Het gedrag van conducteurs en het handelen bij problemen | Dit kan gewoon niet langer zo!

  • 8 January 2023
  • 37 reacties
  • 1663 Bekeken


Toon eerste bericht

37 reacties

Reputatie 2

@Jeroen

Laat ik een aantal zaken even er uit pikken die jij naar voren brengt maar dus eigenlijk complete onzin zijn…

 

Je haalt aan dat ik niet kon zien waar ze vandaan kwamen..  Dat kon ik dus wel want ze kwamen uit de cabine deur op het moment dat ik uitstapte... Ik heb gelukkig goede ogen en het was zoals ik beschreef rustig.

 

Verder het feit dat ze met zijn 2en zijn dat had niks met opleiding van doen dat is nu eenmaal de 22u regel in het weekend.

 

Het feit dat de trein niet overzichtelijk is zoals jij beschrijft is toch des te meer reden je laten zien?! En ja dat heen en weer lopen is dus een deel waar je voor wordt betaald toch? Als ik stratenmaker wordt kan ik er ook vergif op innemen dat stenen gaan zien of niet dan?

 

Verder vind jouw reactie nu ook niet bepaald een feestje... Maar goed wil me verhaal best even verder motiveren…

Ze zijn uiteindelijk wel gekomen en de heren vluchte naar de voorste bakken en de meisjes kwamen er ook bij en ook zij gaven aan dus wat ik als schreef dat het niet aangenaam was. De HC's zouden in Utrecht V&S inschakelen omdat op mijn aanraden dat niet kon in Gouda. Ze hebben in Gd na 01:00 geen V&S meer.

Het einde was dus best spannend.. not... Dus dat heeft vast een stuk spannender gemaakt?!

Bewust reageer ik niet op bepaalde posts, want ook ik heb een bepaalde mening over de gang van zaken.

De beschreven situatie is verre van fijn, een onveilige situatie, maar wat is nu vaak het geval, een HC komt erbij en ineens is alles rustig en heeft de ander het gedaan. Probleem voor mij is, dat ik geen rechter kan spelen en bepaalde groepen, tja, wat moet ik daar nog over zeggen zonder uitgemaakt te worden voor racist, hoer etc. 

Een HC zal een situatie altijd moeten inschatten en er kan meer op de trein aan de hand zijn, maar ik kan alleen voor mezelf praten en als onze meldkamer traag reageert, heb je idd ook nog 0900-8844 voor de politie of 112. 

Laatst ook bij een situatie gehaald en das soms best lastig inschatten.

En Tamzin, wat jammer weer dat je weer een leugen plaatst hier, de tijd dat de bonden heersten en bepaalden is al vele jaren voorbij bij de NS.

Helaas is het afgelopen jaar weer het tegendeel gebleken.

Je gaat toch niet wijzen naar een staking om beter loon en omstandigheden als voorbeeld dat de bonden alles voor het zeggen hebben bij de NS ??

 

In werkelijkheid hebben de bonden nog maar een hele kleine vinger in de pap en dat is afgelopen maanden dacht ik flink zichtbaar geweest op het spoor. Allemaal gevolgen van verschillende ingrepen van het management waar de bonden tegen waren vanwege de afbraak van de NS waar het management mee bezig was/is.

En Tamzin, wat jammer weer dat je weer een leugen plaatst hier, de tijd dat de bonden heersten en bepaalden is al vele jaren voorbij bij de NS.

Helaas is het afgelopen jaar weer het tegendeel gebleken.

Even een reactie als oud machinist op deze startpost, je doet allerlei suggesties omtrent wat de conducteurs aan het doen waren maar je stond er blijkbaar flink wat deuren vandaan dat je moest schreeuwen.  Je hebt dus niet kunnen constateren dat ze in de cabine zaten alleen kunnen constateren dat ze bij de laatste deur stonden op het perron.

Dat de Hc's de machinist informeren dat er wat aan de hand is is geheel correct, die moet immers contact opnemen met de treindienstleider als er een te grote vertraging dreigt te ontstaan en is eventueel ook de schakel naar de alarmcentrale als er gehandeld moet worden door de Hc's. 

En voor jou info, het komt geregeld voor da NS personeel met positief resultaat iemand reanimeert, helaas niet altijd maar dat is nergens zo.  Het is ook niet zo dat NS personeel een wandelvierdaagse moet houden in de trein en zelfs in het geval dat ze continu zouden rondlopen is er nog steeds kans dat een reanimatie poging niet slaagt op het moment dat ze bij iemand zijn die een hartstilstand heeft.

Wat betreft de 2 personen bij elkaar, heb je er ook bij stilgestaan dat het een mentor en een leerling zouden kunnen zijn?  Een Virm 6 heeft nml. geen 2 Hc's nodig om te mogen rijden, een mentor gebruikt ook de nodige tijd om een leerling dingen te vertellen uit ervaring maar ook om procedures uit te leggen of vragen van de leerling te beantwoorden.

