Het gedrag van conducteurs en het handelen bij problemen | Dit kan gewoon niet langer zo!

  • 8 January 2023
  • 37 reacties
  • 1657 Bekeken

Reputatie 2

Ik wil graag even wat kwijt wat veel reizigers inmiddels wel opgemerkt hebben in helaas negatieve manier.

Ik zat vanavond in trein 595 van Rotterdam naar Utrecht en vlak voor Gouda waren er 3 meisjes die echt geïntimideerd werden door veilige anders die het heel grappig vonden in de trein rotzooi te trappen en de meisjes echt een onveilig gevoel gaven en ook deze dames handtastelijk aanraakte en ook tegen mij begonnen toen ik vroeg of alles goed was met woorden als kanker nederlanders. Ik had wel door dat daar dus wel echt stront aan de knikker was en wilde er op Gouda de conducteur bij halen maar zoals gewoonlijk met zijn 2e (6 baks VIRM) lekker in de cabine zaten thee te leuten of wat het ook mag zijn en ik moest echt niet overdrijven echt 6/7 keer schreeuwen kom eens hier en ook zo frustrerend dat ze dus allebei het nodig vonden eerst de machinist te gaan informeren dat er iemand aan het roepen was….

Nu vraag ik mij oprecht af wat nu als daar iemand met een hardstilstand in de trein ligt? Heb het vlak voor oud en nieuw op Den Haag gehad en daar waren de conducteurs er snel bij… Waarom? Nou die zaten dus niet te netxflixen achterin en hadden het besef in het midden te zijn. Je hebt dus puur geluk of je bij een conducteur zit die jou leven wel serieus neemt blijkbaar?!

Kortom ik wordt zo onwijs kwaad van dit geneuzel om achterin te gaan zitten. En dan als klap op de vuurpijl met z'n 2en terwijl er plek zat was. Als een trein afgeladen is dan begrijp ik dat nog ergens. Het is gewoon lachwekkend dat jullie als NS geld uitgeven aan reanimatie cursus voor personeel maar dat personeel zelf is te lui daar gebruik van te maken van die kennis en serieus ik heb ze tussen rotterdam en gouda niet gezien. Loop op zijn minst een service ronde zeker op een bijna nachttrein want daar mag je wel over spreken met een vertrek van 1:05 uit Rtd zo kun je die meisjes dus ook helpen en de situatie veel beter inschatten.

Triest en hoop dat je dus zelf als reiziger geen hardstilstand krijgt want bij NS ben je dus dood! Als je een hartpatiënt bent zou ik de trein niet gebruiken onder geen beding want hulp is dus niet!


37 reacties

Bewust reageer ik niet op bepaalde posts, want ook ik heb een bepaalde mening over de gang van zaken.

De beschreven situatie is verre van fijn, een onveilige situatie, maar wat is nu vaak het geval, een HC komt erbij en ineens is alles rustig en heeft de ander het gedaan. Probleem voor mij is, dat ik geen rechter kan spelen en bepaalde groepen, tja, wat moet ik daar nog over zeggen zonder uitgemaakt te worden voor racist, hoer etc. 

Een HC zal een situatie altijd moeten inschatten en er kan meer op de trein aan de hand zijn, maar ik kan alleen voor mezelf praten en als onze meldkamer traag reageert, heb je idd ook nog 0900-8844 voor de politie of 112. 

Laatst ook bij een situatie gehaald en das soms best lastig inschatten.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin 

 

@MoDe , het gaat er in mijn reactie om dat er wel verwacht wordt dat een Hc (die niet meer beschermingsmiddelen heeft dan een reiziger) in bepaalde gevallen wel zijn/haar leven in de waagschaal moet stellen maar een reiziger niet.  Beide krijgen niet betaald om gewond te raken in de trein, handelen in situaties is altijd met je eigen veiligheid in het achterhoofd.  Dat geldt overigens ook bij de politie, brandweer e.d.

De afgelopen jaren zijn conducteurs meer onzichtbaar geworden en is het reizen met de trein een stuk onveiliger geworden. Oorzaak en gevolg. Treinpersoneel heeft die onveiligheid zelf in de hand gewerkt en treedt niet meer op omdat het onveilig is….dat is de boel omdraaien.

