Het gedrag van conducteurs en het handelen bij problemen | Dit kan gewoon niet langer zo!

  • 8 January 2023
  • 37 reacties
  • 1657 Bekeken

Reputatie 2

Ik wil graag even wat kwijt wat veel reizigers inmiddels wel opgemerkt hebben in helaas negatieve manier.

Ik zat vanavond in trein 595 van Rotterdam naar Utrecht en vlak voor Gouda waren er 3 meisjes die echt geïntimideerd werden door veilige anders die het heel grappig vonden in de trein rotzooi te trappen en de meisjes echt een onveilig gevoel gaven en ook deze dames handtastelijk aanraakte en ook tegen mij begonnen toen ik vroeg of alles goed was met woorden als kanker nederlanders. Ik had wel door dat daar dus wel echt stront aan de knikker was en wilde er op Gouda de conducteur bij halen maar zoals gewoonlijk met zijn 2e (6 baks VIRM) lekker in de cabine zaten thee te leuten of wat het ook mag zijn en ik moest echt niet overdrijven echt 6/7 keer schreeuwen kom eens hier en ook zo frustrerend dat ze dus allebei het nodig vonden eerst de machinist te gaan informeren dat er iemand aan het roepen was….

Nu vraag ik mij oprecht af wat nu als daar iemand met een hardstilstand in de trein ligt? Heb het vlak voor oud en nieuw op Den Haag gehad en daar waren de conducteurs er snel bij… Waarom? Nou die zaten dus niet te netxflixen achterin en hadden het besef in het midden te zijn. Je hebt dus puur geluk of je bij een conducteur zit die jou leven wel serieus neemt blijkbaar?!

Kortom ik wordt zo onwijs kwaad van dit geneuzel om achterin te gaan zitten. En dan als klap op de vuurpijl met z'n 2en terwijl er plek zat was. Als een trein afgeladen is dan begrijp ik dat nog ergens. Het is gewoon lachwekkend dat jullie als NS geld uitgeven aan reanimatie cursus voor personeel maar dat personeel zelf is te lui daar gebruik van te maken van die kennis en serieus ik heb ze tussen rotterdam en gouda niet gezien. Loop op zijn minst een service ronde zeker op een bijna nachttrein want daar mag je wel over spreken met een vertrek van 1:05 uit Rtd zo kun je die meisjes dus ook helpen en de situatie veel beter inschatten.

Triest en hoop dat je dus zelf als reiziger geen hardstilstand krijgt want bij NS ben je dus dood! Als je een hartpatiënt bent zou ik de trein niet gebruiken onder geen beding want hulp is dus niet!


37 reacties

Reputatie 7

Ik refereer altijd aan mijn relatief frequent bezochte Zwitserland. Nooit heb ik me onveilig gevoeld, ook niet in de regionale treinen rondom Zürich. Er gaat per hoofd van de bevolking vele malen meer geld naar het spoor dan hier (of Duitsland) en dat vertaalt zich denk ik ook in goede kwaliteit. Ik vind dat medewerkers daar in het algemeen ook trots uitstralen, trots zijn op het bedrijf en ingerichte spoorsysteem, graag willen werken. Belangrijk lijkt me. Vroeger had je dat ook bij ons volgens mij.

Ik snap wel dat een conducteur heelhuids thuis wil komen want om het minste of geringste is er agressie. Mede veroorzaakt door alcohol en allerlei drugsgebruik. 

Maar wie moet dan in de trein voor veiligheid zorgen en stevig optreden? De conducteur niet dus, en de reiziger zelf zeker niet.

Ik vind het persoonlijk triest dat er gewerkt moet worden met een Whatsappnummer voor hulp. Dat dit de maatschappij is in Nederland in het ov. Er moet gewoon toezicht en handhaving op de trein zijn, wie het dan ook uitvoert. De goedwillende reiziger wil ervaren dat er toezicht is. Stevig optreden en je niet in de luren laten leggen of wegkijken. Niet zo met de fluwelen handschoenen van tegenwoordig, of de boel gewoon negeren en laten gaan.

Leg mij uit hoe DB Fernverkehr de mogelijkheid heeft inclusief restaurant zo'n 5 man aan boord te hebben? En daarnaast de tickets zijn de tickets naar ratio niet heel veel goedkoper dan andere landen en ik kan wel bevestigen dat de buitenlandse treinen het weldegelijk beter doen in de zichtbaarheid van een conducteur en hoe kan het dat de private vervoerders het in Nederland ook beter doen in toezicht? 

