beantwoord

Controle in de 1e klasse



Toon eerste bericht

96 reacties

Reputatie 2

 

Soms zijn mensen zich er simpelweg niet van bewust dat ze in de eerste klasse zitten.

 

1 op de miljoen misschien?

Rode banken en een 1 naast alle deuren en men weet het niet?

 

 

Nog 1 keer zo'n voorval en ik verander mijn abonnement in 2e klasse. Zo verlies NS m.i. de 1e klasse reizigers, die best bereid zijn om 40% meer te betalen, maar dan wel iedereen graag !

 

Is voor mij al minimaal 3 jaar een reden om geen eerste klas upgrade meer te kopen.(zelfs niet als het maar 5 euro kost)

Je zou nog kunnen proberen de klantenservice te twitteren of te bellen!

 

Dien een klacht in bij NS; kan via de chat; sta er wel op dat ze een klacht registreren. Des te meer klachten, des te groter de kans dat iemand op het kantoor wakker wordt.

Waarom de conducteur geen boete heeft uitgeschreven, durf ik je niet te vertellen.

Mocht de conducteur tegenkomen dat iemand eerste klasse reist met een tweede klas vervoersbewijs, dan kan de conducteur kiezen voor het uitschrijven van een upgrade of een waarschuwing. Soms zijn mensen zich er simpelweg niet van bewust dat ze in de eerste klasse zitten.

Momenteel is er een soortgelijk topic actief, wellicht zal je dit topic ook willen lezen?
Reputatie 5
Afgelopen vrijdag reed ik met de sprinter vanuit Rotterdam CS naar Delft-Zuid.
Ik heb een 1e klasse abonnement en vind het dan ook asociaal tov alle reizigers die hiervoor 40% meer betalen dat de conducteur deze zwartrijders niet beboet en daarna verwijderd.

Ik heb vrijdagavond eerst een moslima van 15/16 jaar, met lang gewaad, net zo lang moeten wijzen dat ze 1e klasse zat tot ze vertrok.
Daarna kwamen 2 jongelui met een zwarte huiskleur op de banken hangen. De conductrice (ook met zwarte huidskleur) liep er langs zonder hen te vragen naar een kaartje. Is hier sprake van positieve discriminatie ? Er was ruimte genoeg in de 2e klasse. Waarom worden niet alle 1e klasse reizigers gecontroleerd ?
Ook heb ik nooit gezien dat iemand die zonder of met een 1e klasse kaartje in de 2e klasse zit een boete kreeg terwijl dit wel in de regels van de NS staat.
Nog 1 keer zo'n voorval en ik verander mijn abonnement in 2e klasse. Zo verlies NS m.i. de 1e klasse reizigers, die best bereid zijn om 40% meer te betalen, maar dan wel iedereen graag !

En hoe zeker ben jr er van dat die 2 jongens geen kaartje hadden?
Reputatie 7

Vanmorgen tussen Roosendaal en Dordrecht een groepje aangeschoten mensen met bierblikjes in de 1e klas. Ik wees ze op de 1 op de deur, maar ze antwoordden in het Pools of andere Oost-Europese taal terug met oplopende frustratie naar mijn idee.  Geen mondkapjes. Ik ben vertrokken naar de 2e klas. Zag ze in Oudenbosch (gelukkig kort stukje dus) uitstappen. Helaas meerdere keren per week gedoe en ergernis in de 1e klas. Niet fijn zo. Kan wel op zoek gaan naar conducteur (hele rit tot Dordrecht niet gezien) maar dat heb ik inmiddels al een paar maal eerder gedaan en ben ik wel beu. Heb het er maar weer bij gelaten😔 

Reputatie 4

Waarom de conducteur geen boete heeft uitgeschreven, durf ik je niet te vertellen.

Mocht de conducteur tegenkomen dat iemand eerste klasse reist met een tweede klas vervoersbewijs, dan kan de conducteur kiezen voor het uitschrijven van een upgrade of een waarschuwing. Soms zijn mensen zich er simpelweg niet van bewust dat ze in de eerste klasse zitten.

Momenteel is er een soortgelijk topic actief, wellicht zal je dit topic ook willen lezen?

