beantwoord

"Logo-sticker" voor e-bike wegens beperking, waar?



Toon eerste bericht

56 reacties

Reputatie 2
Vanuit mijn posite als conducteur, ik lees nu dit topic en weet wat er speelt en wat er verwacht wordt, maar anders zou het ook maar 'vaag' zijn.

Mijn vraag aan u is, u krijgt assistentie, betekend dat u uw reis aanmeld en iemand met een brug klaar staat om te hepen, of door iemand van NS met een geel/groen vest geholpen wordt? In dit geval krijgt de conducteur namelijk altijd bericht op de railpocket dat u meegaat en van waar naar waar. Daar staat ook het vervoermiddel bij op dat moment.

Is dit niet het geval, dan snap ik de verwarring van conducteur, dit is zkeer een aandachtspunt voor de rest van de conducteurs!


Ik maak gebruik van assistentie en die staan dan klaar met een brug, hier krijg ik ook emailbevestiging van. Ik moet dit minstens een uur van tevoren aanvragen per telefoon of internet. In het begin ben ik daar ook ingeschreven, dit is telefonisch gegaan.

Ook van deze reis is een emailbevestiging ontvangen.

Ik wil de conducteur niet aanvallen, hij bleef vriendelijk, heeft ook gebeld voor meer informatie en heeft me voor deze keer geen boete gegeven. Maar de informatie die hij kreeg klopt ook niet, als er blijkbaar geen NS-gehandicaptenkaart bestaat.

Punt is, dat dit mij erg veel stress bezorgt, waardoor ik erg tegen de volgende reis op zie. En ik vraag me af wat ik nog meer kan doen om dit te voorkomen. Ik begrijp dat ik tamelijk uniek ben door een ebike mee te nemen om mij te helpen met mijn beperking, en ik begrijp dat de conducteurs hier vraagtekens bij hebben, maar tot nu toe ging het probleemloos en waren logo en eventueel de papieren die ik mee heb voldoende. Nu me opeens een boete boven het hoofd hangt, wordt het een stuk minder ontspannen.
Vanuit mijn posite als conducteur, ik lees nu dit topic en weet wat er speelt en wat er verwacht wordt, maar anders zou het ook maar 'vaag' zijn.

Mijn vraag aan u is, u krijgt assistentie, betekend dat u uw reis aanmeld en iemand met een brug klaar staat om te hepen, of door iemand van NS met een geel/groen vest geholpen wordt? In dit geval krijgt de conducteur namelijk altijd bericht op de railpocket dat u meegaat en van waar naar waar. Daar staat ook het vervoermiddel bij op dat moment.

Is dit niet het geval, dan snap ik de verwarring van conducteur, dit is zkeer een aandachtspunt voor de rest van de conducteurs!
Reputatie 2
Tot gisteren ging het goed. Ik maak inmiddels ook gebruik van assistentie, heel vriendelijke mensen, en het scheelt mij zoveel kostbare energie!

Maar gisteren ging het niet goed. Een conducteur wilde niet geloven dat deze regeling er is. Ik gaf hem een kopie van de NS-regels zoals ik hierboven al heb aangegeven. Hij bleef echter volhouden dat ik een Gehandicaptenparkeerkaart, WMO vervoerspas, Valyspas of begeleiderskaart moest hebben. Dat er in de bepalingen staat : officiële logo-sticker OF (de hierboven genoemde passen en kaarten) wilde hij niet accepteren. "Iedereen kan wel zo'n sticker kopen."
"Ja," antwoordde ik. "Maar niet iedereen kan een doktersverklaring laten zien."
De doktersverklaring wilde hij echter niet bekijken.

Hij belde een telefoonnummer en daarna zei hij:
1) ik kon alleen de fiets gratis meenemen als hij door de WMO is verstrekt.
2) ik moest toch de hierboven getoonde passen laten zien.
3) Ik moest een NS-gehandicaptenkaart regelen bij de assistentieverlening of NS. Omdat ik op weg was naar Arnhem, moest ik daar maar naar vragen bij het loket.

Mijn antwoorden:
1) er zijn maar weinig gemeenten die vanuit de WMO een fiets vergoeden.
2) een invalidenparkeerkaart heb ik niet nodig, want ik heb geen auto, voor een vervoerskaart kom ik niet in aanmerking omdat mijn ebike een voorliggende voorziening is en een begeleiderskaart heb ik niet nodig omdat ik zelf kan reizen. Toch ben ik nergens zonder ebike.
3) ik beloofde dat uit te gaan zoeken.

Voor deze keer zou hij geen bekeuring geven, maar hij waarschuwde dat dat er de volgende keer wél in zit.