 

Reputatie 7
Badge +3

Nou jij hebt makkelijk te praten @Jeroen

Een conducteur heeft altijd nog meer autoriteit dan een medereiziger. Daarbij wordt altijd geroepen op moment dat er gevraagd wordt om meer controle dat een conducteur ook andere taken heeft zoals o.a. veiligheid bewaken. 

Ik heb jaren geleden een soortgelijke situatie meegemaakt toen ik met een groepje tienermeisjes in een coupé tussen dronken mannen terecht kwam. Wij konden geen kant op. Ik kon niets doen, de mannen waren handtastelijk, ik kon ze niet alleen laten, maar ook niet een van de meisjes wegsturen om conducteur te zoeken, omdat we in de laatste coupé zaten en langs die mannen gelopen moest worden. Je kunt in zo'n situatie echt niets!

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe   Denk je nu echt dat het niet controleren op jouw traject in de trein een bijdrage heeft geleverd aan de verharding van de maatschappij??  Het gros van de Nederlanders reist niet eens met de trein dus dat is wel een hele frappante conclusie.

 

Lezen is ook een vak.

@MoDe   .

Ui

teraard is het volgende puur een persoonlijke waarneming, maar ik vind het merkwaardig dat ik me de afgelopen maanden in vrijwel alle buitenlandse treinen waarin ik heb gezeten (referentie: Belgie, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Polen & Zwitserland) nooit echt onveilig heb gevoeld ongeacht het tijdstip, terwijl ik mij in het verleden op rustige doordeweekse avonden in NS treinen (uitgezonderd die van NS International) wel meerdere keren oncomfortabel heb gevoeld. 

Dit soort observaties lees je wel vaker. Alleen als je doorvraagt betreft het dan meestal mensen die in het buitenland alleen gebruik hebben gemaakt van internationale treinen of van een een paar hoofdlijnen maar niet van regionale verbindingen of plattelandslijnen. Dat creëert een niet vergelijkbaar beeld want geeft bijv.de gemiddelde Parijse voorstadstrein 's avonds ook een goed gevoel?

Het feit dat je beweert dat je in het buitenland om het halfuur een conducteur zag is een verdacht teken als je bedenkt dat de helft van alle Duitse treinen geen conducteur heeft 

Wat wel een feit is is dat Nederland ten opzichte van andere landen relatief erg veel geld uitgeeft aan conducteurs/controleurs op de treinen maar dat dat zich niet vertaald in een goede controle.

Reputatie 7

Ik refereer altijd aan mijn relatief frequent bezochte Zwitserland. Nooit heb ik me onveilig gevoeld, ook niet in de regionale treinen rondom Zürich. Er gaat per hoofd van de bevolking vele malen meer geld naar het spoor dan hier (of Duitsland) en dat vertaalt zich denk ik ook in goede kwaliteit. Ik vind dat medewerkers daar in het algemeen ook trots uitstralen, trots zijn op het bedrijf en ingerichte spoorsysteem, graag willen werken. Belangrijk lijkt me. Vroeger had je dat ook bij ons volgens mij.

Ik snap wel dat een conducteur heelhuids thuis wil komen want om het minste of geringste is er agressie. Mede veroorzaakt door alcohol en allerlei drugsgebruik. 

Maar wie moet dan in de trein voor veiligheid zorgen en stevig optreden? De conducteur niet dus, en de reiziger zelf zeker niet.

Ik vind het persoonlijk triest dat er gewerkt moet worden met een Whatsappnummer voor hulp. Dat dit de maatschappij is in Nederland in het ov. Er moet gewoon toezicht en handhaving op de trein zijn, wie het dan ook uitvoert. De goedwillende reiziger wil ervaren dat er toezicht is. Stevig optreden en je niet in de luren laten leggen of wegkijken. Niet zo met de fluwelen handschoenen van tegenwoordig, of de boel gewoon negeren en laten gaan.

