Sticky

Geld terug bij vertraging

  • 7 September 2015
  • 294 reacties
  • 24410 Bekeken


Toon eerste bericht

294 reacties

Ja gelezen in de volder, Actiekaart 1/2 deel. Bedankt.
Wat is het cruciale verschil tussen de claim van sammaldonado en deze claim waardoor laatstgenoemde meteen afgehandeld kon worden, maar eerstgenoemde via de snailmail moet?
@Vincent claim 15994606: je hebt een actiekaart en je claimt voor een heen- of terugweg. Je krijgt dan ook maar de helft van de kosten van je actiekaart terug.

@Egeetje claim 41065697: de optimale reisroute toont de trein van 08.08 met een overstap op Weesp. Jij bent anders gereisd, hetgeen ik kan begrijpen gezien de informatie die werd gegeven. Ons systeem heeft dit echter niet kunnen weten en gebaseerd op de optimale reisroute, is je claim afgewezen. Ik heb de claim nu alsnog goedgekeurd op basis van je verhaal en reistransacties.

@Sam claim 41062578: je claim zelf heb ik toegewezen. Het gedeelte met de bus kan ik inderdaad niet vergoeden. Wel zou je een brief kunnen sturen naar mijn collega's bij de afdeling claims, inclusief de uitdraai, met een bezwaar.
Is er al iets bekend of ik het volledige bedrag ( €14,- ) claimnummer 15994606 terugkrijg?
ps. de genomen busrit ter voorzetting van mijn reis werd aangeraden door de NS, dit is niet mijn eigen initiatief geweest.
Bedankt voor uw aandacht en de reactie. Voor de busrit Heerenveen > Groningen moest er worden ingecheckt. Ik kijk uit naar de reactie van Sivan. Groet, Sam.
Ik zal morgen de onlangs genoemde claims uitzoeken en mijn bevindingen per claim terugkoppelen.
Zojuist ontvang ik een e-mail dat claimnr 41065697 is afgewezen, omdat dit niet conform de richtlijnen is. Eerlijk gezegd begrijp ik er niets van..
Ik ben om 7.55 uur ingecheckt bij station Amersfoort Schothorst. Ik pakte de IC naar Schiphol om 8.04 uur.
Bij vertrek uit Amersfoort (centraal) werd omgeroepen in de trein dat er een sein/wisselstoring was bij Weesp. Bij aankomst in Hilversum werd er omgeroepen dat reizigers voor de richting Duivendrecht (ik schaar Diemen Zuid daar ook onder) werd geadviseerd om te reizen via Utrecht. Dat heb ik gedaan. Er werd namelijk ook verteld door de conducteur dat het onduidelijk was of de sprinter naar hoofddorp wél verder zou reizen naar Weesp. Nu er ook geadviseerd werd om te reizen, ben ik in een MUDvolle sprinter naar Utrecht gestapt en vandaar mijn reis vervolgd. Ik kwam om 10.15 uur aan op Diemen Zuid en ben om 10.16 uur uitgecheckt.
Waarom is mijn claim afgewezen?? Ik had 1,5 uur vertraging? Als ik namelijk de IC van 8.04 had gepakt en deze had gereden was ik om 8.45 uur op Diemen Zuid geweest.
Hoor het graag.
Claimnummer (15994606). Heb slechts de helft teruggekregen, €7.00 van mijn kruidvatdagkaart. Dat wil zeggen een vertraging van 30 tot 59 minuten. Graag toelichting hoe ik dan wel had moeten reizen. Ik wist geen alternatief. De internationale trein vertrok om 19:37 vanaf station Amersfoort. Deze trein raakte een fiets die op het spoor lag net buiten het station. Ruim een uur gewacht in de trein alvorens verder te kunnen gaan.
Badge +3
Op 6 december 2015 vanaf Den Haag cs vertrokken om 18:28. Aankomst Enschede 22:15.
Den Haag CS Gouda CS stoptrein
Gouda CS Utrecht CS Intercity
Utrecht CSAmsersfoort CS interciy
Amersfoort CS Hengelo CS Internationale trein
Hengelo CS Enschede CS intercity
Mijn vraag is hoeveel uur vertraging had ik toen?

Ik zie dat de internationale trein tussen Amersfoort en Hengelo ruim een uur vertraging heeft opgelopen, maar ook dat er andere treinen reden die minder vertraging hadden. Zo zou een intercity naar Enschede die later uit Amersfoort vertrok eerder in Enschede zijn aangekomen.