Dit gaf me heel veel stress, want ik heb dankzij mijn nieuwe vrijheid net voor een jaar een dalvrijkaart gekocht en voor mijn verjaardag een Museumkaart gekregen, verder kan ik nu eindelijk frequenter naar mijn hoogbejaarde ouders die qua busverbinding niet gunstig wonen) en zag dat allemaal in het water vallen.

In Arnhem aangekomen vertelde ik de assistentie wat er was gebeurd en hoe ik aan een NS-gehandicaptenkaart kon komen. De reactie was verbaasd, ook een beetje verontwaardigd. Deze conducteur handelde niet conform de regels (logo op de fiets plus doktersverklaring was genoeg), en van een NS-gehandicaptensticker hadden ze nog nooit gehoord!

Ook het loket in Arnhem was verbaasd en adviseerde me een klacht in te dienen.

Voor de duidelijkheid: ik begrijp dat ik blijkbaar de enige in Nederland ben die een ebike meeneemt vanwege een beperking. Ik begrijp de verwarring van de conducteur, die verder heel vriendelijk bleef. Maar lees alsjeblieft de NS-regels die ik daarom altijd bij me draag en ook de doktersverklaring, en blijf niet in de mantra hangen van "iedereen kan zo'n sticker kopen".

Gelukkig bleek ook op de terugreis dat de conducteur niet goed heeft gehandeld. De assistentie had vernomen wat er was gebeurd en nam foto's van mijn ebike met logo om het meer bekendheid te geven (bedankt!).

Maar wat kan ik nog meer doen om dit soort stress-situaties te voorkomen? Ik merkte dat ik gisteren met behoorlijk wat zenuwen in de trein terug naar huis stapte en ben geneigd niet meer te gaan reizen, maar dan ben ik weer terug achter de geraniums en het is zo zonde van mijn dure abonnement en de Museumkaart. Terwijl ik me juist aan de regels heb gehouden en me goed heb laten informeren!

Weet iemand hier iets van een NS-gehandicaptenkaart? Hoe kom ik er aan? Hoe kan ik in de toekomst dit soort problemen voorkomen als zelfs de regels van de NS en een doktersverklaring niet voldoende zijn?

Voor de duidelijkheid: ik ben niet lui en wil ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ik word 24/7 met mijn beperking geconfronteerd, ben 100% afgekeurd, mijn wereld is heel klein geworden en ik zag juist mogelijkheid om weer wat meer buiten de deur te kunnen komen (en vooral: mijn ouders weer vaker te zien).
Reputatie 2
Fantastisch om te lezen flevoleven.Erg leuk dat je dit deelt. Wellicht zijn er anderen die zich kunnen spiegelen aan jouw situatie en hierdoor ook een 'grotere' wereld (terug)krijgen.

Door niet-NS-gerelateerde problemen bij (het regelen van) de zorg voor mensen met een beperking is die wereld al flink kleiner geworden, helaas, en dan heb ik nog maar een redelijk overzichtelijke beperking. Ik zal daar verder niet op ingaan, dat wordt offtopic.

Maar juist daarom is het zo fijn als er opeens weer mogelijkheden blijken te zijn. Wat afleiding te kunnen zoeken, vrienden bezoeken die je al jaren niet meer gezien hebt, familie waar je nog maar weinig kunt komen omdat de busaansluiting heel beroerd is of er gewoon niet is.

Ik denk zelf liever in mogelijkheden dan in moeilijkheden, maar in een tijd waarin het tegenovergestelde steeds sterker wordt, is dit zo'n "boost"!
Fantastisch om te lezen flevoleven. Erg leuk dat je dit deelt. Wellicht zijn er anderen die zich kunnen spiegelen aan jouw situatie en hierdoor ook een 'grotere' wereld (terug)krijgen.
Reputatie 2
Ik heb inmiddels mijn eerste ervaringen achter de rug en die zijn heel fijn. Mijn wereld is een stuk groter geworden! Ook weet ik inmiddels dat ik assistentie kan krijgen als ik de fiets de trein in en uit moet tillen, wat me sinds kort helaas ook niet meer goed lukt.

Ik ben alle meedenkers heel dankbaar voor het uitzoeken van mijn vraag, en voor de mogelijkheden die er blijken te zijn als je niet meer goed mobiel bent. Zo heb ik inmiddels mijn hoogbejaarde ouders veel makkelijker kunnen bezoeken, (de busverbinding is bij hen nogal een probleem waardoor het tot voor kort een tijd- en energieslurpende ellende was) en een belangrijke afspraak hoefde ik niet meer af te zeggen omdat er geen bus langs rijdt en de afstand te ver lopen was.

Mijn wereld is een flink stuk groter geworden, er zijn weer mogelijkheden in plaats van moeilijkheden en ik heb dan inmiddels ook een dalvrijkaart aangeschaft!