@nathan8010 

Het is leuk dat er bij NS op iedere treinen minimaal twee man moet zitten maar dat wordt onbetaalbaar. De personeelskosten bij NS rijzen zo de pan uit dat dit jaar voor het eerst meer dan 50% van alle inkomsten op gaat aan personeel. Zo'n percentage is op termijn niet meer vol te houden. Er moet immers ook nog materieel, infraheffing, BTW, etc. worden betaald.

Reputatie 2

Tja dat is dus ook het argument om niks te doen. Want ja er zou maar iemand zijn die mogelijk iets doet.... Het is precies het gehele probleem. De NS is verantwoordelijk voor de veiligheid en hebben die taak ook in 2000 overgenomen van van spoorwegpolitie maar ze verzaken om geld uit te geven aan extra V&S.... Het is dus een cirkel waar je inzit waarin de reizigers aan het kortste eind trekken en dat zijn wel de braaf betalende reiziger. Mijn bericht legt blood dat het probleem groot is.

Reputatie 7
Badge +3

Dealen is ook wel weer een ander geval. Nee, het mag natuurlijk niet. Maar het is ook weer niet direct onveilig voor anderen.

Wat te zeggen over conducteurs die stoïcijns doorlopen op het moment dat er gedeald wordt in de trein? Te lezen op twitter 9-1-23

Dat is een afwegng van optreden en risico op escalatie Momo, dat zijn zaken voor de politie of V&S niet voor een Hc vanwege het risico op escalatie.

Wat is het nut van conducteurs nog als contact met reizigers te gevaarlijk is? Automatisch deursluiting bestaat al jaren, daar heb je ze ook niet voor nodig. 

 

 

En Tamzin, je weet net zo goed als ik dat er geen autonatisch sluitsysteem op de deuren zit bij de NS. Deze is handbediend d.m.v. een sleutel.

Alsof dat niet in te bouwen is. Een goede tip: laat NS eens met Arriva gaan praten hoe je eenmansbediening veilig organiseert. Die blijken het wel te kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroenheb je enig idee hoe lang er al op bepaalde trajecten geen controle is? Dat ik al al tussen 5 en 10 jaar geleden meerdere incidenten in de 1e klas op hetzelfde controleloze traject heb meegemaakt en contact met Klantenservice toen hetzelfde antwoord opleverde als nu: zoek maar een conducteur. Het jarenlange gebrek aan controle heeft naast verharding maatschappij bijgedragen aan de huidige onveiligheid in de treinen. Hoe kan het dat ik in treinen van andere vervoerders wel regelmatig controle heb, het daar rustiger reizen is en niet zo’n zooi is als in NS treinen?

Reputatie 2

@MoDe 

Die Jeroen is gek... En mij beschuldigen dat ik niks gedaan heb om die meisjes te helpen... Ik zal het je nog sterker vertellen ik heb die 4 heren aangesproken en ze duidelijk verzocht op te houden. En nee ik ben niet zo'n watje die altijd maar bang is voor het grote gevaar. Dit is precies wat ik eerder beschreef dat die angst cultuur totale onzin is.

Reputatie 5

@MoDe   .

Uiteraard is het volgende puur een persoonlijke waarneming, maar ik vind het merkwaardig dat ik me de afgelopen maanden in vrijwel alle buitenlandse treinen waarin ik heb gezeten (referentie: Belgie, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Polen & Zwitserland) nooit echt onveilig heb gevoeld ongeacht het tijdstip, terwijl ik mij in het verleden op rustige doordeweekse avonden in NS treinen (uitgezonderd die van NS International) wel meerdere keren oncomfortabel heb gevoeld. 

Dit soort observaties lees je wel vaker. Alleen als je doorvraagt betreft het dan meestal mensen die in het buitenland alleen gebruik hebben gemaakt van internationale treinen of van een een paar hoofdlijnen maar niet van regionale verbindingen of plattelandslijnen.

