Sticky

Geld terug bij vertraging

  • 7 September 2015
  • 294 reacties
  • 24472 Bekeken


Toon eerste bericht

294 reacties

Cor, ik heb je uitdraai ontvangen en je claim alsnog goedgekeurd.

Wat betreft omreizen via een andere vervoerder:
Het verwarrende is dat we de klant 2 scenario’s bieden:
- Het scenario waar er specifieke afspraken gemaakt zijn met een andere vervoerder over vervangend vervoer tegen NS tarief (bijv. Delft lijn 1 i.p.v. trein, GVB metro soms) – klant kan dan inchecken of ingecheckt zijn bij NS en reizen met de ander
- Het scenario waar er geen specifieke afspraken gemaakt zijn met een andere vervoerder – klant moet dan uitchecken bij NS en inchecken bij die andere vervoerder, evt. meerkosten voor rekening NS, evt. GTBV over hele traject

Ik ben bezig met het verduidelijken van deze afspraken voor onze klanten. Dit vereist echter wel veel overleg met collega's, en daarom duurt het even.
Als NS een omreisadvies geeft via een andere vervoerder, dan is het de bedoeling dat u niet uitcheckt bij NS en niet incheckt bij die andere vervoerder.
Is dat weer veranderd dan? Een maand geleden moest er nog per vervoerder apart in- en uitgechecked worden, waarbij NS hier uiteraard coulant mee om zou gaan.


Dat andere topic kende ik niet. Ik weet wel dat de Voorwaarden Geld terug bij vertraging bij NS expliciet uitsluiten dat je recht op geld terug bij vertraging door zou tellen als je omcheckt naar een andere vervoerder. Ik kan me voorstellen dat NS inmiddels ook ontdekt heeft dat het openzetten van de poortjes bij verstoringen (en dan vooral indien van toepassing metropoortjes) doorgaans niet soepel verloopt, maar dan zullen ze hun eigen voorwaarden daar wel op moeten aanpassen.
Nee ik begrijp het nu ook niet meer, op dat andere topic is ook nooit meer gereageerd vreemd genoeg.

Moeten we nu wel of niet inchecken bij de andere vervoerder bij een NS omreisadvies ?
Als NS een omreisadvies geeft via een andere vervoerder, dan is het de bedoeling dat u niet uitcheckt bij NS en niet incheckt bij die andere vervoerder.
Is dat weer veranderd dan? Een maand geleden moest er nog per vervoerder apart in- en uitgechecked worden, waarbij NS hier uiteraard coulant mee om zou gaan.

Sivan beweerde toen het volgende:

"De tekst die Connexxion gebruikt is dus universeel. Dit geldt bij alle vervoerders. De meerkosten die een reiziger maakt worden uiteraard door de veroorzakende vervoerder vergoed en daarnaast kan de reiziger altijd gebruik maken van de regeling Geld terug bij vertraging. In het algemeen zal een omleiding minimaal een extra reistijd van 30 minuten of meer opleveren, waardoor minimaal 50% van de reissom geclaimd kan worden. NS voert deze regelingen coulant uit.

Bij een calamiteit zou je altijd per vervoerder moeten afrekenen, tenzij er sprake is van een vervangende NS bus, die is op dat moment gratis omdat er niet in/uitgecheckt kan worden. Bij buitendienststellingen kan met een andere vervoerder een afwijkende afspraak gemaakt zijn, dan wordt hier duidelijk over gecommuniceerd en zijn kaartlezers van NS aanwezig."

(zie https://forum.ns.nl/overige-producten-6/omreisadvies-via-de-valleilijn-18824/index1.html#post115204 )

In een ander topic had een reiziger netjes gedaan wat in dit topic stond, maar kon deze vervolgens in de bruine smurrie zakken. Zo coulant was NS toen opeens niet meer.

En nu zit het weer anders? Ik begrijp hier werkelijk niets meer van.
Ik heb een mail gestuurd naar forum@ns.nl met de uitdraai.
Ah, sorry. Ik was niet zo duidelijk. Inderdaad een uitdraai van je reistransacties, waarop de reis van Leeuwarden naar Groningen te zien is.
Ah, ik begrijp het Cor. De uitleg van Pe_pe is juist, maar mogelijk ben je hier niet op gewezen. Zou je een uitdraai van je reis naar Groningen willen sturen naar forum@ns.nl? Dan ga ik je claim aanpassen voor je.

