Sticky

Geld terug bij vertraging

  • 7 September 2015
  • 256 reacties
  • 21584 Bekeken


Toon eerste bericht

256 reacties

Badge +3
ik heb twee aanvragen voor geld terug
U kunt claims voor Geld terug bij vertraging het beste indienen via Mijn NS, door in Mijn reishistorie bij de betreffende reis op de link Aanvragen geld terug bij vertraging te klikken. Dit kan alleen als u daadwerkelijk op uw eindbestemming bent uitgecheckt, maar voor zover ik kan zien, is dat het geval. Een alternatief is een papieren formulier in te vullen en op te sturen. Papieren formulieren zijn verkrijgbaar bij een servicebalie en telefonisch (030-7515155) of via internet aan te vragen.

van Culemborg naar Utrecht CS (11 februari). Door een gestrande goederentrein moest ik vanaf houten de bus pakken en hier dus door de poortjes. Ik heb dus in houten uitgecheckt, maar kwam wel met drie kwartier vertraging in Utrecht aan. Nu krijg ik geen geld terug via mijn claim16002699. Komt dit omdat ik in Houten ben uitgecheckt? Als dat zo is, vind ik dit best wel kwalijk.
Als u inderdaad niet bent uitgecheckt in Utrecht Centraal, dan kunt u geen claim indienen voor uw reis via Mijn NS. U kunt dan het beste een papieren formulier gebruiken, waarop u het bedoelde eindstation invult, en in een bijgesloten brief de situatie nader toelichten.

Met welk vervoerbewijs hebt u gereisd? Als u op saldo gereisd hebt, dan concludeer ik dat u niet hebt betaald voor Houten-Utrecht Centraal en zal de vergoeding (50 procent van de ritprijs) onder het drempelbedrag van 2,30 euro liggen, waardoor u geen geld terug zult krijgen. Als u een abonnement hebt als Traject Vrij, ligt dat anders, want dan hebt u al voor de hele reis betaald.

Voor wat het waard is: op 11 februari maakte ik dezelfde reis en toen waren de brede poortjes op station Houten wel geopend. Misschien reisde u iets eerder, waardoor dat nog niet geregeld was? Dat de informatievoorziening hierover beter kan, ben ik met u eens.
In de het topic staat dat als je een NS-bus moet nemen je bij de servicezuil de poortjes moet laten openen zodat je pas op je eindbestemming uitcheckt. Nu is het superfijn dat de NS dit in de trein even zegt en/of zelf de poortjes al opent want iedereen weet dit natuurlijk (not, insert sarcasm). Pas heb ik gereisd van Culemborg naar Utrecht CS (11 februari). Door een gestrande goederentrein moest ik vanaf houten de bus pakken en hier dus door de poortjes. Ik heb dus in houten uitgecheckt, maar kwam wel met drie kwartier vertraging in Utrecht aan. Nu krijg ik geen geld terug via mijn claim16002699. Komt dit omdat ik in Houten ben uitgecheckt? Als dat zo is, vind ik dit best wel kwalijk.
Hai,

ik heb twee aanvragen voor geld terug "


1. van Amsterdam RAI naar Den haag HS/CS

ik was om 15.11 . maar ik hoorde dat trein was vervallen . De trein was omstreeks om 15.14 naar Den Haag HS zonder een overstap. Het trein was vervallen. Maar ik bleef dus ruim 30 minuten in het station. steeds meer treinen kunnen niet verder rijden dan Amsterdam Zuid rijden wegens een storing in schiphol. Pas in 15.46 kan ik pas een trein die wel verder tot schiphol. Daar kan ik pas overstappen naar trein naar Den Haag HS.
dus