 

Goede kritische punten! Uiteraard is het heel makkelijk om te denken dat het gras aan de overkant groener is. Heb daarom ook vermeld dat mijn referentiekader een behoorlijk stuk kleiner is. Voor mij persoonlijk was de verhouding langeafstands- / regionale treinen zo’n 70/30. Dit maakt mij natuurlijk zeker niet een ervaringsdeskundige, maar ik zorgde er genoeg voor om genoeg regionale stoptreinen en vervoerders te nemen, omdat een HSL (vaak met minder uitzicht en alsmaar dezelfde type treinen en reizigers) op den duur saai wordt.

 

Het feit dat je beweert dat je in het buitenland om het halfuur een conducteur zag is een verdacht teken als je bedenkt dat de helft van alle Duitse treinen geen conducteur heeft 

Natuurlijk heeft ook lang niet iedere regionale trein een conducteur en had niet ieder land dezelfde frequentie van controle. (Polen was bijv. eens per 2 uur op PKP intercity ritten van elk 6+ uur, tegenover een land als Zwitserland waar ik bij een regionale vervoerder als BLS bijv. 4x in een rit van 1.5 uur personeel heb gezien). Ik trek de vergelijking meer op het gebied van zichtbaarheid op hoogfrequente lijnen. In Arriva NL zie je ook geen rijdende conducteurs, evenmin als in Duitstalige Länderbahnen van 1 of 2 bakken. In een intercity verwacht ik vaker personeel te zien dan in een stoptrein die soms even lang rijdt. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ik op drukke trajecten als Amsterdam CS - Nijmegen of Eindhoven - Amsterdam Zuid niemand tegenkom gedurende de hele rit, terwijl ik tijdens verschillende (binnenlandse) trips tussen buitenlandse steden van vergelijkbaar formaat/reisduur iets anders constateer.

want geeft bijv.de gemiddelde Parijse voorstadstrein 's avonds ook een goed gevoel?

Zeker niet. Evenmin sommige S-bahn treinen in Duitsland. Toch heb ik het gevoel dat de sociale controle daar een tikje hoger lijkt te liggen dan vaak in Nederland het geval is. Maar dat is een totaal andere discussie.

 

Wat wel een feit is is dat Nederland ten opzichte van andere landen relatief erg veel geld uitgeeft aan conducteurs/controleurs op de treinen maar dat dat zich niet vertaald in een goede controle.

Interessant om te weten! Ik merk inderdaad zeker het verschil qua V&S teams. In andere landen kwam ik iets vergelijkbaars weinig tegen, terwijl ik ze bij NS van tijd tot tijd zie.

 

TLDR: Ik probeer niet te zeggen dat het in andere landen altijd beter geregeld is qua aanwezig treinpersoneel dan in Nederland. Zo ben ik erg blij met de NS-regel dat er op iedere trein een conducteur aanwezig moet zijn. Het draait er vooral om dat ik graag zou zien dat een Nederlandse HC wat vaker een rondje door de trein loopt, zoals in buitenlandse IC’s gebruikelijker lijkt te zijn. Al is het maar vlugjes van cabine naar cabine.

Reputatie 2

Leg mij uit hoe DB Fernverkehr de mogelijkheid heeft inclusief restaurant zo'n 5 man aan boord te hebben? En daarnaast de tickets zijn de tickets naar ratio niet heel veel goedkoper dan andere landen en ik kan wel bevestigen dat de buitenlandse treinen het weldegelijk beter doen in de zichtbaarheid van een conducteur en hoe kan het dat de private vervoerders het in Nederland ook beter doen in toezicht? Ik moet eerlijk zeggen dat de veiligheid daar echt beter op orde is. Daarnaast wat is je taak als HC om de veiligheid te vergroten... Vaak is het idee ticket controle maar dat is uiteraard niet zo het gaat dus om je zichtbaar te laten zien.

Reputatie 7
Badge +1

ik kan wel bevestigen dat de buitenlandse treinen het weldegelijk beter doen in de zichtbaarheid van een conducteur

Er zijn vervoerders waar de conducteur inderdaad veel vaker te zien is dan bij NS maar dat kun je niet in zijn algemeenheid stellen. Bij de SNCF is het immers niet bepaald beter dan bij NS.

