beantwoord

Vraag specifiek aan NS zelf over Materieel

  • 10 November 2021
  • 62 reacties
  • 1835 Bekeken


Toon eerste bericht

62 reacties

Reputatie 4

Nou ik haat niet elke trein hoor vind bijvoorbeeld ICM, FLIRT, VIRM (stoffe stoelen) en de IC Berlijn ook heel comfortabel op reis. Maar NS heeft gewoon een aantal slechte treinen gewoon ruk materieel daar kan ik weinig aan veranderen en je moet het er wel mee eens zijn dat dat SNG voor geen meter zit in ieder geval…

 

Je vergeet de VIRM 4e generatie, volgens mij vind je die ook niets…. En ja, ik keek af en toe je video's op YouTube (en die van je maatje Juliën) en ik heb bij jullie beiden al vaak zat gezien dat je zat te zeuren over het materieel wat de NS inzette. Prima dat je een voorkeur hebt voor een materieelsoort, logisch dat je een materieelsoort wat minder fijn vindt, maar maak daar alsjeblieft niet zoveel heisa om en ga vooral niet zeuren op de NS, die kunnen er helemaal niets aan doen dat jij de DDZ of SNG niet fijn vindt.

En de SNG zit op korte afstand prima, op langere afstanden misschien iets minder, maar alsnog zullen we het ermee moeten doen...

Reputatie 1

op deze website staat het inderdaad bevestigd, de DDZ gaat niet meer naar noord nederland.

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dienstregeling_2022

Ik heb gekeken bij rit 1800, 600,700 en 500. Bij al deze ritten staat dat dat er alleen gereden word met ICM, maar als je kijkt bij bijvoorbeeld rit 1700, of 1800 dan zie je dat DDZ daar wel terug komt.

Die drukke treinen blijven daar dus nog voorlopig

Reputatie 7
Badge +3

En wat daar staat aangegeven kan ook zo weer veranderen bij een volgend wijzigingsblad als er op dat moment weer mmeer DDZ stellen ingezet kunnen worden. Vanaf december wordt maar een deel van de DDZ stellen weer ingezet, eerder las ik dat er later (april?) weer meer stellen kunnen gaan rijden. Dan kunnen ze mogelijk ook weer naar Groningen en Leeuwarden gaan.

Dat die drukke treinen daar blijven is helemaal niet gezegd, er komt immers weer materieel vrij doordat de DDZ deels weer in dienst gaat komen.

En zoals Momo aangeeft zijn er iets van 10 wijzigingsbladen per jaar waarbij het materieel zo weer op een andere lijn ingezet kan worden omdat dat logistiek beter uitkomt.  Niets is zeker en al helemaal niet na de eerste weken van een nieuwe dienstregeling waarbij er altijd aanpassingen komen vanwege onvoorziene problemen.

Vergeet ook niet dat de onderhoudslocatie van deze treinen in Onnen is en het onlogisch is de treinen dan niet op trajecten in de regio in te zetten. Dus die komen echt wel terug op de Noordelijke lijnen.

Maar het is mooi dat deze fijne trein om mee te rijden weer terug op het spoor komt.

Ik zal delen wat er tot nu toe bekend is. 

"DDZ is tijdelijk uit de dienst gehaald en wordt dit jaar sowieso niet meer ingezet.”

"Er is van alles gewijzigd aan het remsysteem. Daar rijdt nu een stel proef- en toelatingsritten voor. Tegelijk worden er alvast stellen omgebouwd, maar dat gaat natuurlijk niet allemaal tegelijk.”

Ik zal dezelfde persoon eens vragen hoe het er inmiddels mee is. Dit waren berichten van 1 september.

Reputatie 1

Dat die drukke treinen daar blijven is helemaal niet gezegd, er komt immers weer materieel vrij doordat de DDZ deels weer in dienst gaat komen.