Gemiddeld is de kilometerprijs die DB Fernverkehr vangt een stuk hoger dan bij NS. In Nederland is 35-40% van de gereisde kilometers momenteel met een OV-Studentenkaart die schrikbarend weinig oplevert.

Verder zijn de treinen bij DB Fernverkehr gemiddeld wat langer. En door het systeem van variabele tarieven, reserveringen en Zugbindung is ook de gemiddelde bezettingsgraad hoger 

Desondanks zijn er relatief inderdaad wat meer conducteurs maar de loonkosten zijn Duitsland ook significant lager dan hier wat dat weer compenseert. De BordBistro moet overigens zichzelf bedruipen uit de verkoop.

Daarnaast legt een IC/ICE per uur meer kilometers af dan een trein in Nederland. Dat is van belang omdat de inkomsten per kilometer gaan en de personeelskosten per uur.

En dan speelt natuurlijk mee dat Duitse conducteurs controleren en veel Nederlandse conducteurs dat weigeren.

Kortom er zijn nogal wat verschillen.

 

Reputatie 7
Badge +1

ik kan wel bevestigen dat de buitenlandse treinen het weldegelijk beter doen in de zichtbaarheid van een conducteur

Er zijn vervoerders waar de conducteur inderdaad veel vaker te zien is dan bij NS maar dat kun je niet in zijn algemeenheid stellen. Bij de SNCF is het immers niet bepaald beter dan bij NS.

Reputatie 2

Leg mij uit hoe DB Fernverkehr de mogelijkheid heeft inclusief restaurant zo'n 5 man aan boord te hebben? En daarnaast de tickets zijn de tickets naar ratio niet heel veel goedkoper dan andere landen en ik kan wel bevestigen dat de buitenlandse treinen het weldegelijk beter doen in de zichtbaarheid van een conducteur en hoe kan het dat de private vervoerders het in Nederland ook beter doen in toezicht? Ik moet eerlijk zeggen dat de veiligheid daar echt beter op orde is. Daarnaast wat is je taak als HC om de veiligheid te vergroten... Vaak is het idee ticket controle maar dat is uiteraard niet zo het gaat dus om je zichtbaar te laten zien.

@nathan8010 

Het is leuk dat er bij NS op iedere treinen minimaal twee man moet zitten maar dat wordt onbetaalbaar. De personeelskosten bij NS rijzen zo de pan uit dat dit jaar voor het eerst meer dan 50% van alle inkomsten op gaat aan personeel. Zo'n percentage is op termijn niet meer vol te houden. Er moet immers ook nog materieel, infraheffing, BTW, etc. worden betaald.

Reputatie 5

@MoDe   .

Uiteraard is het volgende puur een persoonlijke waarneming, maar ik vind het merkwaardig dat ik me de afgelopen maanden in vrijwel alle buitenlandse treinen waarin ik heb gezeten (referentie: Belgie, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Polen & Zwitserland) nooit echt onveilig heb gevoeld ongeacht het tijdstip, terwijl ik mij in het verleden op rustige doordeweekse avonden in NS treinen (uitgezonderd die van NS International) wel meerdere keren oncomfortabel heb gevoeld. 

Dit soort observaties lees je wel vaker. Alleen als je doorvraagt betreft het dan meestal mensen die in het buitenland alleen gebruik hebben gemaakt van internationale treinen of van een een paar hoofdlijnen maar niet van regionale verbindingen of plattelandslijnen.

 

Goede kritische punten! Uiteraard is het heel makkelijk om te denken dat het gras aan de overkant groener is. Heb daarom ook vermeld dat mijn referentiekader een behoorlijk stuk kleiner is. Voor mij persoonlijk was de verhouding langeafstands- / regionale treinen zo’n 70/30. Dit maakt mij natuurlijk zeker niet een ervaringsdeskundige, maar ik zorgde er genoeg voor om genoeg regionale stoptreinen en vervoerders te nemen, omdat een HSL (vaak met minder uitzicht en alsmaar dezelfde type treinen en reizigers) op den duur saai wordt.

