Vooralsnog duidelijkheid over de toekomst van het hoofdrailnet (HRN): Eind 2023 meer informatie.

  • 24 May 2023
  • 68 reacties
  • 1519 Bekeken


Toon eerste bericht

68 reacties

Reputatie 7

ik vind het persoonlijk erg problematisch dat er nu twee werelden zijn in Nederland, de wereld van de rijksoverheid in het westen waar zogenaamd grote nadelen zitten aan meer dan een vervoerder hebben, en de wereld van de rest van Nederland waar volgens diezelfde rijksoverheid die nadelen ineens niet meer relevant zijn. 

Decentralisatie gaat niet over de NS maar over welke overheid die verantwoordelijk is. Bij decentralisatie wordt de concessie uitgegeven door de provincie (of metropoolregio) i.p.v. de landelijke overheid. In de praktijk komt dat vaak meer op een aanbesteding maar niet altijd, de Hoekse Lijn was ook gedecentraliseerd maar werd onderhands aan de NS gegeven (tot de ombouw tot metrolijn).

Dit alles heeft juist tot doel de lokale overheid meer inspraak te geven in de treindienst i.p.v. alles vanuit Den Haag te besturen. Maar de voorwaarde is dat de decentrale lijn dus grotendeels onafhankelijk is, in de Randstad is er een grotere samenhang tussen sprinters en intercity's en zijn er ook meer lange treinen die meerdere provinciegrenzen overschrijden. En nee, dat is niet puur een keus van de NS.

Daarnaast, NS heeft z'n explotaitatie op verzoek van werknemers extreem ingewikkeld gemaakt. Ik ben blij voor de werknemers, maar het maatschappelijk belang wordt daarmee wel vergeten naar mijn mening. In ieder geval is het een argument wat nu gebruikt wordt wat geen natuurwet is dat het zo zou moeten zijn.

Vertel wat de werknemers verzocht hebben?  Je maakt mij erg nieuwsgierig @Tonny.s 

Daarnaast, NS heeft z'n explotaitatie op verzoek van werknemers extreem ingewikkeld gemaakt. Ik ben blij voor de werknemers, maar het maatschappelijk belang wordt daarmee wel vergeten naar mijn mening. In ieder geval is het een argument wat nu gebruikt wordt wat geen natuurwet is dat het zo zou moeten zijn.

Vertel wat de werknemers verzocht hebben?  Je maakt mij erg nieuwsgierig @Tonny.s 

Zal er wel weer op neerkomen dat al die verwende, door en door slechte werknemers het rondje om de kerk moeten gaan rijden en genoegen moeten nemen met minimaal 10% minder loon 😅

En meer weekenden vrij las ik net in een ander topic.  Het wordt straks nog een topbaan, super loon, weinig weekenden werken en dan ook nog invloed hebben op je diensten.

Reputatie 7

Daarnaast, NS heeft z'n explotaitatie op verzoek van werknemers extreem ingewikkeld gemaakt. Ik ben blij voor de werknemers, maar het maatschappelijk belang wordt daarmee wel vergeten naar mijn mening. In ieder geval is het een argument wat nu gebruikt wordt wat geen natuurwet is dat het zo zou moeten zijn.

Vertel wat de werknemers verzocht hebben?  Je maakt mij erg nieuwsgierig @Tonny.s 

het gaat inderdaad over de erg ingewikkelde roosters :) 

Reputatie 5

Interessant stuk (en handige Paywall bypasser trouwens!) Vooral de laatste alinea lijkt me controversieel.

 

“Het kabinet wil haast blijven maken met de onderhandse gunning. Als die niet definitief is voor het eind van dit jaar, gaan minder soepele regels gelden voor onderhandse toekenning van de exploitatie van ‘spoorpakketten’. Dan moet het kabinet nog diepgaander onderbouwen waarom NS de hoofdprijs van het Nederlandse spoor krijgt en commerciële vervoerders geen aanspraak mogen maken op meer treinverbindingen.”

 

Geen wonder dat concurrenten naar de rechter zijn gestapt.

 

AllRail zal, met Kamminga als Nederlander, nog lang blijven procederen waar het mogelijkheden ziet. Realistisch of niet. 
 

Dat Brussel nog moeilijk gaat doen is zeker een optie, of dat nou dit of volgend jaar is. 

Interessant stuk (en handige Paywall bypasser trouwens!) Vooral de laatste alinea lijkt me controversieel

Wat is daar controversieel aan? De nieuwe regels gaan pas eind van dit jaar in. Het is niet zo dat men speciaal de concessie openbreekt om deze nu te verlengen, de verlenging was hoe dan ook nodig en valt dus nog onder de oude regels. Dat men de verlenging nu al doet is ook niet raar, ProRail heeft 1,5 jaar nodig om de dienstregeling voor te bereiden, dus het is niet zo dat je een concessie pas een maandje of wat van te voren kan verlengen.

