beantwoord

Vraag specifiek aan NS zelf over Materieel

  • 10 November 2021
  • 62 reacties
  • 1835 Bekeken


Toon eerste bericht

62 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Er zullen ongetwijfeld wel treinen weer langer worden of met DDZ gereden worden als het materieel weer op niveau is.

Ik vraag me alleen af hoe @Hanzeboog dat in gedachten had als DDZ voorgoed weg mag blijven. NS kan immers niet meer ICM tevoorschijn toveren dan er is 😅.

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben ook erg benieuwd naar wat DDNG uiteindelijk zal worden. Maar dat duurt nog wel even inderdaad. 

Ik quote mijn collega: “DDZ stellen worden de komende week overgebracht naar Arnhem en zullen naar alle waarschijnlijkheid (geen absolute zekerheid nog) beginnen in te stromen vanaf drgl 22.”

Wat ik nu ergens lees (info uit communicatie vanuit NS) dat straks voorlopig alleen de 6-delige stellen beschikbaar zullen zijn, waarbij een aantal van 16 genoemd wordt en dat er in april meer DDZ beschikbaar zou moeten zijn. Ook is afgelopen maandag op het opstelterrein Lelystad het accupakket van een DDZ in de fik gevlogen en zou daardoor afgeschreven zijn. 

Wat ik begrepen heb is er een accu ontploft wat voor de nodige rookontwikkeling heeft gezorgd bij deze DDZ maar dat het verder allemaal wel meeviel.

 

Het lijkt mij wel vreemd dat er op een opstelterrein zoals Zwolle accu's afgekoppeld zouden zijn bij DDZ's, zeker omdat al het materieel ook om de x dagen een conditierit moet maken.

Wel fijn dat het weer in dienst komt geleidelijk vanaf 12 december. Is het ook bekend of deze gaan rijden op rit 1800? Of alleen op drukkere trajecten

Reputatie 7
Badge +1

Het lijkt mij wel vreemd dat er op een opstelterrein zoals Zwolle accu's afgekoppeld zouden zijn bij DDZ's, zeker omdat al het materieel ook om de x dagen een conditierit moet maken.

Wat ik begreep was dat er net na de buitendienststelling een aantal stellen per ongeluk met de pantograaf omlaag weggezet waren, die moesten vervolgens met een andere DDZ weer tot leven gewekt worden. Maar dat was na de eerste beste conditierit alweer opgelost dacht ik. 

Er staat er wel eentje bij het station in Zwolle (als je uit de richting Meppel komt) al langere tijd op dezelfde plek. Voor zover ik kon zien had die geen pantograaf omhoog.

 

Wel fijn dat het weer in dienst komt geleidelijk vanaf 12 december. Is het ook bekend of deze gaan rijden op rit 1800? Of alleen op drukkere trajecten

Ik las ergens dat de 3600 serie de eerste was waar ze weer ingezet zouden worden. Maar ik weet dus niet meer waar ik dat voorbij zag komen, dus tot in hoeverre dat ook klopt weet ik niet 😅.

Het lijkt mij wel vreemd dat er op een opstelterrein zoals Zwolle accu's afgekoppeld zouden zijn bij DDZ's, zeker omdat al het materieel ook om de x dagen een conditierit moet maken.

Wat ik begreep was dat er net na de buitendienststelling een aantal stellen per ongeluk met de pantograaf omlaag weggezet waren, die moesten vervolgens met een andere DDZ weer tot leven gewekt worden. Maar dat was na de eerste beste conditierit alweer opgelost dacht ik. 

Er staat er wel eentje bij het station in Zwolle (als je uit de richting Meppel komt) al langere tijd op dezelfde plek. Voor zover ik kon zien had die geen pantograaf omhoog.

 

Wel fijn dat het weer in dienst komt geleidelijk vanaf 12 december. Is het ook bekend of deze gaan rijden op rit 1800? Of alleen op drukkere trajecten

Ik las ergens dat de 3600 serie de eerste was waar ze weer ingezet zouden worden. Maar ik weet dus niet meer waar ik dat voorbij zag komen, dus tot in hoeverre dat ook klopt weet ik niet 😅.

Dat lijkt me inderdaad wel logisch dat DDZ eerst in rit 3600 word ingezet want daar is heel veel SNG als intercity daar hebben heel veel mensen klachten over. de IC Leeuwarden-Zwolle valt dan ook nog heel erg mee qua drukte (zolang je in het voorste treinstel stapt) Er zijn nu beduidend minder reizigers dan in Oktober in de trein..

Reputatie 7
Badge +1

Een draadje op Twitter over de losgekoppelde accu's, de brand in een accu in Lelystad en de indienststelling van het materieel (reacties van verschillende mensen):

https://twitter.com/mcnZwolle/status/1460895358159044609

 

Accu's in Zwolle zijn dan losgekoppeld vanwege die brand gok ik? Ze hebben in ieder geval alles eventjes op pauze gezet vanwege de brand.