Dank jullie wel!
Reputatie 2
Hier een link naar een folder van NS over reizen met een functiebeperking.
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1449752650478/content/assets/ns-nl/voorwaarden-folders/22471_nsr_brochure_reizigers-met-een-functiebeperking_a5.pdf

Deze folder blinkt niet uit door duidelijkheid. Op pagina 6 bijvoorbeeld wordt met geen woord gerept over het (gratis) meenemen van een elektrische fiets en over het aanvragen van een sticker.

Vreemd genoeg staat daar dan wel iets over op pagina 13 waar reizen naar het buitenland en de geldigheid op nota bene de binnenlandse trajecten van de IC Brussel wordt besproken:
"De driewielfiets, elektrische fiets, ligfiets en tandem zijn als hulpmiddel gratis toegestaan op binnenlandse trajecten van Intercity Brussel. Deze mogen inclusief bagage niet langer zijn dan 150 cm en niet breder zijn dan 70 cm. Het hulpmiddel wordt geplaatst op de fietsplaats in de trein.
De officiële logosticker is niet nodig als uw fiets duidelijk zichtbare aanpassingen (zoals een driewielfiets) heeft. In alle overige gevallen is dit wel verplicht of moet u één van de volgende pasjes kunnen tonen:
» Gehandicaptenparkeerkaart;
» WMO vervoerspas (regio taxi);
» Valys pas;
» OV-begeleiderskaart."

Ik zou deze folder nog eens goed bekijken en herschrijven. En bovendien de informatie opnemen over het aanvragen van de 'officiële logosticker'.


Nog even hierop terugkomen: deze site http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-functiebeperking/rolstoel-scootmobiel-en-aangepaste-fiets.html
Hier staat:

"Wanneer u op grond van uw beperking gebruik maakt van een elektrische fiets, ligfiets of tandem, en u kunt dit aantonen door middel van de officiele logo-sticker of door het tonen van een van de volgende pasjes Gehandicaptenparkeerkaart, WMO Vervoerspas (regiotaxi), Valys pas of OV-begeleiderskaart), dan kunt u deze meenemen in de trein."

Zo'n logosticker kun je overal kopen, maar je moet dan ook wel die doktersverklaring kunnen overleggen.
Reputatie 7
Badge +3
Mooi dat het gelukt is. Ik wens je vast veel reisplezier.
Reputatie 2
Even een update.

Ik krijg net bericht dat de doktersverklaring binnen is! Nu nog een logosticker vinden (moet geen probleem zijn) en dan is mijn wereld weer een stukje groter geworden! Ik ben zo ontzettend blij!

Ik ga de folder uitprinten en de doktersverklaring in een mapje doen.

Lieve NS-conducteurs, kunt u dit topic ook bij uw niet-forummende collegae onder de aandacht brengen? :)

En iedereen die hierop heeft gereageerd, met name Miriam NS: Ik ben jullie heel erg dankbaar!
Reputatie 2
Bedankt! Maar dan mét de doktersverklaring, lijkt me 😉
Weer wat geleerd. Was mij onbekend.
Ik heb nog even navraag gedaan over de sticker. Dit gaat inderdaad om een gestandaardiseerde rolstoel sticker.
Reputatie 2
Hier een link naar een folder van NS over reizen met een functiebeperking.
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1449752650478/content/assets/ns-nl/voorwaarden-folders/22471_nsr_brochure_reizigers-met-een-functiebeperking_a5.pdf

Deze folder blinkt niet uit door duidelijkheid. Op pagina 6 bijvoorbeeld wordt met geen woord gerept over het (gratis) meenemen van een elektrische fiets en over het aanvragen van een sticker.

Vreemd genoeg staat daar dan wel iets over op pagina 13 waar reizen naar het buitenland en de geldigheid op nota bene de binnenlandse trajecten van de IC Brussel wordt besproken:
"De driewielfiets, elektrische fiets, ligfiets en tandem zijn als hulpmiddel gratis toegestaan op binnenlandse trajecten van Intercity Brussel. Deze mogen inclusief bagage niet langer zijn dan 150 cm en niet breder zijn dan 70 cm. Het hulpmiddel wordt geplaatst op de fietsplaats in de trein.
De officiële logosticker is niet nodig als uw fiets duidelijk zichtbare aanpassingen (zoals een driewielfiets) heeft. In alle overige gevallen is dit wel verplicht of moet u één van de volgende pasjes kunnen tonen:
» Gehandicaptenparkeerkaart;
» WMO vervoerspas (regio taxi);
» Valys pas;
» OV-begeleiderskaart."

Ik zou deze folder nog eens goed bekijken en herschrijven. En bovendien de informatie opnemen over het aanvragen van de 'officiële logosticker'.


Dat bedoelde ik dus.

