beantwoord

1e klas vol



Toon eerste bericht

57 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Vandaag in zeer volle IC Arnhem - Utrecht (v. 16.02 uit Arnhem): nu dus slechts maar halfuursdienst tussen Arnhem en Utrecht. Trein was slechts een VIRM4. Erg druk dus, en de conductrice declasseerde de 1e klas, kortom iedereen mocht daar zitten.

Nu heb ik zelf een 1e klas abonnement (Dal Vrij) en als goedmakertje voor de betalende eerste klasreizigers gaf de conductrice aan dat het mogelijk is om de meerkosten van het 1eklas-kaartje terug te krijgen via de klantenservice.

In de dertig jaar dat ik vaste klant bij NS ben heb ik nooit van deze optie gehoord. Hoe of waar kan ik eventueel een restitutie aanvragen? Zijn hier standaard formulieren voor? Of verzoek indienen via de chatbot?

 

Ik denk eerlijk gezegd dat het hier om een leugentje om bestwil ging. Nog nooit ergens gelezen dat je restitutie daarvoor krijgt. Wel juist heel vaak het omgekeerde gelezen. (geen recht op compensatie bij vrijgave 1e klasse). 

Reputatie 5

Vandaag in zeer volle IC Arnhem - Utrecht (v. 16.02 uit Arnhem): nu dus slechts maar halfuursdienst tussen Arnhem en Utrecht. Trein was slechts een VIRM4. Erg druk dus, en de conductrice declasseerde de 1e klas, kortom iedereen mocht daar zitten.

Nu heb ik zelf een 1e klas abonnement (Dal Vrij) en als goedmakertje voor de betalende eerste klasreizigers gaf de conductrice aan dat het mogelijk is om de meerkosten van het 1eklas-kaartje terug te krijgen via de klantenservice.

In de dertig jaar dat ik vaste klant bij NS ben heb ik nooit van deze optie gehoord. Hoe of waar kan ik eventueel een restitutie aanvragen? Zijn hier standaard formulieren voor? Of verzoek indienen via de chatbot?

Badge +3

ik reis 5 x in de week van noord naar het westen en als ik zeg dat 2 x per maand gecontroleerd wordt is dat veel. Een boete neem ik dan voor lief. 

De calculerende reiziger… geen speld tussen te krijgen, want die 50 euro is geen boete maar gewoon de extra kosten voor het kopen van een kaartje in de trein, en dat mag.

35 jaar geleden was dat ook de normaalste zaak van de wereld, en kostte dat ƒ 2,50 (guldens) en later ƒ 3,50. Maar ja, toen werd je tussen Eindhoven en Amsterdam nog gewoon een keer of drie gecontroleerd (waarbij een HC precies wist wie die al ‘gezien’ had).

Mocht je het kat-en-muis spelletje helemaal ‘legaal’ willen spelen, koop dan vóór je reis een e-ticket en laad het pas in de app bij controle in de trein. Het tijdstip van aanschaf staat in de QR code, dus is geldig.

Zolang je een e-ticket niet ophaalt is restitutie gewoon mogelijk (via de Klantenservice), maar na een aantal keer zal men zich natuurlijk ook wel afvragen waar je mee bezig bent. 🤔

Bij 5x per week gewoon Traject Vrij (of ander abonnement) natuurlijk, neem aan dat je werk/opdrachtgever dat betaalt.

Bij boetes hoger dan ik meen 95 euro krijg je te maken met een proces verbaal en mogelijk een strafblad. Dat was met de oorspronkelijke boetes voor mondkapjes (ging volgens mij om 245 euro) het geval, maar dat is toen naar beneden bijgesteld.

Reputatie 4

Met bij conrole snel een kaartje kopen in de app kom je niet weg, want het tijdstip van aankoop kan een conducteur zien. Ik vermoed dat er dan ook wel een aantekening gemaakt wordt dat je de 50 euro ‘boete’ niet terug kunt vragen.

Maar ga je gang… Een Railrunner van € 2,50 is niet eens nodig want met een e-ticket Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom van € 0,73 (40% samenreiskorting) ‘lukt’ het ook.

ik reis 5 x in de week van noord naar het westen en als ik zeg dat 2 x per maand gecontroleerd wordt is dat veel. Een boete neem ik dan voor lief. 
 

dit forum is bijna uitgestorven! Misschien moeten we het spoor maar uitbesteden naar andere vervoerders
 

 

Reputatie 4

Geen wonder dat er geen mensen bij ns willen werken. Het is een puinhoop van hier tot….