Het is in een trein niet overzichtelijk, zeker in een VIRM niet, het Whatsapp nummer is speciaal in het leven geroepen om onveilige situaties door te geven en daar is een flinke campagne omheen geweest in o.a. de trein zelf. Het is voor een ieder die met de trein reist verstandig dat nummer in de telefoon op te slaan want je weet nooit of en wanneer je het nodig hebt.

Wat ik vervolgens mis in je verhaal is hoe de afhandeling is gegaan, want de Hc's zijn naar je toe gelopen omdat je hun aandacht trok en toen ……… 

Als je jezelf nu echt zo goed voelt dan had je ook de rest even vermeld en niet alleen een negatoef verhaal opgehangen zonder het einde erbij te vertellen.

 

En Tamzin, wat jammer weer dat je weer een leugen plaatst hier, de tijd dat de bonden heersten en bepaalden is al vele jaren voorbij bij de NS. Helaas blijf je nog steeds in het verleden leven terwijl dit je al meermalen is aangegeven hier op de community.

Ik mag toch hopen dat het besef bij NS is ingedaald dat de conducteurs over het algemeen wat meer zichtbaar moeten zijn? .

Ik denk dat het bij NS wel is ingedaald maar de realiteit is dat NS weinig te zeggen heeft over wat conducteurs doen. Conducteurs die de kantjes er van af lopen kunnen rekenen op dekking van FNV en VVMC.

Hoe is dit voorval uiteindelijk opgelost?

Vorig jaar was er een hele reeks incidenten met dames die in de trein werden aangerand. Ik mag toch hopen dat het besef bij NS is ingedaald dat de conducteurs over het algemeen wat meer zichtbaar moeten zijn? En nee, ik wil daarmee niet generaliseren, want er zijn ook conducteurs die dat wel gewoon zijn.

Reputatie 2

Ja 112 bellen duurt een beetje te lang want in zulke situaties is elke min er een te veel. Maar goed dat is niet het punt van me verhaal..... Feit blijft dat de HC op de trein er is om zijn aanwezigheid te tonen en er te zijn voor hulp. En dat geldt bij alle soorten van hulp. Het punt dat ze ook niet overal het zelfde achterin gaan zitten maar ook wel in het HC hok of zelfs bij de machinist dus met 6 bakken is dat een ramp.

Reputatie 7
Badge +3

Goedemiddag,

Leuk zo'n whatsapp nummer wat dus nou juist in een situatie zoals ik beschreef als voorbeeld bij een reanimatie totaal nutteloos is. Dit whatsapp nummer is traag en duurt lang voor je een antwoord krijgt en daarnaast het eerste wat ze terug sturen is er een conducteur aanwezig. Dat is dus gewoon geen oplossing. Het gaat mij in mijn verhaal om de procedure en het feit dat een conducteur onvindbaar is. Het zichtbaar zijn en aanwezigheid tonen. Ik weet niet wat dat met een whatsapp nummer te maken heeft en daarnaast als je bijna in elkaar gemept wordt ga je niet even op je dooie gemak even appen....

Voor reanimatie is 112. En vragen in de trein of iemand het kan/bevoegd is, kan soms sneller hulp bieden dan zoeken naar conducteur.

Reputatie 2

Goedemiddag,

Leuk zo'n whatsapp nummer wat dus nou juist in een situatie zoals ik beschreef als voorbeeld bij een reanimatie totaal nutteloos is. Dit whatsapp nummer is traag en duurt lang voor je een antwoord krijgt en daarnaast het eerste wat ze terug sturen is er een conducteur aanwezig. Dat is dus gewoon geen oplossing. Het gaat mij in mijn verhaal om de procedure en het feit dat een conducteur onvindbaar is. Het zichtbaar zijn en aanwezigheid tonen. Ik weet niet wat dat met een whatsapp nummer te maken heeft en daarnaast als je bijna in elkaar gemept wordt ga je niet even op je dooie gemak even appen....

Reputatie 6

MoDe geeft hier goed advies voor de situatie, maar alsnog is dit een extreem nare gebeurtenis geweest als ik dit zo lees. Ik snap je frustratie dan ook zeer zeker als hier niet goed gehandeld is. Neem altijd contact op met Meldkamer NS (Stuur een WhatsApp of sms-bericht naar nummer 06 13 18 13 18) in het geval van onrust of nare situaties, maar als het echt uit de hand loopt en er directe aandacht nodig is, medisch of anders, bel alsnog 112.

Ik wil je aanraden om hier ook een klacht van de maken in dit geval Xander2111986. Je kunt een klacht bij ons indienen via de klantenservice. Geef dan zo veel mogelijk details door zodat de interne afdeling dit zo goed mogelijk kan oppakken. Ik ga er met een goed hart er altijd van uit dat mijn collega's altijd het beste beentje voor hebben, maar het kan zijn dat er verbeterpunten zijn. Dan zijn we alleen maar blij dat je dit ook aan ons doorgeeft zodat we ons verder kunnen beteren. 

Reputatie 7
Badge +3

Er is een WhatsApp veiligheidsnummer. Deze staat op de ramen van de meeste treinen aangegeven. Je kunt overlast en onveilige situaties via dat nummer melden. Bij hartstilstand of andere ernstige medische problemen bel je 112.

Reageer