 

Het feit dat je beweert dat je in het buitenland om het halfuur een conducteur zag is een verdacht teken als je bedenkt dat de helft van alle Duitse treinen geen conducteur heeft 

Natuurlijk heeft ook lang niet iedere regionale trein een conducteur en had niet ieder land dezelfde frequentie van controle. (Polen was bijv. eens per 2 uur op PKP intercity ritten van elk 6+ uur, tegenover een land als Zwitserland waar ik bij een regionale vervoerder als BLS bijv. 4x in een rit van 1.5 uur personeel heb gezien). Ik trek de vergelijking meer op het gebied van zichtbaarheid op hoogfrequente lijnen. In Arriva NL zie je ook geen rijdende conducteurs, evenmin als in Duitstalige Länderbahnen van 1 of 2 bakken. In een intercity verwacht ik vaker personeel te zien dan in een stoptrein die soms even lang rijdt. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ik op drukke trajecten als Amsterdam CS - Nijmegen of Eindhoven - Amsterdam Zuid niemand tegenkom gedurende de hele rit, terwijl ik tijdens verschillende (binnenlandse) trips tussen buitenlandse steden van vergelijkbaar formaat/reisduur iets anders constateer.

want geeft bijv.de gemiddelde Parijse voorstadstrein 's avonds ook een goed gevoel?

Zeker niet. Evenmin sommige S-bahn treinen in Duitsland. Toch heb ik het gevoel dat de sociale controle daar een tikje hoger lijkt te liggen dan vaak in Nederland het geval is. Maar dat is een totaal andere discussie.

 

Wat wel een feit is is dat Nederland ten opzichte van andere landen relatief erg veel geld uitgeeft aan conducteurs/controleurs op de treinen maar dat dat zich niet vertaald in een goede controle.

Interessant om te weten! Ik merk inderdaad zeker het verschil qua V&S teams. In andere landen kwam ik iets vergelijkbaars weinig tegen, terwijl ik ze bij NS van tijd tot tijd zie.

 

TLDR: Ik probeer niet te zeggen dat het in andere landen altijd beter geregeld is qua aanwezig treinpersoneel dan in Nederland. Zo ben ik erg blij met de NS-regel dat er op iedere trein een conducteur aanwezig moet zijn. Het draait er vooral om dat ik graag zou zien dat een Nederlandse HC wat vaker een rondje door de trein loopt, zoals in buitenlandse IC’s gebruikelijker lijkt te zijn. Al is het maar vlugjes van cabine naar cabine.

@MoDe   .

Ui

teraard is het volgende puur een persoonlijke waarneming, maar ik vind het merkwaardig dat ik me de afgelopen maanden in vrijwel alle buitenlandse treinen waarin ik heb gezeten (referentie: Belgie, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Polen & Zwitserland) nooit echt onveilig heb gevoeld ongeacht het tijdstip, terwijl ik mij in het verleden op rustige doordeweekse avonden in NS treinen (uitgezonderd die van NS International) wel meerdere keren oncomfortabel heb gevoeld. 

Dit soort observaties lees je wel vaker. Alleen als je doorvraagt betreft het dan meestal mensen die in het buitenland alleen gebruik hebben gemaakt van internationale treinen of van een een paar hoofdlijnen maar niet van regionale verbindingen of plattelandslijnen. Dat creëert een niet vergelijkbaar beeld want geeft bijv.de gemiddelde Parijse voorstadstrein 's avonds ook een goed gevoel?

Het feit dat je beweert dat je in het buitenland om het halfuur een conducteur zag is een verdacht teken als je bedenkt dat de helft van alle Duitse treinen geen conducteur heeft 

Wat wel een feit is is dat Nederland ten opzichte van andere landen relatief erg veel geld uitgeeft aan conducteurs/controleurs op de treinen maar dat dat zich niet vertaald in een goede controle.

Reputatie 5

@MoDe   Denk je nu echt dat het niet controleren op jouw traject in de trein een bijdrage heeft geleverd aan de verharding van de maatschappij??  Het gros van de Nederlanders reist niet eens met de trein dus dat is wel een hele frappante conclusie.

