Het gedrag van conducteurs en het handelen bij problemen | Dit kan gewoon niet langer zo!

  • 8 January 2023
  • 37 reacties
  • 1663 Bekeken


Toon eerste bericht

37 reacties

En Tamzin, wat jammer weer dat je weer een leugen plaatst hier, de tijd dat de bonden heersten en bepaalden is al vele jaren voorbij bij de NS.

Helaas is het afgelopen jaar weer het tegendeel gebleken.

En Tamzin, wat jammer weer dat je weer een leugen plaatst hier, de tijd dat de bonden heersten en bepaalden is al vele jaren voorbij bij de NS.

Helaas is het afgelopen jaar weer het tegendeel gebleken.

Je gaat toch niet wijzen naar een staking om beter loon en omstandigheden als voorbeeld dat de bonden alles voor het zeggen hebben bij de NS ??

 

In werkelijkheid hebben de bonden nog maar een hele kleine vinger in de pap en dat is afgelopen maanden dacht ik flink zichtbaar geweest op het spoor. Allemaal gevolgen van verschillende ingrepen van het management waar de bonden tegen waren vanwege de afbraak van de NS waar het management mee bezig was/is.

Reputatie 2

@Jeroen

Laat ik een aantal zaken even er uit pikken die jij naar voren brengt maar dus eigenlijk complete onzin zijn…

 

Je haalt aan dat ik niet kon zien waar ze vandaan kwamen..  Dat kon ik dus wel want ze kwamen uit de cabine deur op het moment dat ik uitstapte... Ik heb gelukkig goede ogen en het was zoals ik beschreef rustig.

 

Verder het feit dat ze met zijn 2en zijn dat had niks met opleiding van doen dat is nu eenmaal de 22u regel in het weekend.

 

Het feit dat de trein niet overzichtelijk is zoals jij beschrijft is toch des te meer reden je laten zien?! En ja dat heen en weer lopen is dus een deel waar je voor wordt betaald toch? Als ik stratenmaker wordt kan ik er ook vergif op innemen dat stenen gaan zien of niet dan?

 

Verder vind jouw reactie nu ook niet bepaald een feestje... Maar goed wil me verhaal best even verder motiveren…

Ze zijn uiteindelijk wel gekomen en de heren vluchte naar de voorste bakken en de meisjes kwamen er ook bij en ook zij gaven aan dus wat ik als schreef dat het niet aangenaam was. De HC's zouden in Utrecht V&S inschakelen omdat op mijn aanraden dat niet kon in Gouda. Ze hebben in Gd na 01:00 geen V&S meer.

Het einde was dus best spannend.. not... Dus dat heeft vast een stuk spannender gemaakt?!

Reputatie 7
Badge +3

Wat te zeggen over conducteurs die stoïcijns doorlopen op het moment dat er gedeald wordt in de trein? Te lezen op twitter 9-1-23

Wat te zeggen over conducteurs die stoïcijns doorlopen op het moment dat er gedeald wordt in de trein? Te lezen op twitter 9-1-23

Dat is een afwegng van optreden en risico op escalatie Momo, dat zijn zaken voor de politie of V&S niet voor een Hc vanwege het risico op escalatie.

Reputatie 2

@Tamzin Het gehele wegkijken en roepen dat het gevaarlijk is is ook wel een beetje een cultuur aan het worden in de samenleving algemeen. De meeste mensen zouden in mijn geval niet die meisjes hebben geholpen en zijn weg gelopen terwijl ze weldegelijk door hebben wat daar gebeurt. Ontwijken is nu eenmaal makkelijker dan de confrontaties aangaan maar het verhaal "straks hebben ze een mes" is daar denk het mooiste voorbeeld van. Het is uiteraard onzin en de kans dat dat gebeurt is veel kleiner dan dat de uitspraak doet geloven.

Tja dat is dus ook het argument om niks te doen. Want ja er zou maar iemand zijn die mogelijk iets doet.... Het is precies het gehele probleem. De NS is verantwoordelijk voor de veiligheid en hebben die taak ook in 2000 overgenomen van van spoorwegpolitie maar ze verzaken om geld uit te geven aan extra V&S.... Het is dus een cirkel waar je inzit waarin de reizigers aan het kortste eind trekken en dat zijn wel de braaf betalende reiziger. Mijn bericht legt blood dat het probleem groot is.

Er loopt meer V&S rond dan dat er ooit aan SPOPO heeft rondgelopen, dus ook deze vlieger gaat niet op.  En het dealen is iets heel anders dan reizigers die lastig gevallen worden, daar wordt uiteraard op gehandeld maar ook altijd geprobeerd om escalatie te voorkomen. Een ieder wil veilig thuiskomen, zowel de reiziger als het treinpersoneel.

Een Hc is er voor controle op de trein en toezicht maar hoeft niet zijn eigen leven in de waagschaal te stellen. Voor ernstigere incidenten is er politie of V&S.

En u had zelf ook zo dapper kunnen zijn om in te grijpen, of dorst u dat niet ?

 

En Tamzin, je weet net zo goed als ik dat er geen autonatisch sluitsysteem op de deuren zit bij de NS. Deze is handbediend d.m.v. een sleutel.

@Tamzin  De treinen van Arirva zijn gemiddeld genomen een stuk korter dan NS treinen, ik heb Arriva nog niet zien rijden met dubbeldeks materieel van 10 bakken lang want dan is er gewoon geen overzicht op camera's. Tevens zijn de stations waar Arriva gemiddeld genomen stopt niet zo druk als de stations waar de NS stopt, kijk simpelweg maar even naar de reizigers aantallen per station.

En wat dan eigenlijk nog het meest frappante is aan jouw reacties is dat je dus helemaal geen toezicht in de treinen wenst met alle gevolgen van dien.