En zoals Momo aangeeft zijn er iets van 10 wijzigingsbladen per jaar waarbij het materieel zo weer op een andere lijn ingezet kan worden omdat dat logistiek beter uitkomt.  Niets is zeker en al helemaal niet na de eerste weken van een nieuwe dienstregeling waarbij er altijd aanpassingen komen vanwege onvoorziene problemen.

Vergeet ook niet dat de onderhoudslocatie van deze treinen in Onnen is en het onlogisch is de treinen dan niet op trajecten in de regio in te zetten. Dus die komen echt wel terug op de Noordelijke lijnen.

Maar het is mooi dat deze fijne trein om mee te rijden weer terug op het spoor komt.

Ok, dus doordat de DDZ op 3600 kan rijden betekend dat ook dat treinen op 1800,500,600 en 700 verlengd worden? ICM-7 is behoorlijk krap voor dat traject. Vooral treinen vanuit leeuwarden. (en soms zelfs ICM-3 of ICM-6 bij zonodige uitval)

@Phamhuis 

Juist de intercity's naar Leeuwarden zijn vaak vanaf Zwolle zeer matig bezet. Een losse ICM3 of ICM4 is tussen Zwolle en Leeuwarden veelal voldoende.

Vanaf december wordt maar een deel van de DDZ stellen weer ingezet, eerder las ik dat er later (april?) weer meer stellen kunnen gaan rijden. 

Volgens de geleerden op somda is het de bedoeling om eerst alle DDZ6 stellen eind februari weer op de rails te hebben, daarna wordt begonnen aan DDZ4.

Ik zal delen wat er tot nu toe bekend is. 

"DDZ is tijdelijk uit de dienst gehaald en wordt dit jaar sowieso niet meer ingezet.”

"Er is van alles gewijzigd aan het remsysteem. Daar rijdt nu een stel proef- en toelatingsritten voor. Tegelijk worden er alvast stellen omgebouwd, maar dat gaat natuurlijk niet allemaal tegelijk.”

Ik zal dezelfde persoon eens vragen hoe het er inmiddels mee is. Dit waren berichten van 1 september.

Ik zou het inderdaad wel op prijs stellen als die persoon er iets over kan zeggen, als u een antwoord van hem heeft mag u gerust nog een reactie toevoegen

Ok, dus doordat de DDZ op 3600 kan rijden betekend dat ook dat treinen op 1800,500,600 en 700 verlengd worden? ICM-7 is behoorlijk krap voor dat traject. Vooral treinen vanuit leeuwarden. (en soms zelfs ICM-3 of ICM-6 bij zonodige uitval)

Nee, het kan op verschillende trajecten zijn dat treinen langer worden zodra er extra materieel instroomt. Het is niet gezegd dat dit alleen in het Noorden is, het materieel wordt ingezet waar het het hardst nodig is en logistiek het beste in te passen is.

En het traject Zwolle - Leeuwarden is naar mijn idee niet echt een druk traject qua reizigers voor de IC

Reputatie 7
Badge +1

Ik zie eerder de treinen naar Groningen langer worden. Die zijn vaak een stuk drukker. En zoals Jeroen zegt, hoe meer ICM er vrijgespeeld wordt op andere lijnen, hoe meer ruimte er is om overige treinen weer langer te maken.

Maar is het niet zo dat de intercity's naar het noorden al voordat DDZ aan de kant ging, voornamelijk met ICM gereden werden? Ik kan me niet anders herinneren dat hier voornamelijk ICM reed met zo nu en dan DDZ ertussendoor. Zelfs de sprinters eerst nog 😅.

Reputatie 1

Ok, dus doordat de DDZ op 3600 kan rijden betekend dat ook dat treinen op 1800,500,600 en 700 verlengd worden? ICM-7 is behoorlijk krap voor dat traject. Vooral treinen vanuit leeuwarden. (en soms zelfs ICM-3 of ICM-6 bij zonodige uitval)

Nee, het kan op verschillende trajecten zijn dat treinen langer worden zodra er extra materieel instroomt. Het is niet gezegd dat dit alleen in het Noorden is, het materieel wordt ingezet waar het het hardst nodig is en logistiek het beste in te passen is.