2.
Ik was al vroeg rond 7.14 met een trein naar Utrecht. Ik wilde rond 8.04 overstappen naar een trein die naar Nijmegen gaat. Maar een trein was vervallen. dus ik moest wachten dan pas 8.24 uur op trein die naar nijmegen. Maar de trein vertraagt ongeveer 5 minuten langer. dus daar kwam ik alsnog te laat bij een bijeenkomst. ik was rond 9.31 uur te laat.. het zou moeten rond 9 uur .
Mascha, je hebt 18.47 in plaats van 16.47 ingevuld in je claim. Dit heb ik aangepast. De claim is nu alsnog goedgekeurd. Let erop dat je de claim goed invult.
Oeh, dat is het dan geweest! Toen was ik niet eens meer ingecheckt, haha.
In elk geval nog hartelijk bedankt, ik krijg net de bevestiging dat de claim is goedgekeurd. 🙂
Op basis van welk advies heb je dit gedaan?
Ik kon met een daar wonende collega meereizen naar Apeldoorn.
Hoi Aderks. Je claimt voor Deventer - Arnhem, niet Apeldoorn. Hoe ben je na Arnhem gereisd?
claimnummer 41108895.

Mijn claim is afgewezen. Ik wilde die dag 17 februari 2016 (zoals bijna elke ochtend) reizen van Deventer naar Apeldoorn. Door een stroomstoring was station Apeldoorn niet bereikbaar met de trein. Daarom moet ik omreizen via Arnhem.
Mascha, je hebt 18.47 in plaats van 16.47 ingevuld in je claim. Dit heb ik aangepast. De claim is nu alsnog goedgekeurd. Let erop dat je de claim goed invult.
Dat is helemaal juist, even vergeten! :)

41107340
Hoi Mascha. Het scheelt een hoop als je het claimnummer noemt 😉.
Hoi allen,

Mijn claim bij de NS is zonet (mijns inziens) onterecht afgewezen.

18 Feb jl. was er iets als een wisselstoring tussen Utrecht en Gouda, terwijl ik wilde reizen van Utrecht naar Rotterdam.
Ik checkte om 16:42 in, met de bedoeling de trein van 16:47 naar Rotterdam te hebben, maar die reed dus niet. Gelijk gekeken wanneer de eerste IC naar Schiphol zou gaan: 16:43, had ik dus net gemist op het moment dat ik het zag. Dus de volgende om 16:58 genomen.
Daar overgestapt op de IC direct om 17:39, toeslag netjes betaald. IC direct had ook een paar minuutjes vertraging, dus uiteindelijk uitgecheckt op R'dam CS om 18:17.

Zonder storing en vertraging was ik op R'dam CS geweest om 17:25. Dit is dus toch ruim meer dan een half uur vertraging? Ik begrijp niet waarom deze claim is afgewezen, terwijl ik in eerdere ervaringen met hetzelfde traject (en dan ook omreizen via Schiphol) toch vaker wèl de claim toegewezen heb gekregen.

Iemand die mij kan helpen? 🙂
Wat is het overigens voor onzin dat als de NS vertraging geeft en je door het missen van een overstap bij een andere vervoerder geen geld terugkrijgt? De overstaptijd is zeer ruim, dus niet onmogelijk als de NS netjes op tijd rijdt. Maar nee, 30 minuten te laat door het missen van de overstap is niet de NS hun probleem, terwijl het wel hun fout is!! Dat is toch gewoon bullshit? Ik moet elke week voor 1 dag vanuit mijn werk naar een boerengat. 2,5 uur reizen, ruim 30 euro. Uit eigen zak. Diverse vervoerders (Veolia, Connexxion, NS). En 3 x raden welke vervoerder mij keer op keer te laat laat komen? Juist, de NS! De rest rijdt netjes op tijd. Hadden ze ook maar vertraging, dan haalde ik de overstap tenminste nog. En nog mooier: Naar mijn centen kan ik fluiten!
Goede aanvulling van Macca 🙂
Thanks @macca728 & @SivanNS!
Je kan het formulier ook online aanvragen

https://webformulier.ns.nl/formulieren
Hoi Tatiana. Dat kan door het formulier op te halen bij het loket. Het kan ook makkelijker, je kunt ook een brief sturen naar ons. Dat mag zonder formulier. Wij vinden het via het formulier het prettigst, omdat je dan alles moet invullen, maar ik kan me voorstellen dat je niet dagelijks langs het loket loopt.
Hoi Tatiana. Vervelend dat jouw reis zo is verlopen.