Waarom een conducteur geen boete uitschrijven , heel simpel. Te veel administratief werk. 1 e klas reizigers zijn wel de dupe. Ze moeten de 1 e klas rijtuigen alleen maar toegankelijk maken voor 1e klas reizigers. Overige reizigers hebben hier niets te zoeken. 

Reputatie 7

wordt het niet eens tijd dat 1e klas standaard wordt gecontroleerd en al helemaal als het vol zit zodat de personen met juist ticket in ieder geval een plek hebben. nu is 1e klas plaats voor jongeren zonder 1e klas plaatsbewijs en zonder mondkapje. laat ik nu net voor eigen veiligheid 1e klas reizen, dat kan dus ook niet. echt teleurstellend

Iedereen buiten NS om is het met u eens. Maar NS laat het in dit dossier al jaren volledig afweten.

Reputatie 7
Badge

Dit heeft helaas geen prioriteit voor NS. 

Reputatie 5

Ja vanuit je luie stoel thuis is het lekker kiezen, maar ik heb niet zoveel te kiezen omdat ik eind vf middag ook nog bij mn moeder op bezoek moet.

Volgens de planning gaan er in de ochtend 2 treinen met DDZ6, waaronder de eerste van de dag om 7:46 uur, dus lekker vroeg dan heb je nog de rest van de dag de tijd. Ik probeer gewoon wat te helpen, is blijkbaar weer niet goed, ik ben die constante negativiteit van je wel een beetje zat. 

Ik denk dat veel reizigers die wel met de trein reizen, zich wel zullen herkennen in wat ik post. Is dat constante negativiteit? Eerder weergeven van de realiteit. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Vanmorgen tussen Roosendaal en Dordrecht een groepje aangeschoten mensen met bierblikjes in de 1e klas. Ik wees ze op de 1 op de deur, maar ze antwoordden in het Pools of andere Oost-Europese taal terug met oplopende frustratie naar mijn idee.  Geen mondkapjes. Ik ben vertrokken naar de 2e klas. Zag ze in Oudenbosch (gelukkig kort stukje dus) uitstappen. Helaas meerdere keren per week gedoe en ergernis in de 1e klas. Niet fijn zo. Kan wel op zoek gaan naar conducteur (hele rit tot Dordrecht niet gezien) maar dat heb ik inmiddels al een paar maal eerder gedaan en ben ik wel beu. Heb het er maar weer bij gelaten😔 

Melden via het Whatsapp nummer geprobeerd?

Reputatie 7

Vanmorgen tussen Roosendaal en Dordrecht een groepje aangeschoten mensen met bierblikjes in de 1e klas. Ik wees ze op de 1 op de deur, maar ze antwoordden in het Pools of andere Oost-Europese taal terug met oplopende frustratie naar mijn idee.  Geen mondkapjes. Ik ben vertrokken naar de 2e klas. 

Melden via het Whatsapp nummer geprobeerd?

Was ik van plan maar ze stapten al uit na 5 minuten bij de eerste stop. Gelukkig. 

Minderjarige meisjes lastiggevallen door schennispleger in trein Hoorn

 

Weer een incident in de trein de ns verklaart onder andere dit: De woordvoerder zegt dat de NS er alles aan doet om dit soort incidenten te voorkomen: „Daarom hangen de camera’s er ook en is er altijd een conducteur aanwezig.” Ook wijst de NS op een speciaal WhatsApp-nummer waar reizigers die zich onveilig voelen zich kunnen melden: 0613181318. „Wij wachten nu de onderzoeken af om te bezien of er meer nodig en mogelijk is.”

 

ER IS ALTIJD EEN CONDUCTEUR AANWEZIG dat klopt inderdaad maar deze doen niks meer dan vanuit de machinisten cabine de deuren sluiten, controleren doen ze bijna geheel niet meer. In de trein word niet gecontroleerd., of ze lopen niet regelmatig in de trein (een enkeling naglaten) wil niet zegen dat dan dit soort  incidenten voorkomen kunnen worden. Ik reis zelf eerste klas en betaal daarvoor, maar ook daar doet de conducteur niets.

Badge +3

Over conducteurs.. https://www.npostart.nl/m/14-12-2021/KN_1727720 (op 11:20)

Reputatie 7

Vandaag van Breda naar Maastricht retour geweest. 1e klas. Zowel heen- als terugreis geen controle / ook geen conducteur gezien. Zowel op heen- als terugreis fungeerde de 1e klas op delen van de route als 2e klas: groepje pubers dat er ging zitten, hard giechelen etc. Twee mensen met twee kinderen die geen zin hadden verder te lopen (hoorde ik ze zeggen) door de vrij drukke trein en dus hier maar gingen zitten. NS: stop toch met die 1e klas. Velen kijken nergens naar en het interesseert ze sowieso niet. Dit heeft zo weinig zin. 

Reputatie 5

@Renato 78

 

wil niet zegen dat dan dit soort  incidenten voorkomen kunnen worden

 

Klopt,maar als de conducteur regelmatig door de trein loopt dan gaat er wel een afschrikwekkende werking vanuit!

Conclusie:NS ontrekt zich aan zijn zorgplicht!

Reputatie 7
Badge

Zelf word ik nu ook iets meer gecontroleerd, maar het blijft wel iets bijzonders. Nu ongeveer 1x per week wat elke 600 km betekent. Maar goed, wie weet zet de trend toch ooit nog eens door…

 

Reputatie 5

Morgen moet ik helaas weer van Enschede richting Utrecht om de woning van mijn moeder leeg te halen. Ben benieuwd hoe het nu weer gaat.. 4 treindelen, 8 treindelen, je weet t nooit bij NS...Ik zet igg een FFP2 mondkapje op,op alles voorbereid...

Reputatie 7
Badge +3

Er rijden zo te zien nu ook weer DDZ stellen (dubbeldekkers) op het traject Enschede - Utrecht - Den Haag. Dan zou ik lekker een tijd kiezen waarbij DDZ6 gepland is.

Zie hier de planning voor morgen https://treinposities.nl/vertrekstaat/enschede/2022-04-03/1700

 

Reputatie 5

Ja vanuit je luie stoel thuis is het lekker kiezen, maar ik heb niet zoveel te kiezen omdat ik eind vf middag ook nog bij mn moeder op bezoek moet.

Reputatie 5

Tja mijn reactie hierop kan kennelijk niet geplaatst worden..er is iets fout gegaan...

Reputatie 7
Badge +1

Tja mijn reactie hierop kan kennelijk niet geplaatst worden..er is iets fout gegaan...

De gehele website lag er net even uit, je kunt het gewoon nog een keer proberen.

Reputatie 7
Badge

Vandaag van Breda naar Maastricht retour geweest. 1e klas. Zowel heen- als terugreis geen controle / ook geen conducteur gezien. Zowel op heen- als terugreis fungeerde de 1e klas op delen van de route als 2e klas: groepje pubers dat er ging zitten, hard giechelen etc. Twee mensen met twee kinderen die geen zin hadden verder te lopen (hoorde ik ze zeggen) door de vrij drukke trein en dus hier maar gingen zitten. NS: stop toch met die 1e klas. Velen kijken nergens naar en het interesseert ze sowieso niet. Dit heeft zo weinig zin. 

Als NS oude klanten terug wil hebben, dan kan NS beter eens gaan controleren. 1e klas opheffen is geen middel om a-sociaal gedrag tegen te gaan. Dan zul je ook stiltecoupe moeten opheffen en fietsen moeten verbieden. Vanwege meer ruimte voorzien ik anders dat mensen samen met hun fietsen in de 1e klas plaats gaan nemen. Zonder controle zouden treinen inclusief de stoelen meerdere keren per dag schoongemaakt moeten worden, want anders blijft het een zooitje.

Het toverwoord is controle.

Roger en Marjan hebben zich vooral met de politiek bezig gehouden. Hopelijk een frisse wind over twee maanden die zich vooral heel simpel bezighoudt met de reiziger, en daarmee controle.

Vandaag en gisteren weer veel grijsrijders mogen zien in de eerste klas. Als ruwe schattig word ik nu 1 op de 1000!!!!!! kilometer gecontroleerd.

Reageer