En het traject Zwolle - Leeuwarden is naar mijn idee niet echt een druk traject qua reizigers voor de IC

Ik heb het ook niet specifiek over het traject Zwolle -Leeuwarden. 1800,500,600,700 is ook Zwolle-Rotterdam en Zwolle-Den Haag Centraal. Daar kan het behoorlijk druk zijn met ICM. Vooral treinen VANUIT Leeuwarden.

Heb begrepen dat DDZ niet meer gaat rijden op rit 1800 of 700 dus dat betekend dat ze nooit meer naar noord Nederland gaan volgens mij. Alleen nog maar ICM tussen Zwolle-groningen en Zwolle-leeuwarden (en sprinter SNG natuurlijk) Ik vind wel dat de NS de treinen wat minder vaak moeten verkorten dat zorgt voor onveilige situaties, Zeker bij ICM.

Ik heb het ook niet specifiek over het traject Zwolle -Leeuwarden. 1800,500,600,700 is ook Zwolle-Rotterdam en Zwolle-Den Haag Centraal. Daar kan het behoorlijk druk zijn met ICM. Vooral treinen VANUIT Leeuwarden.

En om die reden worden treinen in deze series veelvuldig gesplitst en gecombineerd op Zwolle. Gesplitst richting het Noorden en gecombineerd richting het Zuiden omdat de treinen dan meer lengte nodig hebben vanwege de drukte.

En daar wordt geen onderscheid gemaakt tussen treinen uit Leeuwarden of Groningen want die rijden dezelfde route verder naar Rotterdam of Den Haag.

Reputatie 7
Badge +1

Heb begrepen dat DDZ niet meer gaat rijden op rit 1800 of 700 dus dat betekend dat ze nooit meer naar noord Nederland gaan volgens mij. Alleen nog maar ICM tussen Zwolle-groningen en Zwolle-leeuwarden (en sprinter SNG natuurlijk) Ik vind wel dat de NS de treinen wat minder vaak moeten verkorten dat zorgt voor onveilige situaties, Zeker bij ICM.

Waar heb je dit gelezen/gehoord? 

op Somda lees ik dat DDZ per 12 december weer mondjesmaat DDZ's gaan rijden op de 3600, 1600, 1700, 11600 en 11700 series. 

Dat zijn dus nog niet de 1800 of 700 serie (IC's Groningen/Leeuwarden - Den Haag), maar wellicht dat bij de volle terugkeer van DDZ weer zal verschijnen in deze series. Voorheen reden ze er ook vooral in de spits.

Reputatie 1

Heb begrepen dat DDZ niet meer gaat rijden op rit 1800 of 700 dus dat betekend dat ze nooit meer naar noord Nederland gaan volgens mij. Alleen nog maar ICM tussen Zwolle-groningen en Zwolle-leeuwarden (en sprinter SNG natuurlijk) Ik vind wel dat de NS de treinen wat minder vaak moeten verkorten dat zorgt voor onveilige situaties, Zeker bij ICM.

Waar heb je dit gelezen/gehoord? 

op Somda lees ik dat DDZ per 12 december weer mondjesmaat DDZ's gaan rijden op de 3600, 1600, 1700, 11600 en 11700 series. 

Dat zijn dus nog niet de 1800 of 700 serie (IC's Groningen/Leeuwarden - Den Haag), maar wellicht dat bij de volle terugkeer van DDZ weer zal verschijnen in deze series. Voorheen reden ze er ook vooral in de spits.

Oh jee.. Ook bij mijn traject dus.. Erg jammer weer maar in de spits is het wel nodig natuurlijk.. Vind koploper nog steeds de beste ik hoop dat dat de primaire trein blijft op de 1700 en 1600. Vind DDZ echt helemaal NIKS!!

Ik quote mijn collega: “DDZ stellen worden de komende week overgebracht naar Arnhem en zullen naar alle waarschijnlijkheid (geen absolute zekerheid nog) beginnen in te stromen vanaf drgl 22.”