Leg mij uit hoe DB Fernverkehr de mogelijkheid heeft inclusief restaurant zo'n 5 man aan boord te hebben? En daarnaast de tickets zijn de tickets naar ratio niet heel veel goedkoper dan andere landen en ik kan wel bevestigen dat de buitenlandse treinen het weldegelijk beter doen in de zichtbaarheid van een conducteur en hoe kan het dat de private vervoerders het in Nederland ook beter doen in toezicht? 

Gemiddeld is de kilometerprijs die DB Fernverkehr vangt een stuk hoger dan bij NS. In Nederland is 35-40% van de gereisde kilometers momenteel met een OV-Studentenkaart die schrikbarend weinig oplevert.

Verder zijn de treinen bij DB Fernverkehr gemiddeld wat langer. En door het systeem van variabele tarieven, reserveringen en Zugbindung is ook de gemiddelde bezettingsgraad hoger 

Desondanks zijn er relatief inderdaad wat meer conducteurs maar de loonkosten zijn Duitsland ook significant lager dan hier wat dat weer compenseert. De BordBistro moet overigens zichzelf bedruipen uit de verkoop.

Daarnaast legt een IC/ICE per uur meer kilometers af dan een trein in Nederland. Dat is van belang omdat de inkomsten per kilometer gaan en de personeelskosten per uur.

En dan speelt natuurlijk mee dat Duitse conducteurs controleren en veel Nederlandse conducteurs dat weigeren.

Kortom er zijn nogal wat verschillen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Er is een WhatsApp veiligheidsnummer. Deze staat op de ramen van de meeste treinen aangegeven. Je kunt overlast en onveilige situaties via dat nummer melden. Bij hartstilstand of andere ernstige medische problemen bel je 112.

Reputatie 6

MoDe geeft hier goed advies voor de situatie, maar alsnog is dit een extreem nare gebeurtenis geweest als ik dit zo lees. Ik snap je frustratie dan ook zeer zeker als hier niet goed gehandeld is. Neem altijd contact op met Meldkamer NS (Stuur een WhatsApp of sms-bericht naar nummer 06 13 18 13 18) in het geval van onrust of nare situaties, maar als het echt uit de hand loopt en er directe aandacht nodig is, medisch of anders, bel alsnog 112.

Ik wil je aanraden om hier ook een klacht van de maken in dit geval Xander2111986. Je kunt een klacht bij ons indienen via de klantenservice. Geef dan zo veel mogelijk details door zodat de interne afdeling dit zo goed mogelijk kan oppakken. Ik ga er met een goed hart er altijd van uit dat mijn collega's altijd het beste beentje voor hebben, maar het kan zijn dat er verbeterpunten zijn. Dan zijn we alleen maar blij dat je dit ook aan ons doorgeeft zodat we ons verder kunnen beteren. 

Reputatie 2

Goedemiddag,

Leuk zo'n whatsapp nummer wat dus nou juist in een situatie zoals ik beschreef als voorbeeld bij een reanimatie totaal nutteloos is. Dit whatsapp nummer is traag en duurt lang voor je een antwoord krijgt en daarnaast het eerste wat ze terug sturen is er een conducteur aanwezig. Dat is dus gewoon geen oplossing. Het gaat mij in mijn verhaal om de procedure en het feit dat een conducteur onvindbaar is. Het zichtbaar zijn en aanwezigheid tonen. Ik weet niet wat dat met een whatsapp nummer te maken heeft en daarnaast als je bijna in elkaar gemept wordt ga je niet even op je dooie gemak even appen....

Reputatie 7
Badge +3

Goedemiddag,

Leuk zo'n whatsapp nummer wat dus nou juist in een situatie zoals ik beschreef als voorbeeld bij een reanimatie totaal nutteloos is. Dit whatsapp nummer is traag en duurt lang voor je een antwoord krijgt en daarnaast het eerste wat ze terug sturen is er een conducteur aanwezig. Dat is dus gewoon geen oplossing. Het gaat mij in mijn verhaal om de procedure en het feit dat een conducteur onvindbaar is. Het zichtbaar zijn en aanwezigheid tonen. Ik weet niet wat dat met een whatsapp nummer te maken heeft en daarnaast als je bijna in elkaar gemept wordt ga je niet even op je dooie gemak even appen....