Claims worden door een computer beoordeeld. Deze zoekt de snelste reisroute die mogelijk was, en heeft dus waarschijnlijk een reis gevonden waarmee u met minder vertraging in Enschede zou aankomen. Ook als die voor u onhaalbaar waren: u kon immers niet onderweg overstappen op de latere intercity.

In die gevallen kunt u contact opnemen met de klantenservice om uw claim toe te lichten en hem opnieuw te laten beoordelen. Als u in dit topic uw claimnummer noemt en uw reis duidelijker toelicht, kan moderator Sivan dit morgen voor u doen.

Concluderend heb ik ruim teveel betaald voor een reis die ruim 2 uur te lang heeft geduurd. Desondanks ontvang ik net een afwijzing per mail, op mijn verzoek 'geld terug bij vertraging' met nr. 41062578.
Bij verstoringen is het aan NS om alternatief vervoer te regelen. Dat kan bijvoorbeeld door reizigers om te laten reizen met andere treinen of door treinvervangende bussen in te zetten. Dat alternatief vervoer is toegankelijk met het vervoerbewijs voor de trein die u had willen nemen. Zo hoeft u geen extra kosten te maken om op uw bestemming aan te komen.

NS vergoedt in principe geen kosten die door reizigers gemaakt worden als zij zelfstandig voor alternatief vervoer kiezen, bijvoorbeeld een lijnbus of een taxi. Reizigers moeten namelijk wachten op het alternatieve vervoer dat NS zelf regelt en kunnen eventueel achteraf een beroep doen op de regeling geld terug bij vertraging.

Uit het transactieoverzicht leid ik af dat u bij NS hebt uitgecheckt in Heerenveen. Hebt u daarom een claim ingediend voor Amsterdam Sloterdijk - Heerenveen? Claims worden automatisch beoordeeld door een computer. Deze weet niet dat u verder wilde reizen dan Heerenveen, heeft vermoedelijk minder dan 30 minuten vertraging geconstateerd op de reis tot Heerenveen en daarom uw claim afgewezen. Zulke claims kunt u daarom het beste via de klantenservice indienen, of schriftelijk met een begeleidend schrijven.

Ik vermoed dat moderator Sivan morgen uw claim opnieuw zal laten beoordelen, maar ik denk dat de vergoeding niet meer zal zijn dan de 25,10 euro die uw hele reis bij NS had gekost. In sommige gevallen wil NS uit coulance weleens extra kosten vergoeden, maar daarop hebt u geen recht. Het hangt ervan af of de klantenservice in uw geval bereid is om coulance te verlenen.
Beste NS,

Op 07-12-2015 ben ik om 8.01 's ochtends vertrokken van station Amsterdam Sloterdijk met als eindbestemming Groningen Centraal.

Door een ongeval met de trein voor ons, kon de reis per trein niet verder worden voortgezet. Er werd aangeraden om door te reizen naar station Meppel en daar over te stappen op een trein naar station Heerenveen. Dit advies heb ik opgevolgd.

Vanuit Heerenveen zou er een bus vertrekken naar mijn eindbestemming Groningen Centraal. Vanwege de hoeveelheid reizigers was de eerste bus in Heerenveen vol. Ik kon mee met de tweede bus richting Groningen om 11.36. Om 13.06 ben ik aangekomen op Groningen Centraal.

Mijn totale reistijd bedroeg daarmee ruim 5 uur. Voor zowel de treinreis als het vervangende vervoer per bus is mijn OV-kaart belast. Namelijk 23,30 (treinreis Amsterdam Sloterdijk - Heerenveen) + 10,42 (busreis Heerenveen - Groningen). Totaalkosten voor de reis bedroegen daarmee: 33,72. Normaal had deze reis mij 25,10 gekost.

Zie bijgaande screenshot met de reishistorie van mijn OV-chipkaart (gemaakt via ov-chipkaart.nl).

Concluderend heb ik ruim teveel betaald voor een reis die ruim 2 uur te lang heeft geduurd. Desondanks ontvang ik net een afwijzing per mail, op mijn verzoek 'geld terug bij vertraging' met nr. 41062578.

Graag hoor ik van u of u dit besluit kunt heroverwegen. Mocht u meer informatie nodig hebben, dan verneem ik dit graag.

