Sticky

Geld terug bij vertraging

  • 7 September 2015
  • 294 reacties
  • 24514 Bekeken


Toon eerste bericht

294 reacties

Reputatie 2
Voor zover dat nog niet duidelijk was wil ik bij deze kenbaar maken dat ik niet tevreden ben met de huidige regeling.
Ik denk persoonlijk niet dat dat nodig is, Thor. Binnen een organisatie worden er nu eenmaal keuzes gemaakt om zo een beleid op te stellen dat werkt voor zowel het bedrijf als de klant (in dit geval de reiziger). Als een bepaald onderdeel van het beleid niet werkt of niet wenselijk is, kan de klant dit kenbaar maken en kan het bedrijf kijken of aanpassing binnen het beleid wenselijk is.
Reputatie 2
Het is toch raar dat jij / NS niet kan onderbouwen waarom sommige besluiten genomen zijn?
Daar zullen vast goede redenen voor zijn geweest, Thor. Dit zal gebaseerd zijn op de mogelijkheden en wensen binnen NS (en LOCOV), en de behoefte van de reizigers. Die exacte reden kan ik echter niet achterhalen.
Reputatie 2
OK, nu weten we dus met wie het is afgesproken maar we weten nog steeds niet *waarom* het zo is afgesproken.
Thor, excuses voor de late reactie.

- Met een actief beleid bedoelen we dat we openlijk communiceren over de regeling Geld terug bij vertraging. Sinds vorige week hebben we aan ons beleid het online formulier toegevoegd, zodat het voor klanten makkelijker wordt om een claim in te dienen.
- Met LOCOV is het bedrag van € 2.30 afgesproken. Europees gezien is het minimum zelf hoger.
- Ook de compensatie afhankelijk van de kosten van de rit, en niet van de duur van vertraging is afgesproken met LOCOV. Het te vergoeden bedrag kan nooit meer zijn dan wat je voor jouw reis betaalt.
- Een half uur vertraging na een lange reis is natuurlijk niet erger dan een half uur vertraging op een reis van eigenlijk 5 minuten, maar bij een rit van 5 minuten zal de ritprijs nooit boven het minimumbedrag komen.
- Ook het uitsluiten van compensatie van reizen met minder dan 30 minuten vertraging is besloten na afspraken met LOCOV. De ondergrens is gesteld op 30 minuten en bij Intercity Direct op 15 minuten. Europees gezien zou dit zelfs pas vanaf 60 minuten zijn.

Ik kan het helaas niet mooier maken dan het is, Thor. Europees gezien denk ik dat we nog een best mooi beleid hebben.
Thor, ik wil je vragen om nog even geduld te hebben. De collega bij wie deze vragen liggen is vanwege persoonlijke omstandigheden tijdelijk afwezig. Ik hou de case in mijn beheer.
Hoi Thor. Ik heb je vragen even doorgespeeld naar mijn collega. Ik kom er op terug.
Reputatie 2
NS heeft een actief compensatiebeleid

Het beleid is nog steeds niet actief nog? Kan dit niet anders geformuleerd worden?

Mijn claim is afgewezen omdat het bedrag te laag is. Hoe zit dat? [/color]
Het minimum van een claim moet € 2.30 zijn. De Europese regelgeving heeft dit minimum gezet op € 4.00, maar NS is hier bewust onder gaan zitten. Bedragen onder dit bedrag worden afgewezen door NS.

Waarom, bedragen vanaf 1 cent zijn gewoon over te maken toch?

Waarom is de compensatie afhankelijk van de kosten van de rit en niet van de duur van de vertraging?
Is een half uur vertraging na een lange reis erger daan een half uur vertraging na een reis die eigenlijk vijf minuten had moeten duren?

En waarom is er geen compensatie voor vertragingen korter dan 30 minuten? 25 minuten vertraging is ook echt niet fijn..
I have already sent email about the train from den Haag hs to Antwerp on the 30th.
i was so late at work. i woke up so early I arrived after 3.5 hours late.
If you need my ticket I can send to you.

And bus was not arranged... after 2 hours!!
Geen dank. Sorry dat een reactie zo lang op zich heeft moeten wachten.

En je alertheid wordt gewaardeerd 🙂.
Badge +3
Dank voor je reactie, Sivan.

Het doet me deugd dat men er in ieder geval bezig is met onderlinge afspraken. Ik zal over enkele maanden opnieuw informeren naar de stand van zaken wat betreft de harmonisering van de regeling Geld terug bij vertraging zodat reizigers geen negatieve gevolgen meer ondervinden van meerdere vervoerders op het spoor.
Nog even een reactie op Tochjo: op dit moment is de situatie als volgt: klanten die vertraging hebben opgelopen dienen een verzoek in bij de vervoerder die de vertraging heeft veroorzaakt. Hierbij is het van belang dat aan de GTBV-voorwaarden is voldaan. Om een claim bij NS in te kunnen dienen dient de door NS veroorzaakte vertraging op het NS-traject minimaal 30 minuten te bedragen. Wanneer de vertraging minder dan 30 minuten bedraagt, komt de klant niet in aanmerking voor de GTBV-regeling. Ook wanneer de vertraging op het NS-traject minder dan 30 minuten bedraagt maar de klant bij overstap op een andere vervoerder in totaal alsnog minimaal 30 minuten vertraging oploopt, kan geen beroep op de GTBV-regeling worden gedaan. Een gevolgvertraging bij een andere vervoerder door eerdere vertraging bij NS vergoeden wij namelijk niet binnen de huidige opzet van de GTBV-regeling. Van een vervoerder-overstijgend claimformulier is op dit moment ook nog geen sprake.