Voor reanimatie is 112. En vragen in de trein of iemand het kan/bevoegd is, kan soms sneller hulp bieden dan zoeken naar conducteur.

Reputatie 2

Ja 112 bellen duurt een beetje te lang want in zulke situaties is elke min er een te veel. Maar goed dat is niet het punt van me verhaal..... Feit blijft dat de HC op de trein er is om zijn aanwezigheid te tonen en er te zijn voor hulp. En dat geldt bij alle soorten van hulp. Het punt dat ze ook niet overal het zelfde achterin gaan zitten maar ook wel in het HC hok of zelfs bij de machinist dus met 6 bakken is dat een ramp.

Hoe is dit voorval uiteindelijk opgelost?

Vorig jaar was er een hele reeks incidenten met dames die in de trein werden aangerand. Ik mag toch hopen dat het besef bij NS is ingedaald dat de conducteurs over het algemeen wat meer zichtbaar moeten zijn? En nee, ik wil daarmee niet generaliseren, want er zijn ook conducteurs die dat wel gewoon zijn.

Ik mag toch hopen dat het besef bij NS is ingedaald dat de conducteurs over het algemeen wat meer zichtbaar moeten zijn? .

Ik denk dat het bij NS wel is ingedaald maar de realiteit is dat NS weinig te zeggen heeft over wat conducteurs doen. Conducteurs die de kantjes er van af lopen kunnen rekenen op dekking van FNV en VVMC.

Even een reactie als oud machinist op deze startpost, je doet allerlei suggesties omtrent wat de conducteurs aan het doen waren maar je stond er blijkbaar flink wat deuren vandaan dat je moest schreeuwen.  Je hebt dus niet kunnen constateren dat ze in de cabine zaten alleen kunnen constateren dat ze bij de laatste deur stonden op het perron.

Dat de Hc's de machinist informeren dat er wat aan de hand is is geheel correct, die moet immers contact opnemen met de treindienstleider als er een te grote vertraging dreigt te ontstaan en is eventueel ook de schakel naar de alarmcentrale als er gehandeld moet worden door de Hc's. 

En voor jou info, het komt geregeld voor da NS personeel met positief resultaat iemand reanimeert, helaas niet altijd maar dat is nergens zo.  Het is ook niet zo dat NS personeel een wandelvierdaagse moet houden in de trein en zelfs in het geval dat ze continu zouden rondlopen is er nog steeds kans dat een reanimatie poging niet slaagt op het moment dat ze bij iemand zijn die een hartstilstand heeft.

Wat betreft de 2 personen bij elkaar, heb je er ook bij stilgestaan dat het een mentor en een leerling zouden kunnen zijn?  Een Virm 6 heeft nml. geen 2 Hc's nodig om te mogen rijden, een mentor gebruikt ook de nodige tijd om een leerling dingen te vertellen uit ervaring maar ook om procedures uit te leggen of vragen van de leerling te beantwoorden.

Het is in een trein niet overzichtelijk, zeker in een VIRM niet, het Whatsapp nummer is speciaal in het leven geroepen om onveilige situaties door te geven en daar is een flinke campagne omheen geweest in o.a. de trein zelf. Het is voor een ieder die met de trein reist verstandig dat nummer in de telefoon op te slaan want je weet nooit of en wanneer je het nodig hebt.

Wat ik vervolgens mis in je verhaal is hoe de afhandeling is gegaan, want de Hc's zijn naar je toe gelopen omdat je hun aandacht trok en toen ……… 

Als je jezelf nu echt zo goed voelt dan had je ook de rest even vermeld en niet alleen een negatoef verhaal opgehangen zonder het einde erbij te vertellen.

 

En Tamzin, wat jammer weer dat je weer een leugen plaatst hier, de tijd dat de bonden heersten en bepaalden is al vele jaren voorbij bij de NS. Helaas blijf je nog steeds in het verleden leven terwijl dit je al meermalen is aangegeven hier op de community.

Reageer