Reputatie 5

Interessant stuk (en handige Paywall bypasser trouwens!) Vooral de laatste alinea lijkt me controversieel

Wat is daar controversieel aan? De nieuwe regels gaan pas eind van dit jaar in. Het is niet zo dat men speciaal de concessie openbreekt om deze nu te verlengen, de verlenging was hoe dan ook nodig en valt dus nog onder de oude regels. Dat men de verlenging nu al doet is ook niet raar, ProRail heeft 1,5 jaar nodig om de dienstregeling voor te bereiden, dus het is niet zo dat je een concessie pas een maandje of wat van te voren kan verlengen.

 

Het ging mij alleen om de allerlaatste zin. Natuurlijk is het moment van verlengen helemaal niet vreemd, het moest toch al gebeuren. Daarnaast begrijp ik ook dat dit proces tijd kost. De aanbesteding van het busvervoer met RRReis heeft bijvoorbeeld ook heel veel maanden geduurd.

Echter vind ik het persoonlijk een beetje een cru signaal van het kabinet richting de andere vervoerders dat de verlenging voor het einde van het jaar rond moet zijn, zodat ze op deze manier niet zo diep hoeven te onderbouwen waarom ze NS-concessie hebben verlengd zonder andere partijen de kans te geven.

Los van de hele discussie of de onderhandse gunning wel/niet goed is, lijkt het er een beetje op dat het kabinet zich onder de nieuwe regels uit Brussel probeert uit te wurmen. Hoewel ik van hun kant ook begrijp dat ze liever met de huidige regels werken, om er zo min mogelijk extra werk aan te hebben.

Men is er natuurlijk al jaren mee bezig, in 2021 had men de intentie al uitgesproken om de concessie opnieuw onderhands aan de NS te willen gunnen.

Ja en? De hele duur van de concessie valt onder de periode van de nieuwe regels dus het lijkt toch verdacht veel op het opzettelijk ontduiken van de regels.

Wat wil je daarmee insinueren? Als de regels puur gaan over het gunnen maakt dat niets uit. Het is vrij gebruikelijk dat de regels voor het afsluiten van een contract kunnen wijzigen, maar contracten die voor die tijd afgesloten zijn blijven dan gewoon geldig tot het einde van de looptijd. Daar heeft niets met ontduiken te maken.

Reputatie 3

NS hoort dit gewoon te krijgen. Punt. Iedere andere partij zou er een puinhoop van maken en totaal overweldigd raken door de complexiteit van de hele operatie. Als het ministerie ook maar een greintje verstand heeft drukken ze dit tot de logische conclusie door en maken ze aanstalten om de bestaande derde partijen van het spoor te trappen. Deze bedrijven kunnen niet eens een busdienst op tijd rijden, laat staan een hele trein. Weg met die buitenlandse meuk.

 

Dat de EU dwars ligt is een ander verhaal. 

Reputatie 7

NS hoort dit gewoon te krijgen. Punt. Iedere andere partij zou er een puinhoop van maken en totaal overweldigd raken door de complexiteit van de hele operatie.

Hahaha. Grappig, zo'n omgekeerde-wereld dag :)

Maargoed, nog 10 jaar NS, met een kans op voortijdige be-eindiging. Maar zelfs als dat er niet van komt, wordt het over 10 jaar echt leuk, want dan móet het anders.

Reputatie 3

NS hoort dit gewoon te krijgen. Punt. Iedere andere partij zou er een puinhoop van maken en totaal overweldigd raken door de complexiteit van de hele operatie.

Hahaha. Grappig, zo'n omgekeerde-wereld dag :)

Welke andere partij is er dan zogenaamd in staat om duizenden treinen en miljoenen reizigers per dag te verwerken op zo'n manier dat alles niet per direct vastloopt? Alleen NS heeft deze expertise. Als het hoofdrailnet per sé zo nodig aan het buitenland moet worden verkocht (zeer discutabel) dan mag dit maar beter wel ZEER goed doordacht worden. Anders is er inderdaad geen OV meer per 2035.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin In feite is dat geen loonsverhoging maar prijscompensatie. Per saldo gaan de werknemers er geen cent op vooruit. We zien een prijs-loonspiraal, niet een loon-prijsspiraal. De prijzen zijn immers niet gestegen door hogere lonen van de werknemers.

@EUReiziger Ik heb het vermoeden dat je allerlei ontwikkelingen sinds de jaren negentig van de vorige eeuw hebt gemist.
https://www.youtube.com/watch?v=INnIdmEBMJM
Je kunt je afvragen of er veel terecht is gekomen van de visie van Den Besten en Schouten.
Voor de kijkers van de video: Ep was de Dienst Exploitatie van NS. 

Daarnaast zou NS beter functioneren zonder aanbestedingsonzin en allerlei rare winstbelangen. 