Ik raad je aan een claim in te dienen via een formulier met begeleidend schrijven. Dan zal een medewerker de claim voor je beoordelen.


Bedankt voor je antwoord Sivan NS.
Waar kan ik zo'n formulier vinden? Als ik naar mijn reistransacties ga, dan kan zie ik geen knop voor 'geld terug bij vertraging' bij die dag.
Er staat "Correctietarief: Vertrek- en aankomststation zijn gelijk: Putten. Periode van vrije uitgang is verstreken."

Hoor het graag.
bedankt.
Alleen claims die via Mijn NS zijn ingediend, komen in Mijn NS te staan.
@Peter, ik heb je claim bekeken. Je claimt niet via het ICD-formulier, maar gewoon via Mijn NS. De claim is daarom als een reguliere claim beoordeeld. Zorg ervoor dat je voor reizen met de Intercity Direct het juiste formulier gebruikt: http://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-intercity-direct.html. Ik heb het verzoek ingediend jouw claim alsnog goed te keuren.

Beste Sivan,

Bedankt voor je reactie, ik wist helemaal niet dat ik daar een ander formulier voor moest invullen.
Het leek mij aannemelijk dat Mijn NS mij automatisch het juist formulier zou geven.

Maar in het vervolg zal ik het ICD forumlier invullen. Komt dit dan wel bij mijn Claims te staan in Mijn NS?
@Peter, ik heb je claim bekeken. Je claimt niet via het ICD-formulier, maar gewoon via Mijn NS. De claim is daarom als een reguliere claim beoordeeld. Zorg ervoor dat je voor reizen met de Intercity Direct het juiste formulier gebruikt: http://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-intercity-direct.html. Ik heb het verzoek ingediend jouw claim alsnog goed te keuren.

@Jhavenaar, jouw situatie is vrij uitzonderlijk en daarom raad ik je aan je claim in te dienen met een formulier met begeleidend schrijven.
Op aanraden van de NS heb ik een Business card op een andere kaart staan, dan mij overige (NS) OV producten. Dat had te maken met de mogelijkheid voor het aanvragen van een copy mocht ik deze kwijt raken. Maar daardoor reis ik op sommige trajecten dus deel op de ene kaart en deels op de andere kaart. Bij het invullen van het vertragingsformulier kan ik dit niet aangeven. Dat wordt gezien als twee onafhankelijke reizen. Hoe kan ik nu aantonen dat ik werkelijk meer dan 30 min vertraging had over het gehele traject?
Beste NS,


Onlangs heb ik een claim ingediend voor vertraging maar deze werd afgewezen. Claimnummer: 41092829

Mijn reis was van Rotterdam Centraal om 08:09 met de Intercity Direct naar Amsterdam Centraal.
De trein vertrok, maar ergens halverwege stond er een trein stil op het spoor, na lang wachten besloot onze terug terug te gaan naar Rotterdam. Daarna heb ik een andere IC Direct gepakt vanaf Rotterdam naar Amsterdam maar na al het oponthoud was er een vertraging van meer dan 1 uur.

Daarom snap ik niet helemaal waarom mijn claim is afgewezen.
Tussendoor heb ik niet uitgecheckt, maar heb zeker wel heel veel vertraging gehad.

In principe hebt u als u bij een te verwachten vertraging van 60 minuten of meer uw reis afbreekt en terugreist wel recht op een volledige terugbetaling van het vervoerbewijs voor de heenreis en kosteloos vervoer terug naar het vertrekstation. Alleen moet u dan volgens de regels uit- en weer inchecken op het station vanaf waar u terugreist, anders verspeelt u dit recht en kunt u bovendien op de terugweg een boete krijgen voor zwartrijden. Ik neem aan dat het in dit geval uit coulance door de vingers wordt gezien, maar dan weet u het voor een volgende keer.
Hoi Tatiana. Vervelend dat jouw reis zo is verlopen.

Ik raad je aan een claim in te dienen via een formulier met begeleidend schrijven. Dan zal een medewerker de claim voor je beoordelen.

Reageer