Wat ik nu ergens lees (info uit communicatie vanuit NS) dat straks voorlopig alleen de 6-delige stellen beschikbaar zullen zijn, waarbij een aantal van 16 genoemd wordt en dat er in april meer DDZ beschikbaar zou moeten zijn. Ook is afgelopen maandag op het opstelterrein Lelystad het accupakket van een DDZ in de fik gevlogen en zou daardoor afgeschreven zijn. 

Nou, mij lijkt het dan het verstandigste om de DDZ nog even aan de kant te laten als dat zomaar in de fik vliegt…..

Reputatie 5

Ik quote mijn collega: “DDZ stellen worden de komende week overgebracht naar Arnhem en zullen naar alle waarschijnlijkheid (geen absolute zekerheid nog) beginnen in te stromen vanaf drgl 22.”

Voorlopig nog geen probleem dat DDZ nog niet kan worden De reizigersaantallen zijn voorlopig nog niet te vergelijken met 2019. 

Voeg daarbij dat SNG in blijft stromen. Tussen Zwolle - Roosendaal wordt het zelfs ingezet als IC. In combinatie met ICM-M en V-IRM-M. Maar Zwolle - Roosendaal is geen echte IC verbinding. Alleen tussen Arnhem - Breda is het een IC. 

En ICNG zal waarschijnlijk in 2022 instromen. Desnoods kunnen ze bij hoge nood zelfs Traxx + ICR die dan vervangen zijn eventjes als IC kunnen inzetten. 

Reputatie 5

Heb begrepen dat DDZ niet meer gaat rijden op rit 1800 of 700 dus dat betekend dat ze nooit meer naar noord Nederland gaan volgens mij. Alleen nog maar ICM tussen Zwolle-groningen en Zwolle-leeuwarden (en sprinter SNG natuurlijk) 

Dat zijn dus nog niet de 1800 of 700 serie (IC's Groningen/Leeuwarden - Den Haag), maar wellicht dat bij de volle terugkeer van DDZ weer zal verschijnen in deze series. Voorheen reden ze er ook vooral in de spits.

Wat mij betreft mag die DDZ voorgoed wegblijven. De ICM-M kan zelfs in spitsuren met ICM-M uitgevoerd worden. Ze moeten dan alleen eens een keer de stations Lelystad Centrum en Almere Centrum verlengen tot meer dan 400 meter. 

Al was het alleen ter voorbereiding voor de ICNG die in de toekomst ook op Almere en Lelystad gaan stoppen. 

  

Reputatie 7
Badge +1

Nou, mij lijkt het dan het verstandigste om de DDZ nog even aan de kant te laten als dat zomaar in de fik vliegt…..

Dat zal ongetwijfeld iets te maken hebben met het vele stilstaan (ondanks de conditieritten) etc. 

 

Maar is de gehele DDZ daarmee nu afgeschreven, of slechts het accupakket?

De inzet komt in ieder geval dichterbij. 🙂

Reputatie 7
Badge +3

Werd ook door iemand anders aan toegevoegd dat er in Zwolle bij aantal de accu's zijn losgekoppeld. Zo lang stilstaan lijkt me inderdaad niet bevoordelijk. Het is natuurlijk van een heel andere orde, maar mijn moeder heeft nu sinds een maand of 2 een scootmobiel en bij afleveren werd gezegd dat als ze die langere tijd niet gebruikt of denkt te gaan gebuiken dat ze hem dan niet al die tijd aan de oplader moet laten maar de stekker er uit te trekken en dan af en toe weer kortere tijd erin. 

Dat afgeschreven werd gezegd over het accupakket. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik weet dat de accu's van DDZ sowieso een dingetje waren. Ze schijnen nogal snel leeg te raken waardoor de trein vrij snel “dood” was als de pantograaf omlaag was gehaald. Dat was in het begin (net na buitendienststelling) bij meerdere treinen gebeurd begreep ik.