NS, NO Service !!!

Badge +3

Met bij controle snel een kaartje kopen in de app kom je niet weg, want het tijdstip van aankoop kan een conducteur zien. Ik vermoed dat er dan ook wel een aantekening gemaakt wordt dat je de 50 euro ‘boete’ in geval van een UvB (of correctietarief bij NS Flex) niet terug kunt vragen.

Maar ga je gang… Een Railrunner van € 2,50 is niet eens nodig want met een e-ticket Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom van € 0,73 (40% samenreiskorting) ‘lukt’ het ook.

Reputatie 5

Maar het zou dan wel fijn zijn als gecontroleerd zou worden of mensen die in de 1e klas zitten ook een 1e klas kaartje hebben. Op zijn minst zou dit, liefst na elk station, door de conducteur kunnen worden omgeroepen. Dit gebeurt nu slechts sporadisch.

 

Koop een railrunner, er wordt niet gecontroleerd. Als je gecontroleerd wordt , koop dan een kaartje via de ns app. Voor 2,50 euro van Groningen naar maarstricht en weer terug. 😎

Mocht je tóch gecontroleerd worden (hopelijk zijn de wonderen de wereld nog niet uit), dan is er ook nog eens een grote kans dat je eerste boete door de klantenservice wordt kwijtgescholden ‘uit coulance’ indien de HC geen aantekening heeft aangemaakt van slecht gedrag. 🤓

Het lijkt bijna alsof zwart-/grijsrijden door NS wordt gedoogd. 😓

Ik zit in de trein van Gouda naar Rdam.  1e klas coupe zit vol met jonge jongens, die geen kaartje 1 e klas hebben. Dat zeggen ze namelijk zelf. Kan iemand mij vertellen of het nog loont om mijn NS abonnement op een drukke dag om te zetten naar 1 e klas? Wordt hier nog gecontroleerd? 

Reputatie 7

NS reageert ook al meer dan een jaar niet meer op topics over het ontbreken van controle in de trein.

Dat het bedrijf o.a. daarmee zijn eigen graf aan het begraven is, wil maar niet doordringen tot het bedrijf. Ik denk dat als er nu een enquette naar service in de trein zou worden gehouden, NS een ongekend laag cijfer zou scoren.

Het lijkt het verstandigst voor NS om de 1e klas maar op te heffen. In de praktijk is die toch al opgeheven, slechts voor de vorm plakt er nog een 1 op de wand (waar niemand naar kijkt). Jammer genoeg. Iedere dag tal van mensen die er niet voor betaald hebben. Tref je in sporadisch geval een conducteur, word men weggestuurd, maar 5 minuten later zitten er weer anderen bewust grijs te rijden.Wat een teloorgang. Steeds extra betalen om vervolgens eigenlijk nog iedere dag in een soort 2e klas te zitten met tal van reizigers die overal maling aan hebben is totaal oneerlijk, je bent een dief van je eigen portemonnee en krijgt er een hoop irritatie gratis bij. Wees slim en ga gewoon weer 2e klas reizen of neem de auto als je die hebt. Het wordt komende jaren vast niet beter.

Reputatie 7
Badge +1

Maar het zou dan wel fijn zijn als gecontroleerd zou worden of mensen die in de 1e klas zitten ook een 1e klas kaartje hebben. Op zijn minst zou dit, liefst na elk station, door de conducteur kunnen worden omgeroepen. Dit gebeurt nu slechts sporadisch.

 

Daar zijn al honderden topics over. NS is niet in staat om de conducteurs aan het controleren van vervoersbewijzen te zetten is de conclusie uit die andere topics.

 

NS reageert ook al meer dan een jaar niet meer op topics over het ontbreken van controle in de trein.

 

Dat het bedrijf o.a. daarmee zijn eigen graf aan het begraven is, wil maar niet doordringen tot het bedrijf. Ik denk dat als er nu een enquette naar service in de trein zou worden gehouden, NS een ongekend laag cijfer zou scoren.

Reputatie 2

Maar het zou dan wel fijn zijn als gecontroleerd zou worden of mensen die in de 1e klas zitten ook een 1e klas kaartje hebben. Op zijn minst zou dit, liefst na elk station, door de conducteur kunnen worden omgeroepen. Dit gebeurt nu slechts sporadisch.

 

Badge +3

Nee, helaas. Ook met een vervoerbewijs voor de eerste klas hebt u geen recht op een zitplaats.

Ik reis vandaag eerste klas van Apeldoorn naar Amsterdam zuid, maar die zit helemaal vol vanwege een te korte trein, waardoor ik moet staan. Kan ik geld terug krijgen? 