Jazeker, maar wat bedoel je precies met een uitdraai van mijn reis naar Groningen? De gegevens onder reishistorie in Mijn NS?
Ah, ik begrijp het Cor. De uitleg van Pe_pe is juist, maar mogelijk ben je hier niet op gewezen. Zou je een uitdraai van je reis naar Groningen willen sturen naar forum@ns.nl? Dan ga ik je claim aanpassen voor je.
Als NS een omreisadvies geeft via een andere vervoerder, dan is het de bedoeling dat u niet uitcheckt bij NS en niet incheckt bij die andere vervoerder. NS betaalt in dat geval namelijk die andere vervoerder voor het vervoeren van omreizende reizigers. Pas op uw eindbestemming checkt u uit bij NS. Als u dat had gedaan, was de automatische aanvraag wel goed gegaan. (Al had het wel discussie op kunnen leveren met een controleur van Arriva, want die kan de incheck bij NS niet zien en de communicatie bij verstoringen bij NS is ook naar hen niet altijd optimaal).

Mocht het (in een andere situatie) door gesloten poortjes niet lukken, dan kunt u via een praatpaal vragen om ze te openen. Weigert men dat waardoor u gedwongen wordt om om te checken naar een andere vervoerder, dan zou ik op de eindbestemming na het uitchecken bij de andere vervoerder alsnog even in- en weer uitchecken bij NS. Dan kan men namelijk bij NS zien dat u op de bedoelde bestemming bent geweest, dat staaft uw verhaal, mocht men daar aan twijfelen.
Cor, jij zou om 11.56 op Leeuwarden moeten aankomen. Je bent om 12.00 uitgecheckt, dus ik zie geen vertraging. Ik begrijp nu dat je naar Groningen had gewild. Je reistransacties komen hier niet mee overeen, en daarom had je je claim beter via Klantenservice kunnen indienen. Dan kijkt niet een computer maar een medewerker naar jouw reis. Je hebt nu geen check-uit op Groningen. Ben je dit vergeten?

Nee, ik ben niet vergeten uit te checken, maar ik moest noodgedwongen (op advies van de NS conducteur) met een Arriva trein van Leeuwarden naar Groningen, en de Arriva reizen staan niet onder mijn NS. Ik had überhaupt nooit in Leeuwarden willen zijn, tegen die tijd had ik al 12 minuten in Groningen moeten zijn.
Cor, jij zou om 11.56 op Leeuwarden moeten aankomen. Je bent om 12.00 uitgecheckt, dus ik zie geen vertraging. Ik begrijp nu dat je naar Groningen had gewild. Je reistransacties komen hier niet mee overeen, en daarom had je je claim beter via Klantenservice kunnen indienen. Dan kijkt niet een computer maar een medewerker naar jouw reis. Je hebt nu geen check-uit op Groningen. Ben je dit vergeten?
Goedemorgen Cor, en welkom op het forum.

Heb je voor mij het claimnummer? Dan kan ik even met je meekijken.


Het claimnummer is 41050601
Goedemorgen Cor, en welkom op het forum.

Heb je voor mij het claimnummer? Dan kan ik even met je meekijken.
Op 07-12-15 wou ik van Maassluis west naar Groningen reizen. Echter moesten we, ivm met een aanrijding van een persoon tussen Zwolle en Assen, uitstappen in Zwolle. Daar werd ons verteld dat we op Zwolle over moesten stappen naar Leeuwarden, en vervolgens van Leeuwarden naar Groningen. Dit heb ik, en veel medereizigers dus ook gedaan, en dit leverde een vertraging op van bijna twee uur. Echter wanneer ik mijn claim heb ingediend, kon ik alleen kiezen voor 'van Maassluis west naar Leeuwarden' omdat 'Leeuwarden-Groningen' van Arriva is. Ik heb het vakje "Ik wil mijn vertrek- en/of aankomststation wijzigen" geselecteerd, maar dit veranderde niets. Nu is mijn claim natuurlijk ook afgewezen, want de trein(en) van Maassluis west naar Leeuwarden reden prima op tijd, maar ik kan dus niet aangeven dat ik eigenlijk helemaal niet in Leeuwarden wilde zijn, en dat de eindbestemming Groningen was. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik toch geld terug krijg voor die twee uur vertraging?
Ah, ik begrijp het. Dit topic gaat over geld terug bij vertraging. Het is overzichtelijker als je je (volgende) vraag in een relevant topic plaatst.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je baalt, maar ook in de eerste klas heb je geen recht op een zitplaats. Je kaartje is strikt genomen een vervoersbewijs. Wel kun je natuurlijk een verzoek om coulance indienen. Dit kan telefonisch, maar ook via het contactformulier of per brief.

