarschema werkte) en werkte ik gemiddeld slechts 1 weekend per maand. 

Het is echter wel het argument dat NS nota bene zelf gebruikt waarom de sprinterdiensten rond Eindhoven in het weekend nog steeds niet opgeschaald kunnen worden.

 

Dat ligt dan niet bij het eisenpakket van het personeel, maar bij personeelstekort en/of beleid vanuit de werkgever 😉 Alle collega-vervangers hoor ik al jaren klagen over dat ze weinig weekenden draaien. Zelf zit ik inmiddels weer in een vast rooster en draai ik de weekenden 50/50.

@Real aire

 

Kun je daar voorbeelden van noemen? De IC Utrecht - Arnhem 2x/uur laten rijden in het weekend was geen succes. 

Bijv. Den Haag/Rotterdam-Utrecht-Amersfoort, Eindhoven-Sittard, etc. 

Eindhoven-Sittard ken ik niet voldoende, maar 2x/uur met een IC gaan rijden tussen Utrecht en Amersfoort in het weekend is vragen om problemen. De IC vanuit Zwolle richting Utrecht staat niet voor niets als ‘druk’ aangegeven in de reisplanner. Er is echt een reden dat de kwartierdienst richting Den Haag en Rotterdam weer is ingevoerd vanuit Utrecht. 

Als de NS consequent met zesdelige dubbeldekkers zou rijden in het weekend zouden halfuurdiensten in veel gevallen nog wel volstaan. De NS reed vorig jaar echter ook doodleuk met vierdelige dubbeldekkers in een halfuurdienst en die zaten logischerwijs vol. De halfuurdiensten waren echter wel funest voor sommige aansluitingen.

Reputatie 5

Als de NS consequent met zesdelige dubbeldekkers zou rijden in het weekend zouden halfuurdiensten in veel gevallen nog wel volstaan. De NS reed vorig jaar echter ook doodleuk met vierdelige dubbeldekkers in een halfuurdienst en die zaten logischerwijs vol. De halfuurdiensten waren echter wel funest voor sommige aansluitingen.

Beter een vierdelige dubbeldekker dan een driedelige ICM...

Reageer