 

Ik durf zeker te geloven dat het aantal gevonden wapens onder reizigers is toegenomen de afgelopen jaren. Helaas is dat een trend in de maatschappij. Als ik een conducteur zou zijn geweest, zou ik me ook niet comfortabel voelen om s’ avonds alleen door een trein te lopen. Je weet maar nooit wat je aantreft; of een grote mond of in een erger geval geweld. Toch knaagt bij mij het idee dat dit deels het gevolg is van een jarenlange ‘onzichtbaarheid’ van veel HC’s. Je merkt ze in sommige treinen de gehele rit enkel door de omroep. Kwaadaardig volk heeft dit inmiddels ook door en ziet de trein als een vrijplaats voor asociaal gedrag.

 

Uiteraard is het volgende puur een persoonlijke waarneming, maar ik vind het merkwaardig dat ik me de afgelopen maanden in vrijwel alle buitenlandse treinen waarin ik heb gezeten (referentie: Belgie, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Polen & Zwitserland) nooit echt onveilig heb gevoeld ongeacht het tijdstip, terwijl ik mij in het verleden op rustige doordeweekse avonden in NS treinen (uitgezonderd die van NS International) wel meerdere keren oncomfortabel heb gevoeld. Ik ontken niet dat er in andere landen nooit delicten in treinen plaats vinden, die zijn er sowieso. Ook is mijn referentiekader natuurlijk een behoorlijk stuk kleiner dan in Nederland. Maar toch geeft mij het idee om 1x per uur (of soms half uur) een conducteur te zien (wat regelmatig gebeurde in die landen behalve België) een veel geruststellender gevoel dat je niet alleen in de trein zit. Ook al loopt degene maar stug door de coupe.

 

Dat het in Nederland helaas nodig is om op alle ramen een noodnummer geplakt te hebben, draagt ook niet echt bij aan een veiliger gevoel.. Gelukkig moet ik wel zeggen dat de zichtbaarheid van NS HC’s de laatste tijd volgens mij iets beter is geworden. Ik wil ook benadrukken dat natuurlijk lang niet alle conducteurs even ‘afwezig’ zijn in de trein.

Reputatie 2

@MoDe 

Die Jeroen is gek... En mij beschuldigen dat ik niks gedaan heb om die meisjes te helpen... Ik zal het je nog sterker vertellen ik heb die 4 heren aangesproken en ze duidelijk verzocht op te houden. En nee ik ben niet zo'n watje die altijd maar bang is voor het grote gevaar. Dit is precies wat ik eerder beschreef dat die angst cultuur totale onzin is.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe   Denk je nu echt dat het niet controleren op jouw traject in de trein een bijdrage heeft geleverd aan de verharding van de maatschappij??  Het gros van de Nederlanders reist niet eens met de trein dus dat is wel een hele frappante conclusie.

 

Lezen is ook een vak.

@MoDe   Denk je nu echt dat het niet controleren op jouw traject in de trein een bijdrage heeft geleverd aan de verharding van de maatschappij??  Het gros van de Nederlanders reist niet eens met de trein dus dat is wel een hele frappante conclusie.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroenheb je enig idee hoe lang er al op bepaalde trajecten geen controle is? Dat ik al al tussen 5 en 10 jaar geleden meerdere incidenten in de 1e klas op hetzelfde controleloze traject heb meegemaakt en contact met Klantenservice toen hetzelfde antwoord opleverde als nu: zoek maar een conducteur. Het jarenlange gebrek aan controle heeft naast verharding maatschappij bijgedragen aan de huidige onveiligheid in de treinen. Hoe kan het dat ik in treinen van andere vervoerders wel regelmatig controle heb, het daar rustiger reizen is en niet zo’n zooi is als in NS treinen?

@MoDe  heb je enig idee met wat voor wapens reizigers zijn aangetroffen in de trein de laatste jaren? Ik heb voorbeelden genoeg gezien daarvan en zou ook een stuk voorzichtiger zijn. Een vriend van mij die nog steeds Hc is op de trein is zelfs bijna gewurgd, slechts door hulp van een omstander leeft hij nog.

 

@Tamzin  begin je nu weer over productiviteit verhogen, wil je dan dat een Hc op 2 treinen tegelijk aanwezig is en de machinist ook 2 treinen tegelijk bediend?  Want veel rust tijd is er niet tussen de verschillende treinritten waar winst te behalen is.  Maar goed dat heb ik je eerder ook al proberen uit te leggen maar je blijft verschrikkelijk eigenwijs en neemt niets aan van anderen. Ook al heb jezelf een verouderde blik op alles wat er bij de NS gebeurt en geen enkele ervaring hoe een en ander werkt bij de NS.

