1e klas vol | NS Community
beantwoord

1e klas vol


Hoi, nu en dan zet ik het abonnement op het station voor een dag.op eerste klas omdat ik vanwege werk soms lang reis

Het is nu twee keer voorgekomen dat de eerste klas coupe vol zit terwijl ik haast wel zeker weet dat sommige geen eerste klas hebben en er vanwege de drukte zitten. Is er een manier om dat wederzijds aan te tonen?

Het kan best zijn dat er elders in de wel een wagon eerste klas plaatsen vrij zijn maar als alles stamp en stampvol zit zie dan maar eens op tijd uit en in te stappen

Gr Chris

icon

Beste antwoord door Rene74 24 May 2022, 21:29

Bekijk origineel

57 reacties

Reputatie 7
Badge

Meer controle kan dit voorkomen maar daar wil NS niet aan.

Reputatie 7

U bent een van de velen met soortgelijke klachten/vragen op dit forum. Bijna dagelijks zie ik dit zelf ook in de trein. Er gebeurt helaas niets mee. Blijkbaar niet belangrijk genoeg.

Reputatie 5

De eerste klas lijkt de facto opgeheven. Een enkele conducteur wil nog wel eens reizigers wegsturen. Het verschilt overigens per route hoeveel reizigers zonder geldig kaartje in de eerste klas gaan zitten.

Reputatie 6
Badge +2

Hi Chrisvz en welkom bij de Community!

Het is bekend bij oNS en om het op te lossen is er inderdaad tijd en personeel nodig waar we vooral de laatste tijd problemen mee ervaren. Hopelijk is hier snel verbetering in en zie je het personeel ook weer vaker terug in de trein!

Reputatie 7
Badge +3

Beetje vreemde reactie. Als de trein rijdt, is er ook een conducteur aanwezig.

Reputatie 6
Badge +2

Als de trein rijdt, is er ook een conducteur aanwezig.

Dat is zeker waar, maar dan moet er natuurlijk ook tijd vrij zijn om de controle rondes uit te voeren.

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees helemaal niks over administratieve taken in het hokje?

 

Overigens snap ik best dat veel conducteurs misschien gewoon minder zin hebben in controlerondes, omdat mensen vervelender, brutaler en zelfs agressiever zijn. Maar het excuus van geen tijd hebben vind ik altijd een beetje flauw. Dat zal best af en toe het geval zijn, maar niet zo vaak dat het er klachten over regent.

Reputatie 7
Badge +2

Dat is zeker waar, maar dan moet er natuurlijk ook tijd vrij zijn om de controle rondes uit te voeren.

Die tijd is er vast tussen het onderuitzakken in het HC-hok of een vrije cabine in. Ik heb nog nooit ergens gelezen dat conducteurs dusdanig bezwijken onder de administratieve last dat ze geen tijd meer hebben voor andere zaken.

Nou hoogt dat opsluiten in het hokje soms wel de trefkans lekker op… afgelopen zaterdag nog 11x de conducteur langs zien komen op een ritje Rotterdam - Dordrecht. (Ja je raadt het al, dat was de wandeling vanuit een lege cabine door de 1e klasse naar de eerste de beste deur waar hij kon sleutelen bij elk station😉)

Reputatie 5

Als de trein rijdt, is er ook een conducteur aanwezig.

Dat is zeker waar, maar dan moet er natuurlijk ook tijd vrij zijn om de controle rondes uit te voeren.

Tja,hij/zij heeft het natuurlijk druk met filmpjes op de telefoon kijken! (niet uit mijn duim gezogen,zelf opgemerkt!)

Ik schrijf het nog maar een keer:Dit is precies de reden dat ik geen eerste klas meer heb in mijn abonnement!

Reputatie 5

Gisteren waren in 4 van de 6 treinen waarmee ik heb gereisd de 1e klas vol.

Reputatie 5

Groningen - Den Haag, jarenlang, meest in de weekenden. Standaard kwam de conducteur na vertrek uit Groningen langs. Na Zwolle kwam zij of hij weer en zei “U heb ik al gezien”, en als hij een uur later voor de derde keer langskwam "Ha, u bent er nog steeds." In Duitsland kan je iets dergelijks nog meemaken, maar in Nederland is dat fenomeen ergens in de eenentwintigste eeuw uit de trein verdwenen, met als gevolg de complete teloorgang van de eerste klas..

Reputatie 7

Groningen - Den Haag, jarenlang, meest in de weekenden. Standaard kwam de conducteur na vertrek uit Groningen langs. Na Zwolle kwam zij of hij weer en zei “U heb ik al gezien”, en als hij een uur later voor de derde keer langskwam "Ha, u bent er nog steeds." In Duitsland kan je iets dergelijks nog meemaken, maar in Nederland is dat fenomeen ergens in de eenentwintigste eeuw uit de trein verdwenen, met als gevolg de complete teloorgang van de eerste klas..