 

@MoDe , het gaat er in mijn reactie om dat er wel verwacht wordt dat een Hc (die niet meer beschermingsmiddelen heeft dan een reiziger) in bepaalde gevallen wel zijn/haar leven in de waagschaal moet stellen maar een reiziger niet.  Beide krijgen niet betaald om gewond te raken in de trein, handelen in situaties is altijd met je eigen veiligheid in het achterhoofd.  Dat geldt overigens ook bij de politie, brandweer e.d.

@Tamzin En wat dan eigenlijk nog het meest frappante is aan jouw reacties is dat je dus helemaal geen toezicht in de treinen wenst met alle gevolgen van dien

De loonkosten van het NS personeel zullen uiteindelijk onbetaalbaar worden als de productiviteit van dat personeel zo slecht blijft als nu. De gedachte dat je de salarissen ieder jaar met 5 tot 10 procent kunt verhogen en dat steeds kunt doorberekenen in de tarieven is naïef. Je kunt nu eenmaal geen €80 vragen voor een enkeltje van Amsterdam naar Rotterdam.

Vakbonden en personeel steken hun kop in het zand door iedere verhoging van de arbeidsproductiviteit bij NS systematisch te blokkeren. Er zal creatief nagedacht moeten worden hoe je met minder personeel dezelfde omzet kunt draaien of met evenveel personeel meer omzet kunt draaien. En zo niet dan gaat het bedrijf uiteindelijk vanzelf failliet.

@MoDe  heb je enig idee met wat voor wapens reizigers zijn aangetroffen in de trein de laatste jaren? Ik heb voorbeelden genoeg gezien daarvan en zou ook een stuk voorzichtiger zijn. Een vriend van mij die nog steeds Hc is op de trein is zelfs bijna gewurgd, slechts door hulp van een omstander leeft hij nog.

 

@Tamzin  begin je nu weer over productiviteit verhogen, wil je dan dat een Hc op 2 treinen tegelijk aanwezig is en de machinist ook 2 treinen tegelijk bediend?  Want veel rust tijd is er niet tussen de verschillende treinritten waar winst te behalen is.  Maar goed dat heb ik je eerder ook al proberen uit te leggen maar je blijft verschrikkelijk eigenwijs en neemt niets aan van anderen. Ook al heb jezelf een verouderde blik op alles wat er bij de NS gebeurt en geen enkele ervaring hoe een en ander werkt bij de NS.

De NS heeft al zijn best gedaan om het aantal medewerkers flink te verminderen en dat kunnen vele reizigers dagelijks ervaren. Dat is echt een groot succes zou ik zeggen als we zien hoe het OV er aan toe is op dit moment vergeleken met 5 jaar geleden en Tamzin wil nog minder medewerkers.

Straks hebben we ATO en zitten er geen medewerkers meer op de trein, trein valt stil in het weiland en reizigers moeten uren wachten to ze bevrijd zijn uit de trein, dat is Tamzin zijn toekomst voor het OV.

@MoDe   Denk je nu echt dat het niet controleren op jouw traject in de trein een bijdrage heeft geleverd aan de verharding van de maatschappij??  Het gros van de Nederlanders reist niet eens met de trein dus dat is wel een hele frappante conclusie.

 

Reputatie 5

@MoDe   Denk je nu echt dat het niet controleren op jouw traject in de trein een bijdrage heeft geleverd aan de verharding van de maatschappij??  Het gros van de Nederlanders reist niet eens met de trein dus dat is wel een hele frappante conclusie.

 

Ik durf zeker te geloven dat het aantal gevonden wapens onder reizigers is toegenomen de afgelopen jaren. Helaas is dat een trend in de maatschappij. Als ik een conducteur zou zijn geweest, zou ik me ook niet comfortabel voelen om s’ avonds alleen door een trein te lopen. Je weet maar nooit wat je aantreft; of een grote mond of in een erger geval geweld. Toch knaagt bij mij het idee dat dit deels het gevolg is van een jarenlange ‘onzichtbaarheid’ van veel HC’s. Je merkt ze in sommige treinen de gehele rit enkel door de omroep. Kwaadaardig volk heeft dit inmiddels ook door en ziet de trein als een vrijplaats voor asociaal gedrag.

 

Uiteraard is het volgende puur een persoonlijke waarneming, maar ik vind het merkwaardig dat ik me de afgelopen maanden in vrijwel alle buitenlandse treinen waarin ik heb gezeten (referentie: Belgie, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Polen & Zwitserland) nooit echt onveilig heb gevoeld ongeacht het tijdstip, terwijl ik mij in het verleden op rustige doordeweekse avonden in NS treinen (uitgezonderd die van NS International) wel meerdere keren oncomfortabel heb gevoeld. Ik ontken niet dat er in andere landen nooit delicten in treinen plaats vinden, die zijn er sowieso. Ook is mijn referentiekader natuurlijk een behoorlijk stuk kleiner dan in Nederland. Maar toch geeft mij het idee om 1x per uur (of soms half uur) een conducteur te zien (wat regelmatig gebeurde in die landen behalve België) een veel geruststellender gevoel dat je niet alleen in de trein zit. Ook al loopt degene maar stug door de coupe.

 

Dat het in Nederland helaas nodig is om op alle ramen een noodnummer geplakt te hebben, draagt ook niet echt bij aan een veiliger gevoel.. Gelukkig moet ik wel zeggen dat de zichtbaarheid van NS HC’s de laatste tijd volgens mij iets beter is geworden. Ik wil ook benadrukken dat natuurlijk lang niet alle conducteurs even ‘afwezig’ zijn in de trein.

Reageer