Eerste klas controle


Reputatie 2
  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Beste NS,

Ik reis voor mijn werk tussen Amsterdam Centraal en Schiphol met bagage. Ik heb er bewust voor gekozen om eerste klas te reizen omdat op dat traject uiteraard veel toeristen in de trein zijn en ik in de eerste klas ruim kan zitten met mijn bagage.

Het valt me op dat er meer en meer toeristen 1e klas gaan zitten met een 2e klas kaartje. Soms blijven ze bewust zitten als ze verkeerd zijn (ik heb een paar keer een conversatie gehoord waarbij duidelijk was dat ze door hadden dat ze verkeerd zaten) en er wordt bijna niet gecontroleerd. Daarbij komt dat, indien er gecontroleerd wordt ze alleen maar weg gestuurd worden en er geen boetes uitgedeeld worden. Sommige toeristen die vaker terug komen weten dat er toch geen boete wordt gegeven en gaan vaker “als domme toerist” 1e klas zitten (dit heb ik in het buitenland letterlijk gehoord van iemand).

Als klap op de vuurpijl zat ik laatst in een intercity direct in de hoofdcabine van de 1e klas terwijl er 4 conducteurs in een privé-coupé zaten die zo luid aan het praten en lachen waren dat het in de hoofdcoupé te horen was. En dat terwijl de privé-coupé een stilteruimte is. Ondertussen zaten er om mij heen allemaal toeristen met 2e klas kaartjes.
Ik heb de hoofdconducteur hier op aangesproken en die zei dat hij niet de hele trein altijd maar kon controleren en dat ik hem tijdens de rit maar had moeten aanspreken op hun luide gedrag.

Voor mij is de maat nu vol. Hier moet écht wat aan veranderen. Er moet meer gehandhaafd worden, juist en zeker op het traject Schiphol-Amsterdam want tussen Groningen en Hogeveen lijkt me de kans op mensen die foutief in de 1e klas zitten nu eenmaal wat kleiner. Ook moet er aan de conducteurs duidelijk gemaakt worden dat juist zíj een voorbeeldfunctie hebben en zich ook aan de stilte-coupé regels moeten houden.

Met vriendelijke groet,

Marcel Ruitenburg

56 reacties

NS is nu net zo blij dat 80% van de reizigers weer terug is. https://nieuws.ns.nl/80-procent-van-de-reizigers-terug-in-de-trein/

En dat zijn dan nog alleen de reizigers die wel betalen. Al degenen die tegenwoordig zwart reizen omdat er vrijwel nooit controle is zitten niet in de cijfers.

Zeker op zaterdag is de massa terug. Doordeweeks is het vaak rustiger dan op zaterdag(-ochtend).

Als je naar de cijfers kijkt geldt dat overigens meer voor de zondag dan voor de zaterdag. 

Reputatie 7
Badge +3

Qua cijfers scoort de zondag inderdaad het beste als je het vergelijkt met de cijfers van zondagen in 2019. Maar de zaterdag doet ook goed mee.

Maar behalve het feit dat 80% van het aantal reizigers weer terug is, geeft NS ook aan dat het aantal abonnementhouders naar recordhoogte steeg. Nu kun je je wel afvragen wat NS verstaat om abonnementhouders. Zijn dat alleen reizigers die een betaald abonnnement hebben of ook mensen met Flex Basis? Als Flex Basis daar ook onder valt dan zegt dat recordaantal abonnementhouders niet veel, dan tel ik nu voor 2 mee maar ik heb al bijna 3 jaar geen meter met de trein gereisd. Zijn het qua betaalde abonnementen voor een groot deel reizigers met Dal Voordeel die als ze nog steeds minder reizen ook minder in het laatje brengen. Of zijn dat voor een groot deel mensen met Traject Vrij waarbij het voor NS wel heel makkelijk verdiend is als deze reizigers momenteel nog minder reizen, dat geld komt toch wel binnen. 

Reputatie 7

Waar vind je die cijfers? Iedereen kan dat zo opzoeken blijkbaar.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.translink.nl/library

Zijn cijfers van het aantal incheckers per dag in het hele OV, dus niet alleen bij NS maar geeft wel goed het verschil aan per dag tov een vergelijkbare dag in 2019. Ook verschil per week en maand.

https://www.translink.nl/library

Zijn cijfers van het aantal incheckers per dag in het hele OV, dus niet alleen bij NS maar geeft wel goed het verschil aan per dag tov een vergelijkbare dag in 2019. Ook verschil per week en maand.

Je moet wel even de toelichting lezen om de dagcijfers te kunnen duiden. Feestdagen en vakanties kunnen voor individuele dagen een scheef beeld geven.

De weekcijfers zijn wel goed vergelijkbaar omdat de variabele feestdagen in 2019 puur toevallig precies in dezelfde weken vielen als dit jaar.

Verder is vergeleken met 2019 het aantal etickets inmiddels gestegen (die zitten niet in de cijfers) en is de middagspits inmiddels voor alle kortingabonnementen van kracht geworden.

Reputatie 7

Grappig in dit kader mijn eerste reis na laatste lock down naar Groningen en gelijk controle op dit traject. Wel pas dicht voor Zwolle dus na de Randstad.

Reageer