Ik weet niet hoe oud je bent maar je lijkt de historie slecht te kennen. NS heeft begin jaren 90 laten weten de exploitatie van een groot aantal lijnen te willen staken. NS wilde ruwweg alleen nog doorgaan met het intercitynet en wat sprinterlijnen in de Randstad. De rest zou worden opgeheven. Daarom is toen besloten die lijnen aan te besteden omdat er anders buiten de Randstad nog amper treinen zouden rijden. Je draait de zaken volkomen om door die zielige NS in een slachtofferrol te plaatsen.

Verder zijn juist de inmiddels gebrekkige frequenties die NS rijdt (zeker vergelijken met andere vervoerders) een probleem geworden.

Reputatie 3

Als de NS als enige de expertise heeft om treinen op het HRN te exploiteren dan hoeft dat niet perse middels een concessie geregeld te worden, maar kan dit ook in open toegang geregeld worden.

Beperkt (NS zal hier geen last van hebben) maar je kunt voor een tientje (plus wel even reserveren) in de avond/nacht met Arriva van Maastricht naar Schiphol voor een tientje! Hoe doen ze dat, zonder subsidie?

Moeten ze in Weert, Eindhoven en Den Bosch wel weten dat er nóg een trein komt, en het station niet sluiten na de laatste NS trein (zie ander topic) maar dat zullen ze inmiddels wel door hebben 🤣

Dat laatste zou ik wel over willen lezen, heb je een link naar dat topic toevallig?

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin NS wilde in de jaren negentig geen lijnen afstoten maar voor de exploitatie van de verlieslijdende lijnen gesubsidieerd worden. Daar hadden de overheden uiteraard geen trek in. Waarna een groot aantal regionale lijnen is aanbesteed. Met als positief gevolg dat de kosten omlaag zijn gegaan en de exploitatie aanzienlijk is verbeterd ten opzichte van de tijd dat NS de treinen reed.
 

@Tamzin NS wilde in de jaren negentig geen lijnen afstoten maar voor de exploitatie van de verlieslijdende lijnen gesubsidieerd worden. Daar hadden de overheden uiteraard geen trek in. Waarna een groot aantal regionale lijnen is aanbesteed. Met als positief gevolg dat de kosten omlaag zijn gegaan en de exploitatie aanzienlijk is verbeterd ten opzichte van de tijd dat NS de treinen reed.

Die achtergrond klopt, maar de procedure was dat NS de betrokken lijnen toen formeel heeft aangemeld voor sluiting.

Reputatie 7
Badge +3

Die achtergrond klopt, maar de procedure was dat NS de betrokken lijnen toen formeel heeft aangemeld voor sluiting.

Heb je daar een bron voor?

Badge +3

Dat laatste zou ik wel over willen lezen, heb je een link naar dat topic toevallig?

Nee, kan ik niet zo snel vinden maar het ging er over dat reizigers die met de Arriva nachttrein naar Schiphol wilden voor een dicht station stonden in Weert (en mogelijk ook Eindhoven, want dat gaat ook om 1:35 op slot).

Badge +3

Ah, die was het ja. Artikel + foto had ik volgens mij gepost in het grote ‘even relativeren’ topic.

Die achtergrond klopt, maar de procedure was dat NS de betrokken lijnen toen formeel heeft aangemeld voor sluiting.

Heb je daar een bron voor?

 

"Op 20 maart 1996 maakte NS bekend welke treindiensten ter discussie stonden en waar, zonder aanvullende contracten, de treindienst met ingang van de dienstregeling 1998/1999 zou worden beëindigd[2]."

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Concessie_Regionale_treindiensten_Groningen

Jammer dat de discussie terug alles of niks is: NS opheffen en de Laan in brand steken, of alles terug onderhands aan NS gunnen. Er is nog zoveel ruimte tussen deze twee uitersten waarin zowel NS als de andere commerciëlen bestaansrecht en mogelijkheden zichzelf te bewijzen krijgen. 

De verhoudingen zijn steeds meer op scherp komen te staan omdat NS perse een monopolie wil (en daarom iedere concurrent verkettert) en de politiek in de hele discussie totaal niet neutraal is.

Al helemaal niet omdat NS de enige vervoerder met intercitymaterieel is, tenzij DB er heil in ziet.

NS heeft zijn materieel gefinancierd, de facto zijn de banken de eigenaar van het materieel en dat kunnen ze ook aan een andere vervoerder verhuren.

Het is net als mensen die op een verjaardagsfeestje trots vertellen dat ze een huis van een half miljoen hebben terwijl de hypotheek soms nog hoger is dan dat bedrag. 

Het idee dat het OV een maatschappelijk belangrijke sector zou zijn staat overigens bij verkeerskundigen al jaren ter discussie. Gezien het minieme marktaandeel en het feit dat het nog voornamelijk studenten vervoert kun je daar op zijn minst vraagtekens bij zetten. De massale, langdurige stakingen in het OV het afgelopen jaar hebben aangetoond dat Nederland zonder OV ook gewoon doordraait.

Reageer