Reputatie 7

Wij kunnen vanaf hier niks doen. Dit dien je aan te geven bij het treinpersoneel.

Als het treinpersoneel nou eens structureel regelmatig de trein komt doorlopen hoeft de klant verder niks te doen, behalve prettig zitten reizen. Iedere rit maak ik wel iets mee dat niet in de haak is, je kan wel bezig blijven met personeel zoeken. Je reist van Zwolle naar Den Bosch of Breda en behoort op zo'n trip dan toch wel minstens 1x personeel te zien, niet teveel gevraagd toch 🙄

Wij kunnen vanaf hier niks doen. Dit dien je aan te geven bij het treinpersoneel.

Reputatie 4

Volgens mij is dit forum dood of zo! 

Reputatie 4

In treinstel 4054 weer iemand die 1 klas zit met harde muziek en geen 1e klas kaart heeft. NS doe hier wat aan!!  Bekeur deze gasten eens!!

Trein richting zwolle naar Groningen 

Reputatie 4

In treinstel 4054 weer iemand die 1 klas zit met harde muziek en geen 1e klas kaart heeft. NS doe hier wat aan!!  Bekeur deze gasten eens!!

Gisteren waren in 4 van de 6 treinen waarmee ik heb gereisd de 1e klas vol.

Er wordt niet meer gecontroleerd. Al er wordt gecontroleerd gebeurt het vaak op rustige momenten. 

Dat lijkt me geen nieuws.

Reputatie 4

Gisteren waren in 4 van de 6 treinen waarmee ik heb gereisd de 1e klas vol.

Er wordt niet meer gecontroleerd. Al er wordt gecontroleerd gebeurt het vaak op rustige momenten. 

Reputatie 7

Groningen - Den Haag, jarenlang, meest in de weekenden. Standaard kwam de conducteur na vertrek uit Groningen langs. Na Zwolle kwam zij of hij weer en zei “U heb ik al gezien”, en als hij een uur later voor de derde keer langskwam "Ha, u bent er nog steeds." In Duitsland kan je iets dergelijks nog meemaken, maar in Nederland is dat fenomeen ergens in de eenentwintigste eeuw uit de trein verdwenen, met als gevolg de complete teloorgang van de eerste klas..

Sinds de invoering van de ov-chipkaart en de poortjes, plus daarna de transitie van overzicht hebbende “ouderwetse” kaartjesknipper/knipster naar de “moderne” gastheer/gastvrouw. Ondertussen is de samenleving harder en individueler geworden. Dat botst.

Reputatie 5

Groningen - Den Haag, jarenlang, meest in de weekenden. Standaard kwam de conducteur na vertrek uit Groningen langs. Na Zwolle kwam zij of hij weer en zei “U heb ik al gezien”, en als hij een uur later voor de derde keer langskwam "Ha, u bent er nog steeds." In Duitsland kan je iets dergelijks nog meemaken, maar in Nederland is dat fenomeen ergens in de eenentwintigste eeuw uit de trein verdwenen, met als gevolg de complete teloorgang van de eerste klas..

Reputatie 5

Gisteren waren in 4 van de 6 treinen waarmee ik heb gereisd de 1e klas vol.

Reputatie 5

Als de trein rijdt, is er ook een conducteur aanwezig.

Dat is zeker waar, maar dan moet er natuurlijk ook tijd vrij zijn om de controle rondes uit te voeren.

Tja,hij/zij heeft het natuurlijk druk met filmpjes op de telefoon kijken! (niet uit mijn duim gezogen,zelf opgemerkt!)

Ik schrijf het nog maar een keer:Dit is precies de reden dat ik geen eerste klas meer heb in mijn abonnement!

Reputatie 7
Badge +2

Dat is zeker waar, maar dan moet er natuurlijk ook tijd vrij zijn om de controle rondes uit te voeren.

Die tijd is er vast tussen het onderuitzakken in het HC-hok of een vrije cabine in. Ik heb nog nooit ergens gelezen dat conducteurs dusdanig bezwijken onder de administratieve last dat ze geen tijd meer hebben voor andere zaken.

Nou hoogt dat opsluiten in het hokje soms wel de trefkans lekker op… afgelopen zaterdag nog 11x de conducteur langs zien komen op een ritje Rotterdam - Dordrecht. (Ja je raadt het al, dat was de wandeling vanuit een lege cabine door de 1e klasse naar de eerste de beste deur waar hij kon sleutelen bij elk station😉)

Reageer