Wel heeft de klant uiteraard altijd de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij Klantenservice. In zo’n geval kan eventueel alsnog tot een vergoeding worden overgegaan, maar dit hangt af van de inschatting die NS in die specifieke situatie doet en valt niet onder de geldende GTBV-voorwaarden.

Wat betreft de afspraken onderling, dat is een punt waarvan ik weet dat men ermee bezig is. De reminder heb ik gestuurd, maar meer dan dat kan ik voor nu niet communiceren.
Helaas niet, Pe_pe. Waarom het zo lang duurt weet ik niet, maar ik weet wel dat er meerdere mensen zijn die er iets over te zeggen hebben. Ik stuur regelmatig een reminder en zal dit vandaag nogmaals doen.
Wat betreft omreizen via een andere vervoerder:
Het verwarrende is dat we de klant 2 scenario’s bieden:
- Het scenario waar er specifieke afspraken gemaakt zijn met een andere vervoerder over vervangend vervoer tegen NS tarief (bijv. Delft lijn 1 i.p.v. trein, GVB metro soms) – klant kan dan inchecken of ingecheckt zijn bij NS en reizen met de ander
- Het scenario waar er geen specifieke afspraken gemaakt zijn met een andere vervoerder – klant moet dan uitchecken bij NS en inchecken bij die andere vervoerder, evt. meerkosten voor rekening NS, evt. GTBV over hele traject

Ik ben bezig met het verduidelijken van deze afspraken voor onze klanten. Dit vereist echter wel veel overleg met collega's, en daarom duurt het even.


Zijn er inmiddels, 4 maanden later, ontwikkelingen die een begin maken aan duidelijkheid over wel of niet omchecken bij een omreisadvies?
@Ward We hebben je claims opnieuw bekeken. Claim 41109023 is afgewezen omdat het bedrag (2,00 eu) te laag is om uitgekeerd te worden. Naar aanleiding van jouw toelichting keren we daar nu de minimale vergoeding voor uit en claim 41137294 wordt alsnog gehonoreerd. De bedragen staan binnen drie weken op je rekening.
Ik heb Thaszzz inmiddels geholpen middels een privébericht. Was het naar wens? Verder nog vragen?
Welkom op het NS Serviceforum Thaszzz. Zou je op mijn naam willen klikken voor een privébericht. Graag in het privébericht alle relevante informatie zoals NAW-gegevens, IBAN etc etc.
Hallo.
Dus wij met zn allen in een taxi en we hebben het zo gedaan dat ik al het geld heb ontvangen en heb betaald aan de chauffeur, en toen alle telefoon nummers opgeschreven en ik zal ze bellen zodra ik het geld heb.

Dus bij deze mijn poging.
Hallo.

datum : 21-04-2016.
Station : Eindhoven.

Hallo, er was iemand voor de trein gesprongen op 21 april tussen eindhoven en Tilburg. Er is toen gewacht vanaf half 10. Er stond uiteindelijk een man of 5-600 buiten en er werd wanhopig gewacht op bussen die besteld waren. Ik dacht ik blijf bij het NS personeel zodat ik nieuwe informatie als eerste opvang. En toen kwam er nieuwe informatie ; ''Meneer, het is vrijwel zeker dat de kosten gemaakt worden door taxi's vergoed gaan worden omdat er geen bussen besteld kunnen worden!''
We gaan beide claimnummers nog eens onder de loep nemen Ward. Ik hoop zo snel mogelijk met een terugkoppeling te komen.
Wellicht is deze inmiddels verlopen, maar mijn claim ( 41109023 ) van 18 februari is ook afgewezen. Treinverkeer in omgeving Gouda was verhinderd, waardoor de NS bussen had ingezet. Ik vermoed dat mijn claim is afgewezen, omdat ik ben uitgecheckt in Rotterdam Alexander (poortjes waren niet open). Uiteindelijk ruim een uur moeten wachten op bussen, omdat die naar Zoetermeer waren gestuurd in plaats van Rotterdam Alexander. Om mijn aankomsttijd te registreren heb ik in Gouda nog wel ingecheckt (en weer uitgecheckt).
Mijn claim ( 41137294 ) is afgewezen, omdat er informative ontbrak. Ik ben benieuwd welke informative jullie missen?

Op 5 april ben ik om 18:23 ingecheckt op Rotterdam Centraal zodat ik de trein van 18:25 kon halen naar Rotterdam Noord. Om onduidelijke redenen (er is niets omgeroepen of wat dan ook) is deze trein op het perron veranderd in de trein van 18:55
Hoi Carlos. Bedankt voor de toelichting.

Gelet op je reistransacties en de informatie die je geeft, heb ik je claim alsnog toegewezen.

Overigens is hetgeen Pe_pe schrijft volgens mij in jouw voordeel (hij bedoelt het goed).
Wat ben je aan het babbelen?

3120 07.58 NSR Intercity Schiphol Airport 5 -------------- politieonderzoek
3522 08.13 NSR Intercity Schiphol Airport 7 -------------- op last van de politie
3122 08.28 NSR Intercity Schiphol Airport 5 -------------- hulpdiensten
]

Reageer