Eerste klas controle



Toon eerste bericht

56 reacties

NS is nu net zo blij dat 80% van de reizigers weer terug is. https://nieuws.ns.nl/80-procent-van-de-reizigers-terug-in-de-trein/

En dat zijn dan nog alleen de reizigers die wel betalen. Al degenen die tegenwoordig zwart reizen omdat er vrijwel nooit controle is zitten niet in de cijfers.

Zeker op zaterdag is de massa terug. Doordeweeks is het vaak rustiger dan op zaterdag(-ochtend).

Als je naar de cijfers kijkt geldt dat overigens meer voor de zondag dan voor de zaterdag. 

Reputatie 7
Badge +3

Qua cijfers scoort de zondag inderdaad het beste als je het vergelijkt met de cijfers van zondagen in 2019. Maar de zaterdag doet ook goed mee.

Maar behalve het feit dat 80% van het aantal reizigers weer terug is, geeft NS ook aan dat het aantal abonnementhouders naar recordhoogte steeg. Nu kun je je wel afvragen wat NS verstaat om abonnementhouders. Zijn dat alleen reizigers die een betaald abonnnement hebben of ook mensen met Flex Basis? Als Flex Basis daar ook onder valt dan zegt dat recordaantal abonnementhouders niet veel, dan tel ik nu voor 2 mee maar ik heb al bijna 3 jaar geen meter met de trein gereisd. Zijn het qua betaalde abonnementen voor een groot deel reizigers met Dal Voordeel die als ze nog steeds minder reizen ook minder in het laatje brengen. Of zijn dat voor een groot deel mensen met Traject Vrij waarbij het voor NS wel heel makkelijk verdiend is als deze reizigers momenteel nog minder reizen, dat geld komt toch wel binnen. 

Reputatie 7

Waar vind je die cijfers? Iedereen kan dat zo opzoeken blijkbaar.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.translink.nl/library

Zijn cijfers van het aantal incheckers per dag in het hele OV, dus niet alleen bij NS maar geeft wel goed het verschil aan per dag tov een vergelijkbare dag in 2019. Ook verschil per week en maand.

https://www.translink.nl/library

Zijn cijfers van het aantal incheckers per dag in het hele OV, dus niet alleen bij NS maar geeft wel goed het verschil aan per dag tov een vergelijkbare dag in 2019. Ook verschil per week en maand.

Je moet wel even de toelichting lezen om de dagcijfers te kunnen duiden. Feestdagen en vakanties kunnen voor individuele dagen een scheef beeld geven.

De weekcijfers zijn wel goed vergelijkbaar omdat de variabele feestdagen in 2019 puur toevallig precies in dezelfde weken vielen als dit jaar.

Verder is vergeleken met 2019 het aantal etickets inmiddels gestegen (die zitten niet in de cijfers) en is de middagspits inmiddels voor alle kortingabonnementen van kracht geworden.

Reputatie 7

Grappig in dit kader mijn eerste reis na laatste lock down naar Groningen en gelijk controle op dit traject. Wel pas dicht voor Zwolle dus na de Randstad.

Reageer