Succes!
5 minuten vertraging. Het gaat meer om het vervoersbewijs. Als je eenmalig upgrade naar 1e klasse om te kunnen zitten door drukte vertraging en ook deze blijkt vol verwacht toch minimaal het verschil 2e/1e klasse terug te kunnen claimen
Hoi Alxbkers. Heb je vertraging gehad of gaat het om je vervoerbewijs?
Traject: Utrecht-Schiphol. Bij aankomst op station zie ik dat mijn trein vertraging heeft. Omdat het een druk traject is waarbij het zelfs als er geen vertraging is moeilijk is om een zitplaats te krijgen upgrade ik eenmaalig naar 1e klasse. Bij aankomst trein blijkt ook deze vol te zitten en betaal ik dubbel terwijl ik moet staan. Toch is claim afgewezen. Graag uitleg
Tochjo, goede vraag. Ik heb dit even uitgezet, omdat ik hier zelf het antwoord niet op heb. Ik kom erop terug.
Is er hier iemand, een moderator wellicht, die kan vertellen hoe bovenstaande in de praktijk gebracht zal worden? Komt er een vervoeroverstijgend formulier? Vergoedt de vertraagde vervoerder bij een gemiste overstap? Of, en dat hoop ik toch niet, kunnen we nog altijd naar onze vergoeding zwaaien als we door een vertraging van minder dan 30 minuten bij vervoerder N een overstap op een trein van vervoerder A missen, met minstens 30 minuten vertraging tot gevolg?
Wat dacht je zelf. De formulering is precies zo dat alle vervoerders dezelfde regeling hanteren, maar die regeling blijft vast zo dat deze alleen geldt over de reizen 'binnen één vervoerder'.
Dat was vast niet het idee van Nationaal Openbaar Vervoer beraad, maar reken er maar niet op dat de vervoerders iets zo klantvriendelijk als een vervoerder overstijgend GTBV beleid zouden gaan hanteren.
Badge +3
Wanneer kom ik in aanmerking voor Geld terug bij vertraging?
Je komt in aanmerking voor deze regeling wanneer je een binnenlandse reis hebt gemaakt bij NS en je minimaal 30 minuten vertraging hebt gehad, en wanneer er geen geplande werkzaamheden waren op jouw traject

Goed nieuws: de regeling Geld terug bij vertraging zoals deze nu bij NS geldt, gaat per 1 januari ook gelden voor de andere treinvervoerders. Dit volgt uit de voortgangsrapportage van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad van 9 september 2015, waarin staat:

Ook worden vanaf 1 januari 2016 de ‘Geld Terug Bij Vertraging’ regelingen van alle spoorvervoerders geharmoniseerd op het niveau van de regeling zoals NS deze nu al kent. Momenteel krijgen reizigers te maken met verschillen in drempelbedragen en restitutierechten. Deze diversiteit is voor reizigers moeilijk te doorgronden. De harmonisering betekent dat reizigers vanaf 1 januari 2016 bij alle spoorvervoerders in Nederland (Arriva, Breng, Connexxion, NS, Syntus en Veolia) recht hebben op 50% restitutie vanaf 30 minuten vertraging en 100% restitutie vanaf 60 minuten vertraging. Ook wordt het drempelbedrag bij alle spoorvervoerders €2,30.

Ik probeer al enige weken te achterhalen hoe de regeling in de praktijk gaat uitpakken voor overstappen tussen verschillende vervoerders, maar het lukt me niet om hier verdere informatie over te vinden. Ik kan überhaupt nergens anders welke informatie dan ook over deze aanpassing vinden.

Is er hier iemand, een moderator wellicht, die kan vertellen hoe bovenstaande in de praktijk gebracht zal worden? Komt er een vervoeroverstijgend formulier? Vergoedt de vertraagde vervoerder bij een gemiste overstap? Of, en dat hoop ik toch niet, kunnen we nog altijd naar onze vergoeding zwaaien als we door een vertraging van minder dan 30 minuten bij vervoerder N een overstap op een trein van vervoerder A missen, met minstens 30 minuten vertraging tot gevolg?
Hoi Anne. Zou je een topic willen starten, met daarin je claimnummer?

Gedaan!
Hoi Anne. Zou je een topic willen starten, met daarin je claimnummer?
Vraag om claim te herzien:

Het gaat om 15-11-15, traject van Horst-Sevenum (vertrektijd 21:00) naar Tilburg (daar aangekomen om 0.08 door vertraging). Ik heb in mijn claim vertrektijd 9.00 ingevuld ipv 21.00, ik denk dat daar de fout zit.

Mvg
Badge +3
Als ik op Google zoek op "ns gtbv", dan is deze pagina de eerste die in mijn zoekresultaten verschijnt. Daarop staat nog oude informatie.
Iemand heeft half werk geleverd: de restitutie voor het studentenreisproduct bij 30-59 minuten is wel aangepast, maar bij 60 minuten of meer staat nog het oude bedrag. Tegenwoordig is het 4,64 euro, het dubbele van het lagere bedrag.

Reageer