Een draadje op Twitter over de losgekoppelde accu's, de brand in een accu in Lelystad en de indienststelling van het materieel (reacties van verschillende mensen):

https://twitter.com/mcnZwolle/status/1460895358159044609

 

Accu's in Zwolle zijn dan losgekoppeld vanwege die brand gok ik? Ze hebben in ieder geval alles eventjes op pauze gezet vanwege de brand.

Ok, maar de bedoeling was dus dat ze nu al reden en dat gaat niet door doordat er branden in de accu's zijn?

In dat geval zou ik zeggen doe er niks meer aan en breng de treinen naar de sloop. Ze hebben zo veel problemen gehad het is het volgens mij niet eens meer waard want over 6 jaar staat de DDNG al op het programma. Duurt ook niet heel lang meer voordat ICNG in dienst komt, volgend jaar al op HSL misschien is het een idee voor NS om de oude HSL treinen (dus traxx) die ze dan niet meer nodig hebben in te zetten in reguliere inzet dus bv. traxx bij Zwolle-Roosendaal ik zeg maar wat, dat zou zeker helpen met het vervangen van de DDZ die hebben we dan niet eens meer nodig..

Vind koploper sowieso comfortabeler...

Reputatie 7
Badge +1

Nee, ze hebben op de dag van die brand tijdelijk alle conditieritten en herinstructies even stilgelegd. Dat is later gewoon weer hervat. 

De TRAXX + ICR zal sowieso niet elders ingezet worden, daar het aantal machinisten dat op deze treinen mag rijden beperkt is. Dat groepje zal straks op de ICNG rijden. Daarnaast hebben de machinisten niet overal wegbekendheid.

Zoals het nu lijkt worden in december 16 zesdelige DDZ's weer ingezet. Daar zou je in theorie de gehele 3600 serie mee kunnen rijden (als ik me niet vergis).

Ok, maar de bedoeling was dus dat ze nu al reden en dat gaat niet door doordat er branden in de accu's zijn?

In dat geval zou ik zeggen doe er niks meer aan en breng de treinen naar de sloop. Ze hebben zo veel problemen gehad het is het volgens mij niet eens meer waard want over 6 jaar staat de DDNG al op het programma. Duurt ook niet heel lang meer voordat ICNG in dienst komt, volgend jaar al op HSL misschien is het een idee voor NS om de oude HSL treinen (dus traxx) die ze dan niet meer nodig hebben in te zetten in reguliere inzet dus bv. traxx bij Zwolle-Roosendaal ik zeg maar wat, dat zou zeker helpen met het vervangen van de DDZ die hebben we dan niet eens meer nodig..

Vind koploper sowieso comfortabeler...

Een eenmalig incident wat gewoon kan gebeuren door wellicht een defecte accu daar ga je geen hele treinserie voor uit de dienst halen.  Dan kun je alle treinen wel uti de dienst halen want elke trein heeft wel een keer wat. Zo heb ik al een keer een electronica brand gehad in een Virm, zullen we die dan ook maar buitendienst stellen ?

En welke problemen hebben de DDZ dan allemaal gehad volgens jou?

De ICNG laat nog op zich wachten en de DDNG is zo en zo uitgesteld ten opzichte van eerdere planning vanwege corona en het terug gelopen aantal reizigers.  Daarnaast moet daar eerst een aanbesteding voor gaan lopen wat zeer tijdrovend is en vervolgens moet er van alles afgestemd gaan worden voordat er een prototype gemaakt gaat worden.  Dan moet dat prototype getest gaan worden waarna weer aanpassingen gedaan moeten worden, vervolgens wordt er een trein in NL getest en moet hier weer een heel scala aan testen doorlopen voordat de IL&T accoord geeft voor toelating in Nederland.  Nee dat gaat nog wel even duren voordat er een nieuwe dubbeldekker op het spoor komt in NL.

De Traxx gaat er uit zodra ze niet meer nodig zijn op de HSL, daar gaan ze geen nieuwe machinisten voor opleiden om ze elders te laten rijden. NS heeft de eigen Traxx locs al een paar jar geleden verkocht en huurt ze nu nog voor de termijn dat ze nodig zijn voor de HSL.

 

DDZ is de slechtste trein die NS heeft. Zit slecht, Rijd slecht, en altijd zo goor die trein.

Ben heel blij als die voorlopig nog wegblijft. Hopelijk langer dan 12 december.

DDZ vind ik inderdaad de slechtste intercity. De slechtste trein van NS is echter de SLT of SNG vind ik zelf..

Reputatie 1

DDZ is de slechtste trein die NS heeft. Zit slecht, Rijd slecht, en altijd zo goor die trein.

Ben heel blij als die voorlopig nog wegblijft. Hopelijk langer dan 12 december.

DDZ vind ik inderdaad de slechtste intercity. De slechtste trein van NS is echter de SLT of SNG vind ik zelf..

Ja met SNG kan je net zo goed op een plank met spijkers gaan zitten gatveredamme dat ding zit slecht….

Reageer