Mijn ebike is een gewone ebike zonder bijzondere aanpassingen. Maar voor mij is het wel een noodzakelijk hulpmiddel en een doktersverklaring zal dan ook geen probleem zijn.
Als ik bijv. een fiets met zijwielen had, kon men meteen zien dat het een aangepaste fiets was en is een sticker (die geheimzinnige sticker) niet nodig. Met mijn ebike die je overal kunt kopen ligt dat anders.

Maar die sticker...? Toch niet die blauwe-met-witte-rolstoel? Die kun je overal kopen.
Reputatie 2
Ik heb het even voor je uitgezocht. Je kan in dit geval het beste een doktersbriefje/medische verklaring aanvragen bij de huisarts, dit is genoeg bewijs om een sticker aan te vragen b.v.b het zorgcentrum en/of plaatsen waar rolstoelen te koop zijn. Wanneer je deze sticker op je e-bike plaatst kan je deze ten alle tijde de trein in meenemen. Mocht er dan worden gevraagd naar een bewijs dan kun je de medische verklaring laten zien.

Hartelijk bedankt!

Het is een gewone ebike, maar wel met medische noodzaak.
Ik ga contact opnemen met mijn behandelaar en voor de zekerheid ook dit topic uitprinten voor de conducteur.

Heel hartelijk bedankt voor het uitzoeken!
Reputatie 7
Badge +3
@Loes
Kun je die folder niet ergens opduikelen en aan je chef geven met de vraag of er een afbeelding van dit officiële logo in de Railpocket kan komen omdat je anders in voorkomende gevallen je werk niet goed kunt doen? 🙂
Euh, mag ik dan als HC ook graag weten om wat voor sticker het gaat? Ik ben hier blijkbaar niet van op de hoogte....
Reputatie 7
Badge +3
Hier een link naar een folder van NS over reizen met een functiebeperking.
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1449752650478/content/assets/ns-nl/voorwaarden-folders/22471_nsr_brochure_reizigers-met-een-functiebeperking_a5.pdf

Deze folder blinkt niet uit door duidelijkheid. Op pagina 6 bijvoorbeeld wordt met geen woord gerept over het (gratis) meenemen van een elektrische fiets en over het aanvragen van een sticker.

Vreemd genoeg staat daar dan wel iets over op pagina 13 waar reizen naar het buitenland en de geldigheid op nota bene de binnenlandse trajecten van de IC Brussel wordt besproken:
"De driewielfiets, elektrische fiets, ligfiets en tandem zijn als hulpmiddel gratis toegestaan op binnenlandse trajecten van Intercity Brussel. Deze mogen inclusief bagage niet langer zijn dan 150 cm en niet breder zijn dan 70 cm. Het hulpmiddel wordt geplaatst op de fietsplaats in de trein.
De officiële logosticker is niet nodig als uw fiets duidelijk zichtbare aanpassingen (zoals een driewielfiets) heeft. In alle overige gevallen is dit wel verplicht of moet u één van de volgende pasjes kunnen tonen:
» Gehandicaptenparkeerkaart;
» WMO vervoerspas (regio taxi);
» Valys pas;
» OV-begeleiderskaart."

Ik zou deze folder nog eens goed bekijken en herschrijven. En bovendien de informatie opnemen over het aanvragen van de 'officiële logosticker'.
Ik heb het even voor je uitgezocht. Je kan in dit geval het beste een doktersbriefje/medische verklaring aanvragen bij de huisarts, dit is genoeg bewijs om een sticker aan te vragen b.v.b het zorgcentrum en/of plaatsen waar rolstoelen te koop zijn. Wanneer je deze sticker op je e-bike plaatst kan je deze ten alle tijde de trein in meenemen. Mocht er dan worden gevraagd naar een bewijs dan kun je de medische verklaring laten zien.
Hallo flevoleven, welkom op het Serviceforum.
Ik ben dit voor je aan het uitzoeken. Zodra ik meer weet laat ik dit z.s.m. weten.
Ik wacht geduldig af.....
En is er al een antwoord?
Reputatie 2
Heb net even op de klantenservicechat gezeten en daar begreep ik dat er inmiddels druk naar een antwoord gezocht wordt. Fijn!
Reputatie 2
Als jullie het weten, hoor ik het graag. Ik ben er in mijn loopbaan nog geen een tegengekomen en om eerlijk te zijn ook niet echt over gehoord.

Dat gaat dan nog lastig worden als ik er überhaupt al eentje kan krijgen en dan gecontroleerd word 😉
Als jullie het weten, hoor ik het graag. Ik ben er in mijn loopbaan nog geen een tegengekomen en om eerlijk te zijn ook niet echt over gehoord.
Reputatie 2
Blijft de vraag welke 'officiele' sticker er op die loopfiets zit. :-)

En hoe je er aankomt. Onder welke voorwaarden.

Reageer