De NS heeft al zijn best gedaan om het aantal medewerkers flink te verminderen en dat kunnen vele reizigers dagelijks ervaren. Dat is echt een groot succes zou ik zeggen als we zien hoe het OV er aan toe is op dit moment vergeleken met 5 jaar geleden en Tamzin wil nog minder medewerkers.

Straks hebben we ATO en zitten er geen medewerkers meer op de trein, trein valt stil in het weiland en reizigers moeten uren wachten to ze bevrijd zijn uit de trein, dat is Tamzin zijn toekomst voor het OV.

@Tamzin En wat dan eigenlijk nog het meest frappante is aan jouw reacties is dat je dus helemaal geen toezicht in de treinen wenst met alle gevolgen van dien

De loonkosten van het NS personeel zullen uiteindelijk onbetaalbaar worden als de productiviteit van dat personeel zo slecht blijft als nu. De gedachte dat je de salarissen ieder jaar met 5 tot 10 procent kunt verhogen en dat steeds kunt doorberekenen in de tarieven is naïef. Je kunt nu eenmaal geen €80 vragen voor een enkeltje van Amsterdam naar Rotterdam.

Vakbonden en personeel steken hun kop in het zand door iedere verhoging van de arbeidsproductiviteit bij NS systematisch te blokkeren. Er zal creatief nagedacht moeten worden hoe je met minder personeel dezelfde omzet kunt draaien of met evenveel personeel meer omzet kunt draaien. En zo niet dan gaat het bedrijf uiteindelijk vanzelf failliet.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin 

 

@MoDe , het gaat er in mijn reactie om dat er wel verwacht wordt dat een Hc (die niet meer beschermingsmiddelen heeft dan een reiziger) in bepaalde gevallen wel zijn/haar leven in de waagschaal moet stellen maar een reiziger niet.  Beide krijgen niet betaald om gewond te raken in de trein, handelen in situaties is altijd met je eigen veiligheid in het achterhoofd.  Dat geldt overigens ook bij de politie, brandweer e.d.

De afgelopen jaren zijn conducteurs meer onzichtbaar geworden en is het reizen met de trein een stuk onveiliger geworden. Oorzaak en gevolg. Treinpersoneel heeft die onveiligheid zelf in de hand gewerkt en treedt niet meer op omdat het onveilig is….dat is de boel omdraaien.

 

@Tamzin  De treinen van Arirva zijn gemiddeld genomen een stuk korter dan NS treinen, ik heb Arriva nog niet zien rijden met dubbeldeks materieel van 10 bakken lang want dan is er gewoon geen overzicht op camera's. Tevens zijn de stations waar Arriva gemiddeld genomen stopt niet zo druk als de stations waar de NS stopt, kijk simpelweg maar even naar de reizigers aantallen per station.

En wat dan eigenlijk nog het meest frappante is aan jouw reacties is dat je dus helemaal geen toezicht in de treinen wenst met alle gevolgen van dien.

 

@MoDe , het gaat er in mijn reactie om dat er wel verwacht wordt dat een Hc (die niet meer beschermingsmiddelen heeft dan een reiziger) in bepaalde gevallen wel zijn/haar leven in de waagschaal moet stellen maar een reiziger niet.  Beide krijgen niet betaald om gewond te raken in de trein, handelen in situaties is altijd met je eigen veiligheid in het achterhoofd.  Dat geldt overigens ook bij de politie, brandweer e.d.

Reputatie 7
Badge +3

Nou jij hebt makkelijk te praten @Jeroen

Een conducteur heeft altijd nog meer autoriteit dan een medereiziger. Daarbij wordt altijd geroepen op moment dat er gevraagd wordt om meer controle dat een conducteur ook andere taken heeft zoals o.a. veiligheid bewaken. 

Ik heb jaren geleden een soortgelijke situatie meegemaakt toen ik met een groepje tienermeisjes in een coupé tussen dronken mannen terecht kwam. Wij konden geen kant op. Ik kon niets doen, de mannen waren handtastelijk, ik kon ze niet alleen laten, maar ook niet een van de meisjes wegsturen om conducteur te zoeken, omdat we in de laatste coupé zaten en langs die mannen gelopen moest worden. Je kunt in zo'n situatie echt niets!