Sinds de invoering van de ov-chipkaart en de poortjes, plus daarna de transitie van overzicht hebbende “ouderwetse” kaartjesknipper/knipster naar de “moderne” gastheer/gastvrouw. Ondertussen is de samenleving harder en individueler geworden. Dat botst.

Reputatie 4

Gisteren waren in 4 van de 6 treinen waarmee ik heb gereisd de 1e klas vol.

Er wordt niet meer gecontroleerd. Al er wordt gecontroleerd gebeurt het vaak op rustige momenten. 

Gisteren waren in 4 van de 6 treinen waarmee ik heb gereisd de 1e klas vol.

Er wordt niet meer gecontroleerd. Al er wordt gecontroleerd gebeurt het vaak op rustige momenten. 

Dat lijkt me geen nieuws.

Reputatie 4

In treinstel 4054 weer iemand die 1 klas zit met harde muziek en geen 1e klas kaart heeft. NS doe hier wat aan!!  Bekeur deze gasten eens!!

Reputatie 4

In treinstel 4054 weer iemand die 1 klas zit met harde muziek en geen 1e klas kaart heeft. NS doe hier wat aan!!  Bekeur deze gasten eens!!

Trein richting zwolle naar Groningen 

Reputatie 4

Volgens mij is dit forum dood of zo! 

Wij kunnen vanaf hier niks doen. Dit dien je aan te geven bij het treinpersoneel.

Reputatie 7

Wij kunnen vanaf hier niks doen. Dit dien je aan te geven bij het treinpersoneel.

Als het treinpersoneel nou eens structureel regelmatig de trein komt doorlopen hoeft de klant verder niks te doen, behalve prettig zitten reizen. Iedere rit maak ik wel iets mee dat niet in de haak is, je kan wel bezig blijven met personeel zoeken. Je reist van Zwolle naar Den Bosch of Breda en behoort op zo'n trip dan toch wel minstens 1x personeel te zien, niet teveel gevraagd toch 🙄

Ik reis vandaag eerste klas van Apeldoorn naar Amsterdam zuid, maar die zit helemaal vol vanwege een te korte trein, waardoor ik moet staan. Kan ik geld terug krijgen? 

Badge +3

Nee, helaas. Ook met een vervoerbewijs voor de eerste klas hebt u geen recht op een zitplaats.

Reputatie 2

Maar het zou dan wel fijn zijn als gecontroleerd zou worden of mensen die in de 1e klas zitten ook een 1e klas kaartje hebben. Op zijn minst zou dit, liefst na elk station, door de conducteur kunnen worden omgeroepen. Dit gebeurt nu slechts sporadisch.

 

Reputatie 7
Badge +1

Maar het zou dan wel fijn zijn als gecontroleerd zou worden of mensen die in de 1e klas zitten ook een 1e klas kaartje hebben. Op zijn minst zou dit, liefst na elk station, door de conducteur kunnen worden omgeroepen. Dit gebeurt nu slechts sporadisch.

 

Daar zijn al honderden topics over. NS is niet in staat om de conducteurs aan het controleren van vervoersbewijzen te zetten is de conclusie uit die andere topics.

 

NS reageert ook al meer dan een jaar niet meer op topics over het ontbreken van controle in de trein.

 

Dat het bedrijf o.a. daarmee zijn eigen graf aan het begraven is, wil maar niet doordringen tot het bedrijf. Ik denk dat als er nu een enquette naar service in de trein zou worden gehouden, NS een ongekend laag cijfer zou scoren.

Reputatie 7

NS reageert ook al meer dan een jaar niet meer op topics over het ontbreken van controle in de trein.

Dat het bedrijf o.a. daarmee zijn eigen graf aan het begraven is, wil maar niet doordringen tot het bedrijf. Ik denk dat als er nu een enquette naar service in de trein zou worden gehouden, NS een ongekend laag cijfer zou scoren.

Het lijkt het verstandigst voor NS om de 1e klas maar op te heffen. In de praktijk is die toch al opgeheven, slechts voor de vorm plakt er nog een 1 op de wand (waar niemand naar kijkt). Jammer genoeg. Iedere dag tal van mensen die er niet voor betaald hebben. Tref je in sporadisch geval een conducteur, word men weggestuurd, maar 5 minuten later zitten er weer anderen bewust grijs te rijden.Wat een teloorgang. Steeds extra betalen om vervolgens eigenlijk nog iedere dag in een soort 2e klas te zitten met tal van reizigers die overal maling aan hebben is totaal oneerlijk, je bent een dief van je eigen portemonnee en krijgt er een hoop irritatie gratis bij. Wees slim en ga gewoon weer 2e klas reizen of neem de auto als je die hebt. Het wordt komende jaren vast niet beter.

Ik zit in de trein van Gouda naar Rdam.  1e klas coupe zit vol met jonge jongens, die geen kaartje 1 e klas hebben. Dat zeggen ze namelijk zelf. Kan iemand mij vertellen of het nog loont om mijn NS abonnement op een drukke dag om te zetten naar 1 e klas? Wordt hier nog gecontroleerd? 

Reageer