versnelling beneluxverbinding

  • 15 February 2022
  • 88 reacties
  • 2107 Bekeken

Reputatie 5

Vandaag een interessante topic:

https://www.ovmagazine.nl/nieuws/ns-wil-ic-brussel-40-minuten-versnellen

Is niet nieuw. Maar het lijkt behoorlijk concreet. Zal prima zijn als de ICNG België 40 minuten sneller wordt. Tevens lijkt het erop dat de NMBS het wegvallen op Brussel Noord, Brussel Nationaal Luchthaven, Noorderkempen en Breda zal opvangen. Eerst met NMBS reeks 28 met I - 11 rijtuigen. Later met reeks 17 met I - 11 rijtuigen: 

https://www.alstom.com/nl/press-releases-news/2022/2/alstom-levert-tot-50-elektrische-traxx-passagierslocomotieven-aan-de 

Deze locomotieven zijn geschikt voor een snelheid van 200 km p/u. De NMBS Traxx 3 zal vanaf 2026 geleverd worden. 

Voeg daar de Eurostar Parijs/Londen - Schiphol - Amsterdam toe. Voor elke reiziger een keuze. Wil je snel, rechtstreeks en zeer comfortabel kun je eventueel Eurostar Parijs/Londen - Amsterdam nemen tussen Brussel - Amsterdam. Maar deze HST is toch al meer bedoeld voor treinreizigers die rechtstreeks naar Parijs en Londen willen. Toeristen die flexibeler en goedkoper willen reizen kunnen de ICNG België nemen. En een NMBS Intercity die vanaf Antwerpen C doorgetrokken wordt naar Breda/Rotterdam kan vooral een regionale trein worden. De bedoeling is dat de regio Kempen 2 keer p/u via station Noorderkempen bediend wordt. Dat is één van de afspraken in de nieuwe concessie voor NMBS:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Antwerpen-Centraal

Is NS een open acces vervoerder op het Belgische spoornet als de ICNG België gaat rijden? Neem aan dat NMBS niet gaat participeren in de ICNG België als het zelf met eigen IC gaat rijden. 


88 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Zelfs als dit plan door gaat dan lijkt mij het noodzakelijk dat er nog een stop in Brabant nodig is voor een fatsoenlijke verbinding. Ik weet de cijfers niet maar het lijkt mij sterk dat de meerderheid van de reizigers het hele traject reist. De stop in Breda lijkt mij wel rendabel.

Zoals je in het artikel van OV Magazine kunt zien, behoudt Breda een verbinding met België.

Reputatie 2

Zelfs als dit plan door gaat dan lijkt mij het noodzakelijk dat er nog een stop in Brabant nodig is voor een fatsoenlijke verbinding. Ik weet de cijfers niet maar het lijkt mij sterk dat de meerderheid van de reizigers het hele traject reist. De stop in Breda lijkt mij wel rendabel.

Zoals je in het artikel van OV Magazine kunt zien, behoudt Breda een verbinding met België.

In dit artikel lees ik dat Breda wordt overgeslagen 

Reputatie 7
Badge +1

Zelfs als dit plan door gaat dan lijkt mij het noodzakelijk dat er nog een stop in Brabant nodig is voor een fatsoenlijke verbinding. Ik weet de cijfers niet maar het lijkt mij sterk dat de meerderheid van de reizigers het hele traject reist. De stop in Breda lijkt mij wel rendabel.

Zoals je in het artikel van OV Magazine kunt zien, behoudt Breda een verbinding met België.

In dit artikel lees ik dat Breda wordt overgeslagen 

Je hebt de afbeelding gemist.

Reputatie 7
Badge +3

Als service de afbeelding:

 

Reputatie 2

" De haltes Breda, Noorderkempen, Antwerpen – Berchem, Mechelen, Brussel Airport – Zaventem en Brussel Noord worden overgeslagen "

Lees ik op de site. Die afbeelding is de huidige route. Ik heb het over de route met de versnelling waarin stations worden overgeslagen.

Reputatie 7
Badge +1

" De haltes Breda, Noorderkempen, Antwerpen – Berchem, Mechelen, Brussel Airport – Zaventem en Brussel Noord worden overgeslagen "

Lees ik op de site. Die afbeelding is de huidige route

De afbeelding toont de beide toekomstige routes. Hier een ander artikel daarover:

https://www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/categorie/22/spoorwegen/ns-doet-marktonderzoek-voor-veel-snellere-intercity-naar-brussel

Reputatie 2

" De haltes Breda, Noorderkempen, Antwerpen – Berchem, Mechelen, Brussel Airport – Zaventem en Brussel Noord worden overgeslagen "

Lees ik op de site. Die afbeelding is de huidige route

De afbeelding toont de beide toekomstige routes. Hier een ander artikel daarover:

https://www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/categorie/22/spoorwegen/ns-doet-marktonderzoek-voor-veel-snellere-intercity-naar-brussel

Oke nu snap ik het. Dus 1 trein van breda naar Belgie en een versnelde beneluxtrein die bijna alles over slaat.