 

 

En Tamzin, je weet net zo goed als ik dat er geen autonatisch sluitsysteem op de deuren zit bij de NS. Deze is handbediend d.m.v. een sleutel.

Alsof dat niet in te bouwen is. Een goede tip: laat NS eens met Arriva gaan praten hoe je eenmansbediening veilig organiseert. Die blijken het wel te kunnen.

Tja dat is dus ook het argument om niks te doen. Want ja er zou maar iemand zijn die mogelijk iets doet.... Het is precies het gehele probleem. De NS is verantwoordelijk voor de veiligheid en hebben die taak ook in 2000 overgenomen van van spoorwegpolitie maar ze verzaken om geld uit te geven aan extra V&S.... Het is dus een cirkel waar je inzit waarin de reizigers aan het kortste eind trekken en dat zijn wel de braaf betalende reiziger. Mijn bericht legt blood dat het probleem groot is.

Er loopt meer V&S rond dan dat er ooit aan SPOPO heeft rondgelopen, dus ook deze vlieger gaat niet op.  En het dealen is iets heel anders dan reizigers die lastig gevallen worden, daar wordt uiteraard op gehandeld maar ook altijd geprobeerd om escalatie te voorkomen. Een ieder wil veilig thuiskomen, zowel de reiziger als het treinpersoneel.

Een Hc is er voor controle op de trein en toezicht maar hoeft niet zijn eigen leven in de waagschaal te stellen. Voor ernstigere incidenten is er politie of V&S.

En u had zelf ook zo dapper kunnen zijn om in te grijpen, of dorst u dat niet ?

 

En Tamzin, je weet net zo goed als ik dat er geen autonatisch sluitsysteem op de deuren zit bij de NS. Deze is handbediend d.m.v. een sleutel.

Reputatie 2

@Tamzin Het gehele wegkijken en roepen dat het gevaarlijk is is ook wel een beetje een cultuur aan het worden in de samenleving algemeen. De meeste mensen zouden in mijn geval niet die meisjes hebben geholpen en zijn weg gelopen terwijl ze weldegelijk door hebben wat daar gebeurt. Ontwijken is nu eenmaal makkelijker dan de confrontaties aangaan maar het verhaal "straks hebben ze een mes" is daar denk het mooiste voorbeeld van. Het is uiteraard onzin en de kans dat dat gebeurt is veel kleiner dan dat de uitspraak doet geloven.

Wat te zeggen over conducteurs die stoïcijns doorlopen op het moment dat er gedeald wordt in de trein? Te lezen op twitter 9-1-23

Dat is een afwegng van optreden en risico op escalatie Momo, dat zijn zaken voor de politie of V&S niet voor een Hc vanwege het risico op escalatie.

Wat is het nut van conducteurs nog als contact met reizigers te gevaarlijk is? Automatisch deursluiting bestaat al jaren, daar heb je ze ook niet voor nodig. 

Reputatie 7
Badge +3

Dealen is ook wel weer een ander geval. Nee, het mag natuurlijk niet. Maar het is ook weer niet direct onveilig voor anderen.

Reputatie 2

Tja dat is dus ook het argument om niks te doen. Want ja er zou maar iemand zijn die mogelijk iets doet.... Het is precies het gehele probleem. De NS is verantwoordelijk voor de veiligheid en hebben die taak ook in 2000 overgenomen van van spoorwegpolitie maar ze verzaken om geld uit te geven aan extra V&S.... Het is dus een cirkel waar je inzit waarin de reizigers aan het kortste eind trekken en dat zijn wel de braaf betalende reiziger. Mijn bericht legt blood dat het probleem groot is.

Wat te zeggen over conducteurs die stoïcijns doorlopen op het moment dat er gedeald wordt in de trein? Te lezen op twitter 9-1-23

Dat is een afwegng van optreden en risico op escalatie Momo, dat zijn zaken voor de politie of V&S niet voor een Hc vanwege het risico op escalatie.

Reputatie 7
Badge +3

Wat te zeggen over conducteurs die stoïcijns doorlopen op het moment dat er gedeald wordt in de trein? Te lezen op twitter 9-1-23

Reageer