In afwachting van uw reactie, met vriendelijke groet,

Sam Maldonado
Op 6 december 2015 vanaf Den Haag cs vertrokken om 18:28. Aankomst Enschede 22:15.
Den Haag CS Gouda CS stoptrein
Gouda CS Utrecht CS Intercity
Utrecht CSAmsersfoort CS interciy
Amersfoort CS Hengelo CS Internationale trein
Hengelo CS Enschede CS intercity
Mijn vraag is hoeveel uur vertraging had ik toen?
Je claimt ook voor 07.55. Dit moet dus 08.09 zijn? Let erop dat je je claim goed invult.

Ik heb de claim aangepast. Je zou met die trein aankomen om 08.51. Jij bent om 09.28 uitgecheckt. Je claimt via de reguliere weg, niet via het Intercity Direct-formulier. Gelet op je reistransacties en je NS-abonnement met toeslag, heb ik je claim alsnog goedgekeurd.
Ik schreef 08:10, blijkbaar was het 08:09.
Intercity Direct naar Amsterdam Centraal.
Er gaan om die tijd maar 2 treinen: die naam Uitgeest en die naar Dordrecht. Beiden geen Intercity Direct. Er gaat wel een ICD om 07.54?
Nee, de ICDirect naar Amsterdam.
Dan zou je anders dan volgens de reisplanner hebben gereisd. Ik neem aan dat je de trein richting Dordrecht had willen nemen? Deze reed wel, maar 20 minuten later dan gepland. Hoe had je via deze trein willen reizen?

Ik had de trein van 07:55 willen nemen, volgens de borden viel deze uit.
Daarom in de ICDirect van 08:10 gestapt en deze reed het normale traject met dus de nodige vertraging.
Je claimt voor Rotterdam CS - Amsterdam CS, vertrek 07.55. Welke trein had je precies willen nemen? Het systeem vindt nu de trein van 07.59 met een aankomst van 09.05. Jij bent om 09.28 uitgecheckt.
Hoi Peter. Een claimnummer is een goed begin :-)
Goed punt! :)

Claimnummer 41058763
Hoi Peter. Een claimnummer is een goed begin 🙂
Beste NS,


15 december heb ik een claim ingediend voor het terug vragen van geld na een vertraging. Deze is alleen afwezen, maar waarom is mij niet geheel duidelijk.

Om 07:42 checkte ik op Rotterdam CS in. Eerst viel er een Intercity Direct uit en de volgende Intercity Direct werd een reguliere trein waarna ik pas om 09:28 aan kwam in Amsterdam CS. Dit is grofweg een uur later dan met reguliere dienstregeling.

Graag hoor ik waarom mijn verzoek afgewezen zou kunnen zijn en / of wat voor mij een goede vervolg stap zou kunnen zijn.


Mvg,
Peter.
Nog niet, Tochjo. Ik heb het al nogmaals uitgezet, maar ik vermoed dat men zo voor de jaarwisseling erg druk is met andere deadlines. Ik ben het niet vergeten!
Badge +3
Goed nieuws: de regeling Geld terug bij vertraging zoals deze nu bij NS geldt, gaat per 1 januari ook gelden voor de andere treinvervoerders. Dit volgt uit de voortgangsrapportage van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad van 9 september 2015. (...) Ik probeer al enige weken te achterhalen hoe de regeling in de praktijk gaat uitpakken voor overstappen tussen verschillende vervoerders, maar het lukt me niet om hier verdere informatie over te vinden. Ik kan überhaupt nergens anders welke informatie dan ook over deze aanpassing vinden.
Met nog een week te gaan heeft alleen Connexxion op haar site staan dat zij dezelfde regeling hanteren als NS. Over vervoerderoverstijgende vertraging wordt echter niets vermeld. Arriva, Syntus en Veolia hebben nog informatie over hun oude regelingen, die vaak slechts voldoet aan de minimale eisen die Europese regelgeving eraan stelt (vergoeding vanaf 60 minuten vertraging, minimale restitutie van vier euro). Arriva meldt daarbij expliciet dat extra vertraging door gemiste aansluitingen of vertragingen bij andere vervoerders niet wordt meegerekend.

Ik heb dit even uitgezet, omdat ik hier zelf het antwoord niet op heb. Ik kom erop terug.
Is er al nieuws vanuit NS, of duidelijk wanneer NS meer duidelijkheid hierover kan geven?
Cor, ik heb je uitdraai ontvangen en je claim alsnog goedgekeurd.


Goed om te horen, bedankt voor je moeite! Krijg ik nog bericht als de status van de claim officieel afgehandeld is o.i.d.?

Reageer