 

Het is natuurlijk van een heel andere orde, maar mijn moeder heeft nu sinds een maand of 2 een scootmobiel en bij afleveren werd gezegd dat als ze die langere tijd niet gebruikt of denkt te gaan gebuiken dat ze hem dan niet al die tijd aan de oplader moet laten maar de stekker er uit te trekken en dan af en toe weer kortere tijd erin. 

Datzelfde advies kregen mijn ouders bij de aanschaf van een elektrische fiets. Belangrijk was vooral om ze niet helemaal leeg te laten lopen.

 

Reputatie 7
Badge +1

Voorlopig nog geen probleem dat DDZ nog niet kan worden De reizigersaantallen zijn voorlopig nog niet te vergelijken met 2019. 

Voeg daarbij dat SNG in blijft stromen. Tussen Zwolle - Roosendaal wordt het zelfs ingezet als IC. In combinatie met ICM-M en V-IRM-M. Maar Zwolle - Roosendaal is geen echte IC verbinding. Alleen tussen Arnhem - Breda is het een IC. 

Daar denken de reizigers op de 3600 heel anders over gok ik zo. Naast dat het comfort een stuk minder is (logisch want het zijn sprinters), zitten de treinen vaak behoorlijk vol. En er zijn dacht ik nog een aantal IC's die nu met sprinters wordt uitgevoerd? NS werkt iig niet voor niets aan de terugkeer van DDZ.

ICNG stroomt pas eind 2022 in, en dan zijn ze nog lang niet allemaal in dienst. Is het bovendien niet zo dat in het eerste jaar voor ICNG een reserve moet klaarstaan? Dat zou betekenen dat pas vanaf eind 2023 de eerste TRAXX + ICR zijn vrijgespeeld. En dan nog vraag ik me af hoe praktisch het is om deze treinen elders in te zetten. Maar dat weet NS ongetwijfeld zelf wel ;-)

Reputatie 7
Badge +1

Wat mij betreft mag die DDZ voorgoed wegblijven. De ICM-M kan zelfs in spitsuren met ICM-M uitgevoerd worden. Ze moeten dan alleen eens een keer de stations Lelystad Centrum en Almere Centrum verlengen tot meer dan 400 meter. 

Al was het alleen ter voorbereiding voor de ICNG die in de toekomst ook op Almere en Lelystad gaan stoppen. 

  

Ik vraag me vooral af waar NS al dat materieel vandaan moet halen. Als er nu al een materieeltekort is, hoe moeten die treinen dan überhaupt verlengt worden zonder DDZ? Nog meer intercity's met sprinters rijden? 

Om de ICM's daar te verlengen, zullen ze toch elders weggehaald moeten worden.

Wat mij betreft mag die DDZ voorgoed wegblijven. De ICM-M kan zelfs in spitsuren met ICM-M uitgevoerd worden. Ze moeten dan alleen eens een keer de stations Lelystad Centrum en Almere Centrum verlengen tot meer dan 400 meter. 

Al was het alleen ter voorbereiding voor de ICNG die in de toekomst ook op Almere en Lelystad gaan stoppen. 

  

Ik vraag me vooral af waar NS al dat materieel vandaan moet halen. Als er nu al een materieeltekort is, hoe moeten die treinen dan überhaupt verlengt worden zonder DDZ? Nog meer intercity's met sprinters rijden? 

Om de ICM's daar te verlengen, zullen ze toch elders weggehaald moeten worden.

Als DDZ weer in dienst is dan is er wellicht geen materieeltekort meer. Dan kunnen ze in principe ICM wel verlengen. Dat is ook goed nodig bij de rit van Den Haag Centraal naar Leeuwarden rit 1800, die kan nog behoorlijk druk zijn met ICM-7. (en woensdag zelfs ICM-6) 's avonds word soms zelfs in de spits ICM3 ingezet. Dat kan echt niet. Dus als de DDZ weer in dienst komt op andere trajecten en de ICMM daar niet meer nodig is dan is het een verstandig idee om andere treinseries te verlengen. Corona bestaat tevens ook nog.

Reageer