 

Reputatie 7
Badge +3

Die trein van Breda naar België start dan overigens in Rotterdam Centraal. Dan kun je je afvragen of je die niet kunt verknopen met een binnenlandse IC die in Breda eindigt. Maar daar zal mogelijk te weinig materieel voor besteld zijn.

Die trein van Breda naar België start dan overigens in Rotterdam Centraal. 

Het lijkt me nauwelijks relevant die trein tot Rotterdam door te trekken. Dat voegt alleen maar nog meer kosten toe, te meer daar je op het grensstuk genoeg zult hebben aan een los driewagenstel. Pendelen tussen Breda en Antwerpen met een Belgisch stel lijkt me voldoende.

Reputatie 7
Badge +1

Die trein van Breda naar België start dan overigens in Rotterdam Centraal. 

Het lijkt me nauwelijks relevant die trein tot Rotterdam door te trekken. Dat voegt alleen maar nog meer kosten toe, te meer daar je op het grensstuk genoeg zult hebben aan een los driewagenstel. Pendelen tussen Breda en Antwerpen met een Belgisch stel lijkt me voldoende.

Breda - Antwerpen is inderdaad de minimumdienst die nodig is, die zo te zien blijft doorgekoppeld met een treindienst via Brussels Airport (die ook sowieso moet rijden) en als bonus een verbinding vanuit Nederland met die luchthaven biedt. Doorrijden naar Rotterdam lijkt ook mij niet zo nuttig als de andere treinen uit Brussel daar ook al komen; als er al wordt doorgereden dan beter richting Eindhoven, Den Bosch of Utrecht via Den Bosch (al zal er voor dat laatste wel geen capaciteit zijn).

Badge +3

Eindhoven wordt inderdaad genoemd, lijkt me een goed alternatief wegens de Brainport regio plus een luchthaven.

Eindhoven wordt inderdaad genoemd, lijkt me een goed alternatief wegens de Brainport regio plus een luchthaven.

Ik zie er het nut niet zo van in gezien de enorme omrit, je kunt beter met de auto gaan.

En wat Brainport hiermee van doen heeft begrijp ik al helemaal niet.

Reputatie 7
Badge +1

Eindhoven wordt inderdaad genoemd, lijkt me een goed alternatief wegens de Brainport regio plus een luchthaven.

Ik zie er het nut niet zo van in gezien de enorme omrit, je kunt beter met de auto gaan.

Eindhoven - Antwerpen via Breda is niet via een rechte lijn maar als je een vergelijking met de auto wilt maken is de combinatie van reistijd, comfort en prijs belangrijker dan de afstand via het spoor. En dan komen o.a. de files op de E313 en de Antwerpse ring nadrukkelijk in beeld. En je moet eerst een auto hebben, wat voor stadsbewoners lang niet zo vanzelfsprekend is.

Bovendien: als je Eindhoven - Antwerpen via Breda niet nuttig vindt, is dan Eindhoven - Maastricht via Roermond ook niet nuttig? Dat is immers ook niet bepaald langs een rechte lijn. En zo zijn er wel meer voorbeelden te vinden.

Reputatie 5

Zelfs als dit plan door gaat dan lijkt mij het noodzakelijk dat er nog een stop in Brabant nodig is voor een fatsoenlijke verbinding. Ik weet de cijfers niet maar het lijkt mij sterk dat de meerderheid van de reizigers het hele traject reist. De stop in Breda lijkt mij wel rendabel.

Breda is nu een overstapstation geworden voor de trein richting Antwerpen/Brussel. En niet in alle gedeeltes kan rechtstreeks naar Antwerpen/Brussel gereisd worden. 

Denk dan vooral aan Brabant, Gelderland en Zuid Overijssel. Ongeveer de lijn Breda - Den Bosch - Arnhem - Deventer. Daar is de overstap bij Breda belangrijk. 

NMBS zal dan vooral Nederlandse treinreizigers uit dat deel erbij krijgen als zij een IC vanaf Antwerpen doortrekken naar Breda. De ICNG België zal vooral reizigers uit Randstad krijgen. Aangevuld met treinreizigers van ICNG Breda - Zwolle - Groningen/Leeuwarden. 

Reputatie 5

Die trein van Breda naar België start dan overigens in Rotterdam Centraal. Dan kun je je afvragen of je die niet kunt verknopen met een binnenlandse IC die in Breda eindigt. Maar daar zal mogelijk te weinig materieel voor besteld zijn.

NMBS IC Rotterdam C - Breda - Noorderkempen - Antwerpen (Charleroi/Brussel) kan dan ingepast worden in het rijpad van de huidige Beneluxtrein. 

Aansluiting bij Breda op ICNG Breda - Zwolle - Groningen/Leeuwarden zou mooi zijn. Dan kan vanaf Noord Nederland rechtstreeks naar Breda gereden worden. En dan overgestapt kunnen worden op de NMBS Intercity. De ICNG Groningen/Leeuwarden kan bij Schiphol en Rotterdam Centraal ook aansluiten op ICNG België en de Eurostar naar Londen/Parijs. 

Die trein van Breda naar België start dan overigens in Rotterdam Centraal. Dan kun je je afvragen of je die niet kunt verknopen met een binnenlandse IC die in Breda eindigt. Maar daar zal mogelijk te weinig materieel voor besteld zijn.

NMBS IC Rotterdam C - Breda - Noorderkempen - Antwerpen (Charleroi/Brussel) kan dan ingepast worden in het rijpad van de huidige Beneluxtrein. 

Dan krijg je drie parallelle verbindingen van de Randstad naar België. Lijkt me een tamelijk nutteloze geldverspilling.

Overigens verwacht ik dat er van alle plannen weinig terecht zal komen omdat ze zullen stuk lopen op de veel hogere kosten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk ook niet dat er genoeg reizigers zullen zijn om naast Thalys/Eurostar meer dan een trein per uur van Nederland naar België te rechtvaardigen via de HSL. 

Reputatie 5

Die trein van Breda naar België start dan overigens in Rotterdam Centraal. Dan kun je je afvragen of je die niet kunt verknopen met een binnenlandse IC die in Breda eindigt. Maar daar zal mogelijk te weinig materieel voor besteld zijn.

NMBS IC Rotterdam C - Breda - Noorderkempen - Antwerpen (Charleroi/Brussel) kan dan ingepast worden in het rijpad van de huidige Beneluxtrein. 

Dan krijg je drie parallelle verbindingen van de Randstad naar België. Lijkt me een tamelijk nutteloze geldverspilling.

Overigens verwacht ik dat er van alle plannen weinig terecht zal komen omdat ze zullen stuk lopen op de veel hogere kosten.

Het schijnt dat NMBS dat wil. Het kost meer om vanaf Breda naar Rotterdam door te rijden. Maar het levert mogelijk meer op. Het zal wel een kosten - baten afweging zijn. 

Reputatie 5

Ik denk ook niet dat er genoeg reizigers zullen zijn om naast Thalys/Eurostar meer dan een trein per uur van Nederland naar België te rechtvaardigen via de HSL. 

De treinstellen kunnen nu wel flexibel verlengd of verkort worden. Zo doet NS dat ook. Hoge frequenties. Maar dan wel kortere treinen. 

Ik denk ook niet dat er genoeg reizigers zullen zijn om naast Thalys/Eurostar meer dan een trein per uur van Nederland naar België te rechtvaardigen via de HSL. 

De treinstellen kunnen nu wel flexibel verlengd of verkort worden. Zo doet NS dat ook. Hoge frequenties. Maar dan wel kortere treinen. 

Dan blijf je zitten met de extra personeelskosten en de extra infraheffing voor die treinen.

Reputatie 2

Waarom toch elke keer die oproep om miljoenen of zelfs miljarden te steken in verbindingen sneller te maken? Ik vraag mij af die reistijd besparing echt veel reizigers gaan opleveren , zeker als je bijna nergens stopt. 

Als de kosten ook veel hoger wordt het kaartje dat waarschijnlijk ook

Reputatie 5

Waarom toch elke keer die oproep om miljoenen of zelfs miljarden te steken in verbindingen sneller te maken? Ik vraag mij af die reistijd besparing echt veel reizigers gaan opleveren , zeker als je bijna nergens stopt. 

Als de kosten ook veel hoger wordt het kaartje dat waarschijnlijk ook

Het is altijd een kosten en baten discussie als je verbindingen sneller maakt. Om een verbinding sneller te maken moet je eerst investeren. En dan hopen dat de investeringen terugverdiend worden. En als ze dat nooit gedaan hadden zaten we nog in het tijdperk van paard met koets. 

Maar de discussie over het versnellen en verbeteren van de Benelux verbinding wordt al vele jaren gevoerd door de Nederlandse overheid, reizigersvereniging Rover, Belgische reizigersvereniging Treintrambus. 

In de Fyra enquête staat aangegeven wat er allemaal fout is gegaan. Waardoor er nu een Intercity tussen Brussel - Amsterdam rijdt die traag is. Maar wel goedkoper is en eenvoudig te boeken is. Voor de snelle verbinding nemen moet je de relatief dure HST nemen die je niet flexibel kunt boeken. Maar er zijn genoeg reizigers die een tussenweg willen nl. flexibele goedkopere treinen die ook snel tussen Amsterdam - Brussel rijden. De ICNG België zal met de nieuwe stoppatroon tussen Amsterdam - Brussel slechts 10 minuten langzamer zijn dan de Thalys. 

Er zijn ook nieuwe ontwikkelingen. Thalys & Eurostar worden gefuseerd. Eurostar wil vanaf Amsterdam C en Rotterdam C rechtstreeks naar London St. Pancras International rijden zodat Brussel Zuid/Midi overgeslagen wordt:.     

https://www.locov.nl/publicaties/2169402.aspx

De toekomstige Eurostar consortium zal hun vloot aan Eurostar en Thalys treinen beter en efficiënter verdelen. SNCF als grootste aandeelhouder zal meer richten op Londen en Parijs/Frankrijk. Het deel tussen Brussel - Amsterdam wordt meer verdeeld over NS en NMBS met hun ICNG België en NMBS Intercity. 

 https://pvmagazine.nl/eurostar-werkt-met-aandeelhouders-en-banken-koortsachtig-aan-zijn-redding-nu-de-britse-en-franse-overheid-nog/   

Waarom toch elke keer die oproep om miljoenen of zelfs miljarden te steken in verbindingen sneller te maken? Ik vraag mij af die reistijd besparing echt veel reizigers gaan opleveren , zeker als je bijna nergens stopt. 

Als de kosten ook veel hoger wordt het kaartje dat waarschijnlijk ook

Maar er zijn genoeg reizigers die een tussenweg willen nl. flexibele goedkopere treinen die ook snel tussen Amsterdam - Brussel rijden. De ICNG België zal met de nieuwe stoppatroon tussen Amsterdam - Brussel slechts 10 minuten langzamer zijn dan de Thalys. 

Er zijn inderdaad genoeg reizigers die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Ik vrees alleen dat de Benelux met de versnelling ook duurder zal worden. NS maakt daar op dit moment geen gebruik van maar heeft volgens de concessie het recht om voor de Benelux hogere tarieven te vragen dan voor binnenlands vervoer.

Reputatie 2

Waarom toch elke keer die oproep om miljoenen of zelfs miljarden te steken in verbindingen sneller te maken? Ik vraag mij af die reistijd besparing echt veel reizigers gaan opleveren , zeker als je bijna nergens stopt. 

Als de kosten ook veel hoger wordt het kaartje dat waarschijnlijk ook

Maar er zijn genoeg reizigers die een tussenweg willen nl. flexibele goedkopere treinen die ook snel tussen Amsterdam - Brussel rijden. De ICNG België zal met de nieuwe stoppatroon tussen Amsterdam - Brussel slechts 10 minuten langzamer zijn dan de Thalys. 

Er zijn inderdaad genoeg reizigers die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Ik vrees alleen dat de Benelux met de versnelling ook duurder zal worden. NS maakt daar op dit moment geen gebruik van maar heeft volgens de concessie het recht om voor de Benelux hogere tarieven te vragen dan voor binnenlands vervoer.

Dus je bedoelt dat als de NS dat zou doen dat de goedkope Belgische kaartjes dan niet geldig zijn in de benelux trein?

Waarom toch elke keer die oproep om miljoenen of zelfs miljarden te steken in verbindingen sneller te maken? Ik vraag mij af die reistijd besparing echt veel reizigers gaan opleveren , zeker als je bijna nergens stopt. 

Als de kosten ook veel hoger wordt het kaartje dat waarschijnlijk ook

Maar er zijn genoeg reizigers die een tussenweg willen nl. flexibele goedkopere treinen die ook snel tussen Amsterdam - Brussel rijden. De ICNG België zal met de nieuwe stoppatroon tussen Amsterdam - Brussel slechts 10 minuten langzamer zijn dan de Thalys. 

Er zijn inderdaad genoeg reizigers die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Ik vrees alleen dat de Benelux met de versnelling ook duurder zal worden. NS maakt daar op dit moment geen gebruik van maar heeft volgens de concessie het recht om voor de Benelux hogere tarieven te vragen dan voor binnenlands vervoer.

Dus je bedoelt dat als de NS dat zou doen dat de goedkope Belgische kaartjes dan niet geldig zijn in de benelux trein?

NS zou kunnen terugkeren naar het kaartsysteem dat destijds gold voor de Fyra, dus met aparte tarieven. Als er een extra trein Breda-Antwerpen moet komen gaan immers ook de kosten van de totale operatie fors omhoog.

 

Reageer