Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

De korte drie achter elkaar en de eentonige lange toon worden veelvuldig gebruikt. Direct gevaar en gevaar geweken. Moet ff in me geheugen graven (hoe slecht is dat) om de rest ff na te gaan. De variatie zit hem in kort en lang. Niet in het soort toon.
we hebben al een aantal fluitsignalen, die voor verschillende gevaren staan.
Welke zijn dat?
Verspreiding en inderdaad eerst uitstappers en dan instappen is veel winst te halen. Geef ik direct toe, net als het feit dat ik vaak meer dan 1 deur heb.

Waar ik wel iets in zie, alleen nog niet toepasbaar, is de mondfluit te gebruiken voor de aansporing en de sluitfluit van niet meer instappen. Voorwaarde is dan dat elke trein moet beschikken over een sluitfluit. Zoiets zou ook een oplossing kunnen zijn.
Ander signaal ook, maar we hebben al een aantal fluitsignalen, die voor verschillende gevaren staan.
Het is wel iets om over na te denken, er is zeker iets mee te doen.
Ik sta te kijken dat zowel iMark als Pe_pe vaak meemaken dat na het fluiten mensen nog aan het uitstappen zijn.
De situatie is dan meestal dat er een uitstapper niet heeft aangesloten. Dan denken de instappers dat iedereen eruit is en dan komt er toch nog iemand tegen de stroom in. Wie nog buiten staat wacht netjes. "Fuuuut!" Vervolgens stormt men toch allemaal op de deur af en de opstopping die daardoor ontstaat maakt m.i. dat het nog langer duurt dan wanneer de conducteur geduld had gehad en men netjes twee aan twee was ingestapt.

Volgens mij is er meer te halen uit een campagne voor in- en uitstapdiscipline: Ruimte vrijlaten voor de deur zodat uitstappers weg kunnen, klaarstaan bij de deur als de trein stilstaat, aansluiten bij het uitstappen, niet stil blijven staan voor je uit de doorloop bent, bij het instappen zo ver mogelijk doorlopen de coupé in.

En ik heb het al vaker gezegd: conducteurs zouden een ander signaal moeten hebben om tot spoed te manen. Als de fluit betekent dat er niet meer ingestapt mag worden, kan die niet gebruikt worden als aansporing om juist wel in te stappen. Gebruik bijvoorbeeld een scheepstoeter of maak consequent onderscheid tussen verschillende fluitsignalen: drie keer kort als aansporing en een keer lang als instapverbod. (Helaas worden beide signalen momenteel ook door een automatische sluitfluit gebruikt.)
Ja, ook ik fluit wel eens om reizigers, zoals het hier genoemd wordt om op te jagen om in te stappen.
Vanaf nu kan dat dus niet meer. Immers fluiten = niet meer instappen.
Ik sta te kijken dat zowel iMark als Pe_pe vaak meemaken dat na het fluiten mensen nog aan het uitstappen zijn.

Ja, ook ik fluit wel eens om reizigers, zoals het hier genoemd wordt om op te jagen om in te stappen. Dit is vaak het geval in de spits en iedereen die netjes optijd op het perron staat, neem ik mee. Ik ga ervan uit dat het gros dat doet. Anders komen we gewoonweg niet weg.

Een aantal gevaarlijke situaties doir reizigers, die dus rennend de trein wil halen. De echte laatkomers.
Denk aan een beklemming tussen de deur, reiziger springt de trein in en gaat op zijn plaat, bagage wat tussen trein en perron valt, reiziger die tussen trein en perron valt, een HC die zowat getorpedeerd wordt om nog bij die deur in te stappen, deuren die worden opengehouden kunnen in storing vallen etc.

Wat doe ik vaak al om mezelf uit de gevaarlijke linie te houden is ruim uitstappen en bij me eigen deur ruimte houden voor die reiziger die lef heeft om erin te springen, zodat ik op me benen kan blijven staan.
Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur.

Correctie: Meer dan de helft van de conducteurs fluit vóórdat de reizigers uit- en ingestapt zijn. De groeten.
Reputatie 7
Badge +3
Citaat van de website:
"Door op tijd te rijden, kunnen we onze dienstverlening nog verder verbeteren. En daarnaast kunnen we zo in de toekomst hoogfrequent rijden mogelijk maken."

Het een heeft niet direct iets met het ander te maken. Wie schrijft deze onzin? Je kunt best hoogfrequent rijden en toch vertraging hebben. Het is niet prettig, maar het kan wel. En als alle treinen hoogfrequent met 10 minuten vertraging rijden, merkt niemand daar iets van. Behalve de reizigers in de eerste vertraagde trein.

71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers? Maar waarom zijn die instappers dan te laat? Is er niet iets anders aan de hand? Bijvoorbeeld grote drukte en te korte stationnementen?

Het spijt me zeer. Maar wanneer ik op tijd bij de trein ben, wacht tot iedereen is uitgestapt en de fluit gaat terwijl er nog uitgestapt wordt, dan stap ik echt wel in na het fluitsignaal. Men kan bij NS dan plaatsnemen op een plek vlak onder de bovenleiding.
Reputatie 2
De NS draagt zelf bij aan het in stand houden van de situatie. Conducteurs fluiten zelf wanneer groepen nog bezig zijn met instappen of zelfs wanneer mensen nog bezig zijn met fiets/